Świat stworzony dłutem
Świat stworzony dłutem
Zakres | IV etap edukacyjny |
Przedmiot | Historia sztuki |
Wymagania szczegółowe: | (1.6) identyfikuje dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom (w tym zna plany i układy przestrzenne dzieł architektury najbardziej charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego); |
Temat lekcji: | Świat stworzony dłutem |
Czas na realizację: | 1 godzina lekcyjna. |
Cele szczegółowe | wiadomości – uczeń:
|
umiejętności – uczeń:
| |
postawy:
| |
Metody pracy: | |
Forma pracy: | indywidualna, zbiorowa |
Lekcję można przeprowadzić po zakończeniu omawiania sztuki nowożytnej, jako powtórkową, np. przed maturą | |
Środki dydaktyczne, | ilustracje rzeźb, płaskorzeźb, dekoracji architektonicznych, Materiał ilustracyjny (mogą być kserokopie lub wydawnictwa albumowe) |
w tym zasoby multimedialne: | film na temat architektonicznej rzeźby jako dekoracji fasad w różnych okresach. (minimum 4 min. interaktywne narzędzie do łączenia artystów z ośrodkami, w których tworzyli. |
Przebieg lekcji | |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
|
Załącznik nr 1 do lekcji
Świat stworzony dłutem
Polecenia dla grup
Grupa 1
Wskaż powiązania pomiędzy architekturą a rzeźbą romańską.
Wyjaśnij pojęcie „prawo ram”.
Grupa 2
Jakie cechy zachowania i ekspresji można odnaleźć w grupie Zwiastowania i Nawiedzenia z Katedry w Reims?
Czym różnią się dwie grupy z Reims: Zwiastowania i Nawiedzenia?
Grupa 3
Wskaż różnice pomiędzy dekoracją fasady kamienicy Konopniców w Lublinie a dekoracja kamienicy Przybyłów w Kazimierzu Dolnym.
Jakie wpływy można zauważyć w dekoracjach kamienic?
Załącznik nr 2 do lekcji
Świat stworzony dłutem
Polecenia dla grup:
Grupa 1
Scharakteryzuj późnogotycką rzeźbę ołtarzową . W czym przypomina gotyk a jakie cechy świadczą o odejściu od stylu gotyckiego? (Wit Stwosz – Ołtarz Mariacki w Krakowie).
Grupa 2.
Wyjaśnij związek formy nagrobka renesansowego z wpływami włoskimi. Opisz ułożenie postaci oraz dekorację nagrobka (Bartolomeo Berrecci – Nagrobek Zygmunta I Starego w Kaplicy Zygmuntowskiej w Krakowie).
Grupa 3
Wyjaśnij związek rzeźby z architekturą cyborium i wskaż elementy, które są zaprzeczeniem klasycznych wzorców. ( Gianlorenzo Bernini, Konfesja nad grobem św. Piotra w Rzymie).
Grupa 4
Wyjaśnij alegoryczne znaczenie przedstawione w solniczce. Wskaż cechy manierystyczne rzeźby (Benvenuto Cellini – Solniczka Franciszka I - Paryż).
Grupa 5
Wskaż cechy stylowe rzeźb, porównaj je - czy można zauważyć coś, co je łączy? (Bertel Thorvaldsen – Pomnik Mikołaja Kopernika, Pomnik Józefa Poniatowskiego w Warszawie).
Grupa 6
Czy w rzeźbie można doszukać się kontekstu do późnej twórczości Michała Anioła? Swoją wypowiedź uzasadniaj przykładami. (Auguste Rodin – Myśliciel – Paryż).