Święta Bożego Narodzenia w krajach niemieckojęzycznych. Zwyczaje i tradycje świąteczne
Święta Bożego Narodzenia w krajach niemieckojęzycznych. Zwyczaje i tradycje świąteczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna najważniejsze zwyczaje świąteczne w krajach niemieckiego obszaru językowego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi ułożyć zdania oznajmujące z nowym słownictwem,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi odróżnić zwyczaje wielkanocne od bożonarodzeniowych.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami świątecznymi oraz podpisy do nich
Fotokopie z ćwiczeniami
Fotokopie z dominem językowym
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prezentuje uczniom zwyczaje bożonarodzeniowe w krajach niemieckojęzycznych. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach. Uczniowie powtarzają nowe słownictwo za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów motywy świąteczne i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).
Zabawa w memory. Uczniowie wyszukują pary podpis‑rysunek związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Wygrywa uczeń, który zdobędzie najwięcej par. Ćwiczenie można powtórzyć wielokrotnie (załącznik 2).
Eliminantka. Uczniowie wyszukują rzeczowniki związane ze świętami. Litery, które nie zostaną skreślone utworzą hasło również związane ze Świętami Bożego Narodzenia (załącznik 3).
W kolejnym ćwiczeniu uczniowie muszą podzielić wypisane rzeczowniki na te związane z Bożym Narodzeniem i te z Wielkanocą (załącznik 4).
Uczniowie rysują ozdoby choinkowe według wzoru. Dany kolor to określona ozdoba (załącznik 5).
Uczniowie odnajdują na rysunku odpowiedź na pytanie: Jakie prezenty otrzymała rodzina Meier‑ów? Zdania zapisują w zeszycie (załącznik 6).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie rysują kartkę z życzeniami świątecznymi.
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Domino językowe.
die Kerze | der Nikolaus | ||
der Tannenbaum | die Kugel | ||
der Schneemann | der Adventskranz |
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Krzyżówka.
T | A | N | N | E | N | B | A | U | M |
S | C | H | N | E | E | K | A | L | E |
I | S | U | A | L | O | K | I | N | N |
R | N | U | S | S | E | Z | R | E | K |
H | S | C | H | L | I | T | T | E | N |
C | A | D | V | E | N | T | D | E | R |
T | A | N | N | E | N | B | A | U | M |
S | C | H | N | E | E | K | A | L | E |
I | S | U | A | L | O | K | I | N | N |
R | N | U | S | S | E | Z | R | E | K |
H | S | C | H | L | I | T | T | E | N |
C | A | D | V | E | N | T | D | E | R |
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Narysuj:
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 6.
Jakie prezenty otrzymała rodzina Meier‑ów od Mikołaja?
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Dokończyć kartkę z życzeniami.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak