Święto Pieczonego Ziemniaka
Święto Pieczonego Ziemniaka
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna potrawy z ziemniaków i wie, które są najzdrowsze,
rozpoznaje wypowiedzenia, które nie są zdaniami,
zna pojęcia: netto, tara, brutto,
potrafi wyjaśnić, dlaczego Polska jest krajem ziemniaczanym,
wyróżnia jadalne części krzewu ziemniaka,
wie, jakie jest znaczenie ziemniaka w menu człowieka.
b) Umiejętności
Uczeń:
ustala czas i miejsce wydarzeń w utworze literackim,
wyodrębnia postaci,
czyta z podziałem na role,
potrafi ważyć, posługując się odważnikami,
umie zrobić stempel z ziemniaka i wykonać nim odbitki,
prawidłowo pisze wyrazy z h i ch.
c) Postawy
Uczeń docenia znaczenie ruchu dla zdrowia człowieka.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz, obserwacja), problemowa (działanie praktyczne, scenki dramowe).
Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Ziemniaki, farby plakatowe, blok techniczny, nożyki, budynie, kisiele, krochmal.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nawiązanie do tematu – rozwiązanie zagadki:
Rosną na zagonach,
pod zielonym krzakiem.
A jesienią po wykopkach,
zjemy je ze smakiem.
(Źródło: Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Mac, Kielce 1992, s. 45.)
Próby układania odpowiedzi na pytanie: Dlaczego mówi się, że Polska jest ziemniaczanym krajem?
b) Faza realizacyjna
Oglądanie wystawki, na której zgromadzono produkty otrzymywane z mąki ziemniaczanej (budyń, kisiel, krochmal). Rozmowa na temat znaczenia ziemniaków.
Zapowiedź przez nauczyciela zorganizowania Święta Pieczonego Ziemniaka oraz zaproponowanie dzieciom przedstawienia projektu przebiegu tego święta.
Omawianie pomysłów przygotowywanych w zespołach oraz wybór najciekawszych.
Zbiorowe układanie planu przebiegu święta i zapisywanie go w postaci zdań na tablicy. Wyróżnianie czasowników.
Zamiana tytułów na zdania. Formy osobowe czasownika w liczbie mnogiej.
Drama: pieczenie ziemniaków w popiele.
Wypowiedzi uczniów na temat: Dlaczego ziemniaki pieczone w skórkach są najzdrowsze?
Ważenie produktów – gramy, kilogramy, dekagramy.
Słuchanie wzorowego czytania przez nauczyciela tekstu: Podarunek królewski (podręcznik, s. 82‑83):
ustalenie czasu i miejsca wydarzeń,
wyodrębnienie postaci połączone z głośnym jednostkowym czytaniem fragmentów tekstu.
10. Budowa rośliny ziemniaka. Jadalne części rośliny. Ulubione potrawy z ziemniaków.
11. Utrwalenie pisowni wyrazów z h i ch. Uzupełnianie wyrażeń wyrazami z ramki.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 ze strony 19. z książki Kartkówki z Moniką.
c) Faza podsumowująca
Zorganizowanie konkursu na najdłuższą obierkę. Można powołać komisję, która dokonuje pomiarów i zapisuje wyniki.
Wykonanie ziemniaczanych stempelków.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Karty pracy ucznia. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Hanisz J., Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku. Klasy 1‑3. Nauczanie początkowe, WSiP, Warszawa 1999.
Hanisz J., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Matematyka. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Kaleta‑Sawicka M., Skalska I., Vademecum nauczania ortografii w klasach początkowych, Mac, Kielce 1992.
Konieczna A., Grodzka‑Jurczyk E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane
w klasie 3. Przewodnik metodyczny. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Mac, Kielce 1992.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Ułóż przepis na potrawę z ziemniaków.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej.