System polityczny V Republiki Francuskiej
System polityczny V Republiki Francuskiej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozpoznaje flagę i hymn Francji,
zna podstawowe dane dotyczące geografii, ludności i gospodarki Francji,
wymienia daty i okoliczności powstania kolejnych republik,
zna podstawowe założenia dotyczące funkcjonowania systemu parlamentarno‑prezydenckiego we Francji,
wie, na czym polega system wielopartyjny,
rozumie pojęcie cohabitation,
zna nazwiska obecnie urzędujących premiera i prezydenta Francji.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zakreślić ogólny zarys podziału kompetencji i znaczenia poszczególnych organów władzy w systemie parlamentarno‑prezydenckim,
analizuje wpływ rewolucji francuskiej na kształt systemu politycznego Francji,
potrafi wskazać na pozytywne i negatywne konsekwencje rygorystycznego przestrzegania zasady o świeckim charakterze państwa,
potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje na dany temat, przeprowadzać ich selekcję, a następnie prezentować je w formie referatu.
c) Postawy
Uczeń:
ma szacunek dla innych kultur i tradycji,
umie pracować w zespole,
wie, czym jest podział obowiązków w pracy grupowej,
ma świadomość odpowiedzialności każdego z członków grupy za powodzenie przedsięwzięcia.
2. Metoda i forma pracy
W formie referatu: uczniowie prezentują wiadomości na temat Francji.
Metoda podająca: nauczyciel zarysowuje obraz systemu politycznego V Republiki.
Metoda problemowa: uczniowie omawiają niektóre zapisy konstytucji francuskiej.
3. Środki dydaktyczne
Zdjęcia (portrety) słynnych Francuzów.
Flaga Francji.
Hymn Francji oraz jego skopiowany tekst (w przekładzie).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Grupa uczniów (2‑4 osoby) przedstawia pozostałej części klasy ogólne wiadomości dotyczące Republiki Francuskiej. Prezentacja może przybrać dowolną formę w zależności od inwencji, możliwości i chęci danej grupy. Jednym ograniczeniem jest wyznaczony przez nauczyciela czas wystąpienia, którego nie można przekroczyć. Zadaniem postawionym przed osobami referującymi jest zainteresowanie słuchaczy omawianym przez siebie krajem, a tym samym zainspirowanie ich do jego bliższego poznania. Nauczyciel uzupełnia wystąpienie uczniów.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przypominają hasła rewolucji francuskiej. Nauczyciel wskazuje na znaczenie wydarzeń z końca XVIII wieku w procesach kształtowania się systemu politycznego Francji. Zwraca uwagę na uniwersalność i ponadczasowość zapisów w Deklaracji Praw Człowieka
i Obywatela (1789) zawierającej wyliczenie praw i swobód obywatelskich. Wymienia niektóre z nich.
Nauczyciel zarysowuje okoliczności powstania kolejnych Republik Francuskich. Przybliża genezę V Republiki i nazywa wypracowany przez nią system polityczny.
Nauczyciel opisuje zasady wyboru, podział kompetencji oraz formy współdziałania prezydenta, rządu i parlamentu w systemie parlamentarno‑prezydenckim. Wyjaśnia pojęcie cohabitation. Uczniowie wymieniają nazwiska obecnie urzędującego premiera i prezydenta.
Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, co oznacza sformułowanie zamieszczone
w punkcie 2. konstytucji Francji głoszące, że jest ona świecką republiką. Dyskutują pozytywne i negatywne aspekty rygorystycznego przestrzegania zasady świeckości państwa.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odgadują postacie słynnych Francuzów na podstawie zdjęć (portretów lub innych wskazówek) przygotowanych przez nauczyciela. Następnie otrzymują tekst Marsylianki
w przekładzie na język polski i wysłuchują nagrania hymnu francuskiego.
5. Bibliografia
Dulewicz E., Ustroje państw współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2005.
Wojtaszczyk K. A., Współczesne systemy polityczne, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Przeczytaj dowolnie wybrany utwór francuskiego pisarza. Przygotuj się do odpowiedzi na pytania dotyczące biografii i twórczości autora oraz treści przeczytanego dzieła.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak