Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Symboliczny charakter prorockiej wizji czasów ostatecznych – Apokalipsa św. Jana

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest Apokalipsa św. Jana,

  • zna znaczenie wybranych symboli z Apokalipsy,

  • zna treść wiersza U wrót doliny Zbigniewa Herberta.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,

  • potrafi analizować i interpretować tekst poetycki,

  • umie wskazać różnice i podobieństwa w sposobie przedstawiania sądu ostatecznego w Apokalipsie św. Jana i wierszu U wrót doliny Herberta.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • pogadanka heurystyczna,

  • praca całą klasą,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  • Teksty z fragmentami Apokalipsy św. Jana,

  • karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i prezentuje uczniom cele lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest Apokalipsa św. Jana.

    • geneza słowa apokalipsa

    • prorocki charakter księgi

    • elementy, które sprawiają, że trudno o jednoznaczną analizę Apokalipsy- symbole, niejasności, cytaty i odniesienia do Starego Testamentu

    • sylwetka autora Apokalipsy

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania, a odpowiedź popierają cytatem:

  • Gdzie był Jan, kiedy usłyszał głos potężny jak trąby? Co mówił głos?

  • Co znajdowało się w dłoni tego, który siedział na tronie?

  • Kto był godny odpieczętowania księgi

  1. Nauczyciel mówi uczniom, że jedną z najczęściej opisywanych w różnych dziełach kultury sceną z Apokalipsy jest fragment mówiący o tzw. Jeźdźcach Apokalipsy.

  2. Uczniowie opisują moment, w którym pojawiają się w Apokalipsie pierwszy raz. Uczniowie wypełniają tabelę, którą przerysowują z tablicy:

  3. Podczas uzupełniania tabelki nauczyciel zwraca uwagę na kolorystykę, która wspomaga symboliczne znaczenie tych czterech obrazów. Nauczyciel może w tym miejscu przypomnieć o Słowniku symboli, w którym można znaleźć interpretacje symboli.

  4. Uczniowie mówią, co stało się po odpieczętowaniu kolejnych pieczęci, następnie wspólnie podsumowują fragment o Jeźdźcach Apokalipsy.

  5. Uczniowie otrzymują tekst wiersza U wrót doliny Zbigniewa Herberta, po czym następuje cicha lektura utworu, a potem jeden z uczniów czyta tekst głośno.

  6. Wszyscy wspólnie zastanawiają się, co jest tematyką wiersza i uczniowie otrzymują kartę z poleceniami, które wyjaśnia nauczyciel (załącznik 1).

  7. Uczniowie pracują indywidualnie, a po zakończeniu pracy przedstawiane są jej wyniki i ich omówienie.

  8. Następnie uczniowie wypowiadają się na temat związków ApokalipsyU wrót doliny. Wskazują na różnice i podobieństwa w sposobie mówienia o końcu świata.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości zdobytych w toku lekcji.

5. Bibliografia

  1. Herbert Z., U wrót doliny, [w:] Hermes, pies i gwiazda, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.

  2. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, oprac. zespół biblistów polskich, Reader’s Digest i Pallottinum, Warszawa‑Poznań 2004.

  3. http://office.microsoft.com/en‑us/clipart

6. Załączniki

a) Karta pracy

załącznik 1.

Uzupełnij:

  1. Co możesz powiedzieć o sobie wypowiadającej się w wierszu? Gdzie się znajduje?

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..........

  1. Do czego w swoim wierszu odwołuje się autor? Wskaż fragmenty tekstu, które najlepiej pokazują te nawiązania?

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

  1. Jak zachowują się ludzie zgromadzeni w dolinie?

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

  1. Jaki obraz Boga zaprezentowany jest w wierszu?

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………..

  1. Po czyjej stronie - człowieka czy Boga - staje w wierszu ja liryczne?

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

b) notatki dla nauczyciela

  • Św. Jan, gdy usłyszał głos potężny jak trąby, był na wyspie Patmos, głos powiedział mu, że to, co widzi ma zapisać w księdze i wysłać do siedmiu zborów – 1.9‑1.11.

  • W dłoni tego, który siedział na tronie znajdowała się księga zapisana wewnątrz i na zewnątrz, zapieczętowana na siedem pieczęci.

  • Godnym odpieczętowania księgi był Branek – 5.12.

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R12F9NzVqHp3U

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.31 KB w języku polskim
R1VGZBfX0tokq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.50 KB w języku polskim