Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Świat ten jest czysta bajka! - Zgoda przyjacielu,/ Lecz każda bajka ma sens moralny na celu”. Za radą Adama Mickiewicza szukamy w bajkach wartości moralnych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cechy bajek,

  • wie, co to jest alegoria,

  • wie, że bajki pełnią funkcję moralizatorską,

  • wie, co to jest puenta.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi nazwać cechy i postawy kryjące się pod alegoriami,

  • potrafi wskazać cechy bajek, posługując się tekstem,

  • potrafi znaleźć puentę i określić jej rodzaj.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca, zajęcia praktyczne, praca w grupach, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kopie wybranych przez nauczyciela bajek I. Krasickiego.

  2. Tabela dla każdego ucznia (karta pracy).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji i celach. Prosi uczniów, by stworzyli czteroosobowe grupy na podstawie spisu w dzienniku. Rozdaje kopie bajek, po jednej dla każdej grupy. Uczniowie czytają bajki.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie, na podstawie swojej bajki, odpowiadają na pytania (zapisane wcześniej na tablicy). Nauczyciel podchodzi do grup, pomaga w razie potrzeby.

    • Spróbujcie wymienić i określić cechy bajki na podstawie utworu, który dostaliście.

    • Streśćcie bajkę, którą dostaliście.

    • Wymieńcie bohaterów występujących w waszej bajce.

    • Czy wasza bajka posiada jakieś przesłanie? Spróbujcie je sformułować własnymi słowami.

  2. Uczniowie reprezentujący grupy odczytują odpowiedzi na pytanie pierwsze. Uczniowie powinni zauważyć, że bajka jest krótka, wierszowana, posiada rymy. Być może uczniowie wskażą jako cechę puentę. Nauczyciel zapisuje rozpoznane cechy bajki na tablicy.

  3. Nauczyciel wprowadza pojęcie puenty.

  4. Uczniowie odczytują bajkę i streszczenie utworu. Starają się znaleźć puentę i wyrazić ją własnymi słowami. Lokalizują jej położenie. Nauczyciel dopisuje puentę do cech zapisanych już na tablicy.

Pointa może być:

  • umieszczone na końcu,

  • umieszczona na początku,

  • wypowiedziana nie wprost, lecz ukryta w utworze.

  1. Grupy koncentrują się na pytaniu o bohaterów. Wymieniają ich i wspólnie z nauczycielem dzielą na grupy, nauczyciel dopisuje bohaterów do cech bajek (na tablicy):

zwierzęta

ludzie

rośliny, natura

przedmioty

części ciała

  • baran

  • dewotka

  • służąca

  • ojciec

  • syn

  • Jaś

  • rzeka

  • potok

  • dąb, dynia

  • but

  • kałamarz

  • pióro

  • noga

  1. Nauczyciel zapisuje krótką notatkę o bohaterach bajek na tablicy.

  2. Nauczyciel wprowadza pojęcie alegoria.

  3. Nauczyciel wymienia różne alegorie, a uczniowie zgłaszają się i charakteryzują je. Następnie próbują przypomnieć sobie, w jaki sposób poznali cechy tych alegorii.

Lis – chytrość, przebiegłość

Baran – głupota

Osioł – upartość

Lew – męstwo, waleczność

Zając – tchórzostwo, płochliwość

Pies – wierność, oddanie

Sowa – mądrość, wiedza

Mrówka – pracowitość

Pszczoła – pracowitość

  1. Nauczyciel dopisuje alegorię do cech bajek, będących już na tablicy. Wyjaśnia, ze alegoria powstaje w kulturze na bazie tradycji i wytworzonych stereotypów. Pyta uczniów, czy znają jakieś utarte powiedzenia, w których występują powyższe zwierzęta. Nauczyciel zwraca uwagę, że są to zazwyczaj porównania powszechnie stosowane. Dzięki czemu nieświadomie, używając ich, uczymy się alegorii.

  2. Przedstawiciele grup odczytują ostatnie opracowane w grupach pytanie dotyczące przesłania bajek. Wszyscy uczniowie starają stworzyć wniosek na temat funkcji bajek.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali dokładnie informacje znajdujące się na tablicy i aby postarali się przypomnieć sobie (w grupach) informacje do każdego punktu. Następnie zmazuje tablicę i rozdaje tabelę. Grupa, która pierwsza wypełni tabelę, zgłasza się przez podniesienie ręki. Nauczyciel podchodzi i sprawdza. Jeśli grupa wygrała zawody otrzymuje ocenę. Jeśli nie uzupełniła wszystkich kolumn lub zrobiła to niepoprawnie, konkurencja trwa nadal.

Lekcję kończy wspólne sprawdzenie tabeli i uzupełnienie lub poprawienie w niej zapisów.

5. Bibliografia

  1. Krasicki I., Bajki, oprac. Z. Goliński, Ossolineum, Wrocław 1975, BN I 220.

  2. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, wyd. 3. poszerz. i popr., Ossolineum, Wrocław 1998.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Bajki

Cechy gatunku

Puenta

Bohaterowie

Alegoryczność

Funkcja bajek

b) Zadanie domowe

Wypiszę imiona i nazwiska twórców bajek. Wybraną bajkę streszczę w zeszycie i opiszę własnymi słowami jej puentę.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Wypełniona poprawnie tabela:

Bajki

Cechy gatunku

Puenta

Bohaterowie

Alegoryczność

Funkcja bajek

  • krótka

  • wierszowana

  • może posiadać rymy

  • posiada puentę

  • charakterystyczni bohaterowie

  • często zabawna

  • oparta na alegorii

- zaskakujące sformułowanie podkreślające sens wypowiedzi lub utworu literackiego, podsumowujące wypowiedź

  • może być zapisana na początku lub końcu utworu

  • może być wyrażona wprost lub ukryta w tekście

Bohaterami bajek mogą być: zwierzęta, ludzie, przedmioty, rośliny

- element świata przedstawionego w utworze, który, poza znaczeniem dosłownym, ma sens ukryty, zwany alegorycznym. Alegoria jest jednoznaczna.

  • uczą poprzez zabawę

  • przekazują wartości

np.: „Uchowaj, Panie Boże, takiej pobożności.”

np.:

Lis – przebiegłość

Osioł – upartość

RygevWEf1muC9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.87 KB w języku polskim
RV24TcKm7ja0m

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim