Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Świat wokół nas

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  1. Z jakich walorów jest znana jego najbliższa okolica;

  2. Zna ciekawe miejsca położone w sąsiedztwie;

  3. Jaką funkcję pełni reklama.

b) Umiejętności

Uczeń umie:

  1. Przygotować reklamę wybranego miejsca w dzielnicy;

  2. Dobrać słowa tak, aby podkreślić walory okolicy;

  3. Zapisać wywiad oraz notatkę reklamującą.

2. Metoda i forma pracy

Metody pracy: techniki poszukujące C. Freineta.

Formy organizacyjne: praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Widokówki, zdjęcia, artykuły prasowe.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Odwołanie się do doświadczeń znanych uczniom, do tego, co jest im najbliższe. Rozmowa o domu rodzinnym, o miejscu, w którym się urodzili, i najczęściej wychowali. Można poprosić dzieci o pokazanie zdjęć najbliższego otoczenia (od etapu niemowlaka do ucznia) i wskazać jak poszerza się świat człowieka. Uczniowie mówią o swoich uczuciach związanych z tymi miejscami i o tym, czy zmieniają się one wraz ze zmianą środowiska, w którym przebywają.

Rozdanie zadań do realizacji w grupie.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie gromadzą materiały, selekcjonują je i opracowują według podanych wskazówek.

Grupa I

  1. Przygotujcie reklamę zatytułowaną „Moja dzielnica to…”.

  2. Wybierzcie do prezentacji najładniejsze według was miejsca w dzielnicy.

  3. Zebrane wcześniej materiały: widokówki i zdjęcia wzbogaćcie swoim komentarzem, wywiadem z ciekawą osobą, wycinkami z prasy.

  4. Forma pracy jest dowolna, może to być krótka informacja reklamująca miejsce lub bogatszy w treść folder.

Grupa II

  1. „Odwiedź moją dzielnicę. To warto zobaczyć” – zaprezentujcie najciekawsze miejsca w swojej dzielnicy.

  2. Do prezentacji wykorzystajcie przyniesione materiały: zdjęcia, widokówki, wycinki z prasy i artykuły prasowe.

  3. Możecie przygotować plakat reklamujący te miejsca lub opracować mapę, na którą naniesiecie ciekawe obiekty także podwórka, place zabaw lub inne budynki (np. domy mieszkalne o wyjątkowym kształcie, wyglądzie).

Grupa III

  1. Przygotujcie numer gazetki klasowej na temat: „Dlaczego warto mieszkać w mojej dzielnicy?”.

  2. Napiszcie artykuł o ulubionych miejscach spotkań dzieci i młodzieży, a także tych, które cieszą się uznaniem wśród dorosłych.

  3. Przeprowadźcie sondaż wśród kolegów na temat tego, jak żyje im się w dzielnicy, co im się najbardziej podoba, co chcieliby jeszcze udoskonalić.

Grupa IV

  1. Wykonajcie projekt „Dzielnica naszych marzeń” – przedstawcie go w formie plakatu lub kilku rysunków.

  2. Do pracy dodajcie opis.

  3. W celu ułatwienia pracy możecie zapoznać się z wynikami sondażu grupy III.

Do zadań każdej grupy dołączyć należy także następujące kryteria oceny pracy.

Pamiętajcie, że ocenie podlegać będzie:

– Zgodność treści i formy wykonanej pracy z treścią poleceń;

– Bezbłędność wykonania;

– Czytelność i jasność wypowiedzi;

– Wysłuchanie prezentacji wszystkich grup.

c) Faza podsumowująca

Przedstawiciele grup prezentują rezultaty swojej pracy. Czytają treść poleceń i omawiają sposób wykonania zadań. Uczniowie innych grup wypowiadają się na temat obejrzanych prezentacji, zadają pytania i wyjaśniają wątpliwości.

Prace mogą być pokazane na specjalnej wystawie, co daje innym uczniom okazję do zapoznania się z wynikami pracy i dokonania swoistej ich oceny. Grupa najczęściej odwiedzana będzie miała sygnał zwrotny o atrakcyjności swojej pracy.

5. Bibliografia

  1. Dyduch B., Kłakówna A.Z., To lubię! Teksty i zadania. Podręcznik do języka polskiego. Książka dla ucznia. Klasa IV, Klasa V, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999;

  2. Kollek B., Ponad ćwierćwiecze z pedagogiką Freineta, Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław 1995;

  3. Pedagogika Celestyna Freineta a edukacja regionalna, pod red. W. Frankiewicz i K. Kossak‑Główczewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

2 godziny lekcyjne

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja może być kontynuacją zajęć poświęconych swojemu miastu lub może je poprzedzać. Przeznaczona jest dla klas 4‑5.

W zależności od tempa pracy uczniów czas trwania lekcji może ulec zmianie – wydłużeniu do 3 godzin lekcyjnych.

RfLCvfjo3AjOS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.81 KB w języku polskim
R1Q5R7uMtt3gL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim