System polityczny Republiki Federalnej Niemiec
System polityczny Republiki Federalnej Niemiec
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe dane dotyczące geografii, ludności i gospodarki Republiki Federalnej Niemiec,
nazywa system polityczny Niemiec i wymienia jego podstawowe instytucje,
wie, co to jest państwo związkowe i jak wygląda podział kompetencji między Związkiem a poszczególnymi krajami związkowymi,
zna dwie najważniejsze partie polityczne Niemiec,
zna nazwisko obecnie urzędującego kanclerza i prezydenta Niemiec.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi nazwać, określić kompetencje i znaczenie poszczególnych organów władzy
w systemie politycznym RFN,ma świadomość wpływu na procesy kształtowania się systemu społeczno‑politycznego RFN doświadczenia okresu nazistowskiego i klęski w II wojnie światowej,
umie wyjaśnić własnymi słowami znaczenie, jakie ma dla naszych krajów istnienie dobrosąsiedzkich stosunków pomiędzy Polską i RFN,
potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje na dany temat, przeprowadzać ich selekcję, a następnie prezentować je w formie referatu.
c) Postawy
Uczeń:
ma szacunek dla innych kultur i tradycji,
umie pracować w zespole,
wie, czym jest podział obowiązków w pracy grupowej,
ma świadomość odpowiedzialności każdego z członków grupy za powodzenie przedsięwzięcia.
2. Metoda i forma pracy
W formie referatu: uczniowie przedstawiają podstawowe wiadomości dotyczące RFN.
Metoda podająca: nauczyciel zarysowuje formę systemu politycznego Niemiec.
Metoda problemowa: uczniowie dyskutują kwestię stosunków międzynarodowych w Europie w kontekście pozycji polityczno‑międzynarodowej Niemiec.
3. Środki dydaktyczne
Flaga RFN.
Nagranie hymnu niemieckiego wraz z tekstem w przekładzie na język polski.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Grupa uczniów (2‑4 osoby) przedstawia pozostałej części klasy ogólne wiadomości dotyczące Republiki Federalnej Niemiec. Prezentacja może przybrać dowolną formę w zależności od inwencji, możliwości i chęci danej grupy. Jednym ograniczeniem jest wyznaczony przez nauczyciela czas wystąpienia, którego nie można przekroczyć. Zadaniem postawionym przed osobami referującymi jest zainteresowanie słuchaczy omawianym przez siebie krajem, a tym samym zainspirowanie ich do jego bliższego poznania. Nauczyciel uzupełnia wystąpienie uczniów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia w dużym zarysie historię formowania się systemu politycznego Niemiec po II wojnie światowej. Mówi o znaczeniu bolesnej pamięci z okresu nazistowskiego
w kształtowaniu procesów społecznych i politycznych w Niemczech w omawianym okresie (mówi m.in. o niezmienialnych zapisach niemieckiej konstytucji). Prosi uczniów
o przypomnienie okoliczności podziału i zjednoczenia Niemiec w XX wieku.
Nauczyciel wyjaśnia zasady funkcjonowania systemu kanclerskiego w RFN. Mówi
o szczególnej pozycji kanclerza. Wyjaśnia, na czym polega charakter państwa związkowego.
Uczniowie oceniają pozycję Niemiec w stosunkach międzynarodowych (szczególnie
w Europie). Dyskutują na temat wagi, jaką posiada dla przyszłości naszego kontynentu utrzymywanie dobrych relacji w trójkącie Francja, Niemcy, Polska.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie słuchają nagrania hymnu niemieckiego i śledzą jego tekst w polskim przekładzie.
5. Bibliografia
Dulewicz E., Ustroje państw współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2005.
Wojtaszczyk K. A., Współczesne systemy polityczne, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz, dlaczego jednym z priorytetów polskiej polityki zagranicznej jest utrzymywanie dobrosąsiedzkich i przyjaznych kontaktów z Niemcami. Zastanów się, co sprzyja, a co przeszkadza w podtrzymywaniu dobrych relacji pomiędzy naszymi krajami.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zadaniem nauczyciela powinno być kreowanie postawy uczniów nastawionej na poszukiwanie form współpracy i tworzenia przyjaznej atmosfery w relacjach pomiędzy Polakami i naszymi zachodnimi sąsiadami.