Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

System polityczny Wielkiej Brytanii

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozpoznaje hymn i flagę Wielkiej Brytanii oraz wizerunki jej najsłynniejszych polityków ostatnich dziesięcioleci,

  • zna podstawowe dane dotyczące geografii, ludności gospodarki Wielkiej Brytanii,

  • zna zarys historii kształtowania się systemu politycznego Wielkiej Brytanii,

  • zna zasady funkcjonowania parlamentu na Wyspach, potrafi nazwać dwie najważniejsze partie i wskazać na ich podstawowe różnice programowe,

  • wie, na czym polega specyfika brytyjskiej konstytucji,

  • wymienia formalne i faktyczne funkcje monarchy brytyjskiego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić organy władzy ustawodawczej i wykonawczej w Wielkiej Brytanii oraz ogólnie scharakteryzować sposób ich funkcjonowania i kompetencje,

  • umie opowiedzieć, jaką faktyczną funkcję wypełnia dziś monarcha w życiu społecznym i politycznym Wielkiej Brytanii,

  • potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje na dany temat, przeprowadzać ich selekcję, a następnie prezentować je w formie referatu.

c) Postawy

Uczeń:

  • umie pracować w zespole,

  • wie, czym jest podział obowiązków w pracy grupowej,

  • ma świadomość odpowiedzialności każdego z członków grupy za powodzenie przedsięwzięcia.

2. Metoda i forma pracy

W formie referatu: uczniowie prezentują wiadomości dotyczące Wielkiej Brytanii.

Metoda podająca: nauczyciel zarysowuje historię kształtowania się systemu politycznego GB, opisuje ten system.

Metoda sprawdzająca: uczniowie odpowiadają na pytania związane systemem politycznym Wielkiej Brytanii.

Metoda praktyczna: uczniowie słuchają hymnu i wykonują przygotowane przez nauczyciela ćwiczenia.

3. Środki dydaktyczne

  1. Zdjęcie Królowej Elżbiety oraz najważniejszych polityków brytyjskich ostatnich dziesięcioleci.

  2. Mapa Wielkiej Brytanii (lub Europy).

  3. Nagranie hymnu angielskiego ze skopiowanym tekstem (w oryginale i tłumaczeniu).

  4. Flaga Wielkiej Brytanii.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Grupa uczniów (2‑4 osoby) przedstawia pozostałej części klasy ogólne wiadomości dotyczące Wielkiej Brytanii. Prezentacja może przybrać dowolną formę w zależności od inwencji, możliwości i chęci danej grupy. Jednym ograniczeniem jest wyznaczony przez nauczyciela czas wystąpienia, którego nie można przekroczyć. Zadaniem postawionym przed osobami referującymi jest zainteresowanie słuchaczy omawianym przez siebie krajem, a tym samym zainspirowanie ich do jego bliższego poznania. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia wystąpienie uczniów o informacje, według niego, istotne i warte zapamiętania.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel w dużym zarysie przybliża uczniom proces formowania się systemu parlamentarno‑gabinetowego monarchii brytyjskiej. Wymienia najważniejsze wydarzenia
z historii Wysp Brytyjskich, które decydowały o kształcie ustroju politycznego monarchii.

Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela dotyczące roli monarchy w życiu społeczeństwa angielskiego. Zastanawiają się, czy instytucja, której zadania sprowadzają się głównie do funkcji reprezentacyjnych, jest w ogóle potrzebna.

Nauczyciel opisuje system parlamentarno‑gabinetowy Wielkiej Brytanii. Pyta uczniów
o nazwy izb parlamentu brytyjskiego. Zarysowuje sposób jego funkcjonowania i przedstawia ciekawostki z tym związane. Nauczyciel wyjaśnia, czym się różni rząd od gabinetu. Uczniowie wymieniają nazwisko obecnego premiera Wielkiej Brytanii oraz podają adres jego siedziby.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie słuchają hymnu Wielkiej Brytanii i śledzą jego tekst (w oryginale lub przekładzie). Na podstawie nagrania uzupełniają brakujące w tekście słowa (opcjonalnie – w zależności od poziomu znajomości języka angielskiego). Nauczyciel prezentuje zdjęcia znanych polityków brytyjskich z przeszłości i współczesności. Uczniowie odgadują, kto jest przedstawiony na fotografii.

5. Bibliografia

  1. Dulewicz E., Ustroje państw współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2005.

  2. Wojtaszczyk K. A., Współczesne systemy polityczne, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz, jaki element życia politycznego, społecznego czy kulturalnego w Wielkiej Brytanii uważasz za interesujący, wartościowy i godny naśladowania. Swój wybór uzasadnij.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Ri643jawFDPrY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.99 KB w języku polskim
R1IWvrS4toQmJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim