Świat widziany oczami Rzymianina – ody Horacego
ID | scenariusz_S_4012_skowrońska‑winowicz |
Tytuł | Świat widziany oczami Rzymianina – ody Horacego |
Przedmiot | Język polski |
Autor (imię i nazwisko) | Olga Skowrońska‑Winowicz |
Autor (ulica, nr domu) | ul. Wieniawskiego 30e/9 |
Autor (kod, miejscowość) | 73‑110 Stargard Szczeciński |
Autor (login w Scholaris) | olgaskowronska |
Abstrakt | Lekcja dotyczy liryki rzymskiej, przedstawionej na przykładzie ód Horacego, oraz porusza problem starożytnych filozofii. |
Wydawca | Fundacja Edukacji Ekonomicznej |
Źródło | Horacy, Dzieła wybrane, Verum, Warszawa 1996. www.pl.wikipedia.org/wiki/Horacy_%28poeta%29 |
Odnośniki | |
Etap edukacyjny | liceum, liceum_profilowane, technikum |
Informacje o prawach | licencja niewyłączna FEE |
Słowa kluczowe | scenariusz, konspekt lekcji, reportaż, publicystyka, prezentacja multimedialna, karta pracy |
UDC | |
Uwagi |
Świat widziany oczyma Rzymianina – ody Horacego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna biografię Horacego,
zna charakterystyczne elementy twórczości Horacego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi analizować utwór literacki.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
pogadanka heurystyczna,
praca całą klasą,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy,
teksty utworów Horacego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i prezentuje cele lekcji.
Zapisanie tematu na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otrzymują karty pracy, które zawierają tekst z danymi biograficznymi Horacego (załącznik 1). Zadaniem uczniów jest uzupełnienie luk w tekście odpowiednimi danymi (uczniowie mieli zapoznać się z biografią Horacego w domu).
Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują wyniki pracy.
Nauczyciel przedstawia charakterystyczne gatunki dla twórczości Horacego:
epody
satyry
pieśni
listy
Nauczyciel mówi, że na zajęciach będą omawiane ody Horacego, które w znacznym stopniu przybliżą filozofię życiową Horacego.
Klasa zostaje podzielona na dwie grupy.
grupa I - Oda II 10,
grupa II - Oda I 11.
Rozdaje karty pracy (załącznik 2) i przypomina zasady pracy w grupie.
Po skończeniu zadania, uczniowie prezentują wyniki swojej pracy (przed przeczytaniem odpowiedzi jedna osoba z grupy czyta głośno treść ody).
Uczniowie zapisują na tablicy hasła związane z treścią analizowanych utworów.
Uczniowie próbują połączyć wszystkie wypisane hasła w jedną całość i odpowiedzieć na pytanie: Jaki był światopogląd Horacego?
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości przez jednego z uczniów.
5. Bibliografia
Horacy, Dzieła wybrane, Verum, Warszawa 1996.
www.pl.wikipedia.org/wiki/Horacy_%28poeta%29
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Biografia Horacego
urodził się…………………., a zmarł………………….……………Był poetą epoki pryncypatu………………… Był synem…………………….. Jego ojcu bardzo zależało na wykształceniu potomka, dlatego Horacy uczył się w Rzymie, a później w Atenach. Po zamordowaniu……………………….., wstąpił do armii i służył pod dowództwem………………… Brał udział w bitwie…………………………. W 42 r. p.n.e. jako trybun wojskowy. Skonfiskowano Horacemu majątek. Trudna sytuacja finansowa zmusiła go do podjęcia pracy jako trybun wojskowy. Mecenasem Horacego był……………………………
załącznik 2.
GRUPA II Oda 11, I
………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………... ………………………………………………………………………………………………... ………………………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak