System operacyjny Linux
System operacyjny Linux
Poznanie budowy i cech systemu operacyjnego Linux.
Poznanie pojęcia i znaczenia GNU – General Public License.
Poznanie podstawowych poleceń Linuksa.
Kształcenie umiejętności montowania urządzeń w systemie Linux.
Nabycie umiejętności zarządzania danymi w różnych systemach operacyjnych.
Wykład.
Prezentacja.
Praca z kartą pracy ucznia komputerze formie krzyżówki.
Praca na komputerze grupach.
Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna: „System operacyjny linux”
Karta pracy ucznia: „System operacyjny linux”
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.
Przypomnienie, czym dla pracy komputera jest system operacyjny – zapytanie o definicję i zadania systemu operacyjnego.
Uczniowie odpowiadają na pytania – „System operacyjny jest to zbiór programów zarządzających wszystkimi elementami komputera – zarówno strukturą twardą jak i miękką, oraz pośredniczących pomiędzy aplikacjami użytkownika a sprzętem”.
„Zadania systemu to zarządzanie zasobami komputera, w tym czasem procesora, urządzeniami i pamięcią, obsługą poleceń użytkownika, automatyzacją częstych funkcji systemu”. (2 min)
Przypomnienie poznanych dotąd systemów operacyjnych. Uczniowie odpowiadają na pytania.
Przykładowe odpowiedzi:
Pierwszy historycznie system operacyjny to system DOS – jednozadaniowy system operacyjny, który pracuje w trybie tekstowym, zarządza katalogową organizacją plików, współpracuje z wieloma programami narzędziowymi, najbardziej zaś popularny to system operacyjny Windows, firmy Microsoft, pracujący w trybie graficznym, wielozadaniowy, wykorzystujący technologie plug‑and‑play. (2 min)
Nauczyciel przedstawia wykład, ilustrowany prezentacją multimedialną „System operacyjny Linux”.
Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. Notują do zeszytu nowe pojęcia:
Notatka 1: „Linux to kompletny system operacyjny (jądro i programy użytkownika), który powstał na zasadzie GNU, czyli Powszechnej Licencji Publicznej (General Public License)”.
Notatka 2: Dystrybucje systemu Linux: Debian, SUSE Linux, Aurox, Mandrive, Fedora, RedHat.
Notatka 3: Open Source to sposób tworzenia i dystrybucji oprogramowania oparty na udostępnianiu go wraz z kodem źródłowym. Produkty Open Source nie podlegają patentom i nie są chronione odpłatnymi licencjami producentów. (10 min)
Nauczyciel przedstawia sposób wprowadzania poleceń systemu w trybie tekstowym, zapoznaje uczniów z wybranymi poleceniami systemu.
Uczniowie wykonują w grupach 2‑osobowych polecenia:
passwd whoami
tworzą zadaną strukturę katalogów poleceniem mkdir, przeglądają zawartość katalogów poleceniem ls, oraz usuwają poleceniem rmdir. (2 min)
Nauczyciel przedstawia przykład montowania CD‑ROM.
Uczniowie powtarzają ćwiczenie montowania napędu CD:
mount /mnt/cdrom (3 min)
Nauczyciel prezentuje działanie poleceń na plikach:
touch nazwa.pliku – tworzenie pliku
mv żródło miejsce_docelowe – przenoszenie pliku
cp żródło miejsce_docelowe – kopiowanie pliku
rm nazwa.pliku – usuwanie pliku
Uczniowie:
tworzą plik tekstowy przy pomocy polecenia touch notatka.txt;
przenoszą utworzony plik poleceniem mv do wskazanego foldera;
kopiują utworzony plik poleceniem cp do wskazanego foldera;
usuwają kopię poleceniem rm. (10 min)
Nauczyciel rozdaje do wykonania rozwiązanie krzyżówki – hasła zapisane w kartach pracy ucznia.
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę z karty pracy – praca indywidualna. (10 min)
Faza podsumowująca
Zebranie kart pracy, wyjście z konsoli operacyjnej poleceniem exit, wylogowanie użytkowników z systemu.
Daniel J.Barrett, Linux - leksykon kieszonkowy, wydawnictwo Helion.
strony internetowe:
http://www.webstyle.pl/cms.php/en/netopedia/open_source/open_source
http://pl.wikipedia.org/wiki/Linux
„System operacyjny Linux”
Prezentacja:
„System operacyjny Linux”
Zadanie domowe
Wyszukaj w podręczniku lub Internecie informacje o poleceniu FDISK i napisz, na czym polega oraz jakie może mieć zastosowania tworzenie partycji na dysku twardym.