Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świat według Ewy Lipskiej

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń zna wiersze Ewy Lipskiej: „Takie czasy”, „Moja siostra”.

Uczeń zna podstawowe informacje o twórczości Ewy Lipskiej.

Umiejętności

Uczeń tworzy krótką notatkę na podstawie zebranych informacji.

Uczeń interpretuje wiersze Ewy Lipskiej: „Takie czasy”, „Moja siostra”.

Uczeń charakteryzuje bohaterów lirycznych wiersza „Moja siostra”.

Uczeń podsumowuje rozważania o omawianych wierszach, zbierając określenia opisujące świat ukazany w tej poezji.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Wykład

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, kserokopie wierszy Ewy Lipskiej „Takie czasy”, „Moja siostra”.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają dwa wiersze Ewy Lipskiej i prosi ich o odszukanie informacji o poetce w słownikach pisarzy oraz w encyklopedii lub internecie i stworzenie krótkiej notatki o autorce i jej twórczości.

Faza realizacyjna

Uczniowie czytają swoje prace.

Nauczyciel zwraca uwagę, ze Ewa Lipska zadebiutowała pod koniec lat 60., kiedy w Polsce żyło się zupełnie inaczej.

Nauczyciel krótko charakteryzuje okres lat PRL‑u, zaznacza, że wiersze, które uczniowie przeczytają, będą pochodziły właśnie z tego okresu.

Uczniowie czytają wiersz „Takie czasy” i opisują sytuację liryczną. Uczniowie odpowiadają, jak czuł się podmiot liryczny po opisanym zdarzeniu, jak potraktował wyczyn chłopca, dlaczego zareagował tak poważnie, czy jego interwencja przyniosła jakieś skutki.

Uczniowie odpowiadają, jaka myśl kryje się w zwrocie „takie czasy”, odpowiadają, kto takiego zwrotu używa współcześnie i w jakich sytuacjach. Podają konkretne przykłady. Zastanawiają się, jaka jest wymowa utworu Lipskiej.

Uczniowie czytają kolejny wiersz Ewy Lipskiej „Moja siostra” i odpowiadają, jakimi środkami artystycznymi posłużyła się poetka. Uczniowie w parach wyjaśniają znaczenie metafor, uzupełniając tabelę:

Czego nie wie siostra podmiotu lirycznego?

Co oznacza ta metafora?

Świat skazany jest na atlas.

Bardzo dużą rolę w świecie odgrywa podział terytorialny.

Atlas to ogromny talerz wiecznie głodny.

Wciąż toczą się wojny o terytorium, bo stale jest go za mało.

Wszystko nagle jest jasne, kiedy wychodzi się z kina.

Życie jest trudniejsze niż film, który próbuje nas zwodzić.

Pary przedstawiają swoje tłumaczenia. Uczniowie rozmawiają o swoich propozycjach, uzasadniają własne tłumaczenia, nauczyciel udziela wskazówek.

Uczniowie odpowiadają, o czym wie siostra podmiotu lirycznego i jak ta wiedza ma się do jej niewiedzy.

Na podstawie zakresu wiedzy posiadanej przez dwie osoby uczniowie próbują scharakteryzować podmiot liryczny i jego siostrę.

Uczniowie odpowiadają, dlaczego poetka wprowadza słowa: jeszcze i już w zdaniach: „Moja siostra jeszcze nie wie/ że świat skazany jest na atlas.”, „Ale moja siostra już wie/ że Ala ma kota.” Zastanawiają się, czy możliwe jest pozostanie w niewiedzy o świecie.

Faza podsumowująca

Uczniowie odpowiadają, jak wygląda świat w wierszach Ewy Lipskiej. Zbierają jak najwięcej określeń, np. pesymistyczny, okrutny, wrogi dla człowieka.

Uczniowie zastanawiają się, czy przedstawiony obraz świata jest nadal aktualny.

5. Bibliografia

M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

6. Załączniki
brak

a) Karta pracy ucznia
brak

b) Zadanie domowe

Na wzór wiersza Ewy Lipskiej „Takie czasy” napisz jego aktualną wersję.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza
brak

RoNFzZa3XTs6v

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.39 KB w języku polskim
R1ZkCJfDeH7Sy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim