Symboliczny charakter prorockiej wizji czasów ostatecznych - Apokalipsa św. Jana.
Symboliczny charakter prorockiej wizji czasów ostatecznych – Apokalipsa św. Jana
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest Apokalipsa św. Jana,
zna znaczenie wybranych symboli z Apokalipsy,
zna treść wiersza U wrót doliny Zbigniewa Herberta.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,
potrafi analizować i interpretować tekst poetycki,
umie wskazać różnice i podobieństwa w sposobie przedstawiania sądu ostatecznego w Apokalipsie św. Jana i wierszu U wrót doliny Herberta.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
pogadanka heurystyczna,
praca całą klasą,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Teksty z fragmentami Apokalipsy św. Jana,
karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i prezentuje uczniom cele lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest Apokalipsa św. Jana.
geneza słowa apokalipsa
prorocki charakter księgi
elementy, które sprawiają, że trudno o jednoznaczną analizę Apokalipsy- symbole, niejasności, cytaty i odniesienia do Starego Testamentu
sylwetka autora Apokalipsy
Uczniowie odpowiadają na pytania, a odpowiedź popierają cytatem:
Gdzie był Jan, kiedy usłyszał głos potężny jak trąby? Co mówił głos?
Co znajdowało się w dłoni tego, który siedział na tronie?
Kto był godny odpieczętowania księgi
Nauczyciel mówi uczniom, że jedną z najczęściej opisywanych w różnych dziełach kultury sceną z Apokalipsy jest fragment mówiący o tzw. Jeźdźcach Apokalipsy.
Uczniowie opisują moment, w którym pojawiają się w Apokalipsie pierwszy raz. Uczniowie wypełniają tabelę, którą przerysowują z tablicy:
Podczas uzupełniania tabelki nauczyciel zwraca uwagę na kolorystykę, która wspomaga symboliczne znaczenie tych czterech obrazów. Nauczyciel może w tym miejscu przypomnieć o Słowniku symboli, w którym można znaleźć interpretacje symboli.
Uczniowie mówią, co stało się po odpieczętowaniu kolejnych pieczęci, następnie wspólnie podsumowują fragment o Jeźdźcach Apokalipsy.
Uczniowie otrzymują tekst wiersza U wrót doliny Zbigniewa Herberta, po czym następuje cicha lektura utworu, a potem jeden z uczniów czyta tekst głośno.
Wszyscy wspólnie zastanawiają się, co jest tematyką wiersza i uczniowie otrzymują kartę z poleceniami, które wyjaśnia nauczyciel (załącznik 1).
Uczniowie pracują indywidualnie, a po zakończeniu pracy przedstawiane są jej wyniki i ich omówienie.
Następnie uczniowie wypowiadają się na temat związków Apokalipsy i U wrót doliny. Wskazują na różnice i podobieństwa w sposobie mówienia o końcu świata.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości zdobytych w toku lekcji.
5. Bibliografia
Herbert Z., U wrót doliny, [w:] Hermes, pies i gwiazda, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, oprac. zespół biblistów polskich, Reader’s Digest i Pallottinum, Warszawa‑Poznań 2004.
6. Załączniki
a) Karta pracy
załącznik 1.
Uzupełnij:
……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………..........
……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………... ………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….. |
b) notatki dla nauczyciela
Św. Jan, gdy usłyszał głos potężny jak trąby, był na wyspie Patmos, głos powiedział mu, że to, co widzi ma zapisać w księdze i wysłać do siedmiu zborów – 1.9‑1.11.
W dłoni tego, który siedział na tronie znajdowała się księga zapisana wewnątrz i na zewnątrz, zapieczętowana na siedem pieczęci.
Godnym odpieczętowania księgi był Branek – 5.12.
7. Czas trwania lekcji
2 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak