System binarny - powtórzenie i utrwalenie wiadomości
Autor/autorka
Iwona Stasik
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
System binarny - powtórzenie i utrwalenie wiadomości
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Uczniowie i uczennice będą przypominać sobie i zastanawiać się nad pytaniami: 1.W jaki sposób wszystkie dane zapisane są w pamięci komputera? 2.W jaki sposób komputer przetwarza dane? Szczególnie na drugie pytanie odpowiedź będą poznawać tydzień po tygodniu, miesiąc po miesiącu w procesie edukacji informatycznej, ucząc się pisania programów przetwarzających dane liczbowe i tekstowe. W codzienności uczniowie i uczennice stosują urządzenia elektroniczne do oglądania filmów, słuchania muzyki, przesyłania wiadomości, plików, dzielenia się zdjęciami itp. Zrozumienie, co dzieje się głęboko pod ikonami i oknami interfejsów ich smartfonów, tabletów, komputerów łączy treści zapoznawane na lekcjach informatyki z życiem. To nadaje sens pracy uczniów i uczennic w czasie lekcji, gdzie programują rozwiązania zadań, przekształcając dane wejściowe w liczbowe dane wyjściowe.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Narzędzia TIK umożliwiają powtórzenie materiału na wiele sposobów aktywizujących uczniów i uczennice. Na tej lekcji będą wykonywane ćwiczenia interaktywne z zastosowaniem pokoju zagadek.
7. Cel ogólny zajęć
Przypomnienie podstawowych wiadomości o zapisie danych w pamięci komputera, konwersji liczb z systemu dziesiętnego na system dwójkowy, konwersji tekstu na system dwupozycyjny, jednostkach pojemności pamięci komputera.
8. Cele szczegółowe zajęć
Zapamiętanie definicji pojęć: system binarny, bit, bajt, podstawowa jednostka pojemności pamięci komputera.
Zrozumienie konwersji liczb z systemu dziesiętnego na binarny, konwersji tekstu na system dwójkowy, przeliczania jednostek pamięci.
Stosowanie wiadomości o systemie binarnym w zadaniach.
9. Metody i formy pracy
Metody
cykl Kolba
pogadanka
film
aktywności w pokojach zagadek
praca indywidualna
praca zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
komputery,
notatnik i długopis (ołówek),
aplikacje:
wakelet.com lub teams
genial.ly - pokoje zagadek SYSTEM BINARNY
Scratch
formularze google
arkusz kalkulacyjny google
11. Wymagania w zakresie technologii
Prędkość łącza internetowego powinna być – minimum 50 Mb/s, a najlepiej 100 Mb/s, najlepiej Pobieranie 300 Mb/s, wysyłanie 40 Mb/s.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Liczba jako pojęcie abstrakcyjne - niezależne od sposobu jej zapisu; przetwarzanie danych przez komputer. Definicje pojęć: system binarny, bit, bajt, podstawowa jednostka pojemności pamięci komputera.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie i uczennice uruchamiają prezentację w genial.ly i wchodzą do pierwszego pokoju zagadek, gdzie razem obejrzą fragment filmu Zamiana liczb - system dwójkowy... od min. 0,18 do min. 6,10. Następnie korzystając z kart binarnych przypominają sobie konwersję liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy.
Wypełniają indywidualnie podpięty do prezentacji test w formularzach google z zagadkami, po którym otrzymują hasło umożliwiające przejście do kolejnego pokoju zagadek.
Aktywność 2
Temat: Definicja pojęć: Kod ASCII
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Przedstawienie na kolejnej karcie prezentacji w genial.ly kodu ASCII i zaproszenie do zakodowania alfabetu polskiego za pomocą liczbami binarnymi.
Następnie w kolejnym pokoju zagadek odnajdą link do dokumentu tekstowego google, gdzie uzupełnią wspólnie, każdy będzie mógł odszyfrować hasło zapisane w lewym dolnym rogu dokumentu.
Refleksja w formie pogadanki nt. w jaki sposób udało się uczniom powiązać informacje o pojemności nośników zewnętrznych pamięci i systemu zapisu informacji w komputerze za pomocą zer i jedynek?
Aktywność 3
Temat: Konwersja tekstu na zera i jedynki
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności:
Uczennice i uczniowie przejdą do kolejnego pokoju zagadek. Za pomocą kodu ASCII, w arkuszu kalkulacyjnym google przekonwertują na zapis w systemie binarnym litery tekstu EXCEL IS EXCELLENT za pomocą funkcji KOD(tekst) - każdy dwu lub trzykrotnie zastosuje funkcję arkusza konwertującą literę na liczbę w systemie dziesiętnym a potem przekonwertuje na liczbę binarną. w kolejnym pokoju zagadek odnajdą link do arkusza kalkulacyjnego google i w nim zespołowo W celu wylosowania osoby do prezentacji nauczyciel może skorzystać z koła fortuny.
Aktywność 4
Temat: Sprawdź, jak to działa!
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności:
Uczniowie i uczennice na karcie prezentacji z pokoju zagadek odnajdują link do wizualizacji konwersji liczb dziesiętnych na system binarny w Scratchu (autor: Paweł J.). Wspólnie zastanawiają się, co trzeba wiedzieć, aby zaprojektować taką prezentację. Testują program. W celu wylosowania osoby do prezentacji nauczyciel może skorzystać z koła fortuny..
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel dokona ewaluacji zajęć za pomocą ankiety w formularzach google.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można zrealizować stacjonarnie lub online. Można także wykorzystać pokój zagadek jako materiał do samodzielnej pracy uczniów, np. w ramach przygotowania do lekcji odwróconej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna