Symulacja rozmów w różnych miejscach

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia w różnych miejscach.

a) Wiadomości

Uczeń zna słownictwo związane z różnymi miejscami.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z miejscami,

  • przygotowuje dialog w określonym miejscu,

  • prezentuje przygotowaną rozmowę,

  • ćwiczy sprawności mówienia i słuchania,

  • bierze udział w grze dydaktycznej,

  • odgrywa role,

  • spekuluje, o czym rozmawiają ludzie na zdjęciach.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w grze dydaktycznej,

  • nie wstydzi się prezentować swojej pracy na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, gra dydaktyczna, burza mózgów

Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Zdjęcia miejsc, role do odegrania na kartkach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o miejscach. Będziecie brać udział w grach dydaktycznych, które pomogą wam zapamiętać nowy materiał”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, jakie miejsca uczniowie odwiedzają najczęściej, jakie sprawy załatwiają i gdzie. Uczniowie podają odpowiedzi (burza mózgów). Nauczyciel zapisuje nazwy miejsc na tablicy.

  2. Nauczyciel przydziela każdej parze uczniów fragment tablicy. Uczniowie w parach przygotowują dialogi w podanych na tablicy miejscach. Następnie prezentują je na forum klasy, odgrywając swoje role (np. sprzedawca, klient).

  3. Gra dydaktyczna „zgaduj zgadula”. Każdy uczeń wybiera sobie jakieś miejsce, ale nie mówi go na głos. Mówi: Guess where was I yesterday? I will answer only yes / no. Reszta uczniów zadaje pytania, tak długo aż odgadną miejsce, które ma na myśli uczeń.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia z innymi miejscami, a oni w grupach albo parach przygotowują dialogi, które mogłyby się na tych zdjęciach rozgrywać. Następnie prezentują swoje rozmowy kolegom.

  5. Nauczyciel rozdaje uczniom role na kartkach, a oni przygotowują swoje odpowiedzi, a następnie szukają kolegi do pary, z którym mają rozmawiać w tym samym miejscu (załącznik 1). Zadaniem każdego ucznia jest podejść do różnych kolegów i zadać swoje pytanie oraz znaleźć osobę, która utworzy z nim parę.

  6. Gra dydaktyczna „bingo”. Uczniowie rysują w zeszytach tabelę z 6 polami, a nauczyciel dyktuje miejsca po polsku, które mogą w nią wpisać. Następnie czyta angielskie odpowiedniki, a uczniowie wykreślają usłyszane wyrazy. Kto wykreśli wszystkie, wygrywa.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Nauczyliście się nazw różnych miejsc i ćwiczyliście typowe rozmowy w tych miejscach. Odgrywaliście role. Dobrze współpracowaliście w grupach i czynnie uczestniczyliście w grach dydaktycznych”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

  4. Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura. Repetytorium z języka angielskiego, Wydawnictwo Pearson Longman, Warszawa 2004.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Przykładowe pytania do gry „zgaduj zgadula”:

Were you in a shop?

Were you dancing?

Were you buying anything?

Did you do any sport?

Przykładowe role dla uczniów:

  • buy 3 things

  • pay your bill

  • serve your client

b) Zadanie domowe

Znajdź zdjęcie w ciekawym miejscu i napisz rozmowę, którą mogliby prowadzić znajdujący się na nim ludzie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na średnio zaawansowanym i wyższym poziomie znajomości języka angielskiego, np. dla uczniów klas maturalnych. Wymaga przygotowania ról dla uczniów przed lekcją.

R1PXHeZehEaxi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.92 KB w języku polskim
RKuYcSNyEqCfz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim