Świat wokół nas – opisujemy przedmioty
Świat wokół nas – opisujemy przedmioty
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna formę opisu przedmiotu,
zna wyrazy oceniające i opisujące przedmiot,
zna wyrazy o zabarwieniu dodatnim i ujemnym.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
gromadzić słownictwo i wyrażenia opisujące przedmioty,
dobierać wyrazy bliskoznaczne,
stosować wyrazy oceniające,
wyrażać swój stosunek do przedmiotu,
określać sytuacje przestrzenne opisywanego przedmiotu,
posługiwać się formą opisu przedmiotu w mowie i piśmie,
tworzyć i stosować w praktyce zdrobnienia i zgrubienia,
budować zdania rozwinięte.
2. Metoda i forma pracy
Podająca, aktywizująca, ćwiczenia słownikowe, ćwiczenia gramatyczno‑stylistyczne, praca samodzielna.
3. Środki dydaktyczne
Materiały przygotowane przez nauczyciela, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela, plansze z ilustracjami różnych przedmiotów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyjrzeli przez okno i opowiedzieli o tym, co widzą (samochody, drzewa, boisko szkolne, ludzi idących ulicą i inne).
Potem pokazuje uczniom plansze z różnymi przedmiotami. Zadaniem uczniów jest próba ustnego opowiedzenia o tych przedmiotach (jak wyglądają, gdzie się znajdują, w jakiej są relacji przestrzennej z innymi elementami obrazka).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje karty pracy, koordynuje wykonanie poleceń, zadaje pytania naprowadzające, pomaga w doborze słownictwa.
c) Faza podsumowująca
Po wykonaniu zadań prowadzący dokonuje krótkiego podsumowania na temat kształconych umiejętności i ewentualnych trudności uczniów. Wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń do klasy 4, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń do klasy 5, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.
Nagajowa M., A, B, C metodyki języka polskiego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Zadanie 1. Uzupełnij tabelę, dopisując do podanych wyrazów zdrobnienia i zgrubienia. Tam, gdzie jest to niemożliwe, postaw kreskę oddzielającą końcówkę.
rzeczownik | zdrobnienie | zgrubienie |
but | ||
dom | ||
kartka | ||
bułka | ||
włosy | ||
kapusta | ||
pies |
Zadanie 2. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne.
ładnie – .........................................................................................................................................
duży – ..........................................................................................................................................
ciekawy – .....................................................................................................................................
brzydki – ......................................................................................................................................
mały – ..........................................................................................................................................
dowcipny –....................................................................................................................................
Zadanie 3. Do podanych wyrazów dopisz inne części mowy zbliżone pod względem znaczeniowym.
Wzór: zieleń – zielony, zielono, zielenić się, zazielenić się
piękny – ........................................................................................................................................
żółć – ............................................................................................................................................
mądry – ........................................................................................................................................
okrągły – ......................................................................................................................................
Zadanie 4. Rozwiń poniższe zdania poprzez dodanie określeń do rzeczowników i dopisanie drugiej części wypowiedzenia.
Dostałam psa, którego .... .
.................................................................................................................................................
Rodzice kupili rower, ale ... .
.................................................................................................................................................
To jest kubek, który ... .
.................................................................................................................................................
Byliśmy w lesie, gdzie ... .
.................................................................................................................................................
Siedzę w fotelu, znajdującym się w ... .
.................................................................................................................................................
Zadanie 5. Przyjrzyj się koleżance lub koledze z ławki. Wypisz wszystkie elementy jego ubioru, dokładnie je opisując. Użyj określeń wyrażających opinię.
np. gruby, w kolorowe paski, wełniany, nieco za długi, przyjemny w dotyku, bardzo ładny sweter
sweter/ bluza/ koszulka itp.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
spodnie/ spódnica/ sukienka itp.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
skarpetki/ rajstopy itp.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
buty/ kozaki/ trampki itp.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
dodatki (takie jak: gumka do włosów, zegarek, wisiorek, kolczyki, bransoletka)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. Do podanych przymiotników dopisz wyrazy przeciwstawne.
kwadratowy – .................................. biały – ..................................
długi – .................................. interesujący – ..................................
wąski – .................................. zabawny – ..................................
śliczny – .................................. lekki – ..................................
ogromny – .................................. kakaowy – ..................................
Zadanie 7. Do poniższej tabeli wpisz przymiotniki określające podane cechy rzeczowników.
rzeczownik | kształt | kolor | rozmiar | materiał |
stół | ||||
serwetka | ||||
piórnik | ||||
akwarium |
b) Zadanie domowe
Dobierz wyrazy opisujące każdą z pór roku. Określ kolor, z którym ci się kojarzy, towarzyszące jej zjawiska przyrody (np. śnieg, słońce), wygląd charakterystycznej dla danej pory roślinności itp.
wiosna - ....................................................................................................................................
lato – .........................................................................................................................................
jesień – ......................................................................................................................................
zima – .......................................................................................................................................
bawełniany, krótki, nauczycielski, słony, miły, czeski, leniwy, grzeczny, uczynny, krótki, uśmiechnięty, prosty, sympatyczny, metalowy, drogowy, radosny
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak