Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Symbole w matematyce i w życiu

1. Cel lekcji

Uświadomienie uczniom znaczenia znaków umownych. Intuicyjny wstęp do tematyki równań.

2. Przygotowanie uczniów – wiedza i umiejętności.

• Znajomość podstawowych znaków matematycznych;

• Znajomość czworokątów;

• Znajomość kątów.

3. Osiągnięcia uczniów – wiedza i umiejętności.

Uczeń:

• Potrafi zapisać treść zadania za pomocą symboli.

• Odczyta podstawowe znaki umieszczone na planie.

4. Metody pracy

• pokaz,

• wykład nauczyciela,

• praca w grupach,

• dyskusja.

5. Środki realizacji, pomoce dydaktyczne.

Materiały:

• foliogram załącznik nr 1;

• plakat;

• mazaki, szary papier;

• znaki (piktogramy).

6. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia .

• pojęcia: odcinki równoległe, odcinki prostopadłe, wielokąty, czworokąty, równoległoboki, romby.

• intuicyjne rozwiązywanie prostych równań.

7. Przebieg lekcji

Faza wstępna

a) Część organizacyjna (3min) – Witam uczniów, sprawdzam listę obecności, zapisuję numer, temat lekcji na tablicy.

Faza realizacyjna

b) Spotkanie rozpoczynamy od zaprezentowania planszy albo rysunku, np. z planem lotniska (załącznik nr 1), na którym umieszczone są różne znaki, piktogramy. Zadaniem uczniów jest określenie znaczenia niektórych z tych znaków (5min).

c) Wieszamy list, który wspólnie staramy się odczytać (załącznik nr 2), (3min).

d) Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa musi ułożyć list za pomocą znaków na podstawie tekstu z załącznika nr 3. Ważne jest, aby w liście było jak najmniej słów. Następnie list ten otrzymuje kolejna grupa, która musi go odczytać oraz zapisać odczytaną treść (15 min).

e) Teraz każda grupa otrzymuje takie same dwa przykłady, do których musi ułożyć treść zadania (10 min), (załącznik nr 4).

f) Następnie każda grupa rozwiązuje zadania, typu: ile waży słoik, jeżeli.... (załącznik nr 5).

8. Praca domowa

Ułóż zagadkę podobną do tych realizowanych w czasie lekcji. Narysuj ją na kartce A4.

9. Możliwe rozszerzenia tematu

• Można zaproponować uczniom, aby narysowali własne znaki np. dotyczące domu albo szkoły.

10. Uwagi metodyczne

• Do pkt.2 - Te znaki, które chcemy wyszczególnić powinny być powiększone do takich rozmiarów, aby można było je przypiąć do tablicy. Warto posłuchać kilku wersji opisu piktogramu, zanim wybierzemy tę najwłaściwszą.

• Do pkt.4 - Rozszyfrowany tekst można napisać, i zamiast odczytywać, powiesić go na tablicy, a obok umieścić oryginał dla porównania. W ten sposób zaoszczędzimy trochę czasu.

• We wszystkich zadaniach trzeba podkreślać jednoznaczność określonych znaków.

11. Uwagi

Można wykorzystać film pt. „Czy lubisz rebusy?”, dołączony do podręcznika „Matematyka 2001 dla kl. 4”.

Załącznik nr 1

Ro8kEEv031aVr

(Przykład lotniska).

Załącznik nr 2

Moja przyjaciółko!!!!

Dzisiaj na lekcji matematyki mówiliśmy o . Najpierw powtórzyliśmy

wiadomości o i . Następnie skupiliśmy uwagę na pewnych

charakterystycznych . Omówiliśmy szczególny przypadek , jakim

jest i szczególny przypadek , czyli . Później sprawdzaliśmy,

które boki w tych są , a które . Mieliśmy dużo kłopotów

z . Nazywaliśmy je w zależności od ich miary, czyli: . , ,

i

Załącznik nr 3

Dzisiaj z całą klasą byłam na wycieczce w lesie. Oglądaliśmy ciekawe okazy drzew i krzewów. W pewnym momencie po gałązce przebiegła wiewiórka, która miała śliczną, rudą kitę. Widzieliśmy też dzięcioła, który stukał w drzewo. Była ładna słoneczna pogoda. W taki dzień warto wyjść na spacer.

Załącznik nr 4

Wymyśl zadanie do rysunku.

1.

= +

2 ( + ) = 14

Załącznik nr 5

Zad. 1 Ile ryb trzeba złowić w zamian za naszyjnik?

=

=

=

Zad.2 Ile potrzeba słoików miodu, aby otrzymać czarne futerko?

=

=

=

= ?

R1EVwftBqntZn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 131.50 KB w języku polskim