Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Systemy operacyjne – cechy i zadania

      1. Poznanie definicji systemu operacyjnego.

      2. Poznanie rodzajów systemów operacyjnych.

      3. Poznanie pojęć: wielozadaniowość z wywłaszczaniem, systemy wsadowe, interakcyjne, wielodostęp.

      4. Poznanie różnych typów architektury systemów operacyjnych.

      1. Zdobycie umiejętności rozróżniania poszczególnych systemów operacyjnych.

      2. Kształcenie umiejętności wyboru systemu w zależności od potrzeb użytkownika.

  1. Dyskusja problemowa.

  2. Wykład.

  3. Prezentacja.

  4. Praca z tekstem przewodnim – kartą pracy.

  5. Praca w grupach przy komputerze.

Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: „Systemy operacyjne”.

  2. Karta pracy ucznia: „Systemy operacyjne”.

Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

    1. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie systemy operacyjnego dla działania komputera, omawia jego zadania i podaje definicję – notatka 1, następnie wymienia zadania systemu operacyjnego, najważniejsze z nich dyktuje do zapisania w formie notatki 2.

Uczniowie zapisują definicję systemu operacyjnego /notatka 1 do zeszytu/:

System operacyjny (ang. skrót OS Operating System) - jest to zbiór programów zarządzających wszystkimi elementami komputera – zarówno strukturą twardą jak i miękką, oraz pośredniczących pomiędzy aplikacjami użytkownika a sprzętem”.

Zadania systemu /notatka 2 do zeszytu/: „zarządzanie zasobami komputera, w tym czasem procesora, urządzeniami i pamięcią, obsługa poleceń użytkownika, automatyzacja częstych funkcji systemu”. (7 min)

  1. Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną: „Systemy operacyjne”.

Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. Notują do zeszytu nowe pojęcia:

/wielozadaniowość – notatka 3/ „Wielozadaniowość polega na możliwości dzielenia czasu procesora przez wiele procesów”.

/wielodostęp – notatka 4/ „Systemy wielodostępne pozwalają na korzystanie z zasobów systemu komputerowego wielu użytkownikom, a system operacyjny gwarantuje ich ochronę przed niepowołaną ingerencją”.(15 min)

  1. Podsumowanie prezentacji, pytanie skierowane do uczniów: Czym kierować się przy wyborze systemu?

Uczniowie wskazują na możliwości wyboru pod względem dostępności i zastosowań – dyskusja. (5 min)

  1. Nauczyciel wskazuje na różnice w pracy miedzy systemem graficznym i tekstowym, poleca otwarcie okienka poleceń i wpisania polecenia DIR. Zadaje zapytanie – jak realizujemy przeglądanie folderu w trybie graficznym?

Uczniowie poleceniem cmd z przycisku Start, Uruchom przechodzą do trybu tekstowego i obserwują efekt działania polecenia DIR, odpowiadający mu efekt przeglądania katalogu daje Eksplorator Windows – uruchomienie i przeglądanie poprzez wskazywanie ikon i klikanie myszą. (2 min)

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy – forma krzyżówki do wypełnienia i odczytania oraz opisania rozwiązania.

Uczniowie rozwiązują indywidualnie krzyżówkę zgodnie z opisanymi pytaniami, podpisują kartę i wpisują hasło. (10 min)

Faza podsumowująca

Nauczyciel zbiera karty pracy, następnie odczytuje rozwiązanie. Uczeń wybrany na ochotnika wyjaśnia słowo, które jest rozwiązaniem krzyżówki z karty pracy.

    1. Witold Wrotek, Technologia informacyjna, Informatyka Europejczyka.

    2. strony internetowe:

      1. http://www.systemyoperacyjne.of.pl/,

      2. http://pl.wikipedia.org/wiki/System_operacyjny

Systemy operacyjna

Zadanie domowe

Napisz, które z cech systemów operacyjnych omawianych na lekcji posiada system Windows XP.

RfltJVARBZ9p4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.00 KB w języku polskim