Sytuacje conradowskie – wyjaśnienie pojęcia i nawiązania literackie.
Sytuacje conradowskie – wyjaśnienie pojęcia i nawiązania literackie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść książki Lord Jim Josepha Conrada,
zna zasady prowadzenia dyskusji.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymienić cechy bohatera conradowskiego,
potrafi zdefiniować sytuację conradowską ,
potrafi podać przykład sytuacji conradowskiej,
potrafi wskazać nawiązania literackie do lektury Lord Jim Josepha Conrada,
potrafi dokonać charakterystyki i oceny głównego bohatera ,
zdobywa umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej..
2. Metoda i forma pracy
dyskusja, burza mózgów, mapa mentalna
3. Środki dydaktyczne
Książka pt. “Lord Jim” Josepha Conrada
tablica i pisak do rysowania mapy mentalnej
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Lekcja rozpoczyna się od krótkiego przypomnienia treści lektury – głowne wątki, bohaterowie. Następnie nauczyciel informuje uczniów, że zapoznają się na tych zajęciach z pojęciem – sytuacji cradowskiej oraz cechami bohatera conradowskiego. Następuje zapisaie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
1.Nauczyciel prowokuje uczniów do podjęcia dyskusji na temat głownego bohatera powieści – Jim – łajdak czy bohater? Uczniowie wypowiadają swoje opinie i starają się popierać je przekonowującymi argumentami.
2. Cechy Jima uczniowie wypisują na tablicy. Nauczyciel wyjaśnia, że sytuacja, w której znalazł się bohater powieści jest nazywana sytuacją conradowską, a on sam bohaterem conradowskim. Wspólnie z uczniami stara się stworzyć definicje sytuacji conradowskiej oraz bohatera conradowskiego. Jej treść uczniowie zanotowują w zeszytach (Załącznik 1 - karta pracy ucznia)
3. Nauczyciel naprowadza uczniów na fakt, iż cechy Jima przypominają bohatera romantycznego. Uczniowie cechy wypisane na tablicy zanotowują w zeszycie pod hasłem – romantyczne cechy bohatera conradowskiego (Załącznik 2 – przykład mapy mentalnej).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie omawiają sytuację conradowską zaprezentowaną w powieści Lord Jim
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie innych, literackich przykładów sytuacji , które można by nazwać conradowskimi (Załącznik 3 - notatki dla nauczyciela).
Na koniec zajęć uczniowie starają się wymyślić dla siebie jakąś sytuację conradowską. Deklarują swoje pomysły nauczycielowi, a w domu mają napisać do niej krótkie opowiadania, stawiając siebie w roli bohatera conradowskiego.
5. Bibliografia
Prorok Leszek, Inicjacje conradowskie, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 1987.
Zabierowski Stefan, Dziedzictwo Conrada w literaturze polskiej XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 1992.
6. Załączniki
a). Załącznik 1 - karta pracy ucznia
.Sytuacja conradowska – pojęcie wykorzystywane dla ukazania momentu i okoliczności trudnego, tragicznego wyboru. Bohater nie ma tu przed sobą żadnego szczęśliwego rozwiązania, podejmuje decyzję o wielkim ciężarze moralnym, zgodną z jego ideałami, wpojonymi zasadami postępowania, wiedząc, że taki wybór wiąże się z wielkim ryzykiem lub wręcz z perspektywą śmierci.
b). Załącznik 2 – przykład mapy mentalnej
romantyczne cechy bohatera conradowskiego na przykładzie lorda Jima
lord jest postacią tajemniczą,
osamotniony w swoich działaniach
wrażliwy na krzywdę innych, chce pomagać jednak nie potrafi tego robić
jego postępowanie przynosi cierpienie i śmierć tym, których najbardziej kochał.
aby odkupić swoje winy rezygnuje z miłości
.głęboko wierzy w swoje ideały, nie chce zmieniać żelaznych zasad wytyczonych przez swojego ojca
marzy o mrożących krew w żyłach morskich przygodach jednak, kiedy taka sytuacja ma miejsce naprawdę, ucieka.
odwaga, siła i determinacja, z jaką walczy o ludzkie życie pozostaje jednie w sferze marzeń.
c). Załącznik 3 - notatki dla nauczyciela
nawiązania literackie - sytuacje conradowskie
Pan Tadeusz Adama Mickiewicza
Rozmowy z katem Kazimierza Moczarskiego
Niemcy Leona Kruczkowskiego
poezja K. K. Baczyńskiego
poezja T. Gajcego
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak