Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ - Światowy Dzień Tolerancji

Osoba prowadząca - Beata Kopyciel

Nazwa i nr programu: Już w szkole, nr DKW‑4014‑149/99

Temat zajęć - „Światowy Dzień Tolerancji”

Klasa - III nauczanie zintegrowane. Ilość godzin - 45 min.

Cel ogólny zajęć - określenie zasad warunkujących prawidłowe współżycie w społeczeństwie.
Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:

Uczeń:

  • słucha treści tekstu;

  • wypowiada się na określony temat, stosując zdania proste i złożone;

  • dokonuje analizy zachowań bohaterów opowiadania;

  • rozróżnia zachowania właściwe od niewłaściwych oraz je ocenia;

  • wyjaśnia, dlaczego ludzie są tolerancyjni lub nietolerancyjni.

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe:

  • praca w grupie;

  • rozwiązywanie problemów;

  • wysłuchiwanie innych i liczenie się z ich zdaniem;

  • organizacja pracy własnej i jej ocenianie.

Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji:

  • tolerancja, normy zachowań.

Metody i techniki pracy:

„Dywanik pomysłów”, praca grupowa, praca indywidualna.

Do przeprowadzenia zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne:

Czasopismo „Świerszczyk” nr 22/2000, plansze - kartki A3, kartki samoprzylepne, kolorowa folia samoprzylepna.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

Nauczyciel odczytuje głośno tekst G. Kasdepke, pt. „Pan Wredzik” („Świerszczyk” nr 22/2000).

Fragment tekstu: „(...) bo to Wietnamczyk, nie Polak! - wyrzucił z siebie Kacper - i nie chodzi do kościoła. I zabrał mieszkanie jakiemuś Polakowi. Pan Wredzik powiedział, żebym nie był taki tolerancyjny, bo przez takich jak ja jest bieda!”

Uczniowie wypowiadają się na temat wysłuchanego tekstu, analizując postępowanie postaci oraz ich charakter. Próbują odpowiedzieć na pytania: Dlaczego pan Wredzik jest nietolerancyjny? Czym jest tolerancja?

Nauczyciel wspólnie z dziećmi formułuje odpowiedzi na powyższe pytania.

Nauczyciel dzieli dzieci na grupy, objaśnia sposób wykonania ćwiczenia, rozdaje dzieciom duże kartki oraz małe kartki samoprzylepne, a także kartki punktowe, za pomocą których uczniowie będą przydzielali punkty (po zakończeniu ćwiczenia) wybranym odpowiedziom.

Faza właściwa

Następnie nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy:

  1. Dlaczego niektórzy ludzie nie są tolerancyjni?

Uczniowie zapisują własne odpowiedzi na kartkach samoprzylepnych, a następnie przyklejają je na tablicy. Nauczyciel odczytuje zapisane odpowiedzi uczniów.

Przykładowe wypowiedzi uczniów: *”*Dlatego, że ludzie nietolerancyjni nie lubią innych ludzi; są samolubni; nie wiedzą jak się zachować; boją się innych; nie znają innej kultury”.

Dzieci zastanawiają się, czy wypowiedzi są właściwe. Wypowiadają się na ten temat. Nauczyciel zbiera kartki z tablicy, zapisuje kolejne pytanie:

  1. Co należy zrobić, aby tolerancja panowała wśród ludzi?

Uczniowie w grupach zapisują na kartkach (np. zielonych) odpowiedzi w formie krótkich zwrotów, następnie zaś przyklejają je na wspólną planszę.

Przykładowe wypowiedzi uczniów: „Trzeba szanować ludzi; akceptować innych ludzi; kształcić się; być zawsze uprzejmym; być dobrym dla innych”.

Nauczyciel zapisuje trzecie pytanie:

3. Co ja mogę zrobić, aby pokazać innym, że jestem tolerancyjny?

Dzieci zapisują odpowiedzi na kartkach w innym kolorze, np. pomarańczowym, i przyklejają je do planszy. Osoby, wybrane przez poszczególne grupy, zawieszają plansze na tablicy.

Przykładowe wypowiedzi uczniów: *”*Będę miły dla kolegów; będę dobra dla wszystkich; chcę poznać nowego człowieka; chcę słuchać starszych; będę szanować ludzi; będę lubić ludzi”.

Faza kończąca

Uczniowie podchodzą do plansz, odczytują wypowiedzi kolegów i koleżanek oraz przydzielają (przyklejają) punkty wybranym odpowiedziom. Nauczyciel wspólnie z uczniami rozmawia na temat tego, czego dzieci nauczyły się w trakcie zajęć, podkreśla najważniejsze treści.

Uzupełniające źródła informacji dla ucznia - słownik wyrazów obcych.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela - jw.

Sposób uzyskiwania po zakończonych zajęciach informacji zwrotnej od uczniów: wypowiedzi ustne dzieci, indywidualne redagowanie notatki na temat tolerancji.

RKy2t8m4YTooI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.21 KB w języku polskim