Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Chwilowa moc samochodu

Symulacja umożliwia zbadanie zależności chwilowej mocy silnika samochodu poruszającego się po poziomej drodze od czasu.

Wielkościami zmienianymi przez użytkownika są: masa samochodu, wartość siły ciągu silnika i sił oporu. Po uruchomieniu animacji pojawia się wykres zależności mocy silnika oraz prędkości od czasu.

Uwaga: Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.

Opis alternatywny symulacji interaktywnej.

W prawej części umieszczono prostokątny układ współrzędnych z szarą prostokątną siatką pomocniczą. Po uruchomieniu symulacji w układzie tym rysuje się kolorem czerwonym wykres zależności prędkości od czasu a kolorem niebieskim wykres zależności mocy chwilowej od czasu. W lewym górnym rogu symulacji znajdują się pola tekstowe, w które można wpisać: moc silnika wyrażoną w watach, masę samochodu w kilogramach, maksymalną siłę ciągu samochodu oznaczoną dużą literą F z indeksem dolnym c max wyrażoną w niutonach, siłę oporów ruchu oznaczoną dużą literą F z indeksem dolnym o wyrażoną w niutonach oraz prędkość początkową pojazdu wyrażoną w metrach na sekundę. Pod tymi polami tekstowymi znajdują się trzy przyciski: START rozpoczynający symulację, STOP zatrzymujący symulację, RESET rozpoczynający symulację od nowa. Koło tych przycisków znajduje się miernik czasu wyskalowany w sekundach a pod nimi znajdują się wskaźniki: mocy średniej samochodu oznaczonej dużą literą P z indeksem dolnym śr wyrażonej w watach, mocy chwilowej samochodu oznaczonej dużą literą P z indeksem dolnym ch wyrażonej w watach, bieżącej siły ciągu oznaczona dużą literą F z indeksem dolnym c wyrażonej w niutonach oraz bieżącej prędkości oznaczonej małą literą v wyrażonej najpierw w metrach na sekundę a potem przeliczonej na kilometry na godzinę. W lewym dolnym rogu symulacji znajduje się kołowy miernik prędkości. Jest on wyskalowany w kilometrach na godzinę z zakresem wartości od zera do czterystu z podziałką główną koluru białego wykonaną co trzydzieści. Posiada on czerwoną wskazówkę.

RbDwwrfKgUfje
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
RvQa3yEYRN8JB
Połącz w pary relacje między wartością siły ciągu i oporu z rodzajem ruchu. Fciągu > Foporu Możliwe odpowiedzi: 1. Ruch przyspieszony, 2. Spoczynek, 3. Ruch jednostajny Fciągu = Foporu Możliwe odpowiedzi: 1. Ruch przyspieszony, 2. Spoczynek, 3. Ruch jednostajny Fciągu < Foporu Możliwe odpowiedzi: 1. Ruch przyspieszony, 2. Spoczynek, 3. Ruch jednostajny
1
Polecenie 2

Jednym z samochodów osobowych o największej mocy silnika jest La Ferrari, którego silnik osiąga moc maksymalną 963 KM (koni mechanicznych). Przyjmując, że masa pojazdu wraz z pasażerem wynosi 1420 kg, a siła oporów ruchu przy wysokich prędkościach pojazdu jest stała i wynosi 7 000 N oblicz, jaką maksymalną prędkość może uzyskać La Ferrari. Przyjmij, że 1 KM = 735,5 W oraz że siła ciągu silnika jest stała. Sprawdź swoje obliczenia przy pomocy symulacji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Ile czasu będzie potrzebował pojazd o masie 850 kg i mocy 40 KM, aby uzyskać prędkość 15 m/s przy założeniu, że zaniedbujemy tarcie?

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

A ile czasu zajmie przyspieszenie do tej prędkości, jeżeli pojazd będzie wjeżdżał pod górkę o wysokości 3 metrów?

uzupełnij treść