Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Święta Bożego Narodzenia w krajach niemieckojęzycznych. Zwyczaje i tradycje świąteczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna najważniejsze zwyczaje świąteczne w krajach niemieckiego obszaru językowego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi ułożyć zdania oznajmujące z nowym słownictwem,

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • potrafi odróżnić zwyczaje wielkanocne od bożonarodzeniowych.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami świątecznymi oraz podpisy do nich

Fotokopie z ćwiczeniami

Fotokopie z dominem językowym

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prezentuje uczniom zwyczaje bożonarodzeniowe w krajach niemieckojęzycznych. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach. Uczniowie powtarzają nowe słownictwo za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów motywy świąteczne i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).

  2. Zabawa w memory. Uczniowie wyszukują pary podpis‑rysunek związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Wygrywa uczeń, który zdobędzie najwięcej par. Ćwiczenie można powtórzyć wielokrotnie (załącznik 2).

  3. Eliminantka. Uczniowie wyszukują rzeczowniki związane ze świętami. Litery, które nie zostaną skreślone utworzą hasło również związane ze Świętami Bożego Narodzenia (załącznik 3).

  4. W kolejnym ćwiczeniu uczniowie muszą podzielić wypisane rzeczowniki na te związane z Bożym Narodzeniem i te z Wielkanocą (załącznik 4).

  5. Uczniowie rysują ozdoby choinkowe według wzoru. Dany kolor to określona ozdoba (załącznik 5).

  6. Uczniowie odnajdują na rysunku odpowiedź na pytanie: Jakie prezenty otrzymała rodzina Meier‑ów? Zdania zapisują w zeszycie (załącznik 6).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie rysują kartkę z życzeniami świątecznymi.

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

R46aC5S9CBPPI
Rw35R9FRydq41
RTBOJ2F8F2XVj
R1Kz1Y6G5aG1j
Rnl2yNl1lObRZ
R154tV6xv24J0

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

Domino językowe.

R1bEoJFqGCGaK

die

Kerze

RCbQLK3XNVhEq

der

Nikolaus

R131chZIsj5Sv

der

Tannenbaum

R1XhuBRq8F7mX

die

Kugel

R1dnAIfDWdaQ6

der Schneemann

RgGT7OII0KTeS

der Adventskranz

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

Krzyżówka.

T

A

N

N

E

N

B

A

U

M

S

C

H

N

E

E

K

A

L

E

I

S

U

A

L

O

K

I

N

N

R

N

U

S

S

E

Z

R

E

K

H

S

C

H

L

I

T

T

E

N

C

A

D

V

E

N

T

D

E

R

T

A

N

N

E

N

B

A

U

M

S

C

H

N

E

E

K

A

L

E

I

S

U

A

L

O

K

I

N

N

R

N

U

S

S

E

Z

R

E

K

H

S

C

H

L

I

T

T

E

N

C

A

D

V

E

N

T

D

E

R

Załącznik 4.

R3qH4A0fR6IxX

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

Narysuj:

R5tEsfDY9AVff

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 6.

Jakie prezenty otrzymała rodzina Meier‑ów od Mikołaja?

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Dokończyć kartkę z życzeniami.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RyP8MfaOLqxBR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 368.14 KB w języku polskim
R1bX1wcvLjp8l

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 414.00 KB w języku polskim