Symulacja interaktywna
Badanie charakterystyki prądowo‑napięciowej żarówek
Symulacja interaktywna pozwala wyznaczyć charakterystyki prądowo‑napięciowe trzech rodzajów żarówek samochodowych (światła drogowe, mijania i stopu) oraz wykresy mocy tych żarówek w funkcji napięcia. Zapoznaj się z symulacją, a następnie wykonaj polecenia.
Symulacja pozwala na zbadanie charakterystyki prądowo‑napięciowej trzech rodzajów żarówek samochodowych - świateł drogowych, mijania oraz stopu. Przedstawiona dalej tabelka zawiera przykładowe wyniki symulacji, czyli natężenie prądu, opór oraz moc dla każdego typu świateł w funkcji napięcia.
U [V] | Drogowe - I [A] | Drogowe - R [omega] | Drogowe - P [W] | Mijania - I [A] | Mijania - R [omega] | Mijania - P [W] | Stopu - I [A] | Stopu - R [omega] | Stopu - P [W] |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1,03 | 0,97 | 1,03 | 0,84 | 1,18 | 0,84 | 0,39 | 2,54 | 0,39 |
2 | 1,56 | 1,28 | 3,13 | 1,28 | 1,56 | 2,56 | 0,60 | 3,35 | 1,19 |
3 | 2,00 | 1,50 | 5,99 | 1,63 | 1,84 | 4,90 | 0,76 | 3,94 | 2,29 |
4 | 2,37 | 1,69 | 9,48 | 1,94 | 2,06 | 7,76 | 0,91 | 4,42 | 3,62 |
5 | 2,71 | 1,84 | 13,55 | 2,22 | 2,25 | 11,09 | 1,03 | 4,83 | 5,17 |
6 | 3,02 | 1,98 | 18,14 | 2,47 | 2,43 | 14,84 | 1,15 | 5,20 | 6,93 |
7 | 3,32 | 2,11 | 23,22 | 2,71 | 2,58 | 19,00 | 1,27 | 5,53 | 8,87 |
8 | 3,59 | 2,23 | 28,75 | 2,94 | 2,72 | 23,52 | 1,37 | 5,83 | 10,98 |
9 | 3,86 | 2,33 | 34,71 | 3,16 | 2,85 | 28,40 | 1,47 | 6,11 | 13,25 |
10 | 4,11 | 2,43 | 41,08 | 3,36 | 2,97 | 33,61 | 1,57 | 6,37 | 15,69 |
11 | 4,35 | 2,53 | 47,85 | 3,56 | 3,09 | 39,15 | 1,66 | 6,62 | 18,27 |
12 | 4,58 | 2,62 | 55,00 | 3,75 | 3,20 | 45,00 | 1,75 | 6,86 | 21,00 |
13 | 4,81 | 2,70 | 62,51 | 3,93 | 3,30 | 51,15 | 1,84 | 7,08 | 23,87 |
14 | 5,03 | 2,78 | 70,38 | 4,11 | 3,40 | 57,59 | 1,92 | 7,29 | 26,87 |
Uruchom symulację na poziomie podstawowym. Porównaj wykresy I(U) i P(U) dla różnych rodzajów żarówek samochodowych. Spróbuj wyjaśnić obserwowane różnice w wykresach w oparciu o przeznaczenie tych żarówek.
Porównaj zawartą w tabelce moc różnych rodzajów żarówek samochodowych. Spróbuj wyjaśnić obserwowane różnice w oparciu o przeznaczenie tych żarówek.
Uruchom symulację na poziomie zaawansowanym. Porównaj wykresy I(U) i P(U) żarówek samochodowych z wykresami wzorcowego opornika (linia przerywana). Opornik wzorcowy jest opornikiem liniowym, którego opór jest równy oporowi żarówki, gdy jest ona zasilana napięciem znamionowym (12 V) i pobiera swoją moc znamionową.
Zwróć uwagę na wykres zależności oporu każdej żarówki od napięcia.
Opisz a) podobieństwa, b) różnice w obserwowanych wykresach. W przypadku b) wskaż wpływ zmian oporu na te różnice.
Korzystając z tabelki sprawdź, czy opór żarówek zmienia się w sposób liniowy.