Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sytuacje conradowskie – wyjaśnienie pojęcia i nawiązania literackie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść książki Lord Jim Josepha Conrada,

  • zna zasady prowadzenia dyskusji.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić cechy bohatera conradowskiego,

  • potrafi zdefiniować sytuację conradowską ,

  • potrafi podać przykład sytuacji conradowskiej,

  • potrafi wskazać nawiązania literackie do lektury Lord Jim Josepha Conrada,

  • potrafi dokonać charakterystyki i oceny głównego bohatera ,

  • zdobywa umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej..

2. Metoda i forma pracy

dyskusja, burza mózgów, mapa mentalna

3. Środki dydaktyczne

Książka pt. “Lord Jim” Josepha Conrada

tablica i pisak do rysowania mapy mentalnej

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Lekcja rozpoczyna się od krótkiego przypomnienia treści lektury – głowne wątki, bohaterowie. Następnie nauczyciel informuje uczniów, że zapoznają się na tych zajęciach z pojęciem – sytuacji cradowskiej oraz cechami bohatera conradowskiego. Następuje zapisaie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

1.Nauczyciel prowokuje uczniów do podjęcia dyskusji na temat głownego bohatera powieści – Jim – łajdak czy bohater? Uczniowie wypowiadają swoje opinie i starają się popierać je przekonowującymi argumentami.

2. Cechy Jima uczniowie wypisują na tablicy. Nauczyciel wyjaśnia, że sytuacja, w której znalazł się bohater powieści jest nazywana sytuacją conradowską, a on sam bohaterem conradowskim. Wspólnie z uczniami stara się stworzyć definicje sytuacji conradowskiej oraz bohatera conradowskiego. Jej treść uczniowie zanotowują w zeszytach (Załącznik 1 - karta pracy ucznia)

3. Nauczyciel naprowadza uczniów na fakt, iż cechy Jima przypominają bohatera romantycznego. Uczniowie cechy wypisane na tablicy zanotowują w zeszycie pod hasłem – romantyczne cechy bohatera conradowskiego (Załącznik 2 – przykład mapy mentalnej).

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie omawiają sytuację conradowską zaprezentowaną w powieści Lord Jim

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie innych, literackich przykładów sytuacji , które można by nazwać conradowskimi (Załącznik 3 - notatki dla nauczyciela).

  3. Na koniec zajęć uczniowie starają się wymyślić dla siebie jakąś sytuację conradowską. Deklarują swoje pomysły nauczycielowi, a w domu mają napisać do niej krótkie opowiadania, stawiając siebie w roli bohatera conradowskiego.

5. Bibliografia

Prorok Leszek, Inicjacje conradowskie, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 1987.

Zabierowski Stefan, Dziedzictwo Conrada w literaturze polskiej XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 1992.

6. Załączniki

a). Załącznik 1 - karta pracy ucznia

.Sytuacja conradowska – pojęcie wykorzystywane dla ukazania momentu i okoliczności trudnego, tragicznego wyboru. Bohater nie ma tu przed sobą żadnego szczęśliwego rozwiązania, podejmuje decyzję o wielkim ciężarze moralnym, zgodną z jego ideałami, wpojonymi zasadami postępowania, wiedząc, że taki wybór wiąże się z wielkim ryzykiem lub wręcz z perspektywą śmierci.

b). Załącznik 2 – przykład mapy mentalnej

romantyczne cechy bohatera conradowskiego na przykładzie lorda Jima

  • lord jest postacią tajemniczą,

  • osamotniony w swoich działaniach

  • wrażliwy na krzywdę innych, chce pomagać jednak nie potrafi tego robić

  • jego postępowanie przynosi cierpienie i śmierć tym, których najbardziej kochał.

  • aby odkupić swoje winy rezygnuje z miłości

  • .głęboko wierzy w swoje ideały, nie chce zmieniać żelaznych zasad wytyczonych przez swojego ojca

  • marzy o mrożących krew w żyłach morskich przygodach jednak, kiedy taka sytuacja ma miejsce naprawdę, ucieka.

  • odwaga, siła i determinacja, z jaką walczy o ludzkie życie pozostaje jednie w sferze marzeń.

c). Załącznik 3 - notatki dla nauczyciela

nawiązania literackie - sytuacje conradowskie

Pan Tadeusz Adama Mickiewicza

Rozmowy z katem Kazimierza Moczarskiego

Niemcy Leona Kruczkowskiego

poezja K. K. Baczyńskiego

poezja T. Gajcego

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rxf1FDQ6lM5LH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.30 KB w języku polskim
RQHNtxiViiMiO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim