ID

scenariusz_S_4012_skowrońska‑winowicz

Tytuł

Świat widziany oczami Rzymianina – ody Horacego

Przedmiot

Język polski

Autor (imię i nazwisko)

Olga Skowrońska‑Winowicz

Autor (ulica, nr domu)

ul. Wieniawskiego 30e/9

Autor (kod, miejscowość)

73‑110 Stargard Szczeciński

Autor (login w Scholaris)

olgaskowronska

Abstrakt

Lekcja dotyczy liryki rzymskiej, przedstawionej na przykładzie ód Horacego, oraz porusza problem starożytnych filozofii.

Wydawca

Fundacja Edukacji Ekonomicznej

Źródło

Horacy, Dzieła wybrane, Verum, Warszawa 1996.

www.pl.wikipedia.org/wiki/Horacy_%28poeta%29

Odnośniki

Etap edukacyjny

liceum, liceum_profilowane, technikum

Informacje o prawach

licencja niewyłączna FEE

Słowa kluczowe

scenariusz, konspekt lekcji, reportaż, publicystyka, prezentacja multimedialna, karta pracy

UDC

Uwagi

Świat widziany oczyma Rzymianina – ody Horacego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna biografię Horacego,

  • zna charakterystyczne elementy twórczości Horacego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi analizować utwór literacki.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • pogadanka heurystyczna,

  • praca całą klasą,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  • Karty pracy,

  • teksty utworów Horacego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności i prezentuje cele lekcji.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otrzymują karty pracy, które zawierają tekst z danymi biograficznymi Horacego (załącznik 1). Zadaniem uczniów jest uzupełnienie luk w tekście odpowiednimi danymi (uczniowie mieli zapoznać się z biografią Horacego w domu).

  2. Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują wyniki pracy.

  3. Nauczyciel przedstawia charakterystyczne gatunki dla twórczości Horacego:

    • epody

    • satyry

    • pieśni

    • listy

  4. Nauczyciel mówi, że na zajęciach będą omawiane ody Horacego, które w znacznym stopniu przybliżą filozofię życiową Horacego.

  5. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy.

  • grupa I - Oda II 10,

  • grupa II - Oda I 11.

  1. Rozdaje karty pracy (załącznik 2) i przypomina zasady pracy w grupie.

  2. Po skończeniu zadania, uczniowie prezentują wyniki swojej pracy (przed przeczytaniem odpowiedzi jedna osoba z grupy czyta głośno treść ody).

  3. Uczniowie zapisują na tablicy hasła związane z treścią analizowanych utworów.

  4. Uczniowie próbują połączyć wszystkie wypisane hasła w jedną całość i odpowiedzieć na pytanie: Jaki był światopogląd Horacego?

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości przez jednego z uczniów.

5. Bibliografia

  1. Horacy, Dzieła wybrane, Verum, Warszawa 1996.

  2. www.pl.wikipedia.org/wiki/Horacy_%28poeta%29

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Biografia Horacego

urodził się…………………., a zmarł………………….……………Był poetą epoki pryncypatu………………… Był synem…………………….. Jego ojcu bardzo zależało na wykształceniu potomka, dlatego Horacy uczył się w Rzymie, a później w Atenach. Po zamordowaniu……………………….., wstąpił do armii i służył pod dowództwem………………… Brał udział w bitwie…………………………. W 42 r. p.n.e. jako trybun wojskowy. Skonfiskowano Horacemu majątek. Trudna sytuacja finansowa zmusiła go do podjęcia pracy jako trybun wojskowy. Mecenasem Horacego był……………………………

załącznik 2.

GRUPA II

Oda 11, I

  1. Echa jakiej filozofii pobrzmiewają w utworze? Wskaż fragmenty, które to sugerują oraz wymień cechy tej filozofii ………………………………….

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

  1. Co oznacza stwierdzenie łap każdy dzień, jak brzmi ono w oryginale? .......................................................................................................

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………...

  1. Jakie prawdy przekazuje w odzie Horacy? ..................................................

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1BaLPSOUEUWM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 131.39 KB w języku polskim
R1XaqTwDpPJQN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.00 KB w języku polskim