Swobodny tekst inspirowany muzyką oraz wizualizacją
Scenariusz lekcji – Swobodny tekst inspirowany muzyką oraz wizualizacją
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
W jaki sposób muzyka oraz inny tekst mogą pomóc lub wpłynąć na własną twórczość;
Jaka jest rola ćwiczeń stylistycznych w osiąganiu spójności tekstu.
b) Umiejętności
Uczeń:
Rozumie wysłuchany tekst;
Umie wykorzystać twórczą sytuację do stworzenia własnego tekstu;
Umie twórczo dyskutować i pracować nad udoskonaleniem własnej lub cudzej ekspresji słownej;
Umie formułować sądy wartościujące.
2. Metody i formy pracy
Metody nauczania: aktywne słuchanie, techniki pracy C. Freineta – tekst swobodny.
Formy pracy: praca w grupie, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Do przeprowadzenia lekcji potrzebne będą: nagranie muzyki barokowej i tekst wizualizacji.
4. Przebieg lekcji
a) faza przygotowawcza
Gimnastyka mózgu, ćwiczenia rozluźniające i koncentrujące.
Do tych ćwiczeń można włączyć: punkty na myślenie, ćwiczenia naprzemienne, leniwe ósemki oraz pozycję Dennisona. Powinny one zostać poprzedzone wypiciem wody niegazowanej.
Wsłuchanie się w muzykę barokową.
Odczytanie przez nauczyciela tekstu wizualizacji.
Np. „Oto znalazłeś się przed wspaniałym zamkiem. Wychodzisz z powozu, który stoi na jasno oświetlonym podjeździe. Delikatnie stąpasz po żwirowej alejce. Podchodzi do ciebie lokaj i prowadzi do schodów wiodących wprost na salę balową. Patrzysz na nią i widzisz, że jest wypełniona tańczącymi parami. Muzyka delikatnie rozprasza się po wnętrzu, które oświetlone jest promieniami spływającymi z żyrandola, wykonanego z kryształu górskiego. Z boku dostrzegasz lustro, a w nim swoje odbicie. Patrzysz na nie z zadowoleniem i satysfakcją wypływającą z idealnie dobranego stroju. Dajesz się porwać muzyce i unosisz się w tańcu, a później w następnym i w następnym.
b) faza realizacyjna
Omówienie sytuacji według schematu:
– co było wcześniej, gdzie znajdowali się bohaterowie,
– jak dalej potoczyły się wydarzenia,
– jak mogła zakończyć się ta historia.
Tworzenie swobodnych tekstów przez uczniów zainspirowanych wizualizacją.
Uczniowie w grupach prezentują napisane przez siebie teksty. Odczytują je i wybierają jeden najciekawszy.
Wybrany w grupie tekst zostaje przedstawiony całej klasie.
Uczniowie wysłuchują wszystkich prac, które wcześniej zostały wytypowane przez grupę do przeczytania. Wypowiadają się na ich temat, oceniają walory, dostrzegają formę, w której zostały napisane i ciekawą treść.
W wyniku głosowania z uzasadnieniem, wybierają jeden najładniejszy tekst, który bez zmian zostaje przepisany na tablicy.
c) faza podsumowująca
Uczniowie pracują nad udoskonaleniem zapisanego na tablicy tekstu. Zgłaszają swoje propozycje zmian i konsultują je z autorem pracy. Zwracają uwagę na kompozycję pracy, formę i język.
Na koniec poprawiony tekst zostaje zanotowany przez wszystkich do zeszytu.
W zależności od poziomu klasy i tempa pracy można w tym miejscu zaproponować różnorodne ćwiczenia stylistyczne, językowe lub gramatyczne. Tak więc uczniowie mogą zapisany tekst przekształcić w inną formę, zmienić narratora lub tę samą historię opowiedzieć z punktu widzenia innego bohatera. Kolejnym ćwiczeniem będzie odnalezienie konkretnych części mowy, a więc podkreślenie np. wszystkich czasowników, rzeczowników itp. lub zaznaczenie zdań pojedynczych albo złożonych.
5. Bibliografia
Pedagogika Celestyna Freineta – Dzieło i inspiracja, pod red. W. Frankiewicz, Gdańsk 1989;
Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, WSiP, Warszawa 1983.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Z przepisanego tekstu wypisz wszystkie wyrazy i zwroty, które dotyczą karnawału i zastosuj je w innych połączeniach (w innych związkach wyrazowych).
7. Czas trwania lekcji
2 godziny lekcyjne
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja może być także wykorzystana w cyklu dotyczącym karnawału.