Symulacja interaktywna
Dlaczego tworzy się okna zespolone, w których przestrzenie między szybami wypełniają gazy?
Pobaw się symulacją interaktywną, w której wcielisz się w projektanta okien zespolonych.
Twoim zadaniem jest zaprojektowanie okien zespolonych dla bardzo wymagającego inwestora. Okna powinny stanowić doskonałą izolację cieplną, a jednocześnie mieć jak najmniejszą grubość. Masz do dyspozycji:
szyby o różnych grubościach: 4 - 10 mm (współczynnik przewodzenia ciepła szkła ),
ramki dystansowe wyznaczające szerokość komory wypełnionej gazem o szerokościach: 10 - 22 mm,
gazy do wypełnienia komór: powietrze (), argon (), krypton (), ksenon ().
Uwaga. Praca z symulacją jest wygodniejsza po przełączeniu na widok pełnoekranowy.
Symulacja pozwala na wyznaczenie współczynnika przenikania ciepła przez okno zespolone. Tworząc okno można określić jego następujące parametry:
grubość szyby: 4 - 10 mm (współczynnik przewodzenia ciepła szkła to ),
rozmiar ramek dystansowych wyznaczających szerokość komory wypełnionej gazem: 10 - 22 mm
gaz wypełniający komory: powietrze (), argon (), krypton (), ksenon ().
Współczynnik przenikania ciepła maleje wraz z rosnącą grubością szyby i rosnącą liczbą komór, jednak zmiana grubości szyby ma bardzo mały wpływ na zwiększenie izolacji cieplnej. Na przykład, przy szerokości ramek dystansowych 10 mm, zwiększenie grubości szyby z 4 mm do 8 mm powoduje, że współczynnik przenikania ciepła dla okien dwukomorowych zmniejsza się z 1,227 do 1,205 .
Jeżeli chodzi o gaz wypełniający komory, to największa wartość współczynnika przenikania ciepła osiągana jest dla powietrza, natomiast najmniejsza dla ksenonu. Pomiędzy współczynnikami przenikania ciepła tych gazów różnica jest na poziomie jednego rzędu wielkości.
Czy zmiana grubości szyby wpływa znacząco na zwiększenie izolacji cieplnej?
Gdy już udało ci się zaprojektować okno o optymalnych parametrach, dowiadujesz się, że masz do dyspozycji pompę, za pomocą której możesz zwiększać lub zmniejszać ciśnienie gazu w komorach okna zespolonego. Odpowiedz, czy warto ją użyć i w jaki sposób. Odpowiedź uzasadnij.