bg‑yellow

Wirtualny mikroskop

1
Symulacja 1

Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadź obserwację komórek kamiennych w miąższu owocu gruszy (Pyrus). Zwróć uwagę na ich kształt oraz wybarwienie.

RnguBi5JzdyqQ1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Obserwacja komórek kamiennych w miąższu owocu gruszy (Pyrus) pod mikroskopem świetlnym. Okular mikroskopu powiększa obraz 10×. Barwienie safraniną z zielenią trwałą.
Źródło: Ilona Kruk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 1bluewhite
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 2redwhite
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 3
Szczegóły obserwacji mikroskopowej 4greenwhite

Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadź obserwację komórek kamiennych w miąższu owocu gruszy (Pyrus). Jedną z form tkanki wzmacniającej – sklerenchymy (twardzicy) – są komórki kamienne, inaczej sklereidy. Zostały one wybarwione na kolor fioletowy. Komórki kamienne mają zróżnicowane i nieregularne kształty, co można zaobserwować na preparacie mikroskopowym. Dojrzałe komórki tej tkanki są martwe. Mają one zgrubiałe i silnie zdrewniałe ściany wysycone ligniną. Leżąc blisko siebie, tworzą skupiska nadające tkance odporność na rozciąganie, skręcanie i ściskanie. Sklereidy występują u gruszy wokół gniazda nasiennego w miąższu owocu, zbudowanego z tkanki miękiszowej (wybarwionej na zielono). Obraz w symulacji powiększono cztero-, dziesięcio- oraz czterdziestokrotnie. W symulacji ukazano komórki ściśle przylegające do siebie. Komórki mają nieregularny kształt i różną wielkość. Ściany komórek są wybarwione na zielono. Gdzieniegdzie są skupiska komórek wybarwionych na kolor fioletowy. Niektóre mają ciemniejsze środki.

Szczegóły obserwacji mikroskopowej. Na trzech filach ukazano obraz mikroskopowy miąższu owocu gruszy w kolejnych powiększeniach 40, 100 i czterysta razy. Początkowo ukazano komórki ściśle przylegające do siebie. Komórki mają nieregularny kształt i różną wielkość. Ściany komórek są wybarwione na zielono. Gdzieniegdzie są skupiska komórek wybarwionych na kolor fioletowy. Fioletowe komórki stanowią środek, wokół którego komórki rozchodzą się promieniście. Niektóre wybarwione na fioletowo komórki mają ciemniejsze środki.

RaqQ7XxTDcIW7
Film nawiązujący do treści materiału, zawiera wskazówki dotyczące sposobu używania mikroskopu, jak i przykłady obserwacji.

Ogólne wskazówki dotyczące techniki mikroskopowania w warunkach szkolnych:

 1. Należy ustawić właściwe oświetlenie pola widzenia (tak aby uzyskać równomierne, jasne oświetlenie).

 2. Preparat umieszcza się na stoliku przedmiotowym między łapkami mikroskopu.

 3. Za pomocą śrub służących do przesuwania preparatu ustawia się obiekt obserwacji mniej więcej na przedłużeniu osi obiektywu.

 4. Najpierw wybiera się obiektyw o najmniejszym powiększeniu.

 5. Patrząc przez okular, należy podnosić stolik przedmiotowy, aż do uzyskania obrazu.

 6. Obraz wyostrza się za pomocą śruby mikrometrycznej. Można wówczas skorygować światło.

 7. Aby zmienić powiększenie, należy przekręcić rewolwer na obiektyw o większym powiększeniu, np. 10×, 40×.

 8. Ostrość obrazu koryguje się za pomocą śruby mikrometrycznej.

 9. Po skończonej obserwacji należy opuścić stolik i wyłączyć światło, a następnie wyjąć preparat i ustawić obiektyw o najmniejszym powiększeniu: 4×.

 10. Mikroskop przykrywa się foliowym pokrowcem, aby uchronić go przed zabrudzeniami.

1
Polecenie 1

Oblicz wielkość powiększenia obrazu, jeśli podczas obserwacji zastosowano obiektyw o powiększeniu 20×, a mikroskop jest wyposażony w okular o powiększeniu 10×.

R90WIrNBzOOSa
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią komórki kamienne w miękiszu owoców gruszy.

R1GMslYsvNrkb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 3
RnWjzqfEGxV32
Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek. Zwróć uwagę, na kształt ich jądra komórkowego. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji komórki. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Rl8tKY3wi21dD
Połącz pojęcia z właściwymi definicjami. Kolenchyma (zwarcica) Możliwe odpowiedzi: 1. Jednorodna tkanka wzmacniająca, zbudowana z żywych, wydłużonych komórek otoczonych celulozową ścianą komórkową z charakterystycznymi zgrubieniami; na podstawie położenia zgrubień wyróżnia się m.in. kolenchymę kątową i płatową; pełni funkcje mechaniczne., 2. Jednorodna tkanka wzmacniająca, zbudowana z martwych komórek o silnie zdrewniałych i wtórnych ścianach komórkowych; występuje w dwóch formach: jako włókna i sklereidy (np. komórki kamienne); pełni funkcje mechaniczne. Sklerenchyma (twardzica) Możliwe odpowiedzi: 1. Jednorodna tkanka wzmacniająca, zbudowana z żywych, wydłużonych komórek otoczonych celulozową ścianą komórkową z charakterystycznymi zgrubieniami; na podstawie położenia zgrubień wyróżnia się m.in. kolenchymę kątową i płatową; pełni funkcje mechaniczne., 2. Jednorodna tkanka wzmacniająca, zbudowana z martwych komórek o silnie zdrewniałych i wtórnych ścianach komórkowych; występuje w dwóch formach: jako włókna i sklereidy (np. komórki kamienne); pełni funkcje mechaniczne.