Świat skąpany w kolorach – pejzaż jesienny

Etap

II etap edukacyjny, uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(2.1) podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i innych dziedzin sztuki (fotografika, film) w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki);

Temat lekcji

Świat skąpany w kolorach

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna

Cele szczegółowe:

wiadomości – uczeń:

  • wie, że fotografia i film, to dziedziny sztuki,

  • wie na czym polegają różnice między poszczególnymi dziedzinami sztuki,

  • nazywa barwy podstawowe, pochodne, ciepłe, zimne,

  • wie jak powstają barwy pochodne,

  • zna pary barw dopełniających.

umiejętności – uczeń:

  • łączy ze sobą odpowiednie pary barw podstawowych,

w celu uzyskania barw pochodnych,

  • wskazuje barwy ciepłe, zimne i dopełniające,

  • przedstawia krajobraz stosując szeroką gamę kolorystyczną,

  • sprawnie wykorzystuje narzędzia malarskie

do wykonania pracy plastycznej,

  • wskazuje znaczenie koloru w przyrodzie.

postawy:

  • świadomie planuje i organizuje swoje działanie,

  • rozwija wrażliwość estetyczną i kreatywne działanie,

  • wykazuje się potrzebą ekspresji.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (malowanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

animacja instruktażowa na temat zasad fotografowania;

interaktywny schemat z mapą kolorystyczną (barwy podstawowe, pochodne, dopełniające, ciepłe, zimne) oraz zadaniami na tworzenie różnych układów i łączenie barw.

Reprodukcje obrazów przedstawiające różne pory roku, albumy z fotografiami pejzaży.

Materiały plastyczne:

kartka z bloku technicznego formatu A‑3, farby plakatowe, pędzle

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel prosi uczniów aby wymienili barwy, które ich otaczają, przypomina terminy: barwy podstawowe

i pochodne oraz sposób ich powstawania.

  1. Uświadamia uczniom, że z barwą mamy do czynienia

we wszystkich dziedzinach sztuk plastycznych również w fotografii i filmie.

faza wprowadzająca:

(7 min.)

faza realizacyjna:

  1. min.)

  1. W celu przypomnienia i utrwalenia wiadomości nauczyciel prezentuje interaktywny schemat z mapą kolorystyczną (barwy podstawowe, pochodne, dopełniające, ciepłe, zimne) oraz zadaniami na tworzenie różnych układów i łączenie barw.

  2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zadanie twórcze, które będzie polegało na wykonaniu pejzażu jesiennego farbami plakatowymi z wykorzystaniem szerokiej gamy kolorystycznej, zachęca uczniów aby samodzielnie tworzyli barwy pochodne łącząc ze sobą kolory podstawowe.

  3. W czasie trwania ćwiczenia nauczyciel dokonuje korekty prac.

faza podsumowująca:

  1. min.)

  1. Po zakończeniu zadania twórczego, uczniowie porządkują swoje stanowiska pracy, nauczyciel dokonuje oceny wyrażonej stopniem.

  2. Nauczyciel uświadamia uczniom, że piękno przyrody można uchwycić w różny sposób, w tym celu prezentuje animację instruktażową na temat zasad fotografowania.

  3. Nauczyciel zachęca uczniów, aby spróbowali swoich sił w fotografii (jest to zadanie dla uczniów chętnych). Wykonane zdjęcia zostaną zaprezentowane na kolejnych zajęciach.

RAvhy8jOc5glM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 86.50 KB w języku polskim
RvNaZ4bEyripj

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.36 KB w języku polskim