1882 – powstaje litografia Balon‑oko Odilona Redona
1894 – namalowanie Melancholii przez Jacka Malczewskiego,
1903 – Józef Mehoffer tworzy Dziwny ogród.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RvWzWtESTk0tO1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
identyfikować sylwetki wybranych twórców symbolizmu: Gustawa Moreau, Odilona Redona, Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera;
rozumieć znaczenie słowa symbol;
wskazywać, jaką funkcję symbol pełni w sztukach plastycznych;
formułować samodzielne, przejrzyste i logiczne wypowiedzi na temat malarstwa symbolizmu;
rozpoznawać wybrane symbole w sztuce.
Nurt symbolizmu
Symbolizm pojawił się w Europie pod koniec XIX wieku jako odpowiedź na dominujący w sztuce realizmRealizmrealizm, czyli tendencję polegającą na wiernym odwzorowaniu rzeczywistości oraz rodzący się we Francji impresjonizmImpresjonizmimpresjonizm. Symbolizm początkowo dotyczył tylko literatury, stopniowo można go było zaobserwować również w dziełach sztuk plastycznych. Jego zadaniem było zaszyfrowanie, za pomocą znaków i symboli, przeżyć oraz emocji twórców. Symboliści pragnęli docierać do treści duchowych, niemożliwych do wyjaśnienia za pomocą rozumu. Sztuka powinna jedynie sugerować obrazy i idee, które dopiero w wyobraźni oglądającego nabierały konkretnych kształtów. Oznaczało to, że każdy mógł odebrać dzieło malarskie w sposób indywidualny. Symbol w malarstwie nie był odczytywany jednoznacznie – stanowił zagadkę, którą miał rozwiązać odbiorca, czyli osoba patrząca na obraz.
Do grona zasłużonych dla sztuki symbolicznej artystów należą francuski grafik i malarz Odilon Redon (czyt. Odilą Redą), jeden z pierwszych malarzy tego nurtu - Gustaw Moreau i Polacy: Józef Mehoffer oraz Jacek Malczewski, którego obrazy znajdują się w Muzeach Narodowych w całej Polsce.
Odilon Redon
RmkBpyjuZgIRT
Gustave Moreau
R7sZiqeGfTIv3
Józef Mehoffer
R1IkfMaVC7THF
Chociaż za początek symbolizmu uznaje się koniec XIX wieku, to jednak twórcy sztuki na przestrzeni wieków posługiwali się symbolem, zawierając w obrazie ukryte znaczenia. Doskonałym przykładem może być malarstwo holenderskie XVII wieku. Holendrzy rozwinęli najwyższy możliwy warsztatowo stopień realizmu, a pod wiernie, fotograficznie namalowaną martwą naturą kryli, niewidoczną na pierwszy rzut oka, treść.
RcDL5U8HtzUqb1
Rgi9Gzhws3KVN1
R12vHwdpAbIks1
Grono symbolistów i ich dzieła
ROe9R7go8hI3t1
Odilon Redon, uznawany za mistrza graficznych technik akwafortyAkwafortaakwaforty i litografiiLitografialitografii, tworzył w swoich pracach bardzo osobliwy, a zrazem niepokojący świat. Inspirację czerpał z założeń nurtu romantyzmu i literatury. Jego litografia Balon‑oko należy do serii wydanej w 1882 roku i oparta jest na powtarzających się w twórczości artysty wizjach makabrycznych, halucynacyjnych, nierealnych światów. W przeciwieństwie do tradycyjnej formy symbolu oka wszechwidzącego Boga, francuski grafik ukazuje całą gałkę oczną wyjętą z oczodołu i przekształconą w balon, bez celu szybujący po niebie. Podobne motywy będą wykorzystywane w kolejnym stuleciu przez artystów awangardowych – dadaistów i surrealistów.
R18YSRN95MTm01
Grono symbolistów przedkładało wizje oraz idee wewnętrzne ponad obserwację natury. Należący do nich Gustaw Moreau, uznawany wtedy za samotnika i dziwaka, w swojej twórczości nawiązywał do wątków biblijnych i mitologicznych. Na obrazie Zjawa ilustruje jeden ze swoich ulubionych motywów, głowę Jana Chrzciciela, w oślepiającym, jaskrawym snopie światła, gdy ukazuje się tańczącej królowej Salome. Odcięta głowa w wielu kulturach występuje jako symbol prorokowania, mądrości, wierności i odwagi.
R1R0nJM4kh91T1
Obraz Dziwny ogród Józefa Mehoffera to powszechnie znane dzieło, a zarazem najbardziej rozpoznawalna kompozycja polskiego symbolizmu. Artysta wprowadził nim do języka symbolizmu elementy krajobrazu oraz kultury ludowej. Zdecydowanie najdziwniejszym elementem kompozycji jest ogromna ważka, ze skrzydłami przypominającymi witraż. Owad był ówcześnie popularnym motywem (pojawiał się np. na kobiecych strojach) i kojarzył się z tym, co ulotne, z kruchą, przemijającą urodą chwili.
RRYX26aWMFcQG1
Wybitnym polskim malarzem, znanym z obrazów o symbolicznym charakterze, jest Jacek Malczewski. Artysta koncentrował się na niezwykłym ujęciu polskiej historii, szczególnie powstań narodowo‑wyzwoleńczych. Widoczny w Melancholii skłębiony tłum, plątanina postaci ludzkich, wyrwanych z różnych epok historycznych, pędzi w szalonym, mrocznym korowodzie, a całość tej sceny rozgrywa się w pracowni twórcy. Postacie trzymają wiele rekwizytów, w tym m.in. książki, klepsydry, skrzypce, pędzle, ale również kosy na sztorc, strzelby, bagnety i szable. Uwagę przyciąga jedna, spokojna sylwetka stojącej z boku kobiety, po prawej stronie kompozycji. Jest ona odczytywana jako symbol śmierci (który zwykle stanowi czaszka) lub jako artystyczna wizja Polski.
RHmzLFzK9dKI91
Już od czasów starożytnych w przedstawieniach plastycznych, takich jak rzeźby, malowidła czy witraże, pojawiał się motyw wagi, kojarzony z wymierzaniem sprawiedliwości. W dzisiejszych czasach symbol ten obserwujemy w sądach lub na pomnikach, gdzie stanowią atrybut postaci związanych z wykonywaniem wyroków prawa.
Zadania
R1RHRsIqw7qvX
Ćwiczenie 1
RD5PLMUmSqeo91
Ćwiczenie 2
RAhRSePZ1JHaR
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj znane nazwiska twórców symbolizmu do krajów ich pochodzenia. Jacek Malczewski Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska Gustaw Moreau Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska
Przyporządkuj znane nazwiska twórców symbolizmu do krajów ich pochodzenia. Jacek Malczewski Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska Gustaw Moreau Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Polska
Przyporządkuj znane nazwiska twórców symbolizmu do krajów ich pochodzenia.
Polska, Francja
Jacek Malczewski
Gustaw Moreau
Rhp9hKKKDe7nw1
R1bMzBsx5XJFO
Ćwiczenie 4
Req3hSvJTfLRG
Ćwiczenie 5
RHwf8ZEJ5V8jf
Ćwiczenie 6
RnyzKXLty6njr
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Korzystając z Internetu lub opracowań książkowych słownika symboli, wyraź w formie pracy plastycznej towarzyszące Ci emocje z użyciem przynajmniej dwóch przedmiotów niosących znaczenie symboliczne. Wybrane motywy spróbuj osadzić w pewnej przestrzeni, np.: na biurku, w pracowni, w rogu pomieszczenia, w plenerze.
Słownik pojęć
Akwaforta
Akwaforta
technika graficzna, druk wklęsły, w której obraz otrzymuje się poprzez odbijanie wytrawionego kwasem rysunku powstałym na płycie miedzianej.
Dekadentyzm
Dekadentyzm
(upadek, schyłek wieku), to nurt światopoglądowy, który powstał w końcu XIX wieku, oznaczający tendencje w kulturze i obyczajowości, będące wyrazem przekonania o zmierzchu cywilizacji europejskiej.
Impresjonizm
Impresjonizm
nurt w sztuce powstały w drugiej połowie XIX wieku we Francji, w którym artyści starali się oddać swoje subiektywne, ulotne wrażenia i odczucia. Obraz impresjonistyczny miał być szybkim zapisem koloru i nastroju dynamicznie zmieniającego się światła.
Litografia
Litografia
technika graficzna, druk płaski, w której obraz otrzymuje się poprzez odbijanie rysunku. utrwalonego w płycie kamienia wapiennego.
Realizm
Realizm
realizm w sztukach plastycznych to wierne naśladowanie rzeczywistości, brak przekłamań dotyczących wyglądu przedstawianego tematu, dążenie do odzwierciedlenia realiów.
Symbolizm
Symbolizm
kierunek w literaturze i w sztuce przełomu XIX i XX wieku, odwołujący się do intuicji, emocji, stanów mistycznych jako środków poznania, posługujący się symbolem jako podstawowym środkiem wyrazu.