Światło
Wprowadzenie
Dla wielu artystów na przestrzeni wieków światło było jednym z podstawowych środków wyrazu artystycznego. Dzięki niemu dzieła sztuki zyskiwały na sile wyrazu ze względu na przestrzeń, dla której światło pełniło rolę nadrzędną. Ponadto światło niosło jeszcze inną siłę – grało na emocjach, wzruszało, wpływało na podniosłość, miało wymiar symboliczny. Można przywołać tu chociażby największych mistrzów światłocienia: Caravaggia [czytaj: karawadżia], Rembrandta, de La Toura [czytaj: de la tura], Turnera [czytaj: ternera], impresjonistów. Nie mniej znaczącą rolę pełni światło w sztuce II połowy XX wieku.
Z perspektywy rozwoju multimediów i możliwości tworzenia światła, jego rola znacznie wzrasta. W tym materiale zaprezentowano kilka przykładów twórczych działań wraz z krótkim opisem zastosowanego w nich światła jako środka wyrazu artystycznego.
analizować światło jako środek wyrazu plastycznego;
rozpoznawać rodzaje światła;
wskazywać źródło światła;
określać wpływ światła na przestrzeń w dziele sztuki;
stosować właściwą terminologię do opisu światła w przykładach dzieł;
samodzielnie tworzyć prace z wykorzystaniem światła jako środka wyrazu plastycznego.
O świetle teoretycznie
Mówiąc o świetle, zazwyczaj mamy na myśli jego słoneczne pochodzenie (światło naturalne) lub światło sztuczne czyli padające z lampy, świecy. Nie zawsze pamiętamy, że nie tylko Słońce jest źródłem światła naturalnego, takim jest także światło księżycowe, często pojawiające się w nokturnach. Jednak światło Księżyca to światło odbite od światła słonecznego.
Sztuczne światła różnią się tym, że powstają przy współudziale człowieka, który podejmuje decyzję o jego źródle, intensywności, kącie padania, sposobie rozprzestrzeniania się itd. W obrazie może być ono pełne lub półpełne, tworzyć refleksyrefleksy i cienie. Padające na postać lub przedmiot światło może także przybierać kształt:
• punktowy,
• wielopunktowy (gdy mamy do czynienia z kilkoma jego źródłami),
• liniowy,
• może być skupione (gdy mamy do czynienia z koncentracją światła na wybranym obiekcie lub jego fragmencie),
• może być rozproszone (gdy mamy do czynienia ze światłem, które nie wyróżnia żadnego obiektu lub jego fragmentu i oświetla je z podobną intensywnością),
W zależności od usytuowania światła, zmienia się jego jasność, barwa. Jedną z ważnych funkcji światła jest, w którego rozpoznaniu warto zwrócić uwagę na rodzaj – światło skupione inaczej będzie budowało przestrzeń niż rozproszone, pomiędzy światłem świecy a lampy są różnice w natężeniu, inny efekt kontrastukontrastu otrzymamy przy świetle padającym na różne powierzchnie (matowe, błyszczące, chropowate itd.).
Ważną funkcją światła jest też budowanie konturukonturu, który może być wyrazisty, ostry lub nieostry, rozmyty.
Światło w dziele malarskim
Choć wydaje się, że w zakresie światła w dziele malarskim zostało powiedziane już wszystko, artyści II połowy XX wieku – poszukując nowych form wypowiedzi, nadal odnajmowali w nim ważny środek wyrazu. Ciekawie zagadnienie światła realizuje w swoich dziełach Edward Hopper [czytaj: edłard hopper]. Temat restauracji na rogu nowojorskiej Greenwich Avenue [czytaj: grinłicz awenju] w obrazie „Nocne marki” zachwyca nie tylko staranną kompozycją, lecz przede wszystkim światłem, które pełni w dziele role najważniejszą, bo stanowi jednocześnie klucz do interpretacji.
Dzienne światło inspirowało hiperrealistów, których prace były malowane z tak misterną precyzją i drobiazgowym detalem, że ich obrazy wyglądały jak fotografie. Krytycy tego gatunku uważali, że prace hiperrealistyczne nie są sztuką, a wirtuozerią kopisty, którego dokładnie naśladuje rzeczywistość. Jednak doskonałość, z jaką odzwierciedlają nie tylko detal, ale także światło, sprawiają, że do dziś wzbudzają podziw. Jednym z hiperrealistów, w którego obrazach właśnie światło sprawia, że martwe przedmioty ożywają jest Don Eddy [czytaj: don edi].
Mistrzowski sposób operowania sztucznym światłem świecy w barokowym malarstwie Georges de La Tour [czytaj: żorż de latur] zainspirował szkockiego artystę Stephena Conroya [czytaj: stefena konroja], który jeden ze swoich wczesnych obrazów poświęcił wynalazcy pierwszego działającego systemu telewizyjnego.
W swoim dziele Conroy zastosował tenebryzmtenebryzm.
Kolor jako źródło światła
W pracach abstrakcyjnych nie ma tradycyjnego światła ani modelunku światłocieniowego, który mógłby kształtować dany element. Dzięki obecności jasnych elementów uzyskuje efekt światła, a proces określa się syntezą barwy i światła. Mark Rothko [czytaj: mark rotko], przedstawiciel malarstwa barwnych płaszczyzn (color field painting) [czytaj: kolor fild pejting], kierunku, który rozwinął się w Stanach Zjednoczonych, często swoje dzieła „rozświetlał” kolorem.
Włoski malarz abstrakcyjny Emilio Vedova [czytaj: emilio wedowa] na swoim obrazie zamieścił wiele jasnych barw, sąsiadujących z szarościami i czernią. Czy każdy jasny obszar jest syntezą koloru i światła? W obrazie „Ukrzyżowanie” byłoby ich bardzo wiele. Jak więc wyszukać takie miejsce, które można określić światłem? Warto przymrużyć wtedy oczy i określić, który fragment obrazu najbardziej „świeci”, albo w którego sąsiedztwie inne ciemne kolory tracą swoją głębię.

Światło jako medium
Światło jest jednym z tworzyw wykorzystywanych w instalacjiinstalacji oraz sztuce nowych mediów. Artyści korzystają z niego do tworzenia iluzorycznych efektów w przestrzeni, jej dematerializacji, projekcji ruchu.
Cornelia Parker [czytaj: kornelia parker] w „Cold Dark Matter: An Exploded View ” [czytaj: kold dark mater: an eksplołded wju] wykorzystała światło do prezentacji zamontowanych w przestrzeni obiektów z własnej ogrodowej szopy, która została wysadzona w powietrze. Dzięki zamieszczonemu wewnątrz światłu, rzucają one na ścianę cienie, których mozaika staje się częścią instalacji. Centralnie umieszczone sztuczne źródło światła dematerializuje szczątki szopy i znajdujących się w niej sprzętów, ożywia je.

Skandynawski artysta Olafur Eliasson w instalacji „Stacja pogody” z 2003 roku, zorganizowanej w Hali Turbin Tate Modern [czytaj: tejt modern] w Londynie, zamontował w powietrzu słońce z 200 jednoczęstotliwościowych lamp, które emitowały światło z niską częstotliwością (podobnie jak lampy uliczne).
Człowiek, który ujarzmia żywiołyW Tate Modern największym problemem było znalezienie firm, które mogłyby zainstalować lustra na suficie: 4000 m² paneli lustrzanych musiało zostać wykonanych perfekcyjnie, by ludzie mogli się rozpoznać, gdy spojrzą w górę. Przedsiębiorstwo, które produkowało cienkie lustra wysokiej jakości, znaleźliśmy w Niemczech. Na podłodze zainstalowaliśmy 20 paneli, tak złożoną konstrukcję podnieśliśmy i przymocowaliśmy do sufitu. Spora część pracy nie była widoczna dla publiczności. Trzeba też było uprzątnąć Halę Turbin z koszy na śmieci, oznakowań, puszek na dotacje. Oczyszczaliśmy przestrzeń, by ludzie mogli obserwować jedynie swoje lustrzane odbicia.
Źródło: Jan Pelczar, Człowiek, który ujarzmia żywioły, dostępny w internecie: https://przekroj.pl/kultura/czlowiek-ktory-ujarzmia-zywioly-olafur-eliasson [dostęp 15.02.2022].
Zamieszczone w powietrzu światło odbija się od czarnych ścian, tworząc czerwoną poświatę. Dzięki zastosowanej mgiełce światło jest widoczne, ale nie jest ostre, dookoła lamp tworzy się poświata. Odbijając się od lustrzanej folii sufitu, pada na podłogę.


Podsumowanie
Wybrane przykłady obrazują różne wykorzystanie fizycznego zjawiska światła w sztuce, traktowania go jako materiału, tworzywa artystycznego. Znaczące dla przestrzeni i iluzji przestrzeni światło, poza ekspresyjną funkcją wpływa także na interpretację dzieła. Umożliwia odczytanie znaczeń niedosłownych, metaforycznych i symbolicznych.
Alternatywa aplikacji on‑line
Realizator światła
Realizator światła zajmuje się oświetlaniem planów filmowych, scen teatralnych i operowych, scen estradowych, imprez plenerowych (np. koncertów), a także programów telewizyjnych. Jego zadaniem jest realizacja założeń i koncepcji reżysera, wizji scenarzysty i producenta. Musi sprostać wszystkim ich oczekiwaniom co do rodzaju światła, efektów, potrafić wydobyć nastrój, grozę, tworzyć emocje. Realizator światła powinien także posiadać wiedzę o rodzajach światła, lamp, ich właściwościach. Dodatkowo jego zadaniem jest także dobranie odpowiednich filtrów, folii czy ekranów odblaskowych (tzw. blend).

Fotograf
Zawód fotografa, zwłaszcza studyjnego wymaga szerokiej wiedzy z zakresu optyki. To od niego zależy dobór światła do rodzaju wykonywanego zdjęcia i jego wpływ na ostateczny efekt. Musi potrafić za pomocą światła budować głębię obrazu, podkreślać dynamikę oraz eksponować kolor. Nie tylko w studiu, ale także w plenerze wykonanie zdjęcia wymaga wiedzy o wpływie i doborze pory dnia, określenie znaczenia natężenia światła dziennego na rodzaj fotografii. Umiejętność fotografowania wymaga wiedzy na temat rodzajów obiektywów i ich możliwości dotyczących naświetlania.

Scenograf
Scenograf zajmuje się tworzeniem dekoracji do filmów, przedstawień teatralnych i operowych, a także imprez plenerowych, koncertów itp. Jednym z elementów dekoracji jest oświetlenie, więc musi posiadać podstawową wiedzę na temat tego, kiedy i jaki rodzaj światła zastosować, by wydobyć z opracowanej dekoracji oczekiwany efekt, uwzględniając przy tym informacje zawarte w scenariuszu.

Projektant gier komputerowych
Projektant gier komputerowych zajmuje się tworzeniem aplikacji multimedialnych, animacji i gier. Aby przenieść użytkowników w wirtualny świat, musi wykreować ciekawą przestrzeń, która wymaga zastosowania odpowiedniego światła, efektów, które sprawiają, że jego pomysł przeniesie w inny świat. Dlatego światło jest jednym z ważniejszych elementów służących kreowania oryginalnej oprawy, a wiedza o rodzajach światła, jego wpływu na rzeczywistość umożliwia wykreowanie takiego obrazu.

Ilustrator
Ilustrator zajmuje się tworzeniem materiałów ilustracyjnych dla wydawnictw, głównie książek, okładek, graficznej oprawy czasopism, bilbordów, reklam, opakowań produktów, etykiet itp. Musi posiadać wiedzę na temat roli światła w plastyce, ponieważ tworząc materiał ilustracyjny posługuje się środkami typowymi dla malarstwa, grafiki czy rysunku. Jego zadaniem jest odpowiedni dobór tych środków do rodzaju materiału, który opracowuje – inne zastosuje w reklamie, by przyciągały i zachęcały odbiorcę, jeszcze inne w ilustrowaniu książki dla dzieci, która wymaga od niego spojrzenia na obraz z perspektywy małego dziecka.

Projektant wnętrz
Projektowanie wnętrz to zawód polegający na tworzeniu koncepcji i wystroju wnętrza z zachowaniem jego funkcji, a także uwzględnieniu oczekiwań klienta. Od dostosowania w projekcie właściwego oświetlenia zależy wykonanie takiego projektu, którego zadaniem jest stworzenie strefy komfortu. Powinien więc znać sposób ukształtowania wnętrza za pomocą światła naturalnego i sztucznego, a także w wyniku połączenia tych dwóch źródeł światła.

Aranżer wnętrz
Praca w zawodzie aranżera wnętrz polega na atrakcyjnym, estetycznym, oryginalnym i przyciągającym uwagę urządzaniu wnętrza, a także dokonywanie zmian we wnętrzach już istniejących. Wiedza na temat światła pomoże w wyborze mebli i dodatków do rodzaju oświetlenia, jego intensywności, w zależności od oczekiwań zamawiającego. Inne oświetlenie zastosuje, gdy będzie chciał stworzyć przestrzeń codzienną, np. pokój gościnny czy jadalnię, a inny dla przestrzeni bardziej intymniej, np. sypialni.

Odpowiedz, jaka jest różnica pomiędzy cieniami, gdy na obiekt pada światło naturalne i sztuczne.
Odpowiedz na pytanie: kiedy tworzy się miękki modelunek światłocieniowy?
Aplikacja on‑line
Aplikacja światło to komponent zawierający cztery zakładki: animacje, narzędzia, zestaw ilustracji z dziełami sztuki oraz zawody.
W zakładce „animacje” znajdują się animacja, w której omówione zostało pojęcie światłocienia oraz dwie krótkie animacje, w której dokonano analizy dzieła pod kątem światła.
W zakładce „narzędzia” znajdują się interaktywne elementy, które umożliwiają manipulowanie obrazem poprzez wprowadzanie zmian - modyfikację parametrów odpowiedzialnych za nasycenie światła, barw, stosowanie gotowych filtrów oraz dodawanie kształtów z wbudowanej bazy kształtów. Taki projekt można zapisać na pulpit ekranu w formacie JPG.
W zakładce „Dzieła Sztuki” znajdziesz ilustracje prezentujące dzieła sztuki oraz wydarzenia, w których przy użyciu interaktywnych punktów dokonano analizy światła. W tej kategorii dostępnych jest sześć różnych przykładów.
Zakładka „Zawody” prezentuje listę siedmiu wybranych profesji, w których kluczową rolę odgrywa znajomość właściwości światła. Obejmuje ona zawody takie jak: realizator światła, fotograf, scenograf, projektant gier komputerowych, ilustrator, projektant wnętrz oraz aranżer wnętrz.
Korzystając z narzędzi zawartych w aplikacji, stwórz pracę, w której spróbujesz jak najlepiej odwzorować mocny światłocień zwany chiaroscuro [czytaj: kiaroskuro]. Swoją pracę możesz umieścić w poniższym polu.
Korzystając z narzędzi zawartych w aplikacji, stwórz pracę, w której przedstawisz światło dochodzące z jednej ze stron. Swoją pracę możesz umieścić w poniższym polu.
Ćwiczenia
Określ źródło światła w dziełach.
Nazwij proces związany ze światłem i barwą w poniższym dziele, a następnie określ jego kolor.

Zapoznaj się z dziełem znajdującym się poniżej.

Określ, które zdania odnoszące się do dzieła są prawdziwe.

Dokonaj analizy światła w poniższym dziele. Wskaż także, jak wpływa na ekspresję.

Podaj przykład monochromatycznegomonochromatycznego, abstrakcyjnego dzieła, a następnie dokonaj jego analizy związanej ze światłem w obrazie. Odpowiedz zapisz poniżej.
Wykonaj monochromatycznąmonochromatyczną pracę plastyczną w dowolnej technice malarskiej, w której wykorzystasz syntezę barwy i światła.
Słownik pojęć
smuga lub krąg światła odbitego.
na przykład różnica jasności między jasnymi i ciemnymi częściami obrazu.
zarys kształtów postaci lub przedmiotu, linia obwodząca kształt.
sposób ujęcia światła na obrazie, polegający na zastosowaniu ciemnego tła i wydobyciu z niego postaci za pomocą ostrego światłocienia.
w sztuce współczesnej przestrzenny układ elementów zaprojektowany przez artystę, najczęściej specjalnie do określonej przestrzeni. W aranżacji tej stosowane są często tzw. przedmioty gotowe — ready‑mades. Instalacji towarzyszy zazwyczaj komentarz artysty wprowadzający widza w kontekst dzieła..
stosowanie w malarstwie jednej barwy w różnych odcieniach
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Warszawa 1998.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Amheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.
Leonardi A., Światło, dźwięk, elektryczność, Warszawa 2001.
Rudomino T., Mały leksykon sztuki współczesnej, Warszawa 1990.
Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Warszawa 1998.
Stoichita V.I., Krótka historia cienia, Kraków 2001.











