Syzyf i jego losy
Syzyf i jego losy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść mitu,
zna losy Syzyfa,
wie, jak uzasadniać swoją opinię.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odtworzyć losy bohatera,
umie przedstawić rzeczowe argumenty i uzasadnić je,
potrafi analizować tekst literacki i stawiać wnioski na jego podstawie.
c) Postawy
Uczeń:
odróżnia dobro od zła,
umie ocenić czyn w kategorii moralnych,
przewiduje skutki złego postępowania.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
praca ze słownikami.
3. Środki dydaktyczne
Treść mitu,
słowniki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku zajęć nauczyciel dzieli uczniów na 4 zespoły i każdej grupie rozdaje kartę pracy (załącznik 1). Każdy zespół otrzymuje fragment tekstu mitu oraz definicję ze słownika.
Zadanie polega na uważnym przeczytaniu mitu i wskazaniu na podstawie tego fragmentu cech głównego bohatera.
b) Faza realizacyjna
Po przygotowaniu spisu cech Syzyfa przez poszczególne zespoły nauczyciel przystępuje
do analizy mitu. Najpierw prosi uczniów o przypomnienie zdarzeń przedstawionych w opowieści.
Można je zapisać w formie planu. Zdarzenia zostaną wyodrębnione dość szybko, bo każda grupa poda te wydarzenia, o których była mowa w ich fragmencie mitu. Plan właściwie ułoży się samoczynnie.
Potem nauczyciel przystępuje do charakteryzowania postaci plotkującego króla.
Najpierw należy zastanowić się, jakim człowiekiem był Syzyf?
Uczniowie odpowiadają na to pytanie, wykonując ćwiczenie 1, 2 i 3 (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Po wykonaniu ćwiczeń nauczyciel omawia z uczniami postawę Syzyfa, próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy król postąpił dobrze.
Odpowiedzi (wraz z argumentacją) uczniów należy zapisać.
Nauczyciel wyjaśnia również znaczenie związku frazeologicznego syzyfowa praca.
5. Bibliografia
J. Parandowski, Mitologia grecka, Wydawnictwo PULS, Warszawa 1992.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Ćwiczenie 1.
a) Bardzo lubił uczestniczyć w ucztach i balach. Był................................................................
(cechy charakteru)
b)
Nie zważał na zakazy i prośby bogów. Ciągle rozpowiadał o ich sekretach.
Był.................................................................................................................
(cechy charakteru)
c) Uwielbiał przechwalać się tym, że bywa na Olimpie.
Był................................................................................
( cechy charakteru)
Ćwiczenie 2.
Uzupełnij podane zdania.
Syzyf był..............................................., bo...............................................................
Syzyf był................................................., bo..............................................................
Syzyf był.................................................., bo..............................................................
Ćwiczenie 3.
Do podanych przymiotników dopisz rzeczowniki.
sprytny – ................................................................
zarozumiały – ........................................................
zuchwały – .............................................................
pewny siebie – .......................................................
gadatliwy – .............................................................
b) Notatki dla nauczyciela
Król postąpił źle, bo:
oszukiwał bogów, zawiódł ich zaufanie;
wykorzystał ich przyjaźń;
był zarozumiały i zapatrzony w siebie;
był egoistą;
udawał przyjaciela; był nieszczery;
złamał dotychczasowe nakazy, nie podporządkował się woli bogów;
uwięził bożka Tanatosa;
kłamał.
Syzyfowa praca, to nadaremny trud, praca bez końca i efektów.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi
do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.