1
E-materiały do kształcenia zawodowego

Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym

bg‑green

Sygnały

2

Sygnały zamknięcia toru

  1. Sygnały zamknięcia toru stosuje się na tarczach zaporowych, wykolejnicach, obrotnicach, wagach pomostowych oraz kozłach oporowych.

  2. Sygnał zamknięcia toru stosuje się także na punktach przestawczych zestawów kołowych.

  3. Tarcza zaporowa nadaje sygnał zabraniający albo zezwalający na jazdę po torach stacyjnych. Do kontrolowania, czy świeci się latarnia tarczy zaporowej, stosuje się światła wsteczne.

Latarnie wykolejnicowe

RPf3HhOmqtZZt
Ilustracja interaktywna przedstawia latarnie wykolejnicowe. Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
  1. Sygnał Z1wk „Stój wykolejnica na torze”. Nadawany latarnią mechaniczną (dzienny i nocny). Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym.
  2. Sygnał Z1wk „Stój wykolejnica na torze”. Nadawany latarnią elektryczną (dzienny i nocny). Są to trzy koła wewnątrz kwadratu. Czerwone w górnym lewym rogu, białe w górnym prawym rogu i czarne w dolnym prawym rogu.
  3. Sygnał Z2wk „Wykolejnica zdjęta z toru”. Nadawany latarnią mechaniczną (dzienny i nocny). Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem pionowym.
  4. Sygnał Z2wk „Wykolejnica zdjęta z toru”. Nadawany latarnią elektryczną (dzienny i nocny). Są to trzy koła wewnątrz kwadratu. Czarne w górnym lewym rogu, białe w górnym prawym rogu i białe w dolnym prawym rogu.
Latarnie wykolejnicowe
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia latarnie wykolejnicowe. Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.

1. Pierwszy punkt znajduje się na latarni, na której znajduje się okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym.

Tekst: Sygnał Z1wk „Stój wykolejnica na torze”. Nadawany latarnią mechaniczną (dzienny i nocny).

2. Drugi punkt znajduje się na latarni, na której trzy okrągłe latarnie, świecące  w następujący sposób: czerwone w górnym lewym rogu, białe w górnym prawym rogu i czarne w dolnym prawym rogu.

Tekst: Sygnał Z1wk „Stój wykolejnica na torze”. Nadawany latarnią elektryczną (dzienny i nocny).

3. Trzeci punkt znajduje się na lampie, która jest okrągła i ma prostokątne przekreślenie pionowe.

Tekst: Sygnał Z2wk „Wykolejnica zdjęta z toru”. Nadawany latarnią mechaniczną (dzienny i nocny).

4. Czwarty punkt znajduje się na lampie, na której znajdują się trzy koła . Czarne w górnym lewym rogu, białe w górnym prawym rogu i białe w dolnym prawym rogu.

Tekst: Sygnał Z2wk „Wykolejnica zdjęta z toru”. Nadawany latarnią elektryczną (dzienny i nocny).

Sygnały używane na wagach Z1o, Z2o, obrotnicach Z1wg, Z2wg i innych urządzeniach, które wymagają osłonięcia ich sygnałami

R1QZsnS7jiNoE
Ilustracja interaktywna przedstawia sygnały używane na urządzeniach, które wymagają osłonięcia ich sygnałami. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
  1. Sygnał Z1o, Z1wg „Stój, wjazd zabroniony” (dzienny i nocny). Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym.
  2. Sygnał Z2o, Z2wg „Wjazd dozwolony” (dzienny i nocny). Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem pionowym.
Sygnały używane na urządzeniach, które wymagają osłonięcia ich sygnałami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia sygnały używane na urządzeniach, które wymagają osłonięcia ich sygnałami. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.

1. Pierwszy punkt znajduje się na latarni, na której znajduje się okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym.

Tekst: Sygnał Z1o, Z1wg „Stój, wjazd zabroniony” (dzienny i nocny). Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym. </li><li>

2. Drugi punkt znajduje się na latarni, na której znajduje się okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem pionowym.

Tekst: Sygnał Z2o, Z2wg „Wjazd dozwolony” (dzienny i  nocny).

Sygnały używane na punktach przestawczych zestawów kołowych

RcmEaUMtiuCee
Ilustracja interaktywna przedstawia sygnały używane na punktach przestawczych zestawów kołowych. Na ilustracji znajduje się punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem. Sygnał Z1p „Stój, wjazd pojazdów z nieprzesuwnymi kołami zabroniony” (dzienny i nocny). Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym. Pod lampą znajduje się wielka litera N w kolorze białym na czarnym tle.
Sygnały używane na punktach przestawczych zestawów kołowych
Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia sygnały używane na punktach przestawczych zestawów kołowych. Na ilustracji znajduje się punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.

Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym. Pod lampą znajduje się wielka litera N w kolorze białym na czarnym tle.

Tekst: Sygnał Z1p „Stój, wjazd pojazdów z nieprzesuwnymi kołami zabroniony” (dzienny i nocny).

Sygnały nadawane przez tarcze zaporowe

RPg1sZa5BlVqs
Ilustracja interaktywna przedstawia sygnały nadawane przez tarcze zaporowe. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
  1. Sygnał Z1 „Stój” Nadawany przez tarczę zaporową jest ważny zarówno dla jazd manewrowych, jak i jazd pociągowych. Nakazuje zatrzymanie pociągu i manewrującego taboru przed tarczą. Pociąg może przejechać poza tarczę z sygnałem Z1 po otrzymaniu rozkazu pisemnego. Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym.
  2. Sygnał Z2 „Jazda dozwolona” Na tarczy zaporowej zezwala na jazdę manewrową poza tę tarczę, a nadany razem z sygnałem zezwalającym na semaforze w ramach utwierdzonej drogi przebiegu zezwala na przejazd pociągu. Jest to okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem ukośnym.
Sygnały nadawane przez tarcze zaporowe
Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia sygnały nadawane przez tarcze zaporowe. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.

1. Okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem poziomym.

Tekst: Sygnał Z1 „Stój” Nadawany przez tarczę zaporową jest ważny zarówno dla jazd manewrowych, jak i jazd pociągowych. Nakazuje zatrzymanie pociągu i manewrującego taboru przed tarczą. Pociąg może przejechać poza tarczę z sygnałem Z1 po otrzymaniu rozkazu pisemnego.

2. Okrągła lampa z prostokątnym przekreśleniem ukośnym.

Tekst: Sygnał Z2 „Jazda dozwolona” Na tarczy zaporowej zezwala na jazdę manewrową poza tę tarczę, a nadany razem z sygnałem zezwalającym na semaforze w ramach utwierdzonej drogi przebiegu zezwala na przejazd pociągu.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

3

Sygnały ogólnego stosowania dawane przez uprawnione osoby

1
Rrghjx5BZKlri
Sygnały ogólnego stosowania dawane przez uprawnione osoby
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia sygnały ogólnego stosowania dawane przez uprawnione osoby.

Na ilustracji przedstawiono osiem sygnałów. Wypisano ich nazwy i przy każdej nazwie dodano punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z tekstem oraz z grafiką przedstawiającą dany sygnał. W ramkach umieszczono także nagrania dźwiękowe tożsame z tekstem oraz nagrania dźwiękowe sygnałów.

1. Pierwszy punkt znajduje się pod rysunkiem przedstawiającym postać poruszającą poziomo żółtą chorągiewką. Ruch został oznaczony poziomą strzałką z grotami na obu końcach. Sygnał ten jest podpisany Rm 1 .

Tekst: Rm 1 Do mnie
Wersja dźwiękowa: Dwa długie tony gwizdkiem lub trąbką i jednocześnie sygnał ręczny.
Wersja dzienna: Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana poziomo.
Wersja nocna: Ręczna latarka sygnałowa z białym światłem poruszana poziomo.
Znaczenie: Sygnał Do mnie oznacza, że należy jechać w kierunku do dającego sygnał.

RyMpJVWS8RHDr
Nagranie dźwiękowe sygnału do mnie.

2. Punkt drugi znajduje się pod rysunkiem przedstawiającym postać poruszającą chorągiewką sygnałową koloru żółtego pionowo, czyli w górę i w dół. Ruch został oznaczony pionową strzałką z dwoma grotami na końcach. Sygnał ten jest podpisany Rm 2 .
Tekst: Rm 2 Ode mnie
Wersja dźwiękowa: Jeden długi ton gwizdkiem lub trąbką i jednocześnie sygnał ręczny.
Wersja dzienna: Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana pionowo.
Wersja nocna: Ręczna latarka sygnałowa z białym światłem poruszana pionowo.
Znaczenie: Sygnał Ode mnie oznacza, że należy jechać w kierunku od podającego sygnał. W przypadku gdy odebranie sygnału Do mnie lub Ode mnie jest niemożliwe lub utrudnione, to sygnał ten można zastąpić słowami Jechać w kierunku..., przekazanymi za pomocą urządzeń łączności.

R1Lkz61eAHq0b
Nagranie dźwiękowe sygnału ode mnie.

3. Punkt trzeci znajduje się pod rysunkiem przedstawiającym osobę wykonującą sygnał prawą ręką. Porusza nią powolnym ruchem po łuku do góry i na dół od biodra w prawo w górę. Ruch ten jest zaznaczony półkolistą strzałką, znajdującą się po prawej stronie postaci. Strzałka ta posiada dwa groty. Sygnał ten jest podpisany Rm 3 .
Tekst: Rm 3 Zwolnić
Wersja dźwiękowa: Kilka przeciągłych tonów gwizdkiem lub trąbką i jednocześnie sygnał ręczny.
Wersja dzienna: Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół.
Wersja nocna: Ręczna latarka sygnałowa z białym światłem poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół.
Znaczenie: Należy zwolnić bieg pojazdu szynowego.

R1WhmpfizihIC
Nagranie dźwiękowe sygnału zwolnić.

4. Punkt czwarty znajduje się pod rysunkiem przedstawiającym osobę zataczającą okrąg żółtą chorągiewką sygnałową. Ruch został wskazany poprzez okrąg, na którym znajduje się grot strzałki. Jest to sygnał D 2 .
Tekst: D 2  Stój
Wersja dzienna: Zataczanie okręgu chorągiewką, ręką lub jakimkolwiek innym przedmiotem.
Wersja nocna: Zataczanie okręgu latarką sygnałową ze światłem białym lub czerwonym albo jakimkolwiek świecącym przedmiotem.
Znaczenie: Należy zatrzymać pojazd szynowy. W miarę możliwości sygnał należy dawać po stronie maszynisty.

RIOgZf9N68NCv
Nagranie dźwiękowe sygnału stój.

5. Punkt piaty znajduje się pod rysunkiem przedstawiającym osobę zataczającą okrąg żółtą chorągiewką sygnałową. Ruch został wskazany poprzez okrąg, na którym znajduje się grot strzałki. Jest to sygnał Rm 4 .
Tekst: Rm 4  Stój

Wersja dźwiękowa: Trzy krótkie, szybko po sobie następujące tony gwizdkiem  lub trąbką powtórzony kilkakrotnie.

Wersja dzienna: Zataczanie okręgu ręką lub żółtą chorągiewką sygnałową.
Wersja nocna: Zataczanie okręgu latarką sygnałową.

Znaczenie: Należy zatrzymać pojazd szynowy.

RIOgZf9N68NCv
Nagranie dźwiękowe sygnału stój.

6. Punkt szósty znajduje się pod rysunkiem przedstawiającym osobę z chorągiewka sygnałową koloru żółtego. Ruch ręki został wskazany poprzez strzałki.  Pierwsza jest pionowa z grotem skierowanym w dół. Druga jest ukośna z grotem skierowanym do góry. Trzecia jest pozioma z grotem skierowanym w lewo, a czwarta jest ukośna z grotem skierowanym w prawo. Sygnał ten jest podpisany Rm 5 .
Tekst: Rm 5 Odrzucić
Wersja dźwiękowa: Dwa długie oraz jeden krótki ton gwizdkiem lub trąbką i jednocześnie sygnał ręczny.
Wersja dzienna: Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana dwukrotnie poziomo, a następnie pionowo do góry i szybko na dół.
Wersja nocna: Ręczna latarka sygnałowa z białym światłem poruszana dwukrotnie poziomo, a następnie pionowo do góry i szybko na dół.
Znaczenie: Podaje się w celu polecenia odrzutu pojazdów kolejowych. Odrzucanie polega na tym, że lokomotywa zaczyna pchać wagony (nie będąc z nimi połączoną) i po osiągnięciu określonej prędkości zatrzymuje się, a wagony siłą pędu toczą się na wyznaczony tor.

R1IOZ8HfRwzIG
Nagranie dźwiękowe sygnału odrzucić.

7. Punkt siódmy znajduje się pod rysunkiem, który przedstawia osobę, która prawą rękę ma ułożoną prosto w prawą stronę, a jej lewa dłoń znajduje się w okolicy prawego biodra. Ruch wskazany został za pomocą strzałki znajdującej się pomiędzy dłońmi osoby. Strzałka ma kształt łuku, na którego środku znajdują się dwa zwrócone do siebie groty. Sygnał ten jest podpisany Rm 6 .
Tekst: Rm 6 Docisnąć
Wersja dźwiękowa: Dwa krótkie tony gwizdkiem lub trąbką i jednocześnie sygnał ręczny.
Wersja dzienna: Kilkakrotne zbliżenie do siebie wyciągniętych poziomo przed siebie rąk.
Wersja nocna: Białe światło ręcznej latarki sygnałowej przerywane w krótkich odstępach czasu skierowane w stronę maszynisty.
Znaczenie: Sygnał Rm 6 oznacza, że należy nacisnąć na tabor kolejowy w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.

RiVznfwmADtmJ
Nagranie dźwiękowe sygnału docisnąć.

8. Punkt ósmy znajduje się obok napisu D 3 .

Tekst: D 3 Stój

Grafika ukazująca się po kliknięciu w punkt ósmy przedstawia pięć rzędów po trzy czarne kropki.

Sygnał dźwiękowy: Trzy krótkie szybko po sobie następujące tony gwizdkiem lub trąbką kilkukrotnie.
Sygnał stosuje się w przypadku gdy zachodzi konieczność zatrzymania pociągu, a nie ma możliwości lub potrzeby stosowania innych sygnałów zatrzymania.

RWHapKO2vcX1A
Nagranie dźwiękowe sygnału D3 stój.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

4

Sygnały dawane dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy lub innego pojazdu kolejowego z napędem

RVGKzPVUrJQx4
Nagranie
  • Baczność — sygnał ostrzeżenia w ruchu kolejowym. Jeden długi ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego.

    RCKD1EOo2y0QU
    Rp1 Baczność
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    RDnr9I12EVShB
    Nagranie dźwiękowe.

    Sygnał Baczność maszynista daje:

    1. w razie konieczności ostrzeżenia pracowników kolejowych przed zbliżającym się pociągiem, podróżnych lub innych osób znajdujących się na torze lub w jego pobliżu,

    2. po zatrzymaniu pociągu przed semaforem wjazdowym lub odstępowym nadającym sygnał Stój, wątpliwy lub nieoświetlony albo białe światło przy zbitym szkle sygnałowym, z wyjątkiem semafora odstępowego blokady samoczynnej, jeżeli maszynista nie może porozumieć się z dyżurnym ruchu za pomocą środków łączności,

    3. na wezwanie kierownika pociągu, przed odjazdem pociągu pasażerskiego zatrzymanego na szlaku,

    4. przed każdym ruszeniem podczas pracy maszyny torowej, pociągu technologicznego i pojazdu pomocniczego, w celu ostrzeżenia robotników pracujących na torze lub obok niego,

    5. po minięciu wskaźnika , lub ,

    6. w przypadku zauważenia zagrożenia lub potencjalnego zagrożenia zdarzeniem na przejeździe kolejowo — drogowym lub przejściu,

    7. na zarządzenie zarządcy infrastruktury w przypadku niedziałania urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejeździe kolejowo — drogowym lub przejściu albo braku pracownika obsługującego przejazd kolejowo — drogowy lub przejście lub kierującego ruchem drogowym w obrębie przejazdu kolejowo — drogowego lub przejścia,

    8. przed przejazdem kolejowo — drogowym lub przejściem w przypadku nadawania sygnału przez tarczę ostrzegawczą przejazdową odnoszącą się do tego przejazdu kolejowo — drogowego lub przejścia lub gdy do czasu minięcia tej tarczy przez czoło pociągu pozostaje ona ciemna,

    9. w przypadku mijania się pociągów jadących w przeciwnych kierunkach na przejeździe kolejowo — drogowym lub przejściu lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie,

    10. przed wszystkimi przejazdami kolejowo — drogowymi lub przejściami znajdującymi się w drodze przebiegu pociągu wyprawionego na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny doręczony lub przekazany za pomocą urządzeń łączności,

    11. przed każdym ruszeniem z miejsca pociągu towarowego z ludźmi,

    12. przed każdym ruszeniem z postoju niepilotowanego manewrującego pojazdu trakcyjnego, gdy jazda manewrowa odbywa się na polecenie nastawniczego, zwrotniczego lub dyżurnego ruchu,

    13. jeżeli prowadzący pojazd kolejowy z napędem zauważy, że rogatki nie są zamknięte i nie ma pracownika strzegącego przejazd,

    14. gdy tarcza ostrzegawcza przejazdowa wskazuje sygnał , sygnał wątpliwy lub jest ciemna,

    15. przed każdym ruszeniem pojazdu kolejowego z postoju przy peronie znajdującym się pomiędzy miejscem ustawienia wskaźnika , a przejazdem kolejowo — drogowym lub przejściem do którego wskaźnik się odnosił,

    16. podczas mijania się pojazdów kolejowych jadących po sąsiednich torach, szczególnie w miejscach narażonych na wtargnięcie osób postronnych takich jak przejazdy kolejowo — drogowe, perony przystanków lub przejścia, rozpoczynając jego nadawanie przed zakończeniem mijania pojazdu jadącego z naprzeciwka.

R1ERPueMnrhXw
Nagranie
  •  Hamować średnio — jeden krótki ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego. Stosowane do uregulowania szybkości jazdy pociągu.

    R13Jw3asla2sC
    Rp4 Hamować średnio
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1TFsACRSBUb3
    Nagranie dźwiękowe.

RUl3FkrGh2wVe
Nagranie
  • Hamować — trzy długie, szybko następujące po sobie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego. Stosowane do zatrzymania pociągu.

    RuzrRtkBZQTnX
    Rp5 Hamować
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    RspBJpFyYG0E3
    Nagranie dźwiękowe.

R1H3mNnErpwIE
Nagranie
  • Odhamować średnio — jeden długi i jeden krótki ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego. Stosowane do uregulowania szybkości jazdy pociągu.

    R22pPziMVd2Is
    Rp6 Odhamować średnio
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    Ryofh6wWADUEd
    Nagranie dźwiękowe.

R1SgS5tWWQWVc
Nagranie
  • Odhamować — dwa długie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego.

    R1FqEmf6FKAAs
    Rp7 Odhamować
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1bwIyZzzul9K
    Nagranie dźwiękowe.

R1535wKxh95VD
Nagranie
  • Rozpocząć popychanie — dwa krótkie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego.

    RCj4AQlekPFsy
    Rp8 Rozpocząć popychanie
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1Lqv0pXdiitA
    Nagranie dźwiękowe.

R1SsYLwLVix2q
Nagranie
  • Przerwać popychanie, pozostać przy pociągu — jeden krótki i jeden długi ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego.

    RfSJ7pK10h4b9
    Rp9 Przerwać popychanie, pozostać przy pociągu
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R6QQDDsuoF41C
    Nagranie dźwiękowe.

R1AZS8xmxaKst
Nagranie
  • Dalsze popychanie nie jest potrzebne, odjechać od pociągu — cztery krótkie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym pojazdu kolejowego.

    Rp6C5cAq5epDg
    Rp10 Dalsze popychanie nie jest potrzebne, odjechać od pociągu
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    RF61IArY9Jnn0
    Nagranie dźwiękowe.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

5

Sygnały dawane przez drużynę konduktorską

RYz7SQH9ofnlZ
1. Gotów do odjazdu (Rp 12) Wersja dzienna: Podniesienie chorągiewki sygnałowej lub ręki.
Wersja nocna: Podniesienie latarki z białym światłem. Dodatkowo można podać komunikat słowny, także przez radiowęzeł.{audio}, 2. Odjazd pociągów pasażerskich (Rp 14) Sygnał dzienny: Ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej lokomotywy, zwróconego w kierunku maszynisty, oraz wypowiedziane głośno słowo Odjazd.

Sygnał nocny: Podniesienie do góry i poruszanie pionowo ręcznej latarki sygnałowej, z białym światłem zwróconym w kierunku maszynisty przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej maszynisty oraz wypowiedziane głośno słowo Odjazd.{audio}, 3. Wsiadać! (Rp 11) Jeden długi ton gwizdawką ustną.{audio}{audio}
Sygnały dawane przez drużynę konduktorską
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia cztery sygnały dawane przez drużynę konduktorską. Każdy z nich przedstawiono na rysunku. Obok dodano punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tesktem oraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.

  1. Przy pierwszym sygnale Rp 12 pokazane są dwie sylwetki, w dzień i w nocy. Osoba w dzień pokazuje sygnał, trzymając chorągiewkę sygnałową koloru żółtego w górze. Osoba w nocy pokazuje podniesioną latarkę sygnałową z białym światłem w górze. Podpis: Gotowy do odjazdu Rp 12
    Tekst: Gotów do odjazdu Rp 12
    Wersja dzienna: Podniesienie chorągiewki sygnałowej lub ręki.
    Wersja nocna: Podniesienie latarki z białym światłem.

  2. Przy drugim sygnale Rp 14 pokazane są dwie sylwetki, w dzień i w nocy. Osoba w dzień pokazuje rękę uniesioną do góry. Osoba w nocy pokazuje podniesioną do góry i poruszaną pionowo latarkę sygnałową z białym światłem.
    Tekst: Odjazd pociągów pasażerskich Rp 14
    Sygnał dzienny: Ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej lokomotywy, zwróconego w kierunku maszynisty, oraz wypowiedziane głośno słowo Odjazd.
    Sygnał nocny: Podniesienie do góry i poruszanie pionowo ręcznej latarki sygnałowej, z białym światłem zwróconym w kierunku maszynisty przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej maszynisty oraz wypowiedziane głośno słowo Odjazd.

  3. Trzeci sygnał Rp 11
    Tekst: Wsiadać! Rp 11 Jeden długi ton gwizdawką ustną.

    R1b5yaQ8iJiYb
    Nagranie dźwiękowe sygnału wsiadać.

  4. Czwarty sygnał Rp 13 — Pociąg numer…. Gotów do odjazdu.
    Tekst: Sygnał Rp 13 (Pociąg numer…. Gotów do odjazdu).

  5. Sygnał ten kierownik pociągu przekazuje słownie lub za pomocą urządzeń łączności do maszynisty. Stosuje się go przed odjazdem pociągów zestawionych z zespołów trakcyjnych lub wagonów silnikowych w przypadku, gdy urządzenia do sterowania drzwiami i sygnałem dźwiękowym ostrzegającym podróżnych, znajduje się na pulpicie w kabinie maszynisty lub zamykanie drzwi pojazdu kolejowego przy wymianie podróżnych jest zapewnione, a zamknięcie drzwi pojazdu kolejowego jest przekazywane kierującemu pojazdem kolejowym z napędem, za pomocą urządzeń technicznych.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

6

Sygnały dawane przy próbie hamulców zespolonych

1
R12C80L6nmznC
1. Rh 1/Rhs 1 Zahamować Wersja dzienna (Rh): Polega na zakreślaniu półkoli wyprostowanymi nad głową rękami.

Wersja nocna (Rh): Polega na poruszaniu białą latarką sygnałową po łuku do góry i opuszczaniu pionowo w dół., 2. Rh 2/Rhs 2 Odhamować Wersja dzienna (Rh): Wyciągnięta ręka poruszana po łuku nad głową.

Wersja nocna (Rh): Wyciągnięta ręka z latarką sygnałową białą poruszaną po łuku nad głową.

Sygnał świetlny dzienny i nocny (Rhs). Światło matowobiałe, 3. Rh 3/Rhs 3 Hamulce w porządku Wersja dzienna (Rh): Sygnał nadawany jest poprzez wyciągnięcie ręki trzymanej pionowo do góry.

Wersja nocna (Rh): Sygnał nadawany jest ręką z latarką sygnałową białą trzymaną pionowo nad głową.

Sygnał świetlny dzienny i nocny (Rhs) to trzy matowobiałe światła.
Sygnały dawane przy próbie hamulców zespolonych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia trzy sygnały dawane przy próbie hamulców zespolonych. Przy każdym sygnale pokazane są dwie osoby w dzień i noc. Przy każdym sygnale znajduje się punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z tekstem i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.

  1. Przy pierwszym sygnale Rhs 1,  osoba w dzień zakreśla półkola wyprostowanymi  nad głową rękami. Osoba w noc porusza latarka sygnałową z światłem białym  po łuku do góry i opuszcza pionowo w dół.
    Tekst: Rh 1 łamane na Rhs 1 — Zahamować
    Wersja dzienna: Polega na zakreślaniu półkoli wyprostowanymi nad głową rękami.
    Wersja nocna : Polega na poruszaniu białą latarką sygnałową po łuku do góry i opuszczaniu pionowo w dół.

  2. Przy drugim sygnale Rhs 2, osoba w dzień porusza wyciągniętą ręką  po łuku nad głową. Osoba w nocy porusza latarką sygnałową z światłem białym po łuku nad głową.
    Tekst: Rh 2 łamane na Rhs 2 — Odhamować
    Wersja dzienna: Wyciągnięta ręka poruszana po łuku nad głową.
    Wersja nocna: Wyciągnięta ręka z latarką sygnałową białą poruszaną po łuku nad głową.
    Sygnał świetlny dzienny i nocny na sygnalizatorze Rhs. Światło matowobiałe.

  3. Przy trzecim sygnale Rhs 3, osoba w dzień trzyma pionowo w górze wyciągniętą rękę. Osoba w nocy trzyma pionowo w górze wyciągniętą latarkę sygnałową z światłem białym.
    Tekst: Rh 3 łamane na Rhs 3 — Hamulce w porządku
    Wersja dzienna Rh: Sygnał nadawany jest poprzez wyciągnięcie ręki trzymanej pionowo do góry.
    Wersja nocna Rh: Sygnał nadawany jest ręką z latarką sygnałową białą trzymaną pionowo nad głową.
    Sygnał świetlny dzienny i nocny na sygnalizatorze Rhs to trzy matowobiałe światła.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

7

Sygnały dawane przez dróżnika przejazdowego

1
R1b3qSkXXI7E9
1. D 7 Stój dawany przez dróżnika przejazdowego Sygnał jest nadawany przez dróżnika przejazdowego w celu zatrzymania zbliżających się pojazdów drogowych. W dzień polega on na uniesieniu okrągłej czerwonej tarczy z białą obwódką, a w nocy na podnoszeniu i opuszczaniu czerwonej latarki sygnałowej, która ma być zwrócona w kierunku nadjeżdżającego pojazdu., 2. D Dróżnik obecny na przejeździe kolejowo – drogowym lub przejściu Sygnał daje dróżnik. Powinien on stać w wyznaczonym miejscu przy przejeździe i unieść do góry żółtą chorągiewkę, tak by była widoczna dla maszynisty lub kierownika pociągu zbliżającego się do przejazdu. W nocy sygnał polega na powolnym przesuwaniu latarki koloru białego pionowo w górę i w dół.
Sygnały dawane przez dróżnika przejazdowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia dwa sygnały dawane przez dróżnika przejazdowego. Przy każdym sygnale pokazane są dwie osoby w dzień i noc. Obok rysunków ilustrujących sygnały znajdują punkty interaktywne z tekstem uzupełniającym i nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.

  1. Przy pierwszym sygnale D 7 osoba w dzień unosi okrągłą czerwoną tarcze z białą obwódką. Osoba w nocy unosi i opuszcza czerwoną latarkę sygnałową, która jest zwrócona w kierunku nadjeżdżającego pojazdu.
    Tekst: D 7 Stój dawany przez dróżnika przejazdowego Sygnał jest nadawany przez dróżnika przejazdowego w celu zatrzymania zbliżających się pojazdów drogowych. W dzień polega on na uniesieniu okrągłej czerwonej tarczy z białą obwódką, a w nocy na podnoszeniu i opuszczaniu czerwonej latarki sygnałowej, która ma być zwrócona w kierunku nadjeżdżającego pojazdu.

  2. Przy drugim sygnale D8 osoba w dzień unosi do góry żółtą chorągiewkę. Osoba w nocy pionowo przesuwa latarkę sygnałową z białym światłem w górę i dół.
    Tekst: D 8 Dróżnik obecny na przejeździe kolejowo‑drogowym lub przejściu Sygnał daje dróżnik. Powinien on stać w wyznaczonym miejscu przy przejeździe i unieść do góry żółtą chorągiewkę, tak by była widoczna dla maszynisty lub kierującego pojazdem kolejowym zbliżającego się do przejazdu. W nocy sygnał polega na powolnym przesuwaniu latarki koloru białego pionowo w górę i w dół.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

8

Sygnały na pociągach i innych pojazdach kolejowych

RFwpBXm1B9jc8
1. Pc1 Dwa lub trzy duże białe światła na przodzie pociągu, pojazdu trakcyjnego jadącego luzem, ciężkiego pojazdu pomocniczego lub maszyny torowej. Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego na szlaku jednotorowym, w kierunku zasadniczym po torze szlaku dwu- i wielotorowego., 2. Pc2 Dwa lub trzy światła na przodzie pociągu, z których lewe w kierunku jazdy jest czerwone, a pozostałe – białe. Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego w kierunku przeciwnym do zasadniczego po torze szlaku dwu - i wielotorowego., 3. Pc3 Dwa białe światła na dole i trzecia latarnia z oświetlonym białym krzyżem. Oznaczenia czoła pociągu z pługiem odśnieżnym., 4. Pc4 Dzienny: Dwie tarcze, albo dwie latarnie z obrazem tarczy na obudowie na czołowej ścianie pierwszego wagonu. Prostokątnej tarczy podzielonej na 4 trójkąty – trójkąt górny i dolny są czerwone, zaś oba boczne – białe.

Dzienny i nocny: Dwa białe światła na czołowej ścianie pierwszego wagonu., 5. Pc5 Dzienny: Dwie tarcze albo dwie latarnie z obrazem tarczy na obudowie na tylnej ścianie ostatniego pojazdu kolejowego w składzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego; tarcze są prostokątne i podzielone na cztery trójkąty, z których górny i dolny są czerwone, oba zaś boczne - białe; powierzchnia tarczy powinna być odblaskowa.

Dzienny i nocny: Dwa światła czerwone ciągłe na tylnej ścianie ostatniego pojazdu kolejowego w składzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego. Oznaczenia końca pociągu lub innego pojazdu kolejowego. Dla pociągów pasażerskich stosuje się wyłącznie sygnał Pc 5 dzienny i nocny. Dla pociągów towarowych dopuszcza się stosowanie całodobowo sygnału Pc 5 Dzienny, jednak na szlakach z blokadą samoczynną zaleca się stosowanie sygnału Pc 5 Dzienny i nocny, 6. Pc6 Dwa czerwone światła na dole i trzecia latarnia biała na czole pociągu, 7. Tb1 Jedno białe światło, które zapalone jest na dole, na przedniej i tylnej ścianie taboru po stronie czynnego stanowiska maszynisty. Oznaczenie pojazdu trakcyjnego, który wykonuje manewry., 8. Tb2 Dzienny: Jedna niebieska chorągiewka umieszczona po obu stronach wagonu.

Dzienny i nocny: Jedno lub dwa niebieskie światła na szczytowej ścianie każdego wagonu, 9. Tb3 Dzienny: Niebieska chorągiewka lub latarka z niebieskim światłem umieszczona w drzwiach wagonu widoczna z trzech stron.

Nocny: Niebieska latarka umieszczona w drzwiach wagonu.Dzienny i nocny:

Niebieskie światła wbudowane w ścianę boczną wagonu. Oznaczenie wagonów pocztowych w trakcie załadunku i rozładunku poczty.
Sygnały na pociągach i innych pojazdach kolejowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia sygnały na pociągach i innych pojazdach kolejowych. Na ilustracji widzimy 7 sygnałów. Pojazdy kolejowe o numerach: 1, 2, 3, 5, 6 i 7 mają po trzy lampy. Lampy względem siebie leżą w trójkącie, Wierzchołek trójkąta to pierwsza lampa, lampa po lewej stronie na dole to lampa druga na przykład zapalona jest tylko trzecia lampa czyli zapalona jest lampa prawa od dołu.

  1. Na pierwszym pojeździe kolejowym zapalone są trzy lampy na kolor biały oznacza to sygnał Pc 1.
    Tekst: Pc 1
    Dwa lub trzy duże białe światła na przodzie pociągu, pojazdu trakcyjnego jadącego luzem, ciężkiego pojazdu pomocniczego lub maszyny torowej. Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego na szlaku jednotorowym, w kierunku zasadniczym po torze szlaku dwu- i wielotorowego.

  2. Na drugim pojeździe kolejowym zapalona na biało jest lampa pierwsza i druga, trzecia lampa zapalona jest na czerwono. Oznacza to sygnał Pc 2
    Tekst: Pc 2
    Dwa lub trzy światła na przodzie pociągu, z których lewe w kierunku jazdy jest czerwone, a pozostałe — białe. Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego w kierunku przeciwnym do zasadniczego po torze szlaku dwu- i wielotorowego.

  3. Na trzecim pojeździe kolejowym zapalona na biało jest druga i trzecia lampa, na pierwszej lampie widnieje oświetlony krzyż. Oznacza to sygnał Pc 3
    Tekst: Pc 3
    Dwa białe światła na dole i trzecia latarnia z oświetlonym białym krzyżem. Oznaczenia czoła pociągu z pługiem odśnieżnym.

  4. Na czwartym pojeździe kolejowym znajdują się dwie latarnie obie zapalone są na biało. Oznacza to sygnał Pc 4
    Tekst: Pc 4
    Dzienny: Dwie tarcze, albo dwie latarnie z obrazem tarczy na obudowie na czołowej ścianie pierwszego wagonu. Prostokątnej tarczy podzielonej na 4 trójkąty — trójkąt górny i dolny są czerwone, zaś oba boczne — białe.

    Dzienny i nocny: Dwa białe światła na czołowej ścianie pierwszego wagonu.

  5. Na piątym pojeździe kolejowym zapalona na czerwono jest druga i trzecia lampa, pierwsza lampa jest wyłączona. Oznacza to sygnał Pc 5
    Tekst: Pc 5
    Dzienny: Dwie tarcze albo dwie latarnie z obrazem tarczy na obudowie na tylnej ścianie ostatniego pojazdu kolejowego w składzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego; tarcze są prostokątne i podzielone na cztery trójkąty, z których górny i dolny są czerwone, oba zaś boczne — białe; powierzchnia tarczy powinna być odblaskowa.
    Dzienny i nocny: Dwa światła czerwone ciągłe na tylnej ścianie ostatniego pojazdu kolejowego w składzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego. Oznaczenia końca pociągu lub innego pojazdu kolejowego. Dla pociągów pasażerskich stosuje się wyłącznie sygnał Pc 5 dzienny i nocny. Dla pociągów towarowych dopuszcza się stosowanie całodobowo sygnału Pc 5 Dzienny, jednak na szlakach z blokadą samoczynną zaleca się stosowanie sygnału Pc 5 Dzienny i nocny.

  6. Na szóstym pojeździe kolejowy zapalona na czerwono jest druga i trzecia lampa, pierwsza lampa świeci na biało. Oznacza to sygnał Pc 6
    Tekst: Pc 6
    Dwa czerwone światła na dole i trzecia latarnia biała na czole pociągu.

  7. Na siódmym pojeździe kolejowym zapalona jest druga lampa, pierwsza i trzecia są wyłączone. Oznacza to sygnał Tb 1
    Tekst: Tb 1
    Jedno białe światło, które zapalone jest na dole, na przedniej i tylnej ścianie taboru po stronie czynnego stanowiska maszynisty. Oznaczenie pojazdu trakcyjnego, który wykonuje manewry.

  8. Na ósmym pojeździe kolejowym znajdują się dwie latarnie, obie zapalone są na niebiesko. Oznacza to sygnał Tb 2
    Tekst: Tb 2
    Dzienny: Jedna niebieska chorągiewka umieszczona po obu stronach wagonu.
    Dzienny i nocny: Jedno lub dwa niebieskie światła na szczytowej ścianie każdego wagonu

  9. Dziewiąty obraz przedstawia niebieską chorągiewkę wyciągniętą przez otwarte drzwi z wagonu. Oznacza to sygnał Tb 3
    Tekst: Tb 3
    Dzienny: Niebieska chorągiewka lub latarka z niebieskim światłem umieszczona w drzwiach wagonu widoczna z trzech stron.
    Nocny: Niebieska latarka umieszczona w drzwiach wagonu.
    Dzienny i nocny: Niebieskie światła wbudowane w ścianę boczną wagonu. Oznaczenie wagonów pocztowych w trakcie załadunku i rozładunku poczty.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

9

Oznaczenia pojazdów skażonych

Pojazdy skażone są oznaczane za pomocą kolorowych, trójkątnych chorągiewek umieszczonych na obu ścianach czołowych wagonu, na czole oraz na końcu pociągu. W zależności od koloru chorągiewki, w wagonie znajduje się inny rodzaj zagrożenia.

Oznaczenia pojazdów skażonych

Sygnał

Kolor chorągiewek

Rodzaj skażenia

PcSp

zielony

Skażenie promieniotwórcze

PcSb

brązowy

Skażenie biologiczne

PcSch

żółty

Skażenie chemiczne

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

10

Sygnały alarmowe

  • Alarm

    RTE4smJLxJRv9
    A1 Alarm
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1PzuueAOenxn
    Nagranie sygnału A1

    Sygnał Alarm daje się za pomocą dwóch świateł na czole lokomotywy — migające, w kolorze białym oraz jednocześnie jeden długi i trzy krótkie sygnały dźwiękowe dawane przez ostrzegawcze, dźwiękowe urządzenie lokomotywy, powtarzane kilkakrotnie. W przypadkach, kiedy nie jest możliwe danie sygnału świetlnego, należy dać tylko sygnał dźwiękowy za pomocą urządzenia ostrzegawczego lokomotywy, trąbki, gwizdka albo aparatu telefonicznego. Sygnał daje się w następujących sytuacjach:

    • W celu powiadomienia pracowników kolei o istniejącym lub możliwym zagrożeniu dla bezpieczeństwa pracowników, bezpieczeństwa ruchu kolejowego albo bezpieczeństwa mienia kolei.

    • Kiedy nastąpi nieplanowane zatrzymanie pociągu z nieprzewidzianego powodu na szlaku dwu- lub wielotorowym, jak również w razie stwierdzenia nieoznakowanej przeszkody na torze szlakowym — sygnał jest nadawany przez drużynę pojazdu trakcyjnego. Sygnał należy podawać do momentu, aż nie stwierdzi się, że nie ma przeszkody do jazdy
      po sąsiednich torach lub do czasu przepisowego oznaczenia przeszkody.

    Po odebraniu sygnału drużyna pociągowa powinna dostosować prędkość pociągu, by móc go zatrzymać w razie zobaczenia przeszkody. Pracownicy kolei, którzy posiadają urządzenia do dawania sygnału powinni go powtarzać aż do momentu rozpoczęcia akcji ratunkowej.

  • Alarm

    RgM5r35ltRD6Q
    Nagranie sygnału A1r
    R14HMXmYTFtPm
    Nagranie sygnału A1r

    Sygnał Alarm jest nadawany za pomocą trzech następujących po sobie krótkich tonów, które są zróżnicowane pod względem częstotliwości i cyklicznie powtarzane. Sygnał podawany jest w razie zaistnienia nagłego zagrożenia na linii kolejowej wyposażonej w sieć radiołączności pociągowej. Pracownik, który dowiedział się o zaistnieniu niebezpieczeństwa lub ma uzasadnione przypuszczenia o jego pojawianiu się ma obowiązek niezwłocznie nadać sygnał za pośrednictwem radiotelefonu. Ponadto powinien podać kroki, które mają na celu zapobieżenie lub zminimalizowanie skutków wypadku. Sygnał może zostać nadany słownie lub automatycznie. Nadanie automatyczne następuje po wykonaniu czynności opisanych w instrukcji obsługi każdego radiotelefonu. Na linii wyposażonej w system Radio‑Stop nadanie sygnału Alarm powoduje zatrzymanie wszystkich pociągów na linii. Słowne nadanie sygnału następuje poprzez co najmniej pięciokrotne powtórzenie słowa Alarm lub poprzez nawiązanie połączenia alarmowego i powiadomienie o zagrożeniu. Drużyny trakcyjne wszystkich pociągów na linii są zobowiązane do zatrzymania pojazdu, o ile nie nastąpiło to samoczynnie. Należy wówczas przełączyć radiotelefon na kanał ratunkowy, w celu wyjaśnienia przyczyn wszczęcia alarmu.

  • Pożar

    RV6OMd7zij8du
    A2 Pożar
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1OdUbYViyUeG
    Nagranie sygnału A2

    Sygnał Pożar daje się poprzez jeden długi i dwa krótkie sygnały dźwiękowe nadawane za pomocą urządzenia ostrzegawczego lokomotywy, syreny alarmowej, gwizdawki kotła parowego, gwizdka lub trąbki, powtarzane kilkukrotnie. Sygnał nadaje się w celu powiadomienia pracowników oraz straży pożarnej o pożarze na terenie kolejowym. Pracownik, który dostrzegł pożar ma obowiązek niezwłocznie powiadomić straż pożarną i nadać sygnał , a jeśli nie posiada przyrządów do jego nadania, powiadomić pracownika z odpowiednim urządzeniem sygnałowym. Maszyniści oraz inni pracownicy kolei w obrębie stacji kolejowej powinni powtarzać sygnał .

  • Ogłoszenie alarmu powietrznego dla stacji

    RFSqIQAVh9ZDy
    A3 Ogłoszenie alarmu powietrznego dla stacji
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    Rcv7TUbwHnCTR
    Nagranie sygnału A3
    R15O4LxyWrLcL
    Nagranie sygnału A3

    Sygnał dawany jest poprzez urządzenie ostrzegawcze lokomotyw w następującej sekwencji: minuty — sekund dźwięku, sekunda przerwy oraz przez nadawanie komunikatu: Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm powietrzny dla stacji [nazwa stacji], powtórzone trzykrotnie. Alarm zarządza się w celu ostrzeżenia o grożącym niebezpieczeństwie uderzeń z powietrza.

  • Odwołanie alarmu powietrznego dla stacji

    Rar7hUvE5p8sa
    A4 Odwołanie alarmu powietrznego dla stacji
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1K8UbeCfV6Yj
    Nagranie sygnału A4
    Rm4ymg4igKPBS
    Nagranie sygnału A4

    Sygnał nadawany jest poprzez ciągły, trwający minuty sygnał urządzeń ostrzegawczych lokomotywy oraz nadanie komunikatu Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm powietrzny dla stacji [nazwa stacji], powtórzone trzykrotnie.

  • Podawanie sygnałów alarmu powietrznego pociągom na szlaku

    R1W7yCNC9O068
    A5 Podawanie sygnałów alarmu powietrznego pociągom na szlaku
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Sygnał nadaje się za pomocą trójkątnej żółto‑niebieskiej chorągiewki sygnałowej, a nocą za pomocą białej, migającej latarki ręcznej. Znaczenie sygnału jest takie, jak w sygnału .

  • Potwierdzenie otrzymania sygnału alarmu powietrznego dla pociągu na szlaku

    Rko5o89Ksacee
    A6 Potwierdzenie otrzymania sygnału alarmu powietrznego dla pociągu na szlaku
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    RoBK5cXkxbb82
    Nagranie sygnału A6

    Sygnał dawany jest za pomocą urządzenia ostrzegawczego lokomotywy w następującej sekwencji: sekund tonu, sekunda przerwy przez łącznie minuty. Sygnałem tym maszynista powiadamia drużynę pociągową o odebraniu sygnału i potwierdza jego zrozumienie.

  • Ogłoszenie alarmu o skażeniach dla stacji

    R1L2lUhHLJ0Ho
    A7 Ogłoszenie alarmu o skażeniach dla stacji
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    RSe2P3HNlHZMx
    Nagranie sygnału A7
    R1MuHvqoESSA3
    Nagranie sygnału A7

    Sygnał nadaje się poprzez przerywany ton urządzenia ostrzegawczego lokomotywy w następującej sekwencji: sekund dźwięku i  sekund przerwy, powtarzane przez minuty, a także nadanie komunikatu Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm o skażeniach [rodzaj skażenia] dla stacji [nazwa stacji], powtórzone trzykrotnie. Alarm informuje pracowników stacji o możliwości wystąpienia skażenia na stacji.

  • Odwołanie alarmu o skażeniach dla stacji

    RGhOMOlfxF7nt
    A8 Odwołanie alarmu o skażeniach dla stacji
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1DqL5m4zIC4F
    Nagranie sygnału A8
    Rb6EUgYgEKqHH
    Nagranie sygnału A8

    Sygnał nadawany jest poprzez ciągły 3‑minutowy sygnał urządzeń ostrzegawczych lokomotywy oraz nadanie komunikatu Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm o skażeniach [rodzaj skażenia] dla stacji [nazwa stacji], powtórzone trzykrotnie.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

Powrót do spisu treściDEyCBslExPowrót do spisu treści