Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sylwetka Soni Marmieładowej w kontekście problematyki Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • utrwala wiedzę na temat wartości wyznawanych przez bohaterów powieści Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego,

  • przypomina sobie postać biblijną – Marię Magdalenę – i konfrontuje ją z bohaterką powieści.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • określić wpływ Soni Marmieładowej i głoszonych przez nią wartości w związku z odrodzeniem moralnym Rodiona Raskolnikowa,

  • podać cechy podobieństwa Soni Marmieładowej do biblijnej Marii Magdaleny,

  • przedstawić idee głoszone przez Fiodora Dostojewskiego.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, praca analityczna z tekstem Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego, nauczanie sytuacyjne.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze powieści Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Swobodna dyskusja na temat zwrócenia się Rodiona Raskolnikowa do Soni Marmieładowej.

2. Sonia Marmieładowa – uosobienie ewangelicznych cnót Marii Magdaleny.

3. Odrodzenie Rodiona Raskolnikowa.

b) Faza realizacyjna

  1. Analiza i interpretacja zachowań, reakcji Raskolnikowa w stosunku do Soni i głoszonych przez nią ideałów.

Walka wewnętrzna Raskolnikowa i moralne dojrzewanie pod wpływem Soni:

  • lektury Ewangelii,

  • przyznanie się do winy,

  • namówienie Raskolnikowa na katorgę (Sonia wierzy, że cierpienie ma moc odradzającą),

  • wręczenie krzyża laurowego,

  • prośba, by uczynił gesty biblijne: pokłonienie się ziemi, pocałowanie nóg Soni, padnięcie na ziemię.

  1. Sonia jako uosobienie ewangelicznych cnót Marii Magdaleny (cytaty):

  • do bycia prostytutką zmusiła ją bieda w domu,

  • kocha Rodiona - bierze na siebie jego cierpienie,

  • tak jak Maria Magdalena - obmywa z grzechu, będąc terapeutką Rodiona (ból, cierpienie, tragedia to cena, którą płaci się w powieści za zbawienie duszy).

  1. Odrodzenie Raskolnikowa:

  • droga, którą przebył główny bohater, pokazuje, iż zabijanie jest zawsze zabijaniem, dla siebie, nie dla dobra innych,

  • Raskolnikow został zwyciężony przez żywe życie, wyzbył się teoretyzowania i odzyskał wewnętrzną harmonię,

  • ma charakter mistyczny: Sam nie wiedział, jak to się stało (...), ale zmartwychwstał i wiedział o tym, czuł to w pełni odnowionym jestestwem.

c) Faza podsumowująca

Dyskusja podsumowująca:

Czy odrodzenie moralne Rodiona Raskolnikowa mogłoby nastąpić bez udziału Soni Marmieładowej?

Zwrócenie uwagi na początkowy ateizm głównego bohatera i późniejsze jego odrodzenie moralne. Etapy dojrzewania Raskolnikowa obrazują postawę Fiodora Dostojewskiego. Pisarz pod pojęciem ateizmu rozumiał nie tyle negację Boga, ile deifikację człowieka.

5. Bibliografia

F. Dostojewski, Zbrodnia i kara, PIW, Warszawa 1987.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Zastanówcie się nad kształtem i walorami artystycznymi powieści Zbrodnia i kara.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to trzecia lekcja z cyklu zajęć poświęconych analizie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego – przeznaczona dla klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego.

R1XM7IjLdLToz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.97 KB w języku polskim
R1CzlFYl3hVl5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim