Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

System operacyjny Linux

      1. Poznanie budowy i cech systemu operacyjnego Linux.

      2. Poznanie pojęcia i znaczenia GNU – General Public License.

      3. Poznanie podstawowych poleceń Linuksa.

      1. Kształcenie umiejętności montowania urządzeń w systemie Linux.

      2. Nabycie umiejętności zarządzania danymi w różnych systemach operacyjnych.

  1. Wykład.

  2. Prezentacja.

  3. Praca z kartą pracy ucznia komputerze formie krzyżówki.

  4. Praca na komputerze grupach.

Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: „System operacyjny linux”

  2. Karta pracy ucznia: „System operacyjny linux”

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

    1. Przypomnienie, czym dla pracy komputera jest system operacyjny – zapytanie o definicję i zadania systemu operacyjnego.

Uczniowie odpowiadają na pytania – „System operacyjny jest to zbiór programów zarządzających wszystkimi elementami komputera – zarówno strukturą twardą jak i miękką, oraz pośredniczących pomiędzy aplikacjami użytkownika a sprzętem”.

„Zadania systemu to zarządzanie zasobami komputera, w tym czasem procesora, urządzeniami i pamięcią, obsługą poleceń użytkownika, automatyzacją częstych funkcji systemu”. (2 min)

  1. Przypomnienie poznanych dotąd systemów operacyjnych. Uczniowie odpowiadają na pytania.

Przykładowe odpowiedzi:

Pierwszy historycznie system operacyjny to system DOS – jednozadaniowy system operacyjny, który pracuje w trybie tekstowym, zarządza katalogową organizacją plików, współpracuje z wieloma programami narzędziowymi, najbardziej zaś popularny to system operacyjny Windows, firmy Microsoft, pracujący w trybie graficznym, wielozadaniowy, wykorzystujący technologie plug‑and‑play. (2 min)

  1. Nauczyciel przedstawia wykład, ilustrowany prezentacją multimedialną „System operacyjny Linux”.

Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. Notują do zeszytu nowe pojęcia:

Notatka 1: „Linux to kompletny system operacyjny (jądro i programy użytkownika), który powstał na zasadzie GNU, czyli Powszechnej Licencji Publicznej (General Public License)”.

Notatka 2: Dystrybucje systemu Linux: Debian, SUSE Linux, Aurox, Mandrive, Fedora, RedHat.

Notatka 3: Open Source to sposób tworzenia i dystrybucji oprogramowania oparty na udostępnianiu go wraz z kodem źródłowym. Produkty Open Source nie podlegają patentom i nie są chronione odpłatnymi licencjami producentów. (10 min)

  1. Nauczyciel przedstawia sposób wprowadzania poleceń systemu w trybie tekstowym, zapoznaje uczniów z wybranymi poleceniami systemu.

Uczniowie wykonują w grupach 2‑osobowych polecenia:

passwd whoami

tworzą zadaną strukturę katalogów poleceniem mkdir, przeglądają zawartość katalogów poleceniem ls, oraz usuwają poleceniem rmdir. (2 min)

  1. Nauczyciel przedstawia przykład montowania CD‑ROM.

Uczniowie powtarzają ćwiczenie montowania napędu CD:

mount /mnt/cdrom (3 min)

  1. Nauczyciel prezentuje działanie poleceń na plikach:

touch nazwa.pliku tworzenie pliku

mv żródło miejsce_docelowe przenoszenie pliku

cp żródło miejsce_docelowe kopiowanie pliku

rm nazwa.pliku usuwanie pliku

Uczniowie:

  1. tworzą plik tekstowy przy pomocy polecenia touch notatka.txt;

  2. przenoszą utworzony plik poleceniem mv do wskazanego foldera;

  3. kopiują utworzony plik poleceniem cp do wskazanego foldera;

  4. usuwają kopię poleceniem rm. (10 min)

    1. Nauczyciel rozdaje do wykonania rozwiązanie krzyżówki – hasła zapisane w kartach pracy ucznia.

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę z karty pracy – praca indywidualna. (10 min)

Faza podsumowująca

Zebranie kart pracy, wyjście z konsoli operacyjnej poleceniem exit, wylogowanie użytkowników z systemu.

    1. Daniel J.Barrett, Linux - leksykon kieszonkowy, wydawnictwo Helion.

    2. strony internetowe:

      1. http://www.webstyle.pl/cms.php/en/netopedia/open_source/open_source

      2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Linux

„System operacyjny Linux”

Prezentacja:

„System operacyjny Linux”

Zadanie domowe

Wyszukaj w podręczniku lub Internecie informacje o poleceniu FDISK i napisz, na czym polega oraz jakie może mieć zastosowania tworzenie partycji na dysku twardym.

R1DTGNKtT3Lqr

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim