Syzyf i jego losy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść mitu,

  • zna losy Syzyfa,

  • wie, jak uzasadniać swoją opinię.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odtworzyć losy bohatera,

  • umie przedstawić rzeczowe argumenty i uzasadnić je,

  • potrafi analizować tekst literacki i stawiać wnioski na jego podstawie.

c) Postawy

Uczeń:

  • odróżnia dobro od zła,

  • umie ocenić czyn w kategorii moralnych,

  • przewiduje skutki złego postępowania.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • praca ze słownikami.

3. Środki dydaktyczne

  • Treść mitu,

  • słowniki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel dzieli uczniów na 4 zespoły i każdej grupie rozdaje kartę pracy (załącznik 1). Każdy zespół otrzymuje fragment tekstu mitu oraz definicję ze słownika.

Zadanie polega na uważnym przeczytaniu mitu i wskazaniu na podstawie tego fragmentu cech głównego bohatera.

b) Faza realizacyjna

Po przygotowaniu spisu cech Syzyfa przez poszczególne zespoły nauczyciel przystępuje

do analizy mitu. Najpierw prosi uczniów o przypomnienie zdarzeń przedstawionych w opowieści.

Można je zapisać w formie planu. Zdarzenia zostaną wyodrębnione dość szybko, bo każda grupa poda te wydarzenia, o których była mowa w ich fragmencie mitu. Plan właściwie ułoży się samoczynnie.

Potem nauczyciel przystępuje do charakteryzowania postaci plotkującego króla.

Najpierw należy zastanowić się, jakim człowiekiem był Syzyf?

Uczniowie odpowiadają na to pytanie, wykonując ćwiczenie 1, 2 i 3 (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Po wykonaniu ćwiczeń nauczyciel omawia z uczniami postawę Syzyfa, próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy król postąpił dobrze.

Odpowiedzi (wraz z argumentacją) uczniów należy zapisać.

Nauczyciel wyjaśnia również znaczenie związku frazeologicznego syzyfowa praca.

5. Bibliografia

J. Parandowski, Mitologia grecka, Wydawnictwo PULS, Warszawa 1992.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Ćwiczenie 1.

a) Bardzo lubił uczestniczyć w ucztach i balach. Był................................................................

(cechy charakteru)

b)

Nie zważał na zakazy i prośby bogów. Ciągle rozpowiadał o ich sekretach.

Był.................................................................................................................

(cechy charakteru)

c) Uwielbiał przechwalać się tym, że bywa na Olimpie.

Był................................................................................

( cechy charakteru)

Ćwiczenie 2.

Uzupełnij podane zdania.

Syzyf był..............................................., bo...............................................................

Syzyf był................................................., bo..............................................................

Syzyf był.................................................., bo..............................................................

Ćwiczenie 3.

Do podanych przymiotników dopisz rzeczowniki.

sprytny – ................................................................

zarozumiały – ........................................................

zuchwały – .............................................................

pewny siebie – .......................................................

gadatliwy – .............................................................

b) Notatki dla nauczyciela

  • Król postąpił źle, bo:

oszukiwał bogów, zawiódł ich zaufanie;

wykorzystał ich przyjaźń;

był zarozumiały i zapatrzony w siebie;

był egoistą;

udawał przyjaciela; był nieszczery;

złamał dotychczasowe nakazy, nie podporządkował się woli bogów;

uwięził bożka Tanatosa;

kłamał.

  • Syzyfowa praca, to nadaremny trud, praca bez końca i efektów.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi

do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.

R1bol7nfU8gLL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.24 KB w języku polskim
RfmypyU2B8Ngn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.00 KB w języku polskim