Symulacja interaktywna
Pierwsze telefony komórkowe miały bardzo ograniczone możliwości, jeśli chodzi o liczbę wykonywanych operacji – wynikało to z ograniczeń procesorów. Postęp technologiczny sprawił, że dziś telefony służą nie tylko komunikacji, ale i rozrywce. Wpływ na to miało również zmniejszenie się kosztów produkcji tak wydajnych podzespołów, a w szczególności procesorów. Zapoznaj się z symulacją interaktywną ilustrującą, jak zmieniał się koszt (podany w dolarach amerykańskich) jednego gigaflopsa (jeden flops to jedna operacja zmiennoprzecinkowa na sekundę, zatem 1 GFLOPS to 10Indeks górny 99 operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę).
Spróbuj uzupełnić symulację o aktualne dane.
Spróbuj uzupełnić podane dane tabelaryczne o dane brakujące dla 2022 roku.
Dane tabelaryczne:
Rok, 2000, Koszt (liczony w 2021 r.) 1821.
Rok, 2003, Koszt (liczony w 2021 r.) 121.
Rok, 2007, Koszt (liczony w 2021 r.) 63.0.
Rok, 2011, Koszt (liczony w 2021 r.) 2.19.
Rok, 2012, Koszt (liczony w 2021 r.) 0.89.
Rok, 2013, Koszt (liczony w 2021 r.) 0.19.
Rok, 2015, Koszt (liczony w 2021 r.) 0.09.
Rok, 2017, Koszt (liczony w 2021 r.) 0.05.
Rok, 2020, Koszt (liczony w 2021 r.) 0.04.
Rok, 2022, brak danych o koszcie.
Zastanów się, jakie skutki technologiczne i społeczne mogła mieć ta zmiana.
Oblicz, o ile procent tańszy jest przybliżony koszt jednego GFLOPSa w roku 2020 w porównaniu do roku 2000.