Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Świat wokół nas – opisujemy przedmioty

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna formę opisu przedmiotu,

  • zna wyrazy oceniające i opisujące przedmiot,

  • zna wyrazy o zabarwieniu dodatnim i ujemnym.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • gromadzić słownictwo i wyrażenia opisujące przedmioty,

  • dobierać wyrazy bliskoznaczne,

  • stosować wyrazy oceniające,

  • wyrażać swój stosunek do przedmiotu,

  • określać sytuacje przestrzenne opisywanego przedmiotu,

  • posługiwać się formą opisu przedmiotu w mowie i piśmie,

  • tworzyć i stosować w praktyce zdrobnienia i zgrubienia,

  • budować zdania rozwinięte.

2. Metoda i forma pracy

Podająca, aktywizująca, ćwiczenia słownikowe, ćwiczenia gramatyczno‑stylistyczne, praca samodzielna.

3. Środki dydaktyczne

Materiały przygotowane przez nauczyciela, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela, plansze z ilustracjami różnych przedmiotów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyjrzeli przez okno i opowiedzieli o tym, co widzą (samochody, drzewa, boisko szkolne, ludzi idących ulicą i inne).

  2. Potem pokazuje uczniom plansze z różnymi przedmiotami. Zadaniem uczniów jest próba ustnego opowiedzenia o tych przedmiotach (jak wyglądają, gdzie się znajdują, w jakiej są relacji przestrzennej z innymi elementami obrazka).

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje karty pracy, koordynuje wykonanie poleceń, zadaje pytania naprowadzające, pomaga w doborze słownictwa.

c) Faza podsumowująca

Po wykonaniu zadań prowadzący dokonuje krótkiego podsumowania na temat kształconych umiejętności i ewentualnych trudności uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń do klasy 4, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.

  2. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń do klasy 5, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.

  3. Nagajowa M., A, B, C metodyki języka polskiego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1. Uzupełnij tabelę, dopisując do podanych wyrazów zdrobnienia i zgrubienia. Tam, gdzie jest to niemożliwe, postaw kreskę oddzielającą końcówkę.

rzeczownik

zdrobnienie

zgrubienie

but

dom

kartka

bułka

włosy

kapusta

pies

Zadanie 2. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne.

ładnie – .........................................................................................................................................

duży – ..........................................................................................................................................

ciekawy – .....................................................................................................................................

brzydki – ......................................................................................................................................

mały – ..........................................................................................................................................

dowcipny –....................................................................................................................................

Zadanie 3. Do podanych wyrazów dopisz inne części mowy zbliżone pod względem znaczeniowym.

Wzór: zieleń – zielony, zielono, zielenić się, zazielenić się

piękny – ........................................................................................................................................

żółć – ............................................................................................................................................

mądry – ........................................................................................................................................

okrągły – ......................................................................................................................................

Zadanie 4. Rozwiń poniższe zdania poprzez dodanie określeń do rzeczowników i dopisanie drugiej części wypowiedzenia.

  1. Dostałam psa, którego .... .

.................................................................................................................................................

  1. Rodzice kupili rower, ale ... .

.................................................................................................................................................

  1. To jest kubek, który ... .

.................................................................................................................................................

  1. Byliśmy w lesie, gdzie ... .

.................................................................................................................................................

  1. Siedzę w fotelu, znajdującym się w ... .

.................................................................................................................................................

Zadanie 5. Przyjrzyj się koleżance lub koledze z ławki. Wypisz wszystkie elementy jego ubioru, dokładnie je opisując. Użyj określeń wyrażających opinię.

np. gruby, w kolorowe paski, wełniany, nieco za długi, przyjemny w dotyku, bardzo ładny sweter

sweter/ bluza/ koszulka itp.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

spodnie/ spódnica/ sukienka itp.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

skarpetki/ rajstopy itp.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

buty/ kozaki/ trampki itp.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

dodatki (takie jak: gumka do włosów, zegarek, wisiorek, kolczyki, bransoletka)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zadanie 6. Do podanych przymiotników dopisz wyrazy przeciwstawne.

kwadratowy – .................................. biały – ..................................

długi – .................................. interesujący – ..................................

wąski – .................................. zabawny – ..................................

śliczny – .................................. lekki – ..................................

ogromny – .................................. kakaowy – ..................................

Zadanie 7. Do poniższej tabeli wpisz przymiotniki określające podane cechy rzeczowników.

rzeczownik

kształt

kolor

rozmiar

materiał

stół

serwetka

piórnik

akwarium

b) Zadanie domowe

Dobierz wyrazy opisujące każdą z pór roku. Określ kolor, z którym ci się kojarzy, towarzyszące jej zjawiska przyrody (np. śnieg, słońce), wygląd charakterystycznej dla danej pory roślinności itp.

wiosna - ....................................................................................................................................

lato – .........................................................................................................................................

jesień – ......................................................................................................................................

zima – .......................................................................................................................................

bawełniany, krótki, nauczycielski, słony, miły, czeski, leniwy, grzeczny, uczynny, krótki, uśmiechnięty, prosty, sympatyczny, metalowy, drogowy, radosny

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1RluYN9uLXAA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.50 KB w języku polskim
RM9GkMGAKj7gd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim