Sytuacja rdzennej ludności oraz przyczyny zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej lub Południowej
Współcześni mieszkańcy Ameryki Północnej i Południowej tworzą mieszankę ras, kultur i religii. Są wśród nich przedstawiciele wszystkich ras – Eskimosi, czarnoskórzy mieszkańcy wysp Morza Karaibskiego i Stanów Zjednoczonych, biali, których przodkowie byli Europejczykami, i wielu, wielu innych. Ludność obu kontynentów tworzy bowiem mozaikę zarówno odmian, jak i grup etnicznych. Rdzenną ludnością tych kontynentów są jednak Indianie. W tym materiale poznasz ich historię, miejsca, w których mieszkali, zajęcia, zwyczaje oraz obecną sytuację.
R1PXfc6RxFhFE
Fotografia piramidy schodkowej. Pośrodku każdego z jej boków biegną szerokie schody. Na ściętym szczycie świątynia w kształcie prostopadłościanu, do której prowadzą duże otwory wejściowe w bryle.
Piramida Kukulkana to piramida schodkowa wybudowana w centrum starożytnego miasta Chichén Itzá w Meksyku, wzniesiona przez Majów, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO i zaliczana do siedmiu cudów świata
Źródło: dostępny w internecie: pexels.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
położenie Ameryki Północnej i Południowej;
charakterystykę warunków klimatycznych.
Twoje cele
Scharakteryzujesz rdzenną ludność Ameryki Północnej i Południowej.
Ocenisz sytuację rdzennej ludności Ameryki Północnej i Południowej.
Wyjaśnisz przyczyny i skutki zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej i Południowej.
Rdzenna ludność Ameryki
Przypuszcza się, że kontynent amerykański został zaludniony 15‑20 tysięcy lat temu. Prehistoryczne ludy, zwane dziś Paleoindianami, przybyły na teren północnej Kanady i Alaski, wykorzystując Beringię – istniejący w okresie ostatniego zlodowacenia pas lądu, łączący dzisiejszą Syberię w Azji z terenami Ameryki Północnej. Powstał on wskutek obniżenia poziomu morza podczas ostatniego zlodowacenia (26–19 tys. lat temu). Dziś w miejscu tym znajduje się Cieśnina Beringa. Myśliwi i zbieracze podążali za stadami zwierząt, wykorzystując wolne od lodu tereny. W ciągu następnych tysięcy lat stopniowo przemieszczali się na południe, zasiedlając Amerykę Środkową (14 tys. lat temu) i Południową (11 tys. lat temu).
R1MIhcpynUXVb
Animacja prezentująca zmieniający się poziom morza w rejonie Cieśniny Beringa na przestrzeni ostatnich kilkunastu tysięcy lat.
Animacja prezentująca zmieniający się poziom morza w rejonie Cieśniny Beringa na przestrzeni ostatnich kilkunastu tysięcy lat.
*na skali barw oznaczono metry nad poziomem morza Pomost lądowy Beringia 20 tys. lat temu i obecnie
Źródło: Gromar sp. z o.o., na podstawie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
*na skali barw oznaczono metry nad poziomem morza Pomost lądowy Beringia 20 tys. lat temu i obecnie
Źródło: Gromar sp. z o.o., na podstawie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Animacja prezentująca zmieniający się poziom morza w rejonie Cieśniny Beringa na przestrzeni ostatnich kilkunastu tysięcy lat.
Większość rdzennych mieszkańców obu Ameryk nazywana jest Indianami. Nazwę tę nadał im Krzysztof Kolumb, który w 1492 roku dotarł do kontynentu nieznanego w ówczesnej Europie, błędnie sądząc, że dopłynął do wschodnich wybrzeży Indii. W owych czasach źródłem wiedzy geograficznej były bowiem Biblia i pisma starożytne, które nie uwzględniały istnienia kontynentu amerykańskiego. Do Indian nie są jednak zaliczane częściowo wędrowne ludy zbieracko‑łowieckie, np. Inuici i Aleuci, żyjące na obszarze północnoamerykańskiej tundry, polujące na ssaki i ptaki morskie oraz trudniące się rybołówstwem.
W kolejnych tysiącleciach w Ameryce rozwijały się różnorodne kultury i społeczeństwa. Niektóre ludy pozostały na etapie gospodarki myśliwsko‑zbierackiej (i nadal ją prowadzą, np. plemiona zamieszkujące dorzecze Amazonki), inne rozwijały rolnictwo, jeszcze inne stworzyły potężne cywilizacje Olmeków, Majów, Tolteków i Azteków. Do najwyżej zorganizowanych należeli Majowie, zamieszkujący Meksyk i Amerykę Środkową, oraz Inkowie, żyjący w północnych i środkowych Andach. Ludy te udomowiły i uprawiały wiele roślin, które z czasem zostały przeniesione na pozostałe kontynenty. Należą do nich: fasola, kukurydza, ziemniaki, bataty i maniok, które dziś stanowią 50–60% wszystkich upraw na świecie. Cywilizacje te osiągnęły bardzo wysoki poziom rozwoju, notując imponujące osiągnięcia, m.in. w astronomii i matematyce, w tym opracowanie najdokładniejszego istniejącego ówcześnie kalendarza (kalendarz Majów). Aztekowie zbudowali jedno z największych miast na świecie, Tenochtitlan (usytuowane w miejscu, gdzie dzisiaj znajduje się stolica Meksyku), którego liczba mieszkańców sięgała 200 tys. Dla porównania podobną liczbę mieszkańców miały jedynie dwa największe europejskie miasta, Konstantynopol i Paryż, natomiast Londyn, Madryt i Rzym liczyły niespełna 50 tys. osób.
Od końca XV wieku rdzenna ludność obu Ameryk była sukcesywnie wypierana przez Europejczyków z zamieszkiwanych przez siebie terenów. Zapoczątkowała to konkwistakonkwistakonkwista, czyli hiszpańskie i portugalskie wyprawy zbrojne podejmowane w celu podboju nowo odkrytych terytoriów. Zmieniło to zasadniczo życie i kulturę zamieszkujących Amerykę ludów tubylczych.
Okres przed przybyciem ludności europejskiej nazywany jest epoką przedkolumbijską. Na obszarze Ameryki żyły w tym okresie zróżnicowane grupy ludności, będące na odmiennych poziomach rozwoju gospodarczego i kulturowego. Przed konkwistą Indianie zamieszkiwali cały obszar Ameryki z wyjątkiem Arktyki. Szacuje się, że było ich około 47 mln, przy czym 45 mln Indian zamieszkiwało Amerykę Środkową i Południową, a ok. 2 mln tereny położone na północ od Meksyku. W czasie pierwszych wieków europejskiej kolonizacji liczba ta zmniejszyła się w zależności od regionu o 50–80%. Przyczynił się do tego terror stosowany przez konkwistadorów wobec ludności tubylczej i związane z nim niewolnictwo, wojny, powstania, przymusowa chrystianizacja, a przede wszystkim epidemie chorób (np. ospy, cholery, odry i in.), które pierwsi koloniści przywieźli z Europy. W wielu regionach, np. na wschodzie Ameryki Północnej, Karaibach czy Ziemi Ognistej, europejska kolonizacja spowodowała rozpad tradycyjnych systemów gospodarowania i organizacji społecznej. Wywołała także przymusowe migracje całych plemion oraz częściowy, a w przypadku mniejszych plemion całkowity, upadek ich kultur, języków i religii.
R1I53UCmwsTac
Ilustracja przedstawia mapę hipsometryczną Ameryki. Na zachodnich wybrzeżach dominują pasma górskie o przebiegu południkowym. Rozległe niziny występują wzdłuż największych rzek. W Ameryce Północnej są to: Rio Grande, Missisipi. W Ameryce Południowej są to Amazonka, Rio Negro, Parana. Na mapie ukazane są wody opływające Ameryki. Od wschodu jest to Ocean Atlantycki, a od zachodu Ocean Spokojny. Nad Ameryka Północną jest Ocean Arktyczny. W Ameryce Północnej zaznaczono państwa: Kanada, Stany Zjednoczone i Meksyk. Z kolei największe państwa Ameryki Południowej to Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gujana, Kolumbia, Paragwaj, Peru, Surinam, Urugwaj, Wenezuela, Trinidad i Tobago. Trójkątami oznaczono czynne wulkany i podano ich nazwy i wysokości. Podano współrzędne geograficzne skrajnych punktów: północ – Przylądek Morris Jesup, 83°39’N, południe – Przylądek Horn, 55°59’S.
Na mapie naniesiono trzynaście interaktywnych punktów. Po kliknięciu pojawia się okno z fotografią oraz opisem ludów zamieszkujących wybrany obszar.
Numer 1.
Plemiona terenów arktycznych.
Fotografia grupy Indian siedzących na podłużnych saniach. Ubrani w grube zwierzęce skóry. Na drugim planie niewielkie domy, kilka psów, dookoła lekko pagórkowaty, zaśnieżony teren. Pod fotografią tekst: Tereny północnych wybrzeży Ameryki Północnej zamieszkują plemiona określane mianem Eskimosów, niezaliczane do Indian. Są to: Aleuci – rdzenni mieszkańcy Wysp Komandorskich, Aleutów oraz zachodniej części Alaski; do ich tradycyjnych zajęć należy polowanie na ssaki morskie, rybołówstwo i zbieractwo, są jednak w znacznym stopniu zasymilowani i przystosowani do wymogów amerykańskiej gospodarki i stylu życia. Inuici – mieszkańcy obszaru rozciągającego się od Zatoki Św. Wawrzyńca po Alaskę, zwłaszcza kanadyjskiego terytorium Nunavut; część ludności jest zasymilowana, natomiast część trudni się polowaniem na ssaki (karibu, łosie), także morskie (foki), rybołówstwem i zbieractwem; mieszkają w igloo ze zmrożonego śniegu i skórzanych namiotach lub wigwamach zbudowanych z gałęzi i kory, używają sań z psimi zaprzęgami, budują łodzie (kanu, umiaki) z drewna lub kości wielorybów krytych skórami, noszą odzież dostosowaną do surowych warunków klimatycznych.
Numer 2.
Indianie Północno-Zachodniego Wybrzeża.
Fotografia słupa totemowego stojącego przed budynkiem muzeum. Jest wysoki na około dziesięć metrów, wykonany z drewna. Umieszczono na nim szereg wizerunków zwierzęcych. Pod fotografią tekst: Plemiona indiańskie prowadzące osiadły tryb życia, m.in. Kwakiutlowie, Haida, Nootka, zajmujące się polowaniami na ssaki morskie, rybołówstwem, zbieractwem mięczaków morskich i roślin. Ich znakiem szczególnym są wyroby rzemiosła: tkactwo, garncarstwo, plecionkarstwo, obróbka drewna, w tym wytwarzanie okazałych ozdobnych słupów totemowych i masek.
Numer 3.
Indianie Płaskowyżu.
Fotografia Indianina ubranego w tradycyjny strój. Mężczyzna około sześćdziesiątego roku życia, ukazany z profilu od pasa w górę. Na głowie ma duży pióropusz. Pod fotografią tekst: Liczne małe i niezorganizowane plemiona, m.in. Klamatowie, Modokowie, Płaskie Głowy, Paluzowie i Yakima, zajmujące się rybołówstwem (głównie połowem łososi), myślistwem i zbieractwem roślin. Latem mieszkają w długich domach krytych matami z oczeretu, zimą zaś w ziemiankach głęboko wkopanych w grunt, do których dostają się po drabinie przez otwór w stropie. Ich głównym pożywieniem są łososie. Znani z produkcji pięknych uprzęży i ekwipunku jeździeckiego. Obecnie niewielka ich liczba zamieszkuje w rezerwatach na obszarze stanu Waszyngton.
Numer 4.
Indianie Wielkich Równin i Prerii.
Fotografia pięciu rozstawionych na trawie indiańskich namiotów zwanych tipi. Mają okrągłą podstawę i kształt stożka. U góry wystają z nich długie kije służące do wzniesienia konstrukcji namiotów. Na zakończeniach umieszczono podłużne wstążki. Na namiotach kolorowe, fantazyjne wzory lub zwierzęta i dziki krajobraz. Pod fotografią tekst: Plemiona indiańskie zamieszkujące Wielkie Równiny, prowadzące koczowniczy lub półkoczowniczy tryb życia. Niektóre plemiona, Arapaho, Czarne Stopy, Czejenowie, Kiowa, Komancze i Siuksowie, zajmowały się myślistwem, głównie polując na bizony. Byli wędrownymi myśliwymi, mieszkającymi w tipi i podążającymi za stadami bizonów. Inne plemiona, np. Osedżowie, Paunisi, Kaddo, Mandanowie i Omaha, przez część roku zajmowały się uprawą ziemi i mieszkały w stałych, otoczonych palisadą wioskach, natomiast jesienią polowały na bizony, prowadząc koczowniczy tryb życia i mieszkając w tipi. Charakterystycznym dla tego regionu ceremonialnym nakryciem głowy był okazały pióropusz. Niektóre plemiona słynęły z ceremonii Tańca Słońca, podczas którego młodzieńcy byli poddawani próbom męstwa połączonym z torturami.
Numer 5.
Indianie Północnego Wschodu.
Fotografia zawieszonych na sznurkach amuletów. Są okrągłe lub w kształcie zbliżonym do okręgu. W środku każdego z nich umieszczona siatka, a pośrodku niej niewielki kamyk. Pod fotografią tekst: Plemiona Irokezów, Huronów, Delawarów, Mohikanów i in., zamieszkujące lasy liściaste i mieszane w rejonie Wielkich Jezior i doliny rzeki Św. Wawrzyńca. Ich głównym zajęciem były uprawa ziemi, rolnictwo (uprawa kukurydzy, fasoli i dyni) oraz zbieractwo roślin. Niektóre plemiona jesienią wyruszały na prerię polować na bizony. Prowadziły one częściowo osiadły tryb życia. Mieszkały w długich domach, skupionych w duże, często ufortyfikowane osady otoczone palisadą, lub też w wigwamach z kory i gałęzi. Używały kanu z kory brzozowej, wytwarzały też ceramikę i naczynia z kory. Charakterystycznymi cechami ich kultury jest tzw. „łapacz snów” – amulet, który miał przepuszczać jedynie dobre sny, a zatrzymywać koszmary. Członkowie tych plemion mieli bogate życie obrzędowe, czcili siły przyrody, moc duchową ukrytą w każdym jej wytworze (nazywaną manito).
Numer 6.
Indianie Południowego Wschodu.
Fotografia grupy Indian w tradycyjnych strojach. Chodzą wzdłuż okręgów naniesionych na płaskim terenie wyłożonym płytami. W centrum na ziemi umieszczono okrągły znak. Pod fotografią tekst: Plemiona Krików, Czirokezów, Seminolów, Czoktawów i Czikisawów, należące do tzw. Pięciu Cywilizowanych Plemion, zamieszkujące lasy liściaste w południowo-wschodniej części Stanów Zjednoczonych w tym Florydę. Indianie Południowego Wschodu zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, zbieractwem i myślistwem. Podstawą ich wyżywienia była uprawa kukurydzy, fasoli i dyni. Obchodzili Święto Zielonej Kukurydzy, które było zarazem początkiem nowego roku. Zajmowali się także rzemiosłem, rozwinęli zwłaszcza ceramikę. Mieszkali w długich domach krytych matami, okrągłych chatach krytych strzechą bądź stożkowatych domach z plecionej trawy. W przypadku wielu plemion domy te skupione były w duże osady, ufortyfikowane palisadami. Większość plemion tego regionu wyginęła lub została przesiedlona na Terytorium Indiańskie na Wielkich Równinach.
Numer 7.
Indianie Kalifornii.
Fotografia niskiej, drewnianej chaty. Posiada rozległy, spadzisty dach. W prawym dolnym rogu jednej ze ścian okrągły otwór o średnicy około metra. Przed chatą ziemia wyłożona kamieniami, w tle las. Pod fotografią tekst: Duża liczba małych plemion, m.in. Pomo, Wintun, Maidu, Miwok, Yurok, zamieszkujących obszar Kalifornii. Sprzyjające warunki środowiska zapewniały im obfitość pożywienia, dlatego podstawą ich gospodarki było głównie zbieractwo, w mniejszym stopniu myślistwo i rybołówstwo. Podstawę ich pożywienia stanowiły żołędzie, z których wytwarzali mąkę, morskie małże i ślimaki, których muszle wykorzystywano też jako pieniądze. Mieszkali w chatach zbudowanych z patyków lub desek, krytych trawą lub oczeretem, Do pływania używali dłubanek albo tratw plecionych z oczeretu lub budowanych z desek. Kalifornijskich Indian charakteryzowała pokojowa postawa wobec najeźdźców ich ziem, być może dlatego zostali niemal doszczętnie wytępieni. Ich nieliczni potomkowie mieszkają w rezerwatach i są znani z wyplatania koszy i tkactwa.
Numer 8.
Indianie Wielkiej Kotliny.
Fotografia grupy Indian w tradycyjnych strojach. Ubrania są bardzo wzorzyste i kolorowe, posiadają liczne zdobienia z piór lub z cienkich pasków materiału. Mężczyźni na głowach mają pióropusze. Pod fotografią tekst: Koczownicze plemiona zbieracko-myśliwskie, m.in. Szoszoni, Pajuci i Ute, żyjące na pustynnych i półpustynnych obszarach Wielkiej Kotliny. Indianie Wielkiej Kotliny mieszkali w owalnych szałasach budowanych z gałęzi, rzadziej w tipi. Żyli głównie w pobliżu nielicznych jezior, dostarczających ryb i dzikiego ptactwa. Żywili się także tym, co znaleźli, np. nasionami roślin i larwami owadów. Ważnym elementem ich kultury materialnej było wyplatanie koszy. Niektóre plemiona (zwłaszcza Pajutowie) słynęły z ceremonii Tańca Duchów, który miał pozwolić im na połączenie się ze zmarłymi przodkami w odrodzonym świecie, wolnym od starości, chorób i śmierci. Z powodu skrajnie trudnych warunków klimatycznych ich sposób życia nie zmieniał się w ciągu wieków.
Numer 9.
Indianie Południowego Zachodu.
Fotografia grupy młodych Indianek zgromadzonych wokół starszego Indianina. Wśród kobiet są również dwie, około dziesięcioletnie, dziewczynki. Wszyscy ubrani w tradycyjne stroje z podłużnymi, cienkimi, ozdobnymi paskami zwisającymi z ramion. Kobiety na twarzach posiadają białe wzory w postaci poziomych linii oraz kropek po bokach oczu. Pod fotogafią tekst: Plemiona zamieszkujące pustynie i skaliste kaniony w południowo-zachodniej części Ameryki Północnej, m.in. Apaczów, Nawahów, Pueblo (Hopi, Zuni), Pimów, Papago, Yuma. Większość plemion, zwłaszcza Pueblo i Yuma, prowadziła osiadły tryb życia i zajmowała się głównie rolnictwem oraz rzemiosłem – garncarstwem, tkactwem, plecionkarstwem, rzeźbieniem w kamieniu. Indianie Południowego Zachodu mieszkali w stałych osadach, budowali wielopiętrowe domy tarasowe z suszonej gliny. Natomiast Apacze i Nawahowie prowadzili półkoczowniczy tryb życia, zajmowali się myślistwem i zbieractwem, hodowali konie. Mieszkali w okrągłych szałasach z chrustu lub w owalnych chatach z drewna i ziemi zwanych hoganami. Część z nich (zwłaszcza Nawahowie) zmieniła z czasem tryb życia na osiadły, uprawiając kukurydzę oraz hodując kozy.
Numer 10.
Indianie Ameryki Środkowej.
Fotografia trójki Indian w tradycyjnych, wzorzystych strojach. Siedzą na ziemi przed dużymi, plecionymi koszami. Przed sobą mają duże, zielone liście, jabłka i inne owoce. Pod fotografią tekst: Plemiona Indian będących potomkami mieszkańców dawnych cywilizacji rozwijających się na obszarze Ameryki Środkowej (Olmeków, Majów, Tolteków i Azteków). Stosunkowo najliczniejszą grupę stanowią Majowie i Aztekowie, zajmujący się rolnictwem (uprawa zbóż), hodowlą i rzemiosłem, zwłaszcza tkactwem i garncarstwem. Na terenach górzystych Indianie Ameryki Środkowej budowali domy z cegły suszonej na słońcu, a dachy pokrywali liśćmi. Na nizinach wznosili domy z plecionki oblepionej gliną, a dachy kryli strzechą. Do dziś w dużym stopniu zachowali własną specyficzną kulturę, wierzenia i obyczaje.
Numer 11.
Indianie andyjscy.
Fotografia Indian w tradycyjnych strojach. Grupa kilkunastu osób stojących na zboczu w górzystym terenie. Na pierwszym planie mężczyzna opierający dłonie na kilkuletnim chłopcu. Pod fotografią tekst: Plemiona Indian, zamieszkujące obszar Andów (głównie Keczua i Ajmarów), którzy przed wiekami stanowili podstawową ludność państwa Inków. Indianie Keczua w przeszłości byli jedną z najbardziej rozwiniętych grup plemion zamieszkujących Andy Centralne. Ich gospodarka była oparta na tarasowej uprawie ziemi z zastosowaniem systemów irygacyjnych oraz na hodowli. Keczua żyją dziś głównie na terenach Peru, Boliwii i Ekwadoru, a także w Kolumbii, Chile i Argentynie. Ajmarowie zamieszkują pogranicze Peru, Boliwii i Chile. Największe ich skupisko występuje w rejonie jeziora Titicaca. Indianie andyjscy trudnią się głównie rolnictwem – uprawiają ziemniaki, jęczmień, kukurydzę, rośliny bulwiaste, paprykę – hodowlą, rybołówstwem i rzemiosłem. Znaczna izolacja tych terenów sprawiła, że w wielu miejscach przetrwały nie tylko tradycyjne stroje, budownictwo i uprawy, ale też wierzenia i obyczaje. Ważną rolę odgrywa lokalne rzemiosło, z którego najbardziej popularne są tkactwo i garncarstwo.
Numer 12.
Indianie amazońscy.
Zdjęcie przedstawia kilkoro Indian stojących w cieniu pod dachem drewnianej chaty. Mają wytatuowane łydki i piersi. Na biodrach kobiety noszą przypominające spódnice przepaski z długimi sznurkami, a mężczyźni paski materiału z doczepionymi z tyłu liściastymi gałązkami. Pod fotografią tekst: Plemiona zamieszkujące wilgotne lasy równikowe Puszczy Amazońskiej (m.in. Arawaków, Guaraní, Karaibów, Tucano, Tupi) i sawanny we wschodniej Brazylii (m.in.: Bororowie, Botokudzi, Karajá, Kayapó, Timbira). Plemiona żyjące w lasach mieszkają w stałych osadach zamieszkanych przez całą wspólnotę (liczącą do 200 osób), prowadzą gospodarkę żarową polegającą na wypalaniu lasu i przeznaczaniu uzyskanych terenów pod uprawę. Po wyjałowieniu gleby (co 7–10 lat) przenoszą osady w nowe miejsce. Zajmują się też rzemiosłem, rozwinęli zwłaszcza plecionkarstwo, tkactwo i ceramikę. Natomiast sposób życia Indian zamieszkujących sawanny uzależniony jest od pory roku. W porze deszczowej przebywają oni w stałych osadach (liczących do 1500 mieszkańców), zaś w porze suchej przenoszą się na sawannę, gdzie zajmują się zbieractwem. Na obszarze Amazonii żyją także plemiona koczownicze, zajmujące się myślistwem i zbieractwem (m.in. Akuriyó, Guajá, Hoti, Makú, Nambiquara, Sirionó, Yuqui).
Numer 13.
Indianie Pampy i Gran Chaco.
Fotografia przedstawiająca grupę Indian. Niektórzy z nich trzymają flagi. Wszyscy ubrani w ciepłe, tradycyjne stroje. Pod zdjęciem tekst: Plemiona indiańskie, m.in. Abipon, Ayoreó, Mataco, Mbaya, Ona, Tehuelcze, Toba, żyjące i prowadzące koczowniczy tryb życia na obszarze Gran Chaco i Pampy (w Paragwaju, Boliwii i Argentynie). Do ich tradycyjnych zajęć zalicza się myślistwo, zbieractwo i chów zwierząt.
Ilustracja przedstawia mapę hipsometryczną Ameryki. Na zachodnich wybrzeżach dominują pasma górskie o przebiegu południkowym. Rozległe niziny występują wzdłuż największych rzek. W Ameryce Północnej są to: Rio Grande, Missisipi. W Ameryce Południowej są to Amazonka, Rio Negro, Parana. Na mapie ukazane są wody opływające Ameryki. Od wschodu jest to Ocean Atlantycki, a od zachodu Ocean Spokojny. Nad Ameryka Północną jest Ocean Arktyczny. W Ameryce Północnej zaznaczono państwa: Kanada, Stany Zjednoczone i Meksyk. Z kolei największe państwa Ameryki Południowej to Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Ekwador, Gujana, Kolumbia, Paragwaj, Peru, Surinam, Urugwaj, Wenezuela, Trinidad i Tobago. Trójkątami oznaczono czynne wulkany i podano ich nazwy i wysokości. Podano współrzędne geograficzne skrajnych punktów: północ – Przylądek Morris Jesup, 83°39’N, południe – Przylądek Horn, 55°59’S.
Na mapie naniesiono trzynaście interaktywnych punktów. Po kliknięciu pojawia się okno z fotografią oraz opisem ludów zamieszkujących wybrany obszar.
Numer 1.
Plemiona terenów arktycznych.
Fotografia grupy Indian siedzących na podłużnych saniach. Ubrani w grube zwierzęce skóry. Na drugim planie niewielkie domy, kilka psów, dookoła lekko pagórkowaty, zaśnieżony teren. Pod fotografią tekst: Tereny północnych wybrzeży Ameryki Północnej zamieszkują plemiona określane mianem Eskimosów, niezaliczane do Indian. Są to: Aleuci – rdzenni mieszkańcy Wysp Komandorskich, Aleutów oraz zachodniej części Alaski; do ich tradycyjnych zajęć należy polowanie na ssaki morskie, rybołówstwo i zbieractwo, są jednak w znacznym stopniu zasymilowani i przystosowani do wymogów amerykańskiej gospodarki i stylu życia. Inuici – mieszkańcy obszaru rozciągającego się od Zatoki Św. Wawrzyńca po Alaskę, zwłaszcza kanadyjskiego terytorium Nunavut; część ludności jest zasymilowana, natomiast część trudni się polowaniem na ssaki (karibu, łosie), także morskie (foki), rybołówstwem i zbieractwem; mieszkają w igloo ze zmrożonego śniegu i skórzanych namiotach lub wigwamach zbudowanych z gałęzi i kory, używają sań z psimi zaprzęgami, budują łodzie (kanu, umiaki) z drewna lub kości wielorybów krytych skórami, noszą odzież dostosowaną do surowych warunków klimatycznych.
Numer 2.
Indianie Północno-Zachodniego Wybrzeża.
Fotografia słupa totemowego stojącego przed budynkiem muzeum. Jest wysoki na około dziesięć metrów, wykonany z drewna. Umieszczono na nim szereg wizerunków zwierzęcych. Pod fotografią tekst: Plemiona indiańskie prowadzące osiadły tryb życia, m.in. Kwakiutlowie, Haida, Nootka, zajmujące się polowaniami na ssaki morskie, rybołówstwem, zbieractwem mięczaków morskich i roślin. Ich znakiem szczególnym są wyroby rzemiosła: tkactwo, garncarstwo, plecionkarstwo, obróbka drewna, w tym wytwarzanie okazałych ozdobnych słupów totemowych i masek.
Numer 3.
Indianie Płaskowyżu.
Fotografia Indianina ubranego w tradycyjny strój. Mężczyzna około sześćdziesiątego roku życia, ukazany z profilu od pasa w górę. Na głowie ma duży pióropusz. Pod fotografią tekst: Liczne małe i niezorganizowane plemiona, m.in. Klamatowie, Modokowie, Płaskie Głowy, Paluzowie i Yakima, zajmujące się rybołówstwem (głównie połowem łososi), myślistwem i zbieractwem roślin. Latem mieszkają w długich domach krytych matami z oczeretu, zimą zaś w ziemiankach głęboko wkopanych w grunt, do których dostają się po drabinie przez otwór w stropie. Ich głównym pożywieniem są łososie. Znani z produkcji pięknych uprzęży i ekwipunku jeździeckiego. Obecnie niewielka ich liczba zamieszkuje w rezerwatach na obszarze stanu Waszyngton.
Numer 4.
Indianie Wielkich Równin i Prerii.
Fotografia pięciu rozstawionych na trawie indiańskich namiotów zwanych tipi. Mają okrągłą podstawę i kształt stożka. U góry wystają z nich długie kije służące do wzniesienia konstrukcji namiotów. Na zakończeniach umieszczono podłużne wstążki. Na namiotach kolorowe, fantazyjne wzory lub zwierzęta i dziki krajobraz. Pod fotografią tekst: Plemiona indiańskie zamieszkujące Wielkie Równiny, prowadzące koczowniczy lub półkoczowniczy tryb życia. Niektóre plemiona, Arapaho, Czarne Stopy, Czejenowie, Kiowa, Komancze i Siuksowie, zajmowały się myślistwem, głównie polując na bizony. Byli wędrownymi myśliwymi, mieszkającymi w tipi i podążającymi za stadami bizonów. Inne plemiona, np. Osedżowie, Paunisi, Kaddo, Mandanowie i Omaha, przez część roku zajmowały się uprawą ziemi i mieszkały w stałych, otoczonych palisadą wioskach, natomiast jesienią polowały na bizony, prowadząc koczowniczy tryb życia i mieszkając w tipi. Charakterystycznym dla tego regionu ceremonialnym nakryciem głowy był okazały pióropusz. Niektóre plemiona słynęły z ceremonii Tańca Słońca, podczas którego młodzieńcy byli poddawani próbom męstwa połączonym z torturami.
Numer 5.
Indianie Północnego Wschodu.
Fotografia zawieszonych na sznurkach amuletów. Są okrągłe lub w kształcie zbliżonym do okręgu. W środku każdego z nich umieszczona siatka, a pośrodku niej niewielki kamyk. Pod fotografią tekst: Plemiona Irokezów, Huronów, Delawarów, Mohikanów i in., zamieszkujące lasy liściaste i mieszane w rejonie Wielkich Jezior i doliny rzeki Św. Wawrzyńca. Ich głównym zajęciem były uprawa ziemi, rolnictwo (uprawa kukurydzy, fasoli i dyni) oraz zbieractwo roślin. Niektóre plemiona jesienią wyruszały na prerię polować na bizony. Prowadziły one częściowo osiadły tryb życia. Mieszkały w długich domach, skupionych w duże, często ufortyfikowane osady otoczone palisadą, lub też w wigwamach z kory i gałęzi. Używały kanu z kory brzozowej, wytwarzały też ceramikę i naczynia z kory. Charakterystycznymi cechami ich kultury jest tzw. „łapacz snów” – amulet, który miał przepuszczać jedynie dobre sny, a zatrzymywać koszmary. Członkowie tych plemion mieli bogate życie obrzędowe, czcili siły przyrody, moc duchową ukrytą w każdym jej wytworze (nazywaną manito).
Numer 6.
Indianie Południowego Wschodu.
Fotografia grupy Indian w tradycyjnych strojach. Chodzą wzdłuż okręgów naniesionych na płaskim terenie wyłożonym płytami. W centrum na ziemi umieszczono okrągły znak. Pod fotografią tekst: Plemiona Krików, Czirokezów, Seminolów, Czoktawów i Czikisawów, należące do tzw. Pięciu Cywilizowanych Plemion, zamieszkujące lasy liściaste w południowo-wschodniej części Stanów Zjednoczonych w tym Florydę. Indianie Południowego Wschodu zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, zbieractwem i myślistwem. Podstawą ich wyżywienia była uprawa kukurydzy, fasoli i dyni. Obchodzili Święto Zielonej Kukurydzy, które było zarazem początkiem nowego roku. Zajmowali się także rzemiosłem, rozwinęli zwłaszcza ceramikę. Mieszkali w długich domach krytych matami, okrągłych chatach krytych strzechą bądź stożkowatych domach z plecionej trawy. W przypadku wielu plemion domy te skupione były w duże osady, ufortyfikowane palisadami. Większość plemion tego regionu wyginęła lub została przesiedlona na Terytorium Indiańskie na Wielkich Równinach.
Numer 7.
Indianie Kalifornii.
Fotografia niskiej, drewnianej chaty. Posiada rozległy, spadzisty dach. W prawym dolnym rogu jednej ze ścian okrągły otwór o średnicy około metra. Przed chatą ziemia wyłożona kamieniami, w tle las. Pod fotografią tekst: Duża liczba małych plemion, m.in. Pomo, Wintun, Maidu, Miwok, Yurok, zamieszkujących obszar Kalifornii. Sprzyjające warunki środowiska zapewniały im obfitość pożywienia, dlatego podstawą ich gospodarki było głównie zbieractwo, w mniejszym stopniu myślistwo i rybołówstwo. Podstawę ich pożywienia stanowiły żołędzie, z których wytwarzali mąkę, morskie małże i ślimaki, których muszle wykorzystywano też jako pieniądze. Mieszkali w chatach zbudowanych z patyków lub desek, krytych trawą lub oczeretem, Do pływania używali dłubanek albo tratw plecionych z oczeretu lub budowanych z desek. Kalifornijskich Indian charakteryzowała pokojowa postawa wobec najeźdźców ich ziem, być może dlatego zostali niemal doszczętnie wytępieni. Ich nieliczni potomkowie mieszkają w rezerwatach i są znani z wyplatania koszy i tkactwa.
Numer 8.
Indianie Wielkiej Kotliny.
Fotografia grupy Indian w tradycyjnych strojach. Ubrania są bardzo wzorzyste i kolorowe, posiadają liczne zdobienia z piór lub z cienkich pasków materiału. Mężczyźni na głowach mają pióropusze. Pod fotografią tekst: Koczownicze plemiona zbieracko-myśliwskie, m.in. Szoszoni, Pajuci i Ute, żyjące na pustynnych i półpustynnych obszarach Wielkiej Kotliny. Indianie Wielkiej Kotliny mieszkali w owalnych szałasach budowanych z gałęzi, rzadziej w tipi. Żyli głównie w pobliżu nielicznych jezior, dostarczających ryb i dzikiego ptactwa. Żywili się także tym, co znaleźli, np. nasionami roślin i larwami owadów. Ważnym elementem ich kultury materialnej było wyplatanie koszy. Niektóre plemiona (zwłaszcza Pajutowie) słynęły z ceremonii Tańca Duchów, który miał pozwolić im na połączenie się ze zmarłymi przodkami w odrodzonym świecie, wolnym od starości, chorób i śmierci. Z powodu skrajnie trudnych warunków klimatycznych ich sposób życia nie zmieniał się w ciągu wieków.
Numer 9.
Indianie Południowego Zachodu.
Fotografia grupy młodych Indianek zgromadzonych wokół starszego Indianina. Wśród kobiet są również dwie, około dziesięcioletnie, dziewczynki. Wszyscy ubrani w tradycyjne stroje z podłużnymi, cienkimi, ozdobnymi paskami zwisającymi z ramion. Kobiety na twarzach posiadają białe wzory w postaci poziomych linii oraz kropek po bokach oczu. Pod fotogafią tekst: Plemiona zamieszkujące pustynie i skaliste kaniony w południowo-zachodniej części Ameryki Północnej, m.in. Apaczów, Nawahów, Pueblo (Hopi, Zuni), Pimów, Papago, Yuma. Większość plemion, zwłaszcza Pueblo i Yuma, prowadziła osiadły tryb życia i zajmowała się głównie rolnictwem oraz rzemiosłem – garncarstwem, tkactwem, plecionkarstwem, rzeźbieniem w kamieniu. Indianie Południowego Zachodu mieszkali w stałych osadach, budowali wielopiętrowe domy tarasowe z suszonej gliny. Natomiast Apacze i Nawahowie prowadzili półkoczowniczy tryb życia, zajmowali się myślistwem i zbieractwem, hodowali konie. Mieszkali w okrągłych szałasach z chrustu lub w owalnych chatach z drewna i ziemi zwanych hoganami. Część z nich (zwłaszcza Nawahowie) zmieniła z czasem tryb życia na osiadły, uprawiając kukurydzę oraz hodując kozy.
Numer 10.
Indianie Ameryki Środkowej.
Fotografia trójki Indian w tradycyjnych, wzorzystych strojach. Siedzą na ziemi przed dużymi, plecionymi koszami. Przed sobą mają duże, zielone liście, jabłka i inne owoce. Pod fotografią tekst: Plemiona Indian będących potomkami mieszkańców dawnych cywilizacji rozwijających się na obszarze Ameryki Środkowej (Olmeków, Majów, Tolteków i Azteków). Stosunkowo najliczniejszą grupę stanowią Majowie i Aztekowie, zajmujący się rolnictwem (uprawa zbóż), hodowlą i rzemiosłem, zwłaszcza tkactwem i garncarstwem. Na terenach górzystych Indianie Ameryki Środkowej budowali domy z cegły suszonej na słońcu, a dachy pokrywali liśćmi. Na nizinach wznosili domy z plecionki oblepionej gliną, a dachy kryli strzechą. Do dziś w dużym stopniu zachowali własną specyficzną kulturę, wierzenia i obyczaje.
Numer 11.
Indianie andyjscy.
Fotografia Indian w tradycyjnych strojach. Grupa kilkunastu osób stojących na zboczu w górzystym terenie. Na pierwszym planie mężczyzna opierający dłonie na kilkuletnim chłopcu. Pod fotografią tekst: Plemiona Indian, zamieszkujące obszar Andów (głównie Keczua i Ajmarów), którzy przed wiekami stanowili podstawową ludność państwa Inków. Indianie Keczua w przeszłości byli jedną z najbardziej rozwiniętych grup plemion zamieszkujących Andy Centralne. Ich gospodarka była oparta na tarasowej uprawie ziemi z zastosowaniem systemów irygacyjnych oraz na hodowli. Keczua żyją dziś głównie na terenach Peru, Boliwii i Ekwadoru, a także w Kolumbii, Chile i Argentynie. Ajmarowie zamieszkują pogranicze Peru, Boliwii i Chile. Największe ich skupisko występuje w rejonie jeziora Titicaca. Indianie andyjscy trudnią się głównie rolnictwem – uprawiają ziemniaki, jęczmień, kukurydzę, rośliny bulwiaste, paprykę – hodowlą, rybołówstwem i rzemiosłem. Znaczna izolacja tych terenów sprawiła, że w wielu miejscach przetrwały nie tylko tradycyjne stroje, budownictwo i uprawy, ale też wierzenia i obyczaje. Ważną rolę odgrywa lokalne rzemiosło, z którego najbardziej popularne są tkactwo i garncarstwo.
Numer 12.
Indianie amazońscy.
Zdjęcie przedstawia kilkoro Indian stojących w cieniu pod dachem drewnianej chaty. Mają wytatuowane łydki i piersi. Na biodrach kobiety noszą przypominające spódnice przepaski z długimi sznurkami, a mężczyźni paski materiału z doczepionymi z tyłu liściastymi gałązkami. Pod fotografią tekst: Plemiona zamieszkujące wilgotne lasy równikowe Puszczy Amazońskiej (m.in. Arawaków, Guaraní, Karaibów, Tucano, Tupi) i sawanny we wschodniej Brazylii (m.in.: Bororowie, Botokudzi, Karajá, Kayapó, Timbira). Plemiona żyjące w lasach mieszkają w stałych osadach zamieszkanych przez całą wspólnotę (liczącą do 200 osób), prowadzą gospodarkę żarową polegającą na wypalaniu lasu i przeznaczaniu uzyskanych terenów pod uprawę. Po wyjałowieniu gleby (co 7–10 lat) przenoszą osady w nowe miejsce. Zajmują się też rzemiosłem, rozwinęli zwłaszcza plecionkarstwo, tkactwo i ceramikę. Natomiast sposób życia Indian zamieszkujących sawanny uzależniony jest od pory roku. W porze deszczowej przebywają oni w stałych osadach (liczących do 1500 mieszkańców), zaś w porze suchej przenoszą się na sawannę, gdzie zajmują się zbieractwem. Na obszarze Amazonii żyją także plemiona koczownicze, zajmujące się myślistwem i zbieractwem (m.in. Akuriyó, Guajá, Hoti, Makú, Nambiquara, Sirionó, Yuqui).
Numer 13.
Indianie Pampy i Gran Chaco.
Fotografia przedstawiająca grupę Indian. Niektórzy z nich trzymają flagi. Wszyscy ubrani w ciepłe, tradycyjne stroje. Pod zdjęciem tekst: Plemiona indiańskie, m.in. Abipon, Ayoreó, Mataco, Mbaya, Ona, Tehuelcze, Toba, żyjące i prowadzące koczowniczy tryb życia na obszarze Gran Chaco i Pampy (w Paragwaju, Boliwii i Argentynie). Do ich tradycyjnych zajęć zalicza się myślistwo, zbieractwo i chów zwierząt.
Regiony występowania rdzennej ludności Ameryki Północnej i Południowej
Źródło: dostępny w internecie: zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Pierwotna ludność indiańska żyje jeszcze w Meksyku, Andach Środkowych i Amazonii. Zachowali oni wyraźną odrębność kulturową i język. W Meksyku są to Indianie Nahua, a w Andach Indianie Keczua i Ajmara. W Amazonii w stanie pierwotnym żyją odosobnione grupy Indian Tupi–Guarani.
Wiele krajów obu Ameryk jest dziś zamieszkiwanych przez rdzenną ludność, która w znacznym, choć zróżnicowanym stopniu jest zasymilowana z wieloetnicznym i wielokulturowym społeczeństwem. Wyjątkiem są niewielkie plemiona żyjące we względnej izolacji od kultury zachodniej (głównie w Amazonii i Ameryce Środkowej). Mimo postępującej asymilacji rdzenni mieszkańcy zachowują tradycję i obyczaje, kultywują obrzędy i rytuały.
W większości krajów (poza Meksykiem oraz kilkoma państwami leżącymi na obszarze Andów – Peru, Boliwią, Ekwadorem), stanowią oni kilku- lub kilkunastoprocentowe mniejszości etniczne. Jednak w niektórych regionach ich udział w całkowitej liczbie mieszkańców przekracza nawet 80%. Taka sytuacja występuje w kanadyjskim Nunavut, boliwijskim regionie Potosi czy peruwiańskich regionach Puno i Ayacucho.
RSxN2pBXAHHew
Mapa polityczna obu Ameryk, na której przedstawiono różnymi kolorami udział rdzennej ludności w ogólnej liczbie mieszkańców. Pokryta siatką geograficzną z południkami i równoleżnikami co dwadzieścia stopni. W prawym dolnym rogu pozioma podziałka, gdzie jeden odcinek to dwa tysiące kilometrów.
Powyżej dwudziestu pięciu procent rdzennej ludności mieszka w Gwatemali, Peru, Boliwii.
Od dziesięciu do dwudziestu pięciu procent zamieszkuje Meksyk, Belize, Chile.
Od pięciu do dziesięciu procent zamieszkuje Salwador, Honduras, Nikaraguę, Gujanę, Ekwador.
Od jednego do pięciu procent zamieszkuje Kanadę, Kolumbię, Wenezuelę, Surinam, Argentynę, Paragwaj, Urugwaj.
Od zera do jednego procenta zamieszkuje Stany Zjednoczone, Kubę, Jamajkę, Brazylię.
Brak danych dla Gujany Francuskiej, Dominikany, Haiti, Portoryko.
Udział rdzennej ludności w ogólnej liczbie mieszkańców
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sytuacja rdzennej ludności
Rdzenna ludność w poszczególnych krajach formalnie cieszy się pełnią praw obywatelskich i praw człowieka, jednak w praktyce jest często dyskryminowana i marginalizowana pod względem społecznym i gospodarczym oraz niekiedy pozbawiana znaczących wpływów politycznych.
W Ameryce Północnej na obszarach zamieszkiwanych przez rdzenną ludność zaczęto tworzyć specjalne obszary zwane rezerwatami, do których początkowo pod przymusem przesiedlano Indian. Zaczęły one powstawać już w pierwszej połowie XIX wieku. Ich celem było skoncentrowanie Indian na określonym terytorium i oddzielenie ich od obszarów przeznaczonych pod osadnictwo, eksploatację bogactw naturalnych, przemysł, transport i inną działalność gospodarczą.
Zmiana trybu życia z koczowniczego na osiadły, zła sytuacja socjalna i zdrowotna, bieda i bezrobocie panujące w rezerwatach doprowadziły do rozpadu wielu indiańskich społeczności i powstania patologii.
Współcześnie nie wszyscy Indianie żyją w rezerwatach. W Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie mieszka tam około połowa Indian, ale wielu traktuje je jako miejsca spotkań z rodziną czy zapewniające możliwość uczestniczenia w lokalnych świętach, uroczystościach i ceremoniach (np. pow‑wow), pozwalających poznawać i kultywować tradycje przodków.
RAHdZ9xnHa6an
Zdjęcie przedstawia grupę Indian ubranych w tradycyjne, kolorowe stroje. Noszą pióropusze na głowie, stroje ozdobione bogatymi haftami, frędzlami i kolorami.
Pow‑wow, zjazd plemienny lub międzyplemienny Indian, połączony ze zbiorowymi śpiewami i tańcami
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Mimo że dziś Indianie mogą swobodnie opuszczać rezerwaty, a ich sytuacja w ostatnich dziesięcioleciach znacznie się poprawiła, wielu z nich ciągle jeszcze żyje w trudnych warunkach. Znaczna część rezerwatów znajduje się bowiem na odległych obszarach, pozbawionych możliwości zatrudnienia zarówno w rezerwatach, jak i w okolicznych regionach. Średnia długość życia mieszkańców rezerwatów jest o kilka lat mniejsza niż przeciętnie. Częściej występują samobójstwa i choroby związane z nadużywaniem alkoholu i narkotyków. Wszystko to jest konsekwencją słabego wykształcenia oraz społecznego i kulturowego wykluczenia.
R1EhLkIZ4XO4d
Mapa Stanów Zjednoczonych, na której poszczególne stany oddzielono od siebie czarnymi liniami, reszta obszaru jest biała. Różowym kolorem naniesiono obszary zajmowane przez rezerwaty Indian. Mieszczą się w zachodniej, północno zachodniej i północnej części kraju. Największy z nich położony pomiędzy stanami Utah, Kolorado, Arizona i Nowy Meksyk. Pozostałe o znacznie mniejszej powierzchni.
Rozmieszczenie rezerwatów Indian w Stanach Zjednoczonych
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Dużemu bezrobociu wśród mieszkańców rezerwatów próbowano zapobiegać, przesiedlając Indian do miast. Celu tego nie udało się osiągnąć, bowiem znaczna część przesiedleńców wróciła do rezerwatów. Ci, którzy pozostali w miastach, są prawdopodobnie tak samo biedni jak Afroamerykanie, w przeciwieństwie do nich nie tworzą jednak zamkniętych gett, ale zamieszkują w biedniejszych dzielnicach, zajmując przeludnione lokale.
Pierwsze fundusze zasilane wpłatami z gospodarczego wykorzystania lub eksploatacji surowców mineralnych, znajdujących się na indiańskich terytoriach, powstały już w 1897 roku. Także i dziś rządy Stanów Zjednoczonych i Kanady, aby wynagrodzić krzywdy wyrządzone Indianom, wprowadziły wiele programów społecznych, których celem miała być poprawa sytuacji życiowej oraz zwiększenie asymilacji tej grupy mieszkańców. Pomoc oferują także instytucje charytatywne. W 2009 roku rząd USA przyznał odszkodowania w wysokości około 3,4 mld dolarów około 300 tys. rdzennych mieszkańców. W 2012 roku przyznał 41 plemionom indiańskim kolejny miliard dolarów z tytułu użytkowania ziem plemiennych, eksploatacji znajdujących się na ich obszarach surowców naturalnych i praw do wypasu.
Sytuacja Indian w Ameryce Środkowej i Południowej jest nieco inna niż w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Oprócz biedy, różnego rodzaju patologii, trudnej sytuacji socjalnej czy ograniczonego dostępu do edukacji i służby zdrowia indiańskie społeczności zmagają się również z terroryzmem i problemami związanymi z handlem narkotykami. Znaczne niedogodności dotykają także Indian żyjących na obszarach występowania bogactw naturalnych, które są rabunkowo eksploatowane przez wielkie koncerny. Problemem dla lokalnych społeczności jest także wycinanie lasów, zwłaszcza wilgotnych lasów równikowych, których zasoby dla zamieszkujących je plemion są podstawą bytu. Tymczasem dochody z plantacyjnej uprawy roślin na terenach wylesionych zasilają z reguły konta wielkich międzynarodowych korporacji, a nie lokalnych społeczności.
Przyczyny zanikania kultur pierwotnych w Ameryce
Do najważniejszych przyczyn zanikania kultur pierwotnych w Ameryce Północnej i Południowej należy zaliczyć szereg działań podejmowanych przez wieki przez kolonizatorów, służących „ucywilizowaniu” Indian. Należą do nich m.in.:
postępująca od XV wieku kolonizacja europejska i następujące w jej efekcie wyniszczanie rdzennej ludności, powodujące, że niektóre plemiona (np. Masaczusetowie) wymarły, a wraz z nimi zaginęła ich kultura, tradycja i religia;
przymusowe wypieranie Indian z ich ziem, przesiedlanie i zamykanie w rezerwatach położonych często poza ich terytoriami plemiennymi, będącymi miejscem pochówku przodków i występowania świętych miejsc, w których odbywały się ceremonie religijne, co powodowało utratę tożsamości kulturowej; przesiedlenia na tereny odmienne od dotychczas zajmowanych spowodowały konieczność zmiany przez Indian stylu życia, co było szczególnie dotkliwe dla grup koczowniczych;
wypieranie i niszczenie rodzimych kultur, obejmujących zespół wierzeń, religii, miejsc i wydarzeń ważnych z punktu widzenia historii, zwyczajów, wartości i tradycji, stanowiących jeden z najważniejszych elementów świadomości plemiennej, i upowszechnienie elementów kultury europejskiej opartej na chrześcijaństwie oraz przymusowa ewangelizacja; grabiono i niszczono indiańskie symbole, dobra kultury i sztuki, zabroniono większości praktyk związanych z wierzeniami lub przekształcono je według zasad europejskich - prawnie zabroniono praktykowania niektórych indiańskich rytuałów religijnych, np. Tańca Słońca na Wielkich Równinach, ofiar z ludzi składanych przez niektóre grupy Południowego Wschodu oraz ludożerstwa występującego u ludów Wybrzeża Północno‑Zachodniego;
wprowadzanie systemu europejskich wartości, czemu służyło m.in. wypieranie języków plemiennych przez języki europejskie oraz system oświaty zakładający przymus nauki dla dzieci indiańskich, dla których budowano zbiorcze szkoły z internatami – istniał w nich zakaz używania języków ojczystych, a dzieci, wyobcowane ze swoich rodzin, podczas pobytu w tych placówkach zaczęły tracić język i swoją kulturę;
wprowadzanie sposobów gospodarowania właściwych dla Europejczyków, polegających na unowocześnieniu rolnictwa, myślistwa, zbieractwa, łowiectwa, wdrożeniu nowych rozwiązań technologicznych, zastępowaniu tradycyjnych przedmiotów kultury indiańskiej przedmiotami wyprodukowanymi w sposób przemysłowy, co niewątpliwie powodowało utratę pierwotnego charakteru grup plemiennych.
Pod wpływem tych działań nastąpił stopniowy rozpad tradycyjnego społeczeństwa indiańskiego wraz z ustaloną w nim hierarchią. Europejskie wzorce życia przejmowane stopniowo dobrowolnie lub pod przymusem przez Indian sprawiły, że wojownicy, myśliwi i szamani nie byli już tak niezbędni, ograniczeniu uległa też rola wodza plemienia. Wielu Indian zaczęło używać języków europejskich, co doprowadziło do zanikania języków plemiennych – szacuje się, że tylko w Ameryce Północnej dotychczas zanikło już ponad 100 języków indiańskich.
W reakcji na zamieranie w rezerwatach tradycyjnych kultur indiańskich powstało w latach 60. XX wieku zjawisko panindianizmu, służące kształtowaniu i szerzeniu kultury indiańskiej o charakterze ponadetnicznym. Dziś, decyzją organizacji indiańskiej, za Indianina może zostać uznany człowiek, który udowodni swoje indiańskie korzenie, nawet jeśli na co dzień nie realizuje indiańskich wzorców kulturowych i nie zna żadnego indiańskiego języka. W rezerwatach i wspólnotach zaczęły powstawać indiańskie organizacje i przedsiębiorstwa, redakcje czasopism i wydawnictwa książkowe. Powoli Indianie zaczęli się też przebijać ze swą kulturą i tradycją do pozostałej części społeczeństwa, a ich wyroby sztuki i rękodzieła są wysoko cenione.
Kultura Indian
R15l2kydTOYkW
Zdjęcie przedstawia Indiankę siedzącą na ziemi wyłożonej kamieniami, mająca przed sobą ręcznie wykonane koce, torby, maskotki i podobne wyroby. Są bogato zdobione, w różnych kolorach i wzorach.
Sprzedaż rękodzieła, Peru
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.
R7IWDHvimbvjl
Zdjęcie przedstawia Indianki siedzące na kamiennym murku, na którym rozłożone są ręcznie wykonane różnokolorowe zdobione tkaniny. Kobiety mają na głowie kapelusze, są ubrane w długie, zdobione suknie. W dłoniach trzymają włóczki. W tle pasmo wzniesień.
Sprzedaż rękodzieła, Peru
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RF4sqK28j29Kf
Zdjęcie przedstawia kobietę sprzedającą na stoisku sztukę indiańską. Są to obrazy, drewniane kolorowe maski i inne ozdoby z licznymi motywami roślinnymi i zwierzęcymi.
Sztuka Arawaków
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Prezentacja multimedialna
1,1
Sytuacja rdzennej ludności oraz przyczyny zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej lub Południowej.
Zasiedlanie Ameryki
15–25 tysięcy lat temu człowiek poprzez pomost lądowy, który łączył Azję z Alaską (Beringę), wyemigrował na kontynent amerykański. Około 14,5 tysiąca lat temu przedostał się do Ameryki Środkowej, a 11 tysięcy lat temu do Ameryki Południowej.
RAkqGRyppx872
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Rdzenni mieszkańcy
Do rdzennej ludności zamieszkującej tereny Ameryki Północnej i Południowej zalicza się Indian, Inuitów i Aleutów, z czego Inuici i Aleuci zamieszkują północne skraje Ameryki Północnej.
RSeNwqTn4WiDl
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Cywilizacje prekolumbijskie
Rdzenne ludy zamieszkujące Amerykę stworzyły 3 potężne cywilizacje. Najstarsza z nich to cywilizacja Majów, którzy zajmowali tereny dzisiejszego Półwyspu Jukatan w Meksyku. Na zachód od Majów rozwinęła się cywilizacja Azteków. W Ameryce Południowej rozwinęła się cywilizacja Inków, zajmująca głównie terytoria dzisiejszego Peru i Ekwadoru.
RWGyjWKLvnpHW
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Konkwista
Pod koniec XV wieku rozpoczęły się hiszpańskie i portugalskie wyprawy zbrojne zwane konkwistą. Ich celem była ekspansja na nowe tereny. Wyprawy konkwistadorów doprowadziły do wytępienia wielu indiańskich plemion oraz zniszczenia cywilizacji Azteków i Inków.
RZUIboL0QKqtY
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Janomamowie
Największym plemieniem zamieszkującym tereny Ameryki Południowej są Janomamowie, którzy zasiedlają brazylijską i wenezuelską dżunglę na obszarze kilkuset wiosek. Janomamowie są najprawdopodobniej potomkami pierwszych mieszkańców Ameryki Południowej.
R1CyPg99Xysgq
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Kontakt ze światem zewnętrznym
Janomamowie są prawdopodobnie potomkami dawnych cywilizacji z XVI w. Stały kontakt z tą cywilizacją jest utrzymywany od 40 lat XX w, kiedy dowiedziano się o ich istnieniu podczas wytyczania granic Brazylii z Wenezuelą. Nie wiadomo, jak mocno wpłynęła na nich konkwista, do tej pory na tereny ich wiosek są wysyłane misje pokojowe.
R19jLtMUk2Xrx
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Wydobycie złota
Odkryte na przełomie lat 70. i 80. XX wieku pokłady węgla i złota w rejonie zamieszkałym przez Janomamów doprowadziły do konfliktu pomiędzy żyjącym tam plemieniem a górnikami prowadzącymi eksploatację złoża na terenie wiosek. Do załagodzenia ludobójczego konfliktu zostały zaangażowane organizacje międzynarodowe, których postulaty przyczyniły się do powstania w 1993 roku rezerwatu w celu zachowania kultury i stylu życia plemion. Mimo to nielegalne wydobycie przyczynia się do zaogniania sporu między Indianami a górnikami oraz powoduje zanieczyszczenie rtęcią rzek, ryb i lasów oraz zmiany w środowisku naturalnym (wycinka lasów, zmiany rzeźby terenu).
R1O3w5lVawfTY
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Choroby
Janomamowie jako lud odizolowany od pozostałych mieszkańców Wenezueli i Brazylii nie są odporni na choroby przenoszone przez Brazylijczyków i Wenezuelczyków, dlatego kontakt z tą ludnością na przełomie lat 40. i 50. XX w. doprowadził do poważnych epidemii – odry, grypy czy malarii, które skutkowały śmiercią wielu Indian.
Re09hXZVKJ0nK
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
1,1
Wycinka lasów
Bardzo poważnym problemem Janomamów jest wycinka lasów tropikalnych, która prowadzi do niszczenia ich wiosek na rzecz hodowli i upraw. Coraz więcej Janomamów zamieszkuje jedynie obrzeża miasteczek, co jest powodem zanikania tego plemienia.
R1M6UbI4CNEwU
Film nawiązujący do treści materiału
Film nawiązujący do treści materiału
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1
Na podstawie prezentacji multimedialnej zaznacz przyczynę zróżnicowania etnicznego ludności obu Ameryk.
R1TL5nceYQFBX
Możliwe odpowiedzi: 1. Konkwista, 2. Zróżnicowania klimatyczne, 3. Zróżnicowanie rzeźby terenu, 4. Dostęp do pożywienia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
1
Polecenie 2
Na podstawie prezentacji multimedialnej dopasuj budowle do cywilizacji, które je wzniosły.
R18tYKqp931jH
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Połącz w pary budowle z cywilizacjami, które je wzniosły.
R1JaeA5M7MWEK
Ćwiczenie 1
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3
Na podstawie prezentacji multimedialnej zaznacz prawidłowe odpowiedzi, które utworzą zdanie opisujące przyczyny zamieszkania Indian plemienia Janomanów w rezerwacie.
R1Kanf3t1m73s
Nielegalne górnictwo, wydobycie złota oraz wycinka drzew Częste wycieczki na tereny zamieszkałe przez rdzenną ludność Amerykiprzyczynia się do tego, że Indianie zamieszkują tereny rezerwatów w celu ochrony ich życia i zdrowiado tego, że Indianie zamieszkują tereny rezerwatów w celu rekreacyjnym
Nielegalne górnictwo, wydobycie złota oraz wycinka drzew Częste wycieczki na tereny zamieszkałe przez rdzenną ludność Amerykiprzyczynia się do tego, że Indianie zamieszkują tereny rezerwatów w celu ochrony ich życia i zdrowiado tego, że Indianie zamieszkują tereny rezerwatów w celu rekreacyjnym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Praca domowa
Opracuj charakterystykę wybranego plemienia Indian – określ jego historię, kulturę, zwyczaje i obrzędy, miejsce, warunki i sposób życia obecnie i w przeszłości.
RAc16kW2T2XBn
Przyczyny (Uzupełnij). Skutki (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź
Indianie to rdzenni mieszkańcy Ameryki; są to potomkowie ludów żyjących na kontynentach amerykańskich przed kolonizacją.
Podsumowanie
Rdzenną ludnością Ameryki Północnej i Południowej są Indianie i Eskimosi.
Zasiedlenie Ameryki rozpoczęło się po ustąpieniu ostatniego zlodowacenia, kiedy to przez most lądowy, istniejący w miejscu dzisiejszej Cieśniny Beringa, dotarły na teren Ameryki ludy z Azji Północno‑Wschodniej, które w kolejnych tysiącleciach migrowały na południe.
Konieczność przystosowania się do bardzo zróżnicowanych warunków przyrodniczych sprawiła, że w różnych regionach Ameryki Północnej i Południowej rozwinęły się różne kultury i typy gospodarki.
Zapoczątkowana w XV wieku konkwista i następująca po niej kolonizacja europejska przyczyniły się do znaczącego wytępienia rdzennej ludności Ameryki Północnej i Południowej i zanikania kultur pierwotnych na tym obszarze.
Głównymi przyczynami zanikania kultur pierwotnych na obszarze Ameryki Północnej i Południowej są m.in.: przymusowe wypieranie Indian z ich ziem, przesiedlanie ich i zamykanie w rezerwatach, wypieranie i niszczenie rodzimych kultur, ewangelizacja, wprowadzanie europejskich wartości i sposobów gospodarowania.
Znaczna część rdzennej ludności uległa asymilacji w społeczeństwach poszczególnych krajów.
Na obszarze rezerwatów panują zła sytuacja socjalna i zdrowotna, bieda i bezrobocie, doprowadzające do rozpadu wielu indiańskich społeczności i powstania patologii.
Słownik
konkwista
konkwista
wyprawy zbrojne prowadzone przez Hiszpanów i Portugalczyków od XV w. w celu pozyskania nowych terenów
Mezoameryka
Mezoameryka
region obejmujący terytoria zamieszkane przez członków wielkich środkowoamerykańskich kultur prekolumbijskich oraz ich wpływu kulturowego, ekonomicznego i politycznego; rozciąga się w przybliżeniu od środkowego Meksyku po Przesmyk Panamski
Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwą odpowiedź.
Rdzennymi mieszkańcami Ameryki Południowej są:
RzQYIzvSXicFq
Możliwe odpowiedzi: 1. Guaraní i Tehuelcze, 2. Irokezi i Siuksowie, 3. Apacze i Szoszoni, 4. Inuici i Aleuci
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2
Zaznacz właściwą odpowiedź.
Indianie należą do rasy:
R1WNF6ALjrPJS
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 3
Zaznacz, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
RkbUTJJApsXi5
Łączenie par. . Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. . Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj przyczyny i skutki zanikania kultur pierwotnych Indian do odpowiednich kategorii.
RkZPPZTYEzQmV
Przyczyna Możliwe odpowiedzi: 1. Przymusowe przesiedlenia do rezerwatów, 2. Zmiana koczowniczego trybu życia na osiadły, 3. Przymusowa edukacja dzieci w języku europejskim, 4. Zanik tradycyjnych religii i związanych z nimi wierzeń i rytuałów, 5. Zanik rodzimych języków, 6. Powszechna ewangelizacja Skutek Możliwe odpowiedzi: 1. Przymusowe przesiedlenia do rezerwatów, 2. Zmiana koczowniczego trybu życia na osiadły, 3. Przymusowa edukacja dzieci w języku europejskim, 4. Zanik tradycyjnych religii i związanych z nimi wierzeń i rytuałów, 5. Zanik rodzimych języków, 6. Powszechna ewangelizacja
Przyczyna Możliwe odpowiedzi: 1. Przymusowe przesiedlenia do rezerwatów, 2. Zmiana koczowniczego trybu życia na osiadły, 3. Przymusowa edukacja dzieci w języku europejskim, 4. Zanik tradycyjnych religii i związanych z nimi wierzeń i rytuałów, 5. Zanik rodzimych języków, 6. Powszechna ewangelizacja Skutek Możliwe odpowiedzi: 1. Przymusowe przesiedlenia do rezerwatów, 2. Zmiana koczowniczego trybu życia na osiadły, 3. Przymusowa edukacja dzieci w języku europejskim, 4. Zanik tradycyjnych religii i związanych z nimi wierzeń i rytuałów, 5. Zanik rodzimych języków, 6. Powszechna ewangelizacja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
Zaznacz właściwą odpowiedź:
Przed rozpoczęciem konkwisty Indianie zamieszkiwali
R5a1vXNz5opHi
Możliwe odpowiedzi: 1. cały obszar Ameryki Północnej i Południowej z wyjątkiem Arktyki,, 2. cały obszar Ameryki Północnej i Południowej, 3. tylko Amerykę Północną, 4. tylko Amerykę Południową
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 6
Sporządź notatkę na temat Indian, w której opiszesz ich kulturę i obyczaje oraz genezę pochodzenia.
R1VMOUip1a4yw
Przyczyny (Uzupełnij). Skutki (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Weź pod uwagę, skąd przybyli Indianie, czym się zajmowali, ich styl życia oraz przyczyny zaniku ich kultury i tradycji.
Przykładowa odpowiedź:
Indianie to rdzenni mieszkańcy Ameryki, którzy przybyli z północno‑wschodniej Azji pomostem lądowym, istniejącym w miejscu dzisiejszej Cieśniny Beringa. Nastąpiło to po ustąpieniu ostatniego zlodowacenia. W kolejnych tysiącleciach migrowali na południe, aż do Ziemi Ognistej. Konieczność przystosowania się do bardzo zróżnicowanych warunków przyrodniczych sprawiła, że w różnych regionach rozwinęły się różne kultury i typy gospodarki. Wiele plemion wiodło koczowniczy tryb życia, zajmując się myślistwem, rybołówstwem i zbieractwem, inne prowadziły życie osiadłe, uprawiając ziemię. Zależało to m.in. od cech klimatu, dostępności żywności i możliwości jej produkcji. W niektórych regionach ludy tubylcze stworzyły monumentalną architekturę i wielkie miasta. Konkwista i następująca po niej europejska kolonizacja w znacznej mierze zniszczyły kulturę i tradycję amerykańskich Indian.
Ćwiczenie 7
Przyporządkuj fotografie przedstawiające zabudowę, elementy stroju i przedmioty do rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej i Południowej.
RBRnQZIk29BsR
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
Podaj przykłady zabudowy, stroju i przedmiotów charakterystycznych dla rdzennych mieszkańców Ameryk, takich jak Indianie amazońscy, andyjscy, Indianie Wielkich Równin i Inuici.
RBtZeye9midV0
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź
Indianie andyjscy to np. Inkowie, Wielkich równin to np. Siouxowie.
Pokaż odpowiedź
Przykładowa odowiedź:
Indianie Amazońscy:
Zabudowa: Wioski lub osady budowane na palach nad wodami Amazonki zbudowane z drewna i lian.
Strój: Wykonany z naturalnych materiałów, jak włókna roślinne czy pióra, często bogato zdobiony ręcznie wykonanymi wzorami.
Przedmioty: Łuki i strzały, maczety, drewniane dzbany i naczynia, ozdoby z piór i muszelek.
Indianie Andyjscy:
Zabudowa: Charakterystyczne kamienne miasta i osady zbudowane na wysokościach Andów, takie jak Machu Picchu, oraz systemy rolnicze w formie tarasów.
Strój: Tuniki i suknia z welonem noszone przez mężczyzn i kobiety, wykonane z wełny alpaki lub lamy, często w jaskrawych kolorach i ozdobione geometrycznymi wzorami.
Przedmioty: Ceramika, złote ozdoby, dzwonki z brązu, quipu (zestawienie węzełków używane do zapisywania informacji)
Indianie Wielkich Równin:
Zabudowa: Tradycyjne tipi – namioty stożkowe pokryte skórą bizonią, łatwe do demontażu i przenoszenia, idealne dla koczowników
Strój: Skórzane ubrania, mokasyny, a także charakterystyczne pióropusze i ozdoby głowy, używane podczas ceremonii i uroczystości