Świat stworzony dłutem

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.6) identyfikuje dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom (w tym zna plany i układy przestrzenne dzieł architektury najbardziej charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego);

Temat lekcji:

Świat stworzony dłutem

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna rodzaje rzeźby,

  • wymienia słynne rzeźby z różnych okresów,

  • zna portale i fasady, w których występuje dekoracja rzeźbiarska,

umiejętności – uczeń:

  • mawia cechy stylistyczne rzeźby portalowej z różnych okresów,

  • rozróżnia rzeźbę pełnoplastyczną od płaskorzeźby,

  • potrafi wskazać okres lub autora rzeźby,

  • stosuje właściwą terminologię podczas opisu rzeźby.

postawy:

  • umiejętność odczytywania współczesnych wytworów kultury,

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,

  • kształtowanie osobowości poprzez wyrabianie postawy poszukującej.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Lekcję można przeprowadzić po zakończeniu omawiania sztuki nowożytnej, jako powtórkową, np. przed maturą

Środki dydaktyczne,

ilustracje rzeźb, płaskorzeźb, dekoracji architektonicznych,

Materiał ilustracyjny (mogą być kserokopie lub wydawnictwa albumowe)

w tym zasoby multimedialne:

film na temat architektonicznej rzeźby jako dekoracji fasad w różnych okresach. (minimum 4 min.

interaktywne narzędzie do łączenia artystów z ośrodkami, w których tworzyli.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel ilustruje uczniom kilak rzeźb oraz płaskorzeźb lub dekoracji rzeźbiarskich w architekturze (innych niż w zasobach).

  3. Uczniowie odpowiadają na pytanie: czym różni się rzeźba od płaskorzeźby, podają przykłady znane z wcześniejszych lekcji.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla krótki film na temat architektonicznej rzeźby jako dekoracji fasad w różnych okresach. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Nauczyciel rozdziela pomiędzy grupy zadania (załącznik nr 1 do lekcji)

  2. Uczniowie po krótkim przygotowaniu odpowiadają na pytania, nauczyciel komentuje wypowiedzi i je uzupełnia, wskazując na związek z architekturą rzeźby romańskiej, jej charakter jako biblii pauperum, prawo ram oraz na oderwanie się od architektury rzeźby gotyckiej, pojawienie się ekspresji, ruchu, plastyczności. Zwraca też na dekoracyjny charakter, wzornictwo włoskie w dekoracji renesansowej niderlandzkie w rzeźbie manierystycznej.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i przydziela koleje zadanie, polegające tym razem na charakterystyce rzeźby pełnoplastycznej.

  4. Uczniowie otrzymują albumy lub kserokopie rzeźb z różnych okresów i reprezentujące różne style.

  5. Odpowiedzi udzielają na forum klasy, która uzupełnia wiadomości.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. W celu utrwalenia wiadomości uczniowie korzystają z interaktywne narzędzie do łączenia artystów z ośródkami, w których tworzyli.

  2. Pracę najbardziej aktywnych uczniów nauczyciel ocenia.

Załącznik nr 1 do lekcji

Świat stworzony dłutem

Polecenia dla grup

Grupa 1

  1. Wskaż powiązania pomiędzy architekturą a rzeźbą romańską.

  2. Wyjaśnij pojęcie „prawo ram”.

Grupa 2

  1. Jakie cechy zachowania i ekspresji można odnaleźć w grupie Zwiastowania i Nawiedzenia z Katedry w Reims?

  2. Czym różnią się dwie grupy z Reims: Zwiastowania i Nawiedzenia?

Grupa 3

  1. Wskaż różnice pomiędzy dekoracją fasady kamienicy Konopniców w Lublinie a dekoracja kamienicy Przybyłów w Kazimierzu Dolnym.

  2. Jakie wpływy można zauważyć w dekoracjach kamienic?

Załącznik nr 2 do lekcji

Świat stworzony dłutem

Polecenia dla grup:

Grupa 1

Scharakteryzuj późnogotycką rzeźbę ołtarzową . W czym przypomina gotyk a jakie cechy świadczą o odejściu od stylu gotyckiego? (Wit Stwosz – Ołtarz Mariacki w Krakowie).

Grupa 2.

Wyjaśnij związek formy nagrobka renesansowego z wpływami włoskimi. Opisz ułożenie postaci oraz dekorację nagrobka (Bartolomeo Berrecci – Nagrobek Zygmunta I Starego w Kaplicy Zygmuntowskiej w Krakowie).

Grupa 3

Wyjaśnij związek rzeźby z architekturą cyborium i wskaż elementy, które są zaprzeczeniem klasycznych wzorców. ( Gianlorenzo Bernini, Konfesja nad grobem św. Piotra w Rzymie).

Grupa 4

Wyjaśnij alegoryczne znaczenie przedstawione w solniczce. Wskaż cechy manierystyczne rzeźby (Benvenuto Cellini – Solniczka Franciszka I - Paryż).

Grupa 5

Wskaż cechy stylowe rzeźb, porównaj je - czy można zauważyć coś, co je łączy? (Bertel Thorvaldsen – Pomnik Mikołaja Kopernika, Pomnik Józefa Poniatowskiego w Warszawie).

Grupa 6

Czy w rzeźbie można doszukać się kontekstu do późnej twórczości Michała Anioła? Swoją wypowiedź uzasadniaj przykładami. (Auguste Rodin – Myśliciel – Paryż).

R61B1qL7ereuU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 104.50 KB w języku polskim
RB2PbhX5GCelG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 52.09 KB w języku polskim