I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
7) podejmuje działania z zakresu estetycznego kształtowania otoczenia; projektuje i realizuje formy dekoracyjne, podnoszące estetykę otoczenia (wykorzystuje elementy gotowe, aranżując własny pokój, np. projektując nakrycie stołu na uroczystość rodzinną z wykorzystaniem m.in. dekoracji kwiatowej; uwzględnia zasady estetyki podawania potraw).
Nauczysz się
przedstawiać podstawowe zasady aranżacji stołu, mającej na celu podniesienie estetyki otoczenia;
tworzyć różnorodne układy kompozycyjne w przestrzeni;
tworzyć formy dekoracyjne podnoszące estetykę otoczenia, np.: estetykę podawania potraw;
wykorzystywać elementy gotowe aranżując np. nakrycie stołu na uroczystość rodzinną z wykorzystaniem m.in. dekoracji kwiatowej;
rozwijać wiedzę na temat sztuki powstającej w kontekście innych dziedzin kultury.
Aranżacja
AranżacjaAranżacjaAranżacja stołu polega na zaprojektowaniu elementów dekoracyjnychDekoracjaelementów dekoracyjnych w przestrzeni np. domu. Umiejętnie wykonana podnosi estetykęEstetykaestetykę otoczenia i wpływa pozytywnie na atmosferę spotkania.
O doborze dekoracji stołu powinien decydować charakter i ranga spotkania. Inaczej zostanie udekorowany stół na przyjęcie urodzinowe, a inaczej w przypadku świątecznego śniadania wielkanocnego lub kolacji bożonarodzeniowej.
RYw1vNv8JHQM01
RhaOjefBH2P9M1
Sztuka aranżacji stołu polega na stworzeniu spójnej kompozycji, co oznacza, że elementy znajdujące się na stole powinny do siebie pasować i tworzyć harmonijną całość. Dobra kompozycja posiada podstawowy rytm i silniej zaakcentowane punkty nadające charakter.
Dekoracja
Na kompozycję dekoracji stołu składają się trzy przestrzenie: pas o szerokości nakrycia dla pojedynczej osoby, przestrzeń wolna, oddzielająca użytkowe elementy zastawy od elementów dekoracyjnych oraz dekoracja środka. Dla zachowania równowagi kompozycji oraz podkreślenia odrębności elementów, każda z tych przestrzeni powinna mieć różne wymiary. Przestrzeń wolna stanowi granicę, za którą nie powinna wychodzić dekoracja środka.
Najczęściej używane do dekoracji stołu są: obrus, naczynia dla gości, naczynia na przekąski, koszyczki na chleb, podkładki na talerze, serwetki, dekoracyjne świece i kwiaty w wazonie.
Najważniejszymi elementami zastawy są talerze, sztućce i szkło. To one nadają rytm i stanowią ramę stołu. Sztućce należy ułożyć w kolejności ich użycia. Miejsce kieliszka lub innego naczynia do napojów znajduje się po prawej stronie powyżej noża. Dla każdego z biesiadników należy przeznaczyć 60 – 70 cm długości stołu, aby zapewnić im swobodę ruchów.
R46OgWWqFpQNk1
Harmonia
W doborze koloru obrusu i podkładek pod talerze obowiązuje zasada harmonii i umiaru, co oznacza, że im bardziej dekoracyjna jest zastawa, tym bardziej te elementy powinny być stonowane. Obrus należy dobrać do koloru i wzorów serwisu i innych dodatków znajdujących się na stole.
Dla zachowania spójności kompozycyjnej należy kierować się doborem barw. Jedne elementy należy zestawić na zasadzie kontrastu, a inne pod względem podobieństwa. Kontrastowe zestawienie elementów tworzy elegancką i oryginalną całość. Ważna jest też zasada minimalizmuMinimalizmminimalizmu.
R1OJcatmajrra1
R122TVYAPJVFb1
Dodatki
Każda dobra aranżacja stołu posiada silnie zaakcentowany punkt centralny. Wyjątkową atmosferę budują detale zajmujące wolną część stołu. Mogą to być np. świece, ozdoby kwiatowe, stroiki, suszone zioła, liście, wstążki, wizytówki, elegancko złożone ozdobne serwetki, hafty, koronki, figurki z ceramiki czy szkła. W przypadku aranżacji świątecznej może to być kwiat gwiazda betlejemska, szyszki, gałązki choinki, bombki itp.
Wszystkie dodatki powinny współgrać kolorystycznie z całością. Ważne jest też, aby przedmioty użyte do dekoracji stały na odpowiednim poziomie artystycznym i były w bardzo dobrym stanie. Należy też unikać wrażenia przeładowania dodatkami. Ważne jest też, aby elementy dekoracji, jak świece czy kwiaty, były odpowiednio niskie i nie przeszkadzały biesiadnikom w utrzymywaniu ze sobą kontaktu.
R157yUVcQDIGe1
R3rFm6MT6hDMX1
R1RyKT5TXSSvD1
R6gs84F4XGogV1
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
R16lfyP8U9KzD1
static
Ćwiczenie 1
Zaprojektowanie elementów dekoracyjnych w jakiejś przestrzeni to:
A - narracja B - estetyka C - aranżacja
C
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1TRYxG7IqH401
static
Ćwiczenie 2
Jakie są warunki dobrej aranżacji stołu?
A - spójna kompozycja B - duża ilość dodatków C - celowy dobór barw
A
C
classicmobile
Ćwiczenie 3
RAKI742n7oX0f1
static
Ćwiczenie 3
Które z podanych zdań jest nieprawdziwe?
A - Najważniejszymi elementami zastawy są talerze, sztućce i szkło. B - Wszystkie dodatki powinny współgrać kolorystycznie z całością. C - Im bardziej dekoracyjna zastawa, tym bardziej dekoracyjny obrus.
C
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1dfkIwVRzISc1
static
Ćwiczenie 4
Dopasuj ilustrację do jednego z dwóch opisów.
RclMYK2m3bgd71
Grupa 1 - wielkanocna aranżacja stołu Grupa 2 - bożonarodzeniowa aranżacja stołu
Grupa 1 : B,D
Grupa 2 : A,C
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1BsCZkl5k0fJm6198aedb0f22b997_00000000000051
Ćwiczenie 5
classicmobile
Ćwiczenie 6
R4vjO6htBOIj41
static
Ćwiczenie 6
Wskaż ilustracje zawierające elementy charakterystyczne dla aranżacji stołu bożonarodzeniowego.
R4Ek279JoONzy1
A
B
classicmobile
Ćwiczenie 7
RmfyN7M7XVQcZ1
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary element dekoracji stołu z dotyczącą go zasadą. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary element dekoracji stołu z dotyczącą go zasadą. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Połącz w pary element dekoracji stołu z dotyczącą go zasadą.
dobór w zależności od stopnia dekoracyjności pozostałych elementów, ułożenie w kolejności użycia, miejsce po lewej stronie nakrycia lub na środku talerza, miejsce po prawej stronie powyżej noża
sztućce
kieliszek
obrus
serwetka
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 7
Połącz w pary element dekoracji stołu z dotyczącą go zasadą.
A - serwetka B - sztućce C - obrus D - kieliszek
1 - miejsce po lewej stronie nakrycia lub na środku talerza 2 - miejsce po prawej stronie powyżej noża 3 - ułożenie w kolejności użycia 4 - dobór w zależności od stopnia dekoracyjności pozostałych elementów
A‑1,D‑2,B‑3,C‑4
Zobacz także
Inna wersja zadania
RC3sMnDt6pilmm6198aedb0f22b997_00000000000061
Ćwiczenie 8
R1KhEON0unH86
Ćwiczenie 9
Słownik pojęć
Aranżacja
Aranżacja
zaprojektowanie elementów architektonicznych, dekoracyjnych w jakiejś przestrzeni.
Dekoracja
Dekoracja
elementy ozdabiające. Również czynność ozdabiania.
Estetyka
Estetyka
ładny, gustowny wygląd. Poczucie piękna.
Minimalizm
Minimalizm
ograniczenie ilości elementów, dekoracji, zwrócenie uwagi na wysoką jakość użytych materiałów.