I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni.
m0a031f12a0557501_0000000000035
Nauczysz się
objaśniać czym jest światło w naturze;
zdefiniować i rozpoznać tworzenie iluzji światła w obrazie;
objaśniać czym jest luminizm w sztuce;
wyjaśniać pojęcia światłocień, sfumato;
objaśniać tworzenie iluzji światła w obrazie i rozpoznać je we wskazanych dziełach mistrzów;
tworzyć fotografie będące autoportretami wykonanymi w różnym oświetleniu i pokazać je na wystawie klasowej.
m0a031f12a0557501_0000000000057
Naturalne źródła światła
Podstawowym naturalnym źródłem światła jest słońce, którego promienie oświetlają i ocieplają Ziemię, stanowiąc źródło energii niezbędne dla większości form życia na naszej planecie. Jego barwa zmienia się wraz z gęstością powietrza. Przyjrzyj się niżej umieszczonym zdjęciom słońca i zaobserwuj zmiany barwy.
R14lJlpWRgsYw1
RgJIFGaRB6sXQ1
Księżyc i gwiazdy również świecą, ale jest to światło odbite od światła słonecznego. Zobacz na zdjęciach, jak wygląda światło odbite.
RWIbTsGAcSy1o1
R1dSSew2Wuzdj1
Pierwszym, bardzo ważnym odkryciem człowieka był ogień, który dawał ciepło i poczucie bezpieczeństwa, np. chroniąc przed dzikimi zwierzętami. Źródłem światła jest także płomień ogniska, świecy. To światło, które ogrzewa, niesie z sobą zadumę i tajemnicę. Zobacz na zdjęciu, jak świeci płomień świecy, a jak płomień ogniska.
RfjpbiDEKq5iM1
R14iX7oJgaYIZ1
m0a031f12a0557501_0000000000078
Rola światła w życiu człowieka
Światło odgrywa bardzo ważną rolę w naszym życiu. Dlatego, projektując mieszkanie, szczególne miejsce rezerwujemy dla światła – naturalnego bądź sztucznego. Do pomieszczeń światło naturalne wpada przez okno, a gdy jest ciemno włączamy lampę zasilaną energią elektryczną.
RVAqrKtHp9fBl1
R1Xmqu93AYrU71
Przeciwieństwem światła jest ciemność. Ludzie od wieków łączyli ciemność ze strachem, czyniąc z niej symbol zła, a światło, jako symbol dobra, utożsamiali z radością.
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1NFHH3BaUzyy1
static
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z wybranymi przysłowiami i wskaż te, które odnoszą się do motywu światła lub ciemności.
A - Dzień ma oczy; noc ma uszy. B - Biednemu zawsze wiatr w oczy. C - Kto w cudzym cieniu siedzi, sam cienia nie daje. D - Przy słońcu lampa światła nie daje. E - Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. F - Kłamstwo ma krótkie nogi. G - Nie bój się cieni. One świadczą o tym, że gdzieś znajduje się światło. H - Lepsza byle jaka prawda niż dobre kłamstwo.
A
C
D
G
m0a031f12a0557501_0000000000087
Problematyka światła w sztuce na przestrzeni wieków
Światło było od wieków problemem zgłębianym także przez artystów. Sposób kształtowania kompozycji malarskiej za pomocą gry światła nazywamy luminizmem, natomiast poszukiwania twórcze odwołujące się do światła i sposobów ukazywania go w obrazie nazywamy malarstwem luministycznym. Nazwy te pochodzą od łacińskiego słowa lumen oznaczającego światło. Za pomocą światła przedstawionego w obrazie tworzono światłocieńŚwiatłocieńświatłocień, szukano znaczeń filozoficznych, w tym religijnych, a także budowano nastrój.
W średniowieczu światło miało znaczenie symboliczne, które przypisywano niebu: Bogu, wieczności, objawieniu i świętości. Brak światła utożsamiano z mocami piekielnymi.
Przyjrzyj się reprodukcji zamieszczonej poniżej. Klikając na interaktywne punkty, dowiesz się, jaką rolę pełniło światło w malarstwie średniowiecznym.
Rg9kUUBzW1GR61
Czasy nowożytne to okres skierowany na wartości humanistyczne, związane z potrzebą pogłębiania wiedzy o człowieku i świecie, w którym żyje. Stąd również zagadnienie światła stało się obszarem badań i twórczych poszukiwań jego interpretacji w przedstawieniach malarskich.
Zagadnienie to zostało zgłębione i opisane przez Leonarda da Vinci, wybitnego przedstawiciela sztuki renesansu. To on zwrócił uwagę na rolę i znaczenie tworzenia iluzji oświetlenia w obrazie. Artysta kładł nacisk nie tylko na ogólny światłocień, lecz także podkreślał wagę różnic w natężeniu światła, dzięki którym uzyskuje się wrażenie trójwymiarowości. W swoich obrazach, dzięki miękkiemu zamazywaniu konturów, uzyskiwał efekt łagodnego przejścia między światłem a cieniem, co sprawiało, że obiekty łączyły się z sobą i otoczeniem. Artysta unikał ostrego światła i mocnych kontrastów.
m0a031f12a0557501_0000000000109
Problematyka światła w sztuce na przestrzeni wieków, c.d.
Poniżej umieszczono dwa dzieła. Są to obrazy na ten sam temat, ale namalowane w odstępie od 5 do 30 lat. Jedno jest niewątpliwie dziełem Leonarda, drugie najczęściej przypisuje się jego uczniowi Ambrogio de Predis, podkreślając, że widać tam też rękę mistrza. Przyjrzyj się obu obrazom i rozwiąż zadanie.
classicmobile
Ćwiczenie 2
R186YC2JzpfKg1
static
Ćwiczenie 2
Mając na uwadze fakt, że Leonardo da Vinci unikał ostrych kontrastów i stosował miękki modelunek, wskaż dzieło, które niewątpliwie jest dziełem mistrza.
RgXasxHviRlps1
A
Poniżej umieszczono reprodukcje trzech portretów. Klikając na każdy z nich, dowiesz się więcej na temat roli i znaczenia światła w danym obrazie.
RkR61JLb64k3r1
RDc9FdrNrFLzc1
m0a031f12a0557501_0000000000126
RIn4AK1x7Vn6A1
Światło nabrało szczególnego znaczenia w malarskiej twórczości artystów barokowych. To ta wartość plastyczna budowała nastrój obrazów tej epoki. Mistrzami w operowaniu kontrastowym światłocieniem byli dwaj wybitni malarze: Michelangelo Merisi da Caravaggio i Rembrandt Harmenszoon van Rijn. Ciemność w obrazach Caravaggia i Rembrandta jest umowna, jest tłem dla światła.
Przyjrzyj się dwóm reprodukcjom obrazów namalowanych przez Caravaggia. Artysta na przestrzeni pięciu lat namalował na ten sam temat dwa obrazy. W jednym z nich stosuje większe kontrasty świetlne, gwałtownie przeciwstawiając miejsca oświetlone z nieoświetlonymi, a postacie wyłaniają się z bardzo ciemnego tła. Przyjrzyj się obu reprodukcjom, a następnie rozwiąż zadanie.
classicmobile
Ćwiczenie 3
RyhqExmD708cT1
static
Ćwiczenie 3
Zaznacz ten obraz, w którym Caravaggio stosuje większe kontrasty świetlne.
R1IVLb9f0He481
B
m0a031f12a0557501_0000000000165
Rola światła w dziełach Rembrandta
Obraz holenderskiego malarza Rembrandta znany jest pod kilkoma tytułami: Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburgha lub Straż nocna lub Wymarsz strzelców. Obraz powstał na zamówienie amsterdamskich arkebuzerówArkebuzeriaarkebuzerów z kompanii Cocqa. Miał to być portret grupowy – ówcześnie była to bardzo popularna metoda uwiecznienia bogatych obywateli Amsterdamu. Artysta po raz pierwszy, zamiast ukazania postaci statycznie umieszczonych w jednym rzędzie, jak to było stosowane wcześniej, przedstawił postacie w ruchu. Mocne kontrasty świetlne stały się dla artysty nie tylko sposobem na ukazanie dynamiki, lecz także elementem sugerującym perspektywęPerspektywa malarskaperspektywę.
Przyjrzyj się obrazowi i zapoznaj z zamieszczonym niżej tekstem, a następnie rozwiąż zadanie.
R18QmGlFpd93h1
Rembrandt, w celu uzyskania głębi, zastosował w obrazie perspektywę malarską. Na pierwszym planie stoją tytułowi: dowódca oddziału Frans Banningh Cocq ubrany w czarny strój i porucznik Willem van Ruytenburgh, dla kontrastu ubrany w jasnożółty mundur. W głębi, po lewej, widoczna jest dziewczynka ubrana w świetlistą sukienkę. W ten sposób kolor złotożółty oświetla postać van Ruytenburgha i dziewczynki. Dziewczynka o twarzy Saski, żony artysty, jest postacią symboliczną, o czym świadczy zabita kura, którą trzyma za pasem. Jej wyraźnie widoczne pazury odnoszą się do holenderskiego słowa klauv, które brzmi podobnie jak słowo klovenier, oznaczające z kolei arkebuzerię.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RaXHUhRXvVM0R1
static
Ćwiczenie 4
Zaznacz te postaci, które na obrazie Rembrandta Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburgha są najbardziej oświetlone.
A - Frans Banningh Cocq B - Willem van Ruytenburgh C - dziewczynka D - żołnierz grający na werblu
B
C
Rembrandt przez całe życie tworzył autoportretyAutoportretautoportrety. Pierwszy namalował w 1627 roku, a ostatni w 1669, tuż przed śmiercią. Ich analiza pokazuje rozwój warsztatu artysty i kierunek twórczych poszukiwań, a także podejście do zagadnienia tworzenia w obrazie iluzji światła w celu uzyskania nastroju tajemnicy, niedopowiedzenia. Cechą charakteryzująca wszystkie obrazy Rembrandta jest siła kontrastów świetlnych – gwałtowne przeciwstawianie miejsc oświetlonych z nieoświetlonymi. Postacie i przedmioty wydobywane są przez światło z gęstego, tajemniczego cienia.
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1AzCoTt26fUt1
static
Ćwiczenie 5
Przyjrzyj się uważnie autoportretom Rembrandta, a następnie do każdej reprodukcji dopasuj rok powstania obrazu i jego krótki opis.
Odpowiedzi: A - młody mężczyzna, którego twarz ukryta jest w cieniu B - 1628 C - 1661 D - 1669 E - z obrazu spogląda zaczytany człowiek w średnim wieku F - z ciemności wyłania się zmęczony życiem stary człowiek
1‑A,B 2‑C,E 3‑D,F 4‑A,B 5‑C,E 6‑D,F
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1KbpWmY7bjw0m0a031f12a0557501_00000000000141
m0a031f12a0557501_0000000000014
m0a031f12a0557501_0000000000014
Przyjrzyj się uważnie autoportretom Rembrandta, a następnie do każdej reprodukcji dopasuj rok powstania obrazu i jego krótki opis.
Odpowiedzi: A - 1661 B - z obrazu spogląda zaczytany człowiek w średnim wieku C - 1628 D - z ciemności wyłania się zmęczony życiem stary człowiek E - 1669 F - młody mężczyzna, którego twarz ukryta jest w cieniu
Rozwiązanie: 1‑C,F 2‑A,B 3‑D,E 4‑C,F 5‑A,B 6‑D,E
m0a031f12a0557501_0000000000191
Rola światła w dziełach Leonarda da Vinci
Leonardo da Vinci łagodził kontrasty światła i cienia, spowijając kontury lekką mgiełką, nazywaną sfumatoSfumatosfumato. Światło rozproszone rozświetlało cały obraz, najczęściej padało z góry lub boku, delikatnie oświetlając obiekty, bez podkreślania ostrych cieni. Natomiast światło w obrazach Caravaggia jest mocne, często pada pod niskim kątem i punktowo oświetla fragmenty kompozycji, co tworzy ostry światłocień, a postacie wyłaniają się z ciemnego tła.
Poniżej umieszczono reprodukcje dwóch dzieł. Jedna przedstawia obraz Leonarda da Vinci Święta Anna Samotrzecia, drugi – obraz Caravaggia Niewierny Tomasz. Zastanów się nad rolą światła w każdym z nich, a następnie rozwiąż zadanie.
RX8RqhnW5xcMj1
RkWu0sD7aiFiT1
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1Aue2C7Yj4r81
static
Ćwiczenie 6
Dokończ zdania, uzupełniając je wymienionymi hasłami.
Pytania: Leonardo da Vinci, malując światło w obrazie Święta Anna Samotrzecia , ................ , ................ , ................ . Caravaggio, malując światło w obrazie Niewierny Tomasz , ................ , ................ , ................ .
Odpowiedzi: A - wprowadza głębokie cienie B - unika ostrych kontrastów C - wprowadza miękkie cienie D - stosuje światło kierunkowe E - stosuje światło rozproszone F - stosuje silne kontrasty
1‑B,C,E 2‑B,C,E 3‑B,C,E 4‑A,D,F 5‑A,D,F 6‑A,D,F
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1F1anrk91x1fm0a031f12a0557501_00000000000151
Ćwiczenie 7
m0a031f12a0557501_0000000000015
m0a031f12a0557501_0000000000015
Dokończ zdania, uzupełniając je wymienionymi hasłami.
Pytania: Leonardo da Vinci, malując światło w obrazie Święta Anna Samotrzecia , ................ , ................ , ................ . Caravaggio, malując światło w obrazie Niewierny Tomasz , ................ , ................ , ................ .
Odpowiedzi: A - wprowadza głębokie cienie B - stosuje silne kontrasty C - wprowadza miękkie cienie D - stosuje światło kierunkowe E - unika ostrych kontrastów F - stosuje światło rozproszone
Rola światła w dziełach Georges'a de la Toura oraz Claude'a Lorraina
Georges de la Tour
Do problemu światła w sposób szczególny podchodził Georges de la Tour. Jego nastrojowe, spokojne i pełne zadumy obrazy buduje iluzja światła świecy. To jej oświetlenie sprawia, że tajemnicze postacie wydobyte z mroku nabierają cech trójwymiarowości. Przyjrzyj się obrazom artysty w galerii.
R1WqXhxF6W5oA1
R16GQBB8u7vxJ1
Artyści uważnie obserwują światło słoneczne i jego wpływ na otoczenie, w tym na zmianę kolorów wody, chmur, powietrza.
Claude Lorrain
Jednym z mistrzów malowania oświetlonego słońcem nieba był Claude Lorrain. Porównaj dwa obrazy tego artysty przedstawiające podobny pejzażPejzażpejzaż, lecz ukazany w różnych porach dnia. Artysta, malując niebo, wodę, budynki, w jednym obrazie posługuje się przewagą barw ciepłychBarwy ciepłebarw ciepłych, a w drugim barw zimnychBarwy zimnebarw zimnych.
R1WWNxYPOpx7C1
R8I2pkO8Rg6AH1
Wybrane dzieła Williama Turnera
Artystą, o którym mówi się, że jego prace malarskie mimo zróżnicowanej tematyki zawsze są o świetle, jest William Turner. Malarz ten szczegółowo i wnikliwie studiował pejzaż i zgłębiał tajniki barwy. Przyjrzyj się wybranym obrazom tego artysty zamieszczonym w galerii.
R4wdDzYcKFhRC1
R11T9Q3jr2Kux1
RBUiAVpu0vC5e1
16 października 1834 r. wybuchł pożar parlamentu w Londynie, co w szybkich szkicach akwarelowych zanotował William Turner. Obrazy te stały się bezpośrednią inspiracją dla impresjonistówImpresjonizmimpresjonistów, w tym dla Claude’a Moneta. Przyjrzyj się obrazom obu artystów przedstawiające londyński parlament i porównaj je, a następnie rozwiąż zadanie.
RHbYsyp5KeWO91
RTXs7shorGzZk1
RKrr1b88rGCn21
RflcLYdTaA7cw1
classicmobile
Ćwiczenie 8
RKOb9r2O842BA1
Określ różne źródła światła w dziełach malarskich i uzasadnij ich wpływ na wymowę wybranych obrazów.
Określ różne źródła światła w dziełach malarskich i uzasadnij ich wpływ na wymowę wybranych obrazów.
Zapoznaj się z wymienionymi niżej cechami obrazów Williama Turnera i Claude’a Moneta, a następnie przyporządkuj je (poprzez przeciągnięcie za pomocą myszy) do odpowiedniego zbioru.
Zapoznaj się z wymienionymi niżej cechami obrazów Williama Turnera i Claude’a Moneta, a następnie przyporządkuj je (poprzez przeciągnięcie za pomocą myszy) do odpowiedniego zbioru.
Grupa 1 - Cechy obrazów Claude’a Moneta Grupa 2 - Cechy obrazów Williama Turnera
A - widok parlamentu w Londynie B - operowanie światłem C - dynamika D - technika olej na płótnie E - przedstawienie ognia F - malowanie drobnymi plamami G - przedstawienie wody H - przedstawienie słońca I - kontrasty oświetlenia J - wyraziste pociągnięcia pędzla K - statyka
Grupa 1 : F,H,K
Grupa 2 : C,E,J
Zobacz także
Inna wersja zadania
RTNcPttlaDHjYm0a031f12a0557501_00000000000171
Ćwiczenie 9
m0a031f12a0557501_0000000000282
Iluzja światła w dziełach sztuki
Uchwycenie istoty światła i koloru stało się najważniejszym motywem dla impresjonistów, którzy w tym celu wyszli w plener. Studiowanie światła naturalnego, jego zmienności i ulotności było głównym motywem ich twórczości. Przyjrzyj się reprodukcjom obrazów zamieszczonych poniżej. Klikając na każdą z nich, dowiesz się więcej o iluzji światła stworzonej przez artystów.
RksjkeJbT9jRA1
RWswKyq6j1hPU1
m0a031f12a0557501_0000000000323
RJ1y0zZgz2ZCa1
Do symbolu światła i cienia w sposób szczególny odnosili się surrealiściSurrealizmsurrealiści. Prekursorem surrealizmu był Giorgio de Chirico – włoski malarz malarstwa określanego jako metafizyczneMalarstwo metafizycznemalarstwa określanego jako metafizyczne. Dla artysty światło i cień były wartościami plastycznymi, dzięki którym można budować osobliwy, tajemniczy świat. Zafascynowany placami włoskich miasteczek uwidaczniał je w pełnym słońcu, pomijając logiczny sens sztuki. W jego obrazach ostre światło rysuje kontrastowe, wyraziste cienie, oświetlając fragmenty architektury, w tym nierealne przestrzenie. Przyjrzyj się reprodukcji dzieła Giorgio de Chirico, a następnie rozwiąż Ćwiczenie interaktywne 9.
RD8pj4S6ITDHb1
classicmobile
Ćwiczenie 10
R1XFw2khNAvwg1
static
Ćwiczenie 10
Zaznacz zdanie, które charakteryzuje iluzję światła stworzoną przez Giorgia de Chirico w obrazie Piazza d'Italia .
A - Światło łagodnie pada z góry lub z boku, delikatnie oświetlając obiekty. B - Boczne, niskie oświetlenie buduje ostre, nienaturalne cienie, które nadają kompozycji niespotykany, tajemniczy wygląd. C - Detale ukryte są w cieniu, a refleksy świetlne, migotanie uniemożliwiają dostrzeżenie pełnych kształtów malowanych obiektów.
B
Przyjrzyj się obrazom współczesnych artystów zamieszczonych w galerii, dla których zagadnienie światła i barwy jest problemem plastycznym niosącym ważne treści symboliczne.
Rc5uKFfGG8gqn1
R1YOGNWmv4yJw1
R1Z8QmJvtT4ZO1
RWSEIUzSho7NS1
RVFA8deGQEtK51
Rg19aeM1xs4GU1
R1WIG2Cs2HQv81
Polecenie 1
Twórz tradycyjnie.
Potrzebne będą: aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z aparatem fotograficznym, latarka, lustro
Zrób sobie kilka zdjęć. Przed przystąpieniem do realizacji zadania poobserwuj swoje odbicie w lustrze, zwracając szczególną uwagę na oświetlenie. Zobacz, jak wyglądasz w pełnym oświetleniu, w półmroku, w świetle dnia słonecznego, kiedy promienie słońca wpadają przez okno, w mroku podczas podświetlania twarzy latarką. Wybierz trzy najbardziej różne, a jednocześnie tajemnicze ujęcia i zrób cykl fotograficznych autoportretów. Zdjęcia wydrukuj i umieść w portfolio. Przygotujcie w klasie wystawę waszych autoportretów wykonanych w różnym oświetleniu.
Zobacz także
Więcej na temat światła w sztuce dowiesz się z e‑materiału Światło w obrazie – sztuka światła. Cz. II.
m0a031f12a0557501_0000000000365
Słownik pojęć
Arkebuzeria
Arkebuzeria
formacja paramilitarna, posługująca się XVI‑wieczną bronią palną, czyli arkebuzerami. W Holandii czasów Rembrandta były to oddziały zamożnych mieszczan, którzy strzegli porządku i dbali o bezpieczeństwo.
Autoportret
Autoportret
portret artysty wykonany przez niego samego.
Barwy ciepłe
Barwy ciepłe
zmierzające do żółcieni, są głównie czerwono‑oranżowo‑żółte, obrazowo nazywane „barwami ognia”.
Barwy zimne
Barwy zimne
zmierzające do błękitu, są głównie fioletowo‑zielono‑błękitne i obrazowo nazywane „barwami wody”.
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w sztuce rozwijający się we Francji w latach 70. i 80. XIX w., którego podstawą było dążenie do jak najpełniejszego uchwycenia natury oraz rejestrowanie subiektywnych, zmysłowych odczuć artysty. Impresjoniści interesowali się zmiennymi formami natury, wzajemnymi związkami światła i barw w zależności od następujących pór roku lub dnia oraz zjawisk atmosferycznych.
Koło barw
Koło barw
w plastyce to graficzne uporządkowanie kolorów wokół środka koła, zgodnie z układem barw widma światła białego.
Malarstwo metafizyczne
Malarstwo metafizyczne
termin zainicjowany ok. 1910 r. na określenie twórczości Giorgio de Chirico. W malarstwie tym istotą poszukiwań jest refleksja na temat bytu oraz nieskończoności świata.
Pejzaż
Pejzaż
gatunek malarstwa, który przedstawia krajobraz, widok natury lub otoczenia miejskiego.
Perspektywa malarska
Perspektywa malarska
związana jest z odczuciem temperatury barw. Barwy ciepłe zdają się „wychodzić” do przodu, barwy zimne „cofają się”, sprawiając wrażenie bardziej odległych.
Pointylizm
Pointylizm
technika polegająca na kładzeniu na obraz drobnych plamek czystych kolorów, które dopiero oglądane z pewnej odległości mieszają się w oku widza, dając pożądany efekt barwny.
Sfumato
Sfumato
(z włoskiego: zadymione) – subtelna technika malarska wprowadzona przez Leonarda da Vinci w celu uzyskania perspektywy powietrznej. Kształty i kontury przedstawianych przedmiotów w miarę oddalania się miękną i błękitnieją, co daje wrażenie przysłonięcia lekką mgłą.
Surrealizm
Surrealizm
(zwany także nadrealizmem) – ruch artystyczny, którego przedstawiciele najczęściej tworzą obrazy figuratywne przedstawiające świat sprzeczny z logicznym porządkiem rzeczywistości. Są to przedstawienia na pograniczu snu i podświadomości, wynikające z nieskrępowanej wyobraźni artysty, powstałe poprzez dokonywanie swobodnych skojarzeń.
Światłocień
Światłocień
ogólny rozkład świateł i cieni w dziele plastycznym.