Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – System operacyjny DOS

      1. Poznanie budowy i cech systemu operacyjnego DOS.

      2. Poznanie poleceń wewnętrznych i zewnętrznych.

      3. Poznanie procesu ładowania systemu.

      1. Kształcenie umiejętności pracy w okienku zadań DOS.

      2. Nabycie umiejętności zarządzania danymi w różnych systemach operacyjnych.

  1. Wykład.

  2. Prezentacja.

  3. Praca z tekstem przewodnim.

  4. Praca komputerze grupach.

Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: „System operacyjny DOS”

  2. Karta pracy ucznia: „System operacyjny DOS”

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

    1. Przypomnienie czym dla pracy komputera jest system operacyjny – zapytanie o definicję i zadania systemu operacyjnego. (4 min)

Uczniowie odpowiadają na pytania - „System operacyjny jest to zbiór programów zarządzających wszystkimi elementami komputera – zarówno strukturą twardą jak i miękką, oraz pośredniczących pomiędzy aplikacjami użytkownika a sprzętem.

Zadania systemu to zarządzanie zasobami komputera, w tym czasem procesora, urządzeniami i pamięcią, obsługą poleceń użytkownika, automatyzacją częstych funkcji systemu”.

  1. Nauczyciel przedstawia wykład ilustrowany prezentacją multimedialną: „System operacyjny DOS”. (10 min)

Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. Notują do zeszytu nowe pojęcia:

Notatka 1. „System DOS to jednozadaniowy system operacyjny, pracuje w trybie tekstowym,

zarządza katalogową organizacją plików, współpracuje z wieloma programami narzędziowymi”.

Notatka 2. Budowa DOS: „System składa się z modułów: BIOS (podstawowy system wejścia/wyjścia) i plików IO.SYS, MSDOS.SYS, COMMAND.COM”.

  1. Nauczyciel przedstawia sposób przejścia do okienka poleceń DOS. (2 min)

Uczniowie za pomocą przycisku Start uruchamiają polecenie Uruchom i wpisują polecenie: cmd :

W okienku poleceń obserwują charakterystyczny kursor – znak zachęty do wpisywania poleceń. _

RtKgfcVt4zr8v
  1. Nauczyciel przypomina o dwóch rodzajach poleceń systemu operacyjnego DOS i dyktuje uczniom notatkę:

Notatka 3: Polecenia systemu operacyjnego DOS dzielą się na:

  • Wewnętrzne – podczas pracy zawarte są w pamięci operacyjnej komputera (RAM).

  • Zewnętrzne – zapisane są na dyskietce systemowej, a także na twardym dysku w oddzielnych plikach o rozszerzeniach COM i EXE.

    1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z wybranymi poleceniami systemu.

Uczniowie wykonują w grupach 2‑osobowych polecenia:

CLS, VER, DATE, TIME, DIR,

tworzą zadaną strukturę katalogów poleceniem MD,

kopiują wybrane pliki poleceniem COPY,

przeglądają strukturę katalogów poleceniem TREE,

usuwają poleceniem DELTREE oraz odzyskują poleceniem UNDELETE. (10 min)

  1. Nauczyciel rozdaje do wykonania zadania zapisane w kartach pracy ucznia.

Uczniowie wykonują polecenia z karty pracy. (15 min)

Faza podsumowująca

Zebranie wypełnionych kart pracy ucznia.

Zamknięcie okienka poleceń DOS, wylogowanie użytkowników z systemu.

    1. Witold Wrotek, Technologia informacyjna, Informatyka Europejczyka.

    2. strony internetowe:

      1. http://www.systemyoperacyjne.of.pl/,

      2. http://pl.wikipedia.org/wiki/System_operacyjny

Karta pracy „System operacyjny DOS”

Prezentacja:

Prezentacja „System operacyjny DOS”

Zadanie domowe

Wyszukaj w Internecie lub podręczniku i opisz rodzaj oraz działanie polecenia TREE – jakie ma parametry?

RwdOwO9ALJmwG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 46.00 KB w języku polskim