1
Polecenie 1

Zapoznaj się z symulacją interaktywną, która wizualizuje proces sortowania przez zliczanie. Zastanów się, jaką funkcję pełni krok aktualizacji tablicy pomocniczej, a także przepisywanie wartości do tablicy wynikowej. Sprawdź, czy algorytm jest stabilny.

R1ctTeCQoN3iu
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z poniższym opisem symulacji interaktywnej, która wizualizuje proces sortowania przez zliczanie. Zastanów się, jaką funkcję pełni krok aktualizacji tablicy pomocniczej, a także przepisywanie wartości do tablicy wynikowej. Sprawdź, czy algorytm jest stabilny.

Dane wejściowe:  1, 2, 4, 4, 5, -4, -2, 1, 0, 2, -4, 1.

Tablica wejściowa. W pierwszym wierszu podano indeksy, natomiast w drugim wartości. Danemu indeksowi odpowiada wartość.

indeks 0, wartość 1

indeks 1, wartość 2

indeks 2, wartość 4

indeks 3, wartość 4

indeks 4, wartość 5

indeks 5, wartość -4

indeks 6, wartość -2

indeks 7, wartość 1

indeks 8, wartość 0

indeks 9, wartość 2

indeks 10, wartość -4

indeks 11, wartość 1

Następny krok to znalezienie wartości  największej.  Wartość największa równa 5 została zaznaczona na czerwono oraz zapisana pod tablicą.

Następny krok to znalezienie wartości najmniejszej. Wartość najmniejsza wynosi  -4

Następny krok to zliczanie, po którym zostaje sporządzona tablica pomocnicza.

Tablica pomocnicza. W pierwszym wierszu podano indeksy, w drugim odpowiadające im elementy, natomiast w trzecim wartości.

indeks 0, odpowiadający element -4, wartość 0

indeks 1, odpowiadający element -3, wartość 0

indeks 2, odpowiadający element -2, wartość 0

indeks 3, odpowiadający element -1, wartość 0

indeks 4, odpowiadający element 0, wartość 0

indeks 5, odpowiadający element 1, wartość 0

indeks 6, odpowiadający element 2, wartość 0

indeks 7, odpowiadający element 3, wartość 0

indeks 8, odpowiadający element 4, wartość 0

indeks 9, odpowiadający element 5, wartość 0

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość jeden dla indeksu zero. W pomocniczej dla indeksu pięć  zaznaczono odpowiadający element równy jeden, a także zapisano wartość równą jeden dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość dwa dla indeksu jeden. W pomocniczej dla indeksu sześć  zaznaczono odpowiadający element równy dwa, a także zapisano wartość równą jeden dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość cztery dla indeksu dwa. W pomocniczej dla indeksu osiem zaznaczono odpowiadający element równy cztery, a także zapisano wartość równą jeden dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość pięć dla indeksu cztery. W pomocniczej dla indeksu dziewięć zaznaczono odpowiadający element równy pięć, a także zapisano wartość równą dwa dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość minus cztery dla indeksu pięć. W pomocniczej dla indeksu zero zaznaczono odpowiadający element równy minus cztery, a także zapisano wartość równą jeden dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość minus dwa dla indeksu sześć. W pomocniczej dla indeksu dwa zaznaczono odpowiadający element równy minus dwa, a także zapisano wartość równą jeden dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość jeden dla indeksu siedem. W pomocniczej dla indeksu pięć zaznaczono odpowiadający element równy jeden, a także zapisano wartość równą trzy dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość zero dla indeksu osiem. W pomocniczej dla indeksu cztery zaznaczono odpowiadający element równy zero, a także zapisano wartość równą jeden dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość dwa dla indeksu dziewięć. W pomocniczej dla indeksu sześć zaznaczono odpowiadający element równy dwa, a także zapisano wartość równą dwa dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość minus cztery dla indeksu dziesięć. W pomocniczej dla indeksu zero zaznaczono odpowiadający element równy minus cztery, a także zapisano wartość równą dwa dla tego elementu.

Następny krok to zliczanie. W tablicy wejściowej została zaznaczona wartość jeden dla indeksu jedenaście. W pomocniczej dla indeksu pięć  zaznaczono odpowiadający element równy jeden, a także zapisano wartość równą trzy dla tego elementu.

Kolejny krok to aktualizacja tablicy pomocniczej.

Aktualizacja tablicy pomocniczej.

indeks 0, odpowiadający element -4, wartość 2

indeks 1, odpowiadający element -3, wartość 0

indeks 2, odpowiadający element -2, wartość 1

indeks 3, odpowiadający element -1, wartość 0

indeks 4, odpowiadający element 0, wartość 1

indeks 5, odpowiadający element 1, wartość 3

indeks 6, odpowiadający element 2, wartość 2

indeks 7, odpowiadający element 3, wartość 0

indeks 8, odpowiadający element 4, wartość 2

indeks 9, odpowiadający element 5, wartość 1

W tablicy pomocniczej dla indeksu jeden  zaznaczono odpowiadający element równy minus cztery, a także zapisano wartość równą dwa dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom1=pom1-pom0

W tablicy pomocniczej dla indeksu dwa  zaznaczono odpowiadający element równy minus dwa, a także zapisano wartość równą trzy dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom2=pom2-pom1

W tablicy pomocniczej dla indeksu trzy  zaznaczono odpowiadający element równy minus jeden, a także zapisano wartość równą trzy dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom3=pom3-pom2

W tablicy pomocniczej dla indeksu cztery  zaznaczono odpowiadający element równy zero, a także zapisano wartość równą cztery dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom4=pom4-pom3

W tablicy pomocniczej dla indeksu pięć  zaznaczono odpowiadający element równy jeden, a także zapisano wartość równą siedem dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom5=pom5-pom4

W tablicy pomocniczej dla indeksu sześć  zaznaczono odpowiadający element równy dwa, a także zapisano wartość równą dziewięć dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom6=pom6-pom5

W tablicy pomocniczej dla indeksu siedem  zaznaczono odpowiadający element równy trzy, a także zapisano wartość równą dziewięć dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom7=pom7-pom6

W tablicy pomocniczej dla indeksu osiem  zaznaczono odpowiadający element równy cztery, a także zapisano wartość równą jedenaście dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom8=pom8-pom7

W tablicy pomocniczej dla indeksu dziewięć  zaznaczono odpowiadający element równy pięć, a także zapisano wartość równą dwanaście dla tego elementu. Poniżej tablicy pojawia się zapis: pom9=pom9-pom8

W następnym kroku pojawia się tablica. W pierwszym wierszu w kolejnych polach wypisane są indeksy od zera do jedenastu. W drugim wierszu znajdują się puste pola przeznaczone dla wartości odpowiadających wypisanym indeksom.

W kolejnym kroku tablica jest stopniowo uzupełniana.

Indeks w tablicy wynikowej: 7-1=6

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość siedem oraz odpowiadający element jeden przy indeksie pięć, a w tablicy wejściowej dla indeksu jedenaście zaznaczono wartość jeden. Wartość jeden wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu sześć.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość sześć oraz odpowiadający element jeden przy indeksie pięć, a w tablicy wyjściowej dla indeksu jedenaście zaznaczono wartość jeden. Wartość jeden wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu sześć.

Indeks w tablicy wynikowej: 2-1=1

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość dwa oraz odpowiadający element minus cztery przy indeksie zero, a w tablicy wejściowej dla indeksu dziesięć zaznaczono wartość minus cztery. Wartość minus cztery wpisano dla tablicy wyjściowej dla indeksu jeden.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość jeden oraz odpowiadający element minus cztery przy indeksie zero, a w tablicy wejściowej dla indeksu dziesięć zaznaczono wartość minus cztery. Wartość minus cztery wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu jeden.

Indeks w tablicy wynikowej: 9-1=8

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość dziewięć oraz odpowiadający element dwa przy indeksie sześć, a w tablicy wejściowej dla indeksu dziewięć zaznaczono wartość dwa. Wartość dwa wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu jeden.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość osiem oraz odpowiadający element dwa przy indeksie sześć, a w tablicy wejściowej dla indeksu dziewięć zaznaczono wartość dwa. Wartość dwa wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu jeden.

Indeks w tablicy wynikowej: 4-1=3

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość cztery oraz odpowiadający element zero przy indeksie cztery, a w tablicy wejściowej dla indeksu osiem zaznaczono wartość zero. Wartość zero wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu trzy.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość trzy oraz odpowiadający element zero przy indeksie cztery, a w tablicy wejściowej dla indeksu osiem zaznaczono wartość zero. Wartość zero wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu trzy.

Indeks w tablicy wynikowej: 6-1=5

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość sześć oraz odpowiadający element jeden przy indeksie pięć, a w tablicy wejściowej dla indeksu siedem zaznaczono wartość jeden. Wartość jeden wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu pięć.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość pięć oraz odpowiadający element jeden przy indeksie pięć, a w tablicy wejściowej dla indeksu siedem zaznaczono wartość jeden. Wartość jeden wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu pięć.

Indeks w tablicy wynikowej: 3-1=1

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość trzy oraz odpowiadający element minus dwa przy indeksie dwa, a w tablicy wejściowej dla indeksu sześć zaznaczono wartość minus dwa. Wartość minus dwa wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu dwa.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość dwa oraz odpowiadający element minus dwa przy indeksie dwa, a w tablicy wejściowej dla indeksu sześć zaznaczono wartość minus dwa. Wartość minus dwa wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu dwa.

Indeks w tablicy wynikowej: 1-1=0

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość jeden oraz odpowiadający element minus cztery przy indeksie zero, a w tablicy wejściowej dla indeksu pięć zaznaczono wartość minus cztery. Wartość minus cztery wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu zero.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość zero oraz odpowiadający element minus cztery przy indeksie zero, a w tablicy wejściowej dla indeksu pięć zaznaczono wartość minus cztery. Wartość minus cztery wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu zero.

Indeks w tablicy wynikowej: 12-1=11

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość dwanaście oraz odpowiadający element pięć przy indeksie dziewięć, a w tablicy wejściowej dla indeksu cztery zaznaczono wartość pięć. Wartość pięć wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu jedenaście.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość jedenaście oraz odpowiadający element pięć przy indeksie dziewięć, a w tablicy wejściowej dla indeksu cztery zaznaczono wartość pięć. Wartość pięć wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu jedenaście.

Indeks w tablicy wynikowej: 11-1=10

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość jedenaście oraz odpowiadający element cztery przy indeksie osiem, a w tablicy wejściowej dla indeksu trzy zaznaczono wartość cztery. Wartość cztery wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu dziesięć.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość dziesięć oraz odpowiadający element cztery przy indeksie osiem, a w tablicy wejściowej dla indeksu trzy zaznaczono wartość cztery. Wartość cztery wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu dziesięć.

Indeks w tablicy wynikowej: 10-1=9

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość dziesięć oraz odpowiadający element cztery przy indeksie osiem, a w tablicy wejściowej dla indeksu dwa zaznaczono wartość cztery. Wartość cztery wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu dziewięć.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość dziewięć oraz odpowiadający element cztery przy indeksie osiem, a w tablicy wejściowej dla indeksu dwa zaznaczono wartość cztery. Wartość cztery wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu dziewięć.

Indeks w tablicy wynikowej: 8-1=7

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość osiem oraz odpowiadający element dwa przy indeksie sześć, a w tablicy wejściowej dla indeksu jeden zaznaczono wartość dwa. Wartość dwa wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu siedem.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość siedem oraz odpowiadający element dwa przy indeksie sześć, a w tablicy wejściowej dla indeksu jeden zaznaczono wartość dwa. Wartość dwa wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu siedem.

Indeks w tablicy wynikowej: 5-1=4

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość pięć oraz odpowiadający element jeden przy indeksie pięć, a w tablicy wejściowej dla indeksu zero zaznaczono wartość jeden. Wartość jeden wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu cztery.

W tablicy pomocniczej zaznaczono wartość cztery oraz odpowiadający element jeden przy indeksie pięć, a w tablicy wejściowej dla indeksu zero zaznaczono wartość jeden. Wartość jeden wpisano do tablicy wyjściowej dla indeksu cztery.

Zakończono sortowanie. Tablica  wyjściowa przedstawia się następująco:

indeks 0, wartość -4

indeks 1, wartość -4

indeks 2, wartość -2

indeks 3, wartość 0

indeks 4, wartość 1

indeks 5, wartość 1

indeks 6, wartość 1

indeks 7, wartość 2

indeks 8, wartość 2

indeks 9, wartość 4

indeks 10, wartość 4

indeks 11, wartość 5

Polecenie 2
Rp4VuQmkEGZO5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1TWekNzOy2VG
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 3
R1Yl1diZfRQGC
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.