Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Symetrie – powtórka przed sprawdzianem

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości

Utrwalenie wiadomości związanych z symetrią względem prostej i względem punktu oraz umiejętności związanych ze znajdowaniem figur symetrycznych.

  1. Umiejętności

Po lekcji uczniowie:

- potrafią określić rodzaj symetrii na rysunku,

- potrafią wskazać osie i środki symetrii różnych figur,

- potrafią skonstruować figurę symetryczną względem prostej,

- potrafią znaleźć obraz figury symetrycznej w symetrii względem osi układu współrzędnych i względem środka układu współrzędnych,

- potrafią wypisać współrzędne punktów symetrycznych.

  1. Metoda i forma pracy

- praca w grupach,

- praca indywidualna,

- praca z całą klasą.

  1. Środki dydaktyczne

- Karty pracy 1 i 2 – symetrie,

- Rysunki z zadania domowego,

- Plansze A3 lub większe,

- treść zadania domowego i zadań do lekcji.

  1. Przebieg lekcji

    1. faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza pracę domową uczniów: uczniowie mieli wykonać rysunki figur, które są osiowo- i środkowosymetryczne. Miały to być figury typowe i nietypowe. Za liczbę takich figur i pomysłowość uczniów – najlepsi otrzymują oceny. Figury przypinamy magnesami do tablicy, aby wszyscy uczniowie mogli je zobaczyć. W ten sposób utrwali się pojęcie osi i środka symetrii. Uczniowie ustnie przypominają definicje tych pojęć.

  1. faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom rysunki różnych symetrii i ich nazwy (Karty pracy 1 i 2). Zadaniem uczniów, którzy pracują przy zadaniu w grupach czteroosobowych, jest prawidłowe zestawienie rysunku i podpisu pod nim, a na rysunkach w układzie współrzędnych – znalezienie obrazu figury i uzupełnienie współrzędnych punktów.

Symetria względem prostej Symetria względem punktu Symetria względem punktu

Symetria względem OX Symetria względem OY Symetria względem (0;0)

  1. Uczniowie przyklejają te rysunki i podpisy na kartce o formacie co najmniej A3 lub większym. Za prawidłowe ułożenie trzy pierwsze grupy otrzymują po 3, 2 i 1 pkt do oceny aktywności. (Każde 10 punktów to ocena bardzo dobra.)

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują w zeszytach zadania dotyczące symetrii:

    • Znajdź konstrukcyjnie obraz trójkąta w symetrii względem prostej leżącej poza trójkątem.

    • Znajdź konstrukcyjnie obraz rombu w symetrii względem punktu S leżącego wewnątrz rombu.

    • Znajdź obraz trójkąta ABC [A = (–3, –2), B = (–1, 3), C = (4, 2)] w symetrii:

- względem osi OX,

- względem osi OY,

- względem punktu (0,0).

Każdy rysunek umieść w oddzielnym układzie współrzędnych.

Wypisz współrzędne obrazów punktów w każdej z symetrii.

  1. Faza podsumowująca

Na podsumowanie uczniowie wspólnie rozwiązują testy z podręcznika dotyczące symetrii: strona 203 i 204 oraz strony 220‑223.

  1. Bibliografia

- E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas. Zbiór zadań, WSiP SA, Warszawa. 2002.

- A. Drążek, B. Grabowska, Z. Szadkowska, Matematyka wokół nas. Podręcznik, WSiP SA, Warszawa 2002.

  1. Załączniki

- rysunki figur symetrycznych (Karty pracy 1 i 2),

- treść zadań do wykonania przez uczniów (załącznik 1).

Załącznik 1

  • Znajdź konstrukcyjnie obraz trójkąta w symetrii względem prostej leżącej poza trójkątem.

  • Znajdź konstrukcyjnie obraz rombu w symetrii względem punktu S leżącego wewnątrz rombu.

  • Znajdź obraz trójkąta ABC [A = (–3, –2), B = (–1, 3), C = (4, 2)] w symetrii:

- względem osi OX,

- względem osi OY,

- względem punktu (0,0).

Każdy rysunek umieść w oddzielnym układzie współrzędnych.

Wypisz współrzędne obrazów punktów w każdej z symetrii.

Załącznik 2 – zadanie domowe

  • Znajdź konstrukcyjnie obraz czworokąta w symetrii względem prostej przecinającej czworokąt.

  • Znajdź konstrukcyjnie obraz trójkąta w symetrii względem punktu S leżącego poza trójkątem.

  • Znajdź obraz trójkąta ABC [A = (–2, –3), B = (–1, 4), C = (5, –1)] w symetrii:

- względem osi OX

- względem osi OY

- względem punktu (0,0)

Każdy rysunek umieść w oddzielnym układzie współrzędnych.

Wypisz współrzędne obrazów punktów w każdej z symetrii.

R14j9HLdaw1P8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 76.50 KB w języku polskim