RIRKNtX3nINpU
Na obrazie znajdują się cztery osoby w tradycyjnej amerykańskiej restauracji. Restauracja znajduje się na rogu dwóch ulic, jest półokrągła, w większości z przeszklonymi ścianami. Kawałek z murowaną ścianą jest żółty. W środku znajduje się bar w kształcie trójkąta. Ulice wokół restauracji są opustoszałe. Kobieta siedzi opierając się o bar z zamyślonym wyrazem twarzy. Ma rude włosy i ubrana jest w czerwoną sukienkę. Obok niej siedzi mężczyzna w granatowej marynarce i kapeluszu na głowie. Pracownik obsługi ubrany na biało spogląda na siedzącą parę. Czwartą osobą jest mężczyzna siedzący tyłem do obserwatora. Ma na sobie grantowy garnitur oraz szary kapelusz. Trzyma w dłoni szklankę z wodą, obok stoi kubek z kawą. Światło z restauracji przenika na otaczającą ją ulice.

Światło

Edward Hopper, „Nocne marki” („Nighthawks”), detal, 1942 r., Instytut Sztuki, Chicago, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Edward Hopper, Nocne marki („Nighthawks”), olej na płótnie, Instytut Sztuki, Chicago, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nighthawks_by_Edward_Hopper_1942.jpg [dostęp 9.06.2022], domena publiczna.

Wprowadzenie

Dla wielu artystów na przestrzeni wieków światło było jednym z podstawowych środków wyrazu artystycznego. Dzięki niemu dzieła sztuki zyskiwały na sile wyrazu ze względu na przestrzeń, dla której światło pełniło rolę nadrzędną. Ponadto światło niosło jeszcze inną siłę – grało na emocjach, wzruszało, wpływało na podniosłość, miało wymiar symboliczny. Można przywołać tu chociażby największych mistrzów światłocienia: Caravaggia [czytaj: karawadżia], Rembrandta, de La Toura [czytaj: de la tura], Turnera [czytaj: ternera], impresjonistów. Nie mniej znaczącą rolę pełni światło w sztuce II połowy XX wieku.

Z perspektywy rozwoju multimediów i możliwości tworzenia światła, jego rola znacznie wzrasta. W tym materiale zaprezentowano kilka przykładów twórczych działań wraz z krótkim opisem zastosowanego w nich światła jako środka wyrazu artystycznego.

Nauczysz się
  • analizować światło jako środek wyrazu plastycznego;

  • rozpoznawać rodzaje światła;

  • wskazywać źródło światła;

  • określać wpływ światła na przestrzeń w dziele sztuki;

  • stosować właściwą terminologię do opisu światła w przykładach dzieł;

  • samodzielnie tworzyć prace z wykorzystaniem światła jako środka wyrazu plastycznego.

O_swietle_teoretycznie

O świetle teoretycznie

Mówiąc o świetle, zazwyczaj mamy na myśli jego słoneczne pochodzenie (światło naturalne) lub światło sztuczne czyli padające z lampy, świecy. Nie zawsze pamiętamy, że nie tylko Słońce jest źródłem światła naturalnego, takim jest także światło księżycowe, często pojawiające się w nokturnach. Jednak światło Księżyca to światło odbite od światła słonecznego.

Sztuczne światła różnią się tym, że powstają przy współudziale człowieka, który podejmuje decyzję o jego źródle, intensywności, kącie padania, sposobie rozprzestrzeniania się itd. W obrazie może być ono pełne lub półpełne, tworzyć refleksyRefleksrefleksy i cienie. Padające na postać lub przedmiot światło może także przybierać kształt: 
• punktowy,
• wielopunktowy (gdy mamy do czynienia z kilkoma jego źródłami),
• liniowy,
• może być skupione (gdy mamy do czynienia z koncentracją światła na wybranym obiekcie lub jego fragmencie),
• może być rozproszone (gdy mamy do czynienia ze światłem, które nie wyróżnia żadnego obiektu lub jego fragmentu i oświetla je z podobną intensywnością),

W zależności od usytuowania światła, zmienia się jego jasność, barwa. Jedną z ważnych funkcji światła jest, w którego rozpoznaniu warto zwrócić uwagę na rodzaj – światło skupione inaczej będzie budowało przestrzeń niż rozproszone, pomiędzy światłem świecy a lampy są różnice w natężeniu, inny efekt kontrastuKontrastkontrastu otrzymamy przy świetle padającym na różne powierzchnie (matowe, błyszczące, chropowate itd.).

Ważną funkcją światła jest też budowanie konturuKonturkonturu, który może być wyrazisty, ostry lub nieostry, rozmyty.

Swiatlo_w_dziele_malarskim

Światło w dziele malarskim

Choć wydaje się, że w zakresie światła w dziele malarskim zostało powiedziane już wszystko, artyści II połowy XX wieku – poszukując nowych form wypowiedzi, nadal odnajmowali w nim ważny środek wyrazu. Ciekawie zagadnienie światła realizuje w swoich dziełach Edward Hopper [czytaj: edłard hopper]. Temat restauracji na rogu nowojorskiej Greenwich Avenue [czytaj: grinłicz awenju] w obrazie „Nocne marki” zachwyca nie tylko staranną kompozycją, lecz przede wszystkim światłem, które pełni w dziele role najważniejszą, bo stanowi jednocześnie klucz do interpretacji.

R8rwYZlmMoG6d
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz autorstwa Edwarda Hoppera pt. „Nocne marki”. Na obrazie znajdują się cztery osoby w tradycyjnej amerykańskiej restauracji. Restauracja znajduje się na rogu dwóch ulic, jest półokrągła, w większości z przeszklonymi ścianami. Kawałek z murowaną ścianą jest żółty. W środku znajduje się bar w kształcie trójkąta. Ulice wokół restauracji są opustoszałe. Kobieta siedzi opierając się o bar z zamyślonym wyrazem twarzy. Ma rude włosy i ubrana jest w czerwoną sukienkę. Obok niej siedzi mężczyzna w granatowej marynarce i kapeluszu na głowie. Pracownik obsługi ubrany na biało spogląda na siedzącą parę. Czwartą osobą jest mężczyzna siedzący tyłem do obserwatora. Ma na sobie grantowy garnitur oraz szary kapelusz. Trzyma w dłoni szklankę z wodą, obok stoi kubek z kawą. Światło z restauracji przenika na otaczającą ją ulice. Dodatkowo na ilustracji został umieszczony interaktywny punkt 1. Źródłem sztucznego światła u Hoppera jest niewidoczna lampa rozjaśniająca żółte wnętrze restauracji. Wielkie szklane okno sprawia, że światło wychodzi poza obiekt - na zewnątrz, tworząc jasną plamę zieleni o różnych odcieniach. Mimo że wnętrze odcina się od ulicy, to zgeometryzowana jasność żółtych ścian i sufitu podkreśla pustkę miasta, prowadzi widza na zewnątrz, wdzierając się w ciemność i samotność tej przestrzeni ostrą krawędzią trójkąta ściany nad ogromnym oknem.
Edward Hopper, „Nocne marki” („Nighthawks”), 1942 r., Instytut Sztuki, Chicago, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Edward Hopper, Nocne marki, olej na płótnie, Instytut Sztuki, Chicago, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nighthawks_by_Edward_Hopper_1942.jpg [dostęp 9.06.2022], domena publiczna.

Dzienne światło inspirowało hiperrealistów, których prace były malowane z tak misterną precyzją i drobiazgowym detalem, że ich obrazy wyglądały jak fotografie. Krytycy tego gatunku uważali, że prace hiperrealistyczne nie są sztuką, a wirtuozerią kopisty, którego dokładnie naśladuje rzeczywistość. Jednak doskonałość, z jaką odzwierciedlają nie tylko detal, ale także światło, sprawiają, że do dziś wzbudzają podziw. Jednym z hiperrealistów, w którego obrazach właśnie światło sprawia, że martwe przedmioty ożywają jest Don Eddy [czytaj: don edi].

R1DCecMiaRLuC
Ilustracja interaktywna przedstawia boczny widok przodu osobowego auta, zajmujący większość kadru. Na zdjęciu znajduje się przednia jego część, wyposażona w maskę, rejestrację, światła oraz srebrne koło z czarną oponą. Kolor auta jest w perłowo-beżowym kolorze. Auto stoi na asfalcie z wyznaczonymi białymi liniami. Przed autem znajduje się fragment kolejnego pojazdu, który jest w srebrnym kolorze. W dolnej części pojazdu jest biało-niebieska tablica rejestracyjna. Na asfalcie rzuca się cień aut. W oddali znajdują się na parkingu równolegle ustawione auta. Od lewej strony stoi biały bus, tuż obok zielony garbus oraz po prawej stronie jasno-brązowy samochód osobowy. Przed tymi autami stoją jeszcze dwa pojazdy. Jeden z nich jest w białym kolorze, a drugi w srebrnym. Zdjęcie zostało zrobione podczas słonecznego dnia, na tle oszklonego budynku Dodatkowo na ilustracji został umieszczony interaktywny punkt 1. Źródłem światła w obrazie Volkswagen jest słońce, czyli jest to światło naturalne, rozproszone, równomiernie oświetlające wszystkie elementy obrazu. Padając z góry, tworzy cień pod samochodami. Jednak cechą zasługującą na szczególną uwagę są refleksy światła, dodające efektu realistycznego. Pojawiają się na niklowanych elementach aut, w których odbija się okoliczny pejzaż oraz na elementach karoserii, tworząc rozbielone, szerokie pasma.
Don Eddy, „Volkswagen”, 1971 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Wiedeń, Austria, pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Don Eddy, Volkswagen, akryl na płótnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Wiedeń, dostępny w internecie: https://www.pinterest.com.mx/pin/122230577371957736/ [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Mistrzowski sposób operowania sztucznym światłem świecy w barokowym malarstwie Georges de La Tour [czytaj: żorż de latur] zainspirował szkockiego artystę Stephena Conroya [czytaj: stefena konroja], który jeden ze swoich wczesnych obrazów poświęcił wynalazcy pierwszego działającego systemu telewizyjnego.

W swoim dziele Conroy zastosował tenebryzmTenebryzmtenebryzm.

RPX57l5O6Gtod
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Wizja bezprzewodowa urzeczywistniona”. Na obrazie na czarnym tle jest dwóch mężczyzn. Całość ilustracji jest bardzo rozmazana. Przed mężczyznami znajduje się ciemny przedmiot, który od dołu rozpromienia jasne światło, które ich oświetla. Nad tym fragmentem znajduje się kawałek jasnego przedmiotu. W lewym górnym rogu również znajduje się rozświetlony element. Mężczyźni stoją przodem do źródła światła. Ubrani są w białe koszule z brązową marynarką, jeden z nich jest w okularach. Dodatkowo na ilustracji został przedstawiony interaktywny punkt 1. W obrazie Stephen Conroy zastosował tenebryzm. Postacie wydobywają się z mroku dzięki sztucznemu światłu bezprzewodowej lampy, które odbija się na twarzach postaci, dodając dramaturgii, a jednocześnie sakralizuje wydarzenie. Ostre światło odbija się także od białej koszuli mężczyzny po prawej stronie, obdzielając go od postaci w głębi. Blask akcentuje też cechy fizyczne mężczyzn, ich mimikę. Mimo że nie jest to jedyne źródło światła, ponieważ w górnym lewym rogu i poniżej znajdują się jeszcze dwa sztuczne oświetlenia, siła światła żarzącej się lampy emituje go znacznie więcej. Pod tekstem umieszczony jest obraz autorstwa Georgesa de La Toura pod tytułem „Pokutująca Magdalena” przedstawia młodą kobietę siedzącą przy stole. Ubrana jest w długą koszulę nocną, ma długie brązowe włosy swobodnie opadające na ramiona i plecy. Kobieta ma jasną, gładką skórę. Jedną dłonią dotyka ludzkiej czaszki leżącej na książce, która jest na stole i spogląda w płomień świeczki rozświetlającej pomieszczenie oraz lustro. W pomieszczeniu panuje półmrok.
Stephen Conroy, „Wizja bezprzewodowa urzeczywistniona” („Wireless Vision Accomplished”), 1987 r., Kolekcja Fleming, Londyn, Wielka Brytania, flemingcollection.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Stephen Conroy, Wizja bezprzewodowa urzeczywistniona, olej na płótnie, Kolekcja Fleming, Londyn, dostępny w internecie: https://www.flemingcollection.com/collection/search-the-collection/wireless-vision-accomplished-1987-212 [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Kolor_jako_zrodlo_swiatla

Kolor jako źródło światła

W pracach abstrakcyjnych nie ma tradycyjnego światła ani modelunku światłocieniowego, który mógłby kształtować dany element. Dzięki obecności jasnych elementów uzyskuje efekt światła, a proces określa się syntezą barwy i światła. Mark Rothko [czytaj: mark rotko], przedstawiciel malarstwa barwnych płaszczyzn (color field painting) [czytaj: kolor fild pejting], kierunku, który rozwinął się w Stanach Zjednoczonych, często swoje dzieła „rozświetlał” kolorem.

R1URGZKeRFh5W
Ilustracja interaktywna przedstawia „Jasnoczerwony na ciemnoczerwonym” autorstwaRothko Marka. Obraz przedstawia jasną, nierównomierną plamę czerwonego koloru, o zamazanych krawędziach. W tle przebija się ciemniejszy odcień czerwieni. W dolnej części obraz jest ciemniejszy, prawie czarny. Dodatkowo na ilustracji został przedstawiony interaktywny punkt 1. W obrazie Marka Rothki syntezą koloru i światła jest jasna czerwień. Intensywność barwy sprawia, że wybija się, tworząc poświatę, a jednocześnie sprawia, że pozostałe kolory, mimo że także są czerwone, cofają się, tworząc głębię. Warto także zwrócić uwagę na nierówne krawędzie czerwieni, dzięki czemu mamy wrażenie efektu zbliżonego do padania światła lampy, które także tworzy cienie, a na brzegach wrażenie rozmycia.
Mark Rothko, „Jasnoczerwony na ciemnoczerwonym”, 1955 – 1957 r., Fundacja i  Instytut badawczy Torcuato Di Tella, Bueons Aires Argentyna, bellasartes.gob.ar, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Mark Rothko, Jasnoczerwony na ciemnoczerwonym, olej na płótnie, Fundacja i Instytut badawczy Torcuato Di Tella, Bueons Aires, dostępny w internecie: https://www.bellasartes.gob.ar/en/collection/work/7978/ [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Włoski malarz abstrakcyjny Emilio Vedova [czytaj: emilio wedowa] na swoim obrazie zamieścił wiele jasnych barw, sąsiadujących z szarościami i czernią. Czy każdy jasny obszar jest syntezą koloru i światła? W obrazie „Ukrzyżowanie” byłoby ich bardzo wiele. Jak więc wyszukać takie miejsce, które można określić światłem? Warto przymrużyć wtedy oczy i określić, który fragment obrazu najbardziej „świeci”, albo w którego sąsiedztwie inne ciemne kolory tracą swoją głębię.

R1Tp3Zl1wGwfY
Emilio Vedova, „Współczesne Ukrzyżowanie”, z cyklu protest nr 4, 1953 r., Narodowa Galeria Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej, Rzym, Włochy, artsandculture.google.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Emilio Vedova, Ukrzyżowanie, olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej, Rzym, Włochy, dostępny w internecie: https://artsandculture.google.com/asset/crocifissione-contemporanea-emilio-vedova/mwFLkdR68xawBQ?hl=en [dostęp 15.02.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Swiatlo_jako_medium

Światło jako medium

Światło jest jednym z tworzyw wykorzystywanych w instalacjiInstalacjainstalacji oraz sztuce nowych mediów. Artyści korzystają z niego do tworzenia iluzorycznych efektów w przestrzeni, jej dematerializacji, projekcji ruchu.

Cornelia Parker [czytaj: kornelia parker] w  „Cold Dark Matter: An Exploded View ” [czytaj: kold dark mater: an eksplołded wju] wykorzystała światło do prezentacji zamontowanych w przestrzeni obiektów z własnej ogrodowej szopy, która została wysadzona w powietrze. Dzięki zamieszczonemu wewnątrz światłu, rzucają one na ścianę cienie, których mozaika staje się częścią instalacji. Centralnie umieszczone sztuczne źródło światła dematerializuje szczątki szopy i znajdujących się w niej sprzętów, ożywia je.

R1aQOA0ijR7eW
Cornelia Parker, „Cold Dark Matter: An Exploded View”, Drewno, metal, plastik, ceramika, papier, tekstylia i drut, 1991 r., Galeria Tate, Londyn, Wielka Brytania, artshub.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Cornelia Parker, Cold Dark Matter, drewno, metal, plastik, ceramika, papier, tekstylia i drut, Galeria Tate, Londyn, Wielka Brytania, dostępny w internecie: https://www.artshub.com.au/news/reviews/cornelia-parker-museum-of-contemporary-art-australia-nsw-259223-2365325/ [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Skandynawski artysta Olafur Eliasson w instalacji „Stacja pogody” z 2003 roku, zorganizowanej w Hali Turbin Tate Modern [czytaj: tejt modern] w Londynie, zamontował w powietrzu słońce z 200 jednoczęstotliwościowych lamp, które emitowały światło z niską częstotliwością (podobnie jak lampy uliczne).

Jan Pelczar
Jan Pelczar Człowiek, który ujarzmia żywioły

Tate Modern największym problemem było znalezienie firm, które mogłyby zainstalować lustra na suficie: 4000 m² paneli lustrzanych musiało zostać wykonanych perfekcyjnie, by ludzie mogli się rozpoznać, gdy spojrzą w górę. Przedsiębiorstwo, które produkowało cienkie lustra wysokiej jakości, znaleźliśmy w Niemczech. Na podłodze zainstalowaliśmy 20 paneli, tak złożoną konstrukcję podnieśliśmy i przymocowaliśmy do sufitu. Spora część pracy nie była widoczna dla publiczności. Trzeba też było uprzątnąć Halę Turbin z koszy na śmieci, oznakowań, puszek na dotacje. Oczyszczaliśmy przestrzeń, by ludzie mogli obserwować jedynie swoje lustrzane odbicia.

cyt1 Źródło: Jan Pelczar, Człowiek, który ujarzmia żywioły, dostępny w internecie: https://przekroj.pl/kultura/czlowiek-ktory-ujarzmia-zywioly-olafur-eliasson [dostęp 15.02.2022].

Zamieszczone w powietrzu światło odbija się od czarnych ścian, tworząc czerwoną poświatę. Dzięki zastosowanej mgiełce światło jest widoczne, ale nie jest ostre, dookoła lamp tworzy się poświata. Odbijając się od lustrzanej folii sufitu, pada na podłogę.

50
Rqh6HMaDMCYym
Olafur Eliasson, „Projekt pogody”, 2003 r., Galeria Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Olafur Eliasson, Projekt pogody, światła monochromatyczne, folia projekcyjna, maszyny do zamglenia, folia lustrzana, aluminium, rusztowania, Galeria Tate Modern, Londyn, dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/501095896030939990/ [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
50
R1AEFxO2TVtOr
Olafur Eliasson, „Projekt pogody”, 2003 r., Galeria Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Olafur Eliasson, Projekt pogody, światła monochromatyczne, folia projekcyjna, maszyny do zamglenia, folia lustrzana, aluminium, rusztowania, Galeria Tate Modern, Londyn, dostępny w internecie: https://alessioangiolini.wordpress.com/author/alessioangiolini/page/2/ [dostęp 26.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Podsumowanie

Podsumowanie

Wybrane przykłady obrazują różne wykorzystanie fizycznego zjawiska światła w sztuce, traktowania go jako materiału, tworzywa artystycznego. Znaczące dla przestrzeni i iluzji przestrzeni światło, poza ekspresyjną funkcją wpływa także na interpretację dzieła. Umożliwia odczytanie znaczeń niedosłownych, metaforycznych i symbolicznych.

Aplikacja

Alternatywa aplikacji on‑line

R1ZG4GvsngTSb
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „Światłocień jako ośrodek artystycznego wyrazu”.
R1RDYD3hJsb0D
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „Wielki Mężczyzna”.
RdyUx3zVLryuL
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „Poranne światło na sztukę dla wszystkich”.
R1TR6xiKWRuhC
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz autorstwa Georga Baselitza pt. „Portret Franza Dahlema”. Na obrazie znajduje się odwrócony portret mężczyzny o brązowych włosach. Mężczyzna na obrazie ma na sobie kolorową koszulę oraz ciemną marynarkę. Widoczne są wyraziste, nasycone barwy (niebieskie tło, na którym znajduje się postać), a także silny kontrast między ciemnymi i intensywnymi kolorami a jasnymi odcieniami. Pociągnięcia pędzla są wyraziste. Ponadto, na ilustracji umieszczono punkty interaktywne: 1. Światło pozostawia delikatne ślady na szarej marynarce za pomocą błękitnych, szerokich pociągnięć pędzla; 2. Źródło światła jest sztuczne, portretowany mężczyzna znajduje się we wnętrzu, z przodu mężczyzny i nieco z góry. Sztuczne światło pada na całą postać, modelując delikatnie bryłę twarzy i dłoni mężczyzny. Na skroni głowy zaakcentowane jest delikatne rozświetlenie; Na ścianie za postacią widoczny jest delikatny cień.
Georg Baselitz, „Portret Franza Dahlema”, ropac.net, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Georg Baselitz, Portret Franza Dahlema, Obraz, Muzeum Sztuki Metropolitan, Stany Zjednoczone, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://ropac.net/ko/news/388-georg-baselitz-pivotal-turn/ [dostęp 10.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1TH898PzDzZ8
Ilustracja interaktywna przedstawia malowany pejzaż na przyklejonych na podłoże talerzach. Niektóre talerze pozostawiono w całości, a inne - w kawałkach. Na ilustracji znajduje się postać przypominająca człowieka oraz drzewa. Gałęzie drzew narysowane są na całym pejzażu, a postać znajduję się na środku. Pomiędzy gałęziami widoczne są małe kwadratowe okienka. Na talerzach umieszczono w niektórych miejscach deski, ułożone w kształcie krzyża, które pomalowano tak, że niemal stapiają się z otoczeniem. Tło ilustracji jest jasne. Dodatkowo na ilustracji znajdują się punkty interaktywne: 1. Tłem obrazu jest równomiernie rozświetlona, biało-żółtawa ściana., 2. Dzieło jest pejzażem malowanym na przyklejonych na podłoże talerzach. Źródło światła, znajduje się poza obrazem., 3. Światło modeluje bryłę drzew, których górne konary są jaśniejsze., 4. Obraz oświetlony jest równomiernie. Dzienne, rozproszone światło pada na wszystkie elementy, ale najjaśniejszym z nich jest mężczyzna, tytułowy student.
Julian Schnabel, „Student z Pragi”, 1983 r., Muzeum Guggehneima w Nowym Jorku, Stany Zjednoczone, i.pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Julian Schnabel, „Student z Pragi”, Olej na płótnie, przyklejane talerze, Muzeum Guggehneima w Nowym Jorku, dostępny w internecie: https://i.pinimg.com/originals/a8/50/2a/a8502a0678e7b7c4291c631411610c5e.jpg [dostęp 10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R3XN9kGJqk5H7
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz, na którym znajduje się młody mężczyzna o doskonałej sylwetce, odziany w różową chustę. Trzyma on lirę. Mężczyzna na głowie ma wieniec laurowy. Apollo opiera lirę o grecką kolumnę. W tle znajdują się drzewa oraz góry. Zastosowane są głębokie, ciepłe kolory. Kolory na pierwszym planie są zdecydowanie ciemniejsze od tych, które znajdują się w oddali. Dodatkowo, na ilustracji wyświetlono interaktywne punkty: 1. Na obrazie można dostrzec dwa źródła światła. Scena ukazuje Apolla na tle pejzażu, więc pierwszym jest światło naturalne – pogodne niebo w tle; 2. W pejzażu na horyzoncie widoczny jest delikatny modelunek światłocieniowy. Silniejszy jest w drzewach i krzewach na drugim planie; 3. Sposób modelowania postaci i światłocień na ciele wskazuje na zastosowanie dodatkowego źródła światła, padającego z prawej strony i znajdującego się poza dziełem. Pada na Apolla, trzymaną przez niego harfę oraz postument, na którym się opiera; 4. Światło twardo modeluje i podkreśla anatomię postaci, kształt harfy oraz bryłę architektury; 5. Ponadto oświetlona szata, dzięki odbijającemu się światłu dodaje dynamiki statycznie ukazanemu Apollowi.
Carlo Maria Mariani, „Apollo”, 1970‑1979 r., images.squarespace‑cdn.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Carlo Maria Mariani, „Apollo”, Obraz, dostępny w internecie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5cdc6632d7819e190932538f/1566509075275-39HGSCMI5E2MONAXFZ9L/1977_112.1977.P%2C+Apollo+Citaredo.jpg?format=500w [dostęp 10.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RXiqPeM7zY8KF
Ilustracja przedstawia czerwoną plamę na granatowo-niebieskim tle. Na ilustracji znajdują się również czarne i białe rozmycia. W prawym dolnym rogu znajduje się podpis „Wols”. Dodatkowo na ilustracji znajdują się punkty interaktywne: 1. Dzieło Wolsa to abstrakcja. Nie posiada tradycyjnego źródła światła, a jego rolę pełni kolor., 2. Większa jasna plama barwna znajdująca się w górnej części obrazu rozświetla obraz, zwłaszcza, że jest zestawiona z ciemniejszym błękitem i czarnymi smugami czarnych akcentów., 3. Na tle bieli eksponuje się silny akcent czerwonej plamy o nieregularnym kształcie. Dzięki bieli jest jeszcze bardziej wyrazisty., 4. Jasna plama barwna na dole obrazu kontrastuje z jaśniejszym odcieniem błękitu i dopełnia górną plamę bieli – jest jej kontynuacją., 5. Kolorem pełniącym rolę światła jest biel.
Alfred Wols, „Ogień”, 1947–1949 r., kolekcja prywatna, christies.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Alfred Wols, „Ogień”, olej na płótnie, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://www.christies.com/img/LotImages/2012/CKS/2012_CKS_08052_0055_000(wols_le_feu114637).jpg?mode=max [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RtIuLGnWnm5OY
Ilustracja interaktywna ukazuje obraz Christy Lee Rogers o nazwie „Elan Vital” przedstawiający kobietę i dwóch mężczyzn zanurzonych w wodzie. Wszyscy mają zamknięte oczy. Z ich ust i nosów wypływają bąbelki powietrza. Postacie są ułożone w różnych pozach oraz są otoczone przez jasne tkaniny, unoszące się w wodzie. Z góry dochodzi jasne światło. Dodatkowo, na ilustracji umieszczono punkty interaktywne: 1. Światło pada na scenę od góry. Modeluje bryłę postaci, tworząc efekt silnych kontrastów, tzw. chiaroscuro; 2. Wykonana pod wodą fotografia pełna jest światłocieniowych kontrastów; 3. Autorka nie stosuje żadnych efektów fotograficznych, korzysta z naturalnego świtała, którego źródło jest niewidoczne – znajduje się poza kadrem; 4. W dolnej części ciemna głębia wody sprawia, że światłocień przybiera formę tenebryzmu. Postacie wyłaniają się z ciemności.
Christy Lee Rogers, „Elan Vital”, fotografia, 2014 r., Kolekcja Élan, images.squarespace‑cdn.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Christy Lee Rogers, „Elan Vital”, fotografia, Kolekcja Élan, dostępny w internecie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/564f5d57e4b001fdb8d886c6/1450718910724-LLU5I8MPF3UUQMIL6EDR/Rogers_elan-vital.jpg?format=2500w [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R13WMeWisbtB4
Zdjęcie przedstawia brzeg morza, na którym stoją ludzie, a po lewej promenadę, z której wyświetlane są niebieskie smugi światła. Zdjęcie zostało wykonane nocą. Niebieska poświata rozprzestrzenia się po całej powierzchni zdjęcia. Dodatkowo na zdjęciu umieszczono interaktywny punkt nr 1. Źródło światła jest sztuczne. W instalacji zostały zastosowane efekty iluminacyjne. Smugi silnego światła skierowane ku niebu rozświetlają je, a także odbijają się w wodzie.
Pierwszy dzień Festiwalu Światła w Ustce, 2021 r., gp24.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Pierwszy dzień Festiwalu Światła w Ustce, fotografia, dostępny w internecie: https://www.google.com/search?sca_esv=573110829&q=,+https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/08/b4/60e96ecc7c63e_o_original.jpg&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwisjpzPwfKBAxXBKBAIHQ4VCOsQ0pQJegQICxAB&biw=1920&bih=963&dpr=1#imgrc=XfS6P1HXpP8T4M [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Realizator światła

Realizator światła zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta. Musi sprostać wszystkim ich oczekiwaniom co do rodzaju światła, efektów, potrafić wydobyć nastrój, grozę, tworzyć emocje. Realizator światła powinien także posiadać wiedzę o rodzajach światła, lamp, ich właściwościach. Dodatkowo jego zadaniem jest także dobranie odpowiednich filtrów, folii czy ekranów odblaskowych (tzw. blend).

R1ErBVVosne2c
Oświetlenie spotu reklamowego, filmillumination.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Oświetlenie spotu reklamowego, fotografia, dostępny w internecie: http://www.filmillumination.pl/oswietlenie-planow-zdjeciowych-i-filmowych-realizacje/ [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Fotograf

Zawód fotografa, zwłaszcza studyjnego wymaga szerokiej wiedzy z zakresu optyki. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Nie tylko w studiu, ale także w plenerze wykonanie zdjęcia wymaga wiedzy o wpływie i doborze pory dnia, określenie znaczenia natężenia światła dziennego na rodzaj fotografii. Umiejętność fotografowania wymaga wiedzy na temat rodzajów obiektywów i ich możliwości dotyczących naświetlania.

Ruw0cXSa1X2L5
Zdjęcie ukazujące efekt przed i po obróbce cyfrowej, wyostrzeniu koloru i światła, intensywności barwy i jej natężenia, i.pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Zdjęcie ukazujące efekt przed i po obróbce cyfrowej, wyostrzeniu koloru i światła, intensywności barwy i jej natężenia, ilustracja, dostępny w internecie: https://i.pinimg.com/originals/40/c6/47/40c6471019f3f20f354c4c498e632848.jpg [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Scenograf

Scenograf zajmuje się tworzeniem dekoracji do filmów, przedstawień teatralnych i operowych, a także imprez plenerowych, koncertów itp. Jednym z elementów dekoracji jest oświetlenie, więc musi posiadać podstawową wiedzę na temat tego, kiedy i jaki rodzaj światła zastosować, by wydobyć z opracowanej dekoracji oczekiwany efekt, uwzględniając przy tym informacje zawarte w scenariuszu.

RjEW0ngTiMAD7
Ekipa filmowa– sprzęt filmujący i zespół specjalistów, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ekipa filmowa– sprzęt filmujący i zespół specjalistów, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Projektant gier komputerowych

Projektant gier komputerowych zajmuje się tworzeniem aplikacji multimedialnych, animacji i gier. Aby przenieść użytkowników w wirtualny świat, musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat. Dlatego światło jest jednym z ważniejszych elementów służących kreowania oryginalnej oprawy, a wiedza o rodzajach światła, jego wpływu na rzeczywistość umożliwia wykreowanie takiego obrazu.

RySOoprgKS2E1
Silnik do tworzenia gier „Unity", sages.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Silnik do tworzenia gier „Unity", dostępny w internecie: https://www.sages.pl/blog/tworzenie-gier-komputerowych-kto-tak-naprawde-tworzy-gry-komputerowe [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Ilustrator

Ilustrator zajmuje się tworzeniem materiałów ilustracyjnych dla wydawnictw, głównie książek, okładek, graficznej oprawy czasopism, bilbordów, reklam, opakowań produktów, etykiet itp. Musi posiadać wiedzę na temat roli światła w plastyce, ponieważ tworząc materiał ilustracyjny posługuje się środkami typowymi dla malarstwa, grafiki czy rysunku. Jego zadaniem jest odpowiedni dobór tych środków do rodzaju materiału, który opracowuje – inne zastosuje w reklamie, by przyciągały i zachęcały odbiorcę, jeszcze inne w ilustrowaniu książki dla dzieci, która wymaga od niego spojrzenia na obraz z perspektywy małego dziecka.

R1C7S65QLGr84
Julian Tuwim „Pan Maluśkiewicz i wieloryb", ilustracja: Bohdan Butenko, wydawnictwodwiesiostry.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Bohdan Butenko, Julian Tuwim, „Pan Maluśkiewicz i wieloryb", ilustracja, dostępny w internecie: https://wydawnictwodwiesiostry.pl/files/ksiazki/pan_maluskiewicz/pan_maluskiewicz_3.jpg [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Projektant wnętrz

Projektowanie wnętrz to zawód polegający na tworzeniu koncepcji i wystroju wnętrza z zachowaniem jego funkcji, a także uwzględnieniu oczekiwań klienta. Od dostosowania w projekcie właściwego oświetlenia zależy wykonanie takiego projektu, którego zadaniem jest stworzenie strefy komfortu. Powinien więc znać sposób ukształtowania wnętrza za pomocą światła naturalnego i sztucznego, a także w wyniku połączenia tych dwóch źródeł światła.

R1Tfv54M2967B
Projektant wnętrz podczas dobierania kolorystyki, wyjatkowyprezent.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Projektant wnętrz podczas dobierania kolorystyki, Fotografia, dostępny w internecie: https://www.wyjatkowyprezent.pl/prezent/kurs-projektowania-i-aranzacji-wnetrz/ [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Aranżer wnętrz

Praca w zawodzie aranżera wnętrz polega na atrakcyjnym, estetycznym, oryginalnym i przyciągającym uwagę urządzaniu wnętrza, a także dokonywanie zmian we wnętrzach już istniejących. Wiedza na temat światła pomoże w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego. Inne oświetlenie zastosuje, gdy będzie chciał stworzyć przestrzeń codzienną, np. pokój gościnny czy jadalnię, a inny dla przestrzeni bardziej intymniej, np. sypialni.

R1RkBCJS2VWfZ
Wnętrze mieszkalne zaaranżowane w spokojnych tonacjach i posiadające silny akcent kolorystyczny (kanapa), imwnetrza.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Wnętrze mieszkalne zaaranżowane w spokojnych tonacjach i posiadające silny akcent kolorystyczny (kanapa), Fotografia, dostępny w internecie: https://www.imwnetrza.pl/wp-content/uploads/2021/04/architekt-wnetrz-wejherowo.jpg [dostęp 13.10.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 1
R13duwRfO5CRI
Połącz w pary zawody z ich odpowiednimi opisami. Projektant gier komputerowych Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Scenograf Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Fotograf Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Aranżer wnętrz Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RMOXo9wM3dwhw
W którym z wymienionych poniżej dzieł źródłem światła w obrazie jest kolor? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RlGa5joyl7va0
Odpowiedz na poniższe pytanie. Kto jest autorem dzieła „Wielki mężczyzna?” Odpowiedź: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Odpowiedz, jaka jest różnica pomiędzy cieniami, gdy na obiekt pada światło naturalne i sztuczne.

RStmLsuVvlVCS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Odpowiedz na pytanie: kiedy tworzy się miękki modelunek światłocieniowy?

R1a9EwkTKN9Kb
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Aplikacja on‑line

Aplikacja światło to komponent zawierający cztery zakładki: animacje, narzędzia, zestaw ilustracji z dziełami sztuki oraz zawody.

W zakładce „animacje” znajdują się animacja, w której omówione zostało pojęcie światłocienia oraz dwie krótkie animacje, w której dokonano analizy dzieła pod kątem światła.

W zakładce „narzędzia” znajdują się interaktywne elementy, które umożliwiają manipulowanie obrazem poprzez wprowadzanie zmian - modyfikację parametrów odpowiedzialnych za nasycenie światła, barw, stosowanie gotowych filtrów oraz dodawanie kształtów z wbudowanej bazy kształtów. Taki projekt można zapisać na pulpit ekranu w formacie JPG.

W zakładce „Dzieła Sztuki” znajdziesz ilustracje prezentujące dzieła sztuki oraz wydarzenia, w których przy użyciu interaktywnych punktów dokonano analizy światła. W tej kategorii dostępnych jest sześć różnych przykładów.

Zakładka „Zawody” prezentuje listę siedmiu wybranych profesji, w których kluczową rolę odgrywa znajomość właściwości światła. Obejmuje ona zawody takie jak: realizator światła, fotograf, scenograf, projektant gier komputerowych, ilustrator, projektant wnętrz oraz aranżer wnętrz.

RID6kvc2LxG4e
Aplikacja „Światło” jest programem komputerowym pozwalającym na zabawę światłem. Aplikacja zawiera animację przedstawiającą „krok po kroku” zjawiska dotyczące światłocienia jako środka artystycznego wyrazu oraz interaktywne ilustracje dzieł najwybitniejszych artystów. W programie umieszczona jest baza zawodów związanych z wiedzą i umiejętnościami na temat na temat światła i jego roli.
Aplikacja on‑line „Światło”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Aplikacja on-line „Światło”, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Korzystając z narzędzi zawartych w aplikacji, stwórz pracę, w której spróbujesz jak najlepiej odwzorować mocny światłocień zwany chiaroscuro [czytaj: kiaroskuro]. Swoją pracę możesz umieścić w poniższym polu.

Ri55Ro7K75VLS
(uzupełnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Korzystając z narzędzi zawartych w aplikacji, stwórz pracę, w której przedstawisz światło dochodzące z jednej ze stron. Swoją pracę możesz umieścić w poniższym polu.

RG19vcvOmWmOq
(uzupełnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RluNw02XQf5Lz
Połącz w pary zawody z ich odpowiednimi opisami. Projektant gier komputerowych Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Scenograf Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Fotograf Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Aranżer wnętrz Możliwe odpowiedzi: 1. Zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta., 2. Musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat., 3. Wiedza na temat światła pomoże mu w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego., 4. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RuBvkr04hiRII
W którym z wymienionych poniżej dzieł źródłem światła w obrazie jest kolor? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RfGDBbqiE5vJE
Odpowiedz na poniższe pytanie. Kto jest autorem dzieła „Wielki mężczyzna?” Odpowiedź: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Cwiczenia

Ćwiczenia

R17K1CN7sUHzh1
Ćwiczenie 3
Źródło światła w obrazie Georga Baselitza, „Portret Franza Dahlema”: Tu uzupełnij. Źródło światła w obrazie Dona Eddy'egoVolkswagen”: Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Określ źródło światła w dziełach.

RkFJQOk6AqUbZ
Źródło światła w przykładzie numer 1: Tu uzupełnij Źródło światła w przykładzie numer 2: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RyX21qEBGbdlq1
Ćwiczenie 4
Nazwij rodzaj światła w dziele „Jasnoczerwony na ciemnoczerwonym” Marka Rothko oraz określ jego barwę. Rodzaj światła: Tu uzupełnij. Barwa: Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Nazwij proces związany ze światłem i barwą w poniższym dziele, a następnie określ jego kolor.

R1Wgj8sRqAJPq
Rothko Mark, „Jasnoczerwony na ciemnoczerwonym”, 1955 – 1957 r., Fundacja i Instytut badawczy Torcuato Di Tella, Bueons Aires Argentyna, bellasartes.gob.ar, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Mark Rothko, Jasnoczerwony na ciemnoczerwonym, olej na płótnie, Fundacja i Instytut badawczy Torcuato Di Tella, Bueons Aires Argentyna, dostępny w internecie: https://www.bellasartes.gob.ar/en/collection/work/7978/ [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RdepTEMYrGdPb
Nazwa procesu: Tu uzupełnij. Barwa: Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1C0OBLFYRXl82
Ćwiczenie 5
Nazwij sposób operowania światłem, którego użył Stephen Conroy w „Wizji bezprzewodowej urzeczywistnionej”. Odpowiedź: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z dziełem znajdującym się poniżej.

RzSUrOKM0rzQn
Stephen Conroy, „Wizja bezprzewodowa urzeczywistniona” („Wireless Vision Accomplished”), 1987 r., Kolekcja Fleming, Londyn, Wielka Brytania, flemingcollection.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Stephen Conroy, Wizja bezprzewodowa urzeczywistniona, olej na płótnie, Kolekcja Fleming, Londyn, dostępny w internecie: https://www.flemingcollection.com/collection/search-the-collection/wireless-vision-accomplished-1987-212 [dostęp 9.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RTUW1Ug9xjlgb
Nazwij ten sposób operowania światłem. Odpowiedź: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PpSaSXp4oaY2
Ćwiczenie 6
Określ, które zdania odnoszące się do dzieła Cornelii Parker, „Cold Dark Matter: An Exploded View” są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Światło w dziele jest naturalne, 2. Światło w dziele jest kontrastowe, 3. Światło staje się częścią dzieła, 4. Światło w dziele jest konturowe, 5. Światło w dziele pełni rolę medium
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Określ, które zdania odnoszące się do dzieła są prawdziwe.

R5Niy1UoI0Icp
Ilustracja do ćwiczenia nr 4, artshub.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1EOVYstHBhAa
Możliwe odpowiedzi: 1. Światło w dziele jest konturowe., 2. Światło w dziele pełni rolę medium., 3. Światło w dziele jest naturalne., 4. Światło w dziele jest kontrastowe., 5. Światło staje się częścią dzieła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1TAgSjlDkREf
Ćwiczenie 7
Jak nazywana jest różnica jasności między jasnymi i ciemnymi częściami obrazu. Poprawną odpowiedź zaznacz poniżej. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrast, 2. Refleks, 3. Kontur
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1dlQlakeZKw02
Ćwiczenie 8
Do definicji dobierz właściwe terminy. Smuga lub krąg światła odbitego. Możliwe odpowiedzi: 1. Tenebryzm, 2. Refleks, 3. Kontrast, 4. Monochromatyczny Stosowanie w malarstwie jednej barwy w różnych odcieniach. Możliwe odpowiedzi: 1. Tenebryzm, 2. Refleks, 3. Kontrast, 4. Monochromatyczny Różnica jasności między jasnymi i ciemnymi częściami obrazu. Możliwe odpowiedzi: 1. Tenebryzm, 2. Refleks, 3. Kontrast, 4. Monochromatyczny Sposób ujęcia światła na obrazie, polegający na zastosowaniu ciemnego tła i wydobyciu z niego postaci za pomocą ostrego światłocienia. Możliwe odpowiedzi: 1. Tenebryzm, 2. Refleks, 3. Kontrast, 4. Monochromatyczny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RBavNz0c6VCQs
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9

Dokonaj analizy światła w poniższym dziele. Wskaż także, jak wpływa na ekspresję.

RlrcsSP0j4vPM
Edward Hopper, „Nocne marki” („Nighthawks”), 1942r., Instytut Sztuki, Chicago, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Edward Hopper, Nocne marki, domena publiczna.
RqL1PwbkN65Jt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Podaj przykład monochromatycznegoMonochromatycznośćmonochromatycznego, abstrakcyjnego dzieła, a następnie dokonaj jego analizy związanej ze światłem w obrazie. Odpowiedz zapisz poniżej.

R1emn9qLJGy2B
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

Wykonaj monochromatycznąMonochromatycznośćmonochromatyczną pracę plastyczną w dowolnej technice malarskiej, w której wykorzystasz syntezę barwy i światła.

R1D0uLZ6BTr7S
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik_pojec

Słownik pojęć

Refleks
Refleks

smuga lub krąg światła odbitego.

Kontrast
Kontrast

na przykład różnica jasności między jasnymi i ciemnymi częściami obrazu.

Kontur
Kontur

zarys kształtów postaci lub przedmiotu, linia obwodząca kształt.

Tenebryzm
Tenebryzm

sposób ujęcia światła na obrazie, polegający na zastosowaniu ciemnego tła i wydobyciu z niego postaci za pomocą ostrego światłocienia.

Instalacja
Instalacja

w sztuce współczesnej przestrzenny układ elementów zaprojektowany przez artystę, najczęściej specjalnie do określonej przestrzeni. W aranżacji tej stosowane są często tzw. przedmioty gotowe — ready‑mades. Instalacji towarzyszy zazwyczaj komentarz artysty wprowadzający widza w kontekst dzieła..

Monochromatyczność
Monochromatyczność

stosowanie w malarstwie jednej barwy w różnych odcieniach

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Warszawa 1998.

Notatki ucznia

R6Pwag1IGI1Gr
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

  • Amheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.

  • Leonardi A., Światło, dźwięk, elektryczność, Warszawa 2001.

  • Rudomino T., Mały leksykon sztuki współczesnej, Warszawa 1990.

  • Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Warszawa 1998.

  • Stoichita V.I., Krótka historia cienia, Kraków 2001.