Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny, język polski

Temat: Szanowni Państwo...

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

5) rozpoznaje formy gatunkowe (zaproszenie, życzenie, gratulacje, zawiadomienie i ogłoszenie, instrukcje, w tym przepis).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Nabywa i utrwala umiejętności posługiwania się pisemnymi formami użytkowymi: zaproszenie, ogłoszenie, życzenia, gratulacje,

  • Doskonali umiejętność pisania,

  • Rozpoznaje różne formy gatunkowe pism użytkowych.

Nabywane umiejętności:

  • Czytanie, rozumienie i tworzenie różnych tekstów,

  • Rozpoznawanie i posługiwanie się pisemnymi formami użytkowymi: zaproszeniem, gratulacjami, ogłoszeniem, życzeniami,

  • Wyrażanie swoich spostrzeżeń i myśli w sposób prawidłowy,

  • Odróżnianie solenizanta od jubilata,

  • Współpraca w grupie.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Koperty z przykładowymi tekstami różnych form pism użytkowych, instrukcjami oraz zadaniami do wykonania,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, projektor multimedialny, tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Urodziny”,

  • Słowniki języka polskiegoIndeks górny 1,

  • Przygotowane przez nauczyciela plansze/rysunki na tablicy z rebusami (opis znajduje się w załączniku do scenariusza).

Metody nauczania:

  • Podająca: wyjaśnienie, pogadanka,

  • Problemowe: rozmowa kierowana, dyskusja,

  • Eksponująca: film,

  • Praktyczne: ćwiczenie przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Grupowa zróżnicowana,

  • Zbiorowa.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z uczniami; zapisuje temat zajęć na tablicy. Pyta, w jakich sytuacjach używa się zwrotu „Szanowni Państwo”. Dzieci powinny wymieniać różne formy wypowiedzi związane z używaniem form oficjalnych: przemówienie, przemowa, list, powiadomienie, zaproszenie itp. Następnie prowadzący zajęcia pyta, czy uczniowie wiedzą, jakie sytuacje życiowe wymagają tworzenia i użytkowania tego typu tekstów. Wśród odpowiedzi powinny pojawiać się następujące wskazania:

  • Wydarzenia obrzędowe, np. chrzciny, pierwsza komunia, ślub itp.,

  • Różne uroczystości rodzinne, publiczne, lokalne, państwowe itp.,

  • Ważne wydarzenia społecznościowe i rodzinne.

Prowadzący zajęcia objaśnia, że teksty takie należą do gatunku tekstów użytkowych i są często spotykane na co dzień.

Etap realizacji

Nauczyciel zawiesza na tablicy przygotowane na kartonowych planszach rebusy lub po prostu rysuje je na tablicy przed zajęciami (w załączniku do scenariusza). Może też wydrukować je i rozdać dzieciom na zajęciach.

Uczniowie rozwiązują rebusy. Nauczyciel pyta, kim jest solenizant, a kim jubilat, potem zaś pomaga dzieciom stworzyć definicje, które zostaną zapisane w zeszytach:

  • Jubilat – osoba obchodząca jubileusz, rocznicę urodzin, ślubu.

  • Solenizant – osoba obchodząca imieniny albo urodziny.

Uczniowie mogą sprawdzić ustalone przez siebie terminy w przygotowanych przez nauczyciela „Słownikach języka polskiego”.

Następnie prowadzący zajęcia wyświetla film z zasobu multimedialnego – jest to scenka: zaproszenie na przyjęcie urodzinowe. Po jego emisji prosi o krótkie opowiedzenie treści przedstawienia; pyta, jaka forma użytkowa tekstu została zaprezentowana: skąd wiadomo, że właśnie taka, jakie ma cechy charakterystyczne itp. Jakie jeszcze scenki moglibyśmy sobie wyobrazić w związku z okazją urodzin (np. przepis na tort, życzenia urodzinowe)? Omawia formy gatunkowe, uzupełniając wypowiedzi dzieci.

Nauczyciel poleca uczniom zastanowić się nad zagadnieniem organizacji jakiejś ceremonii, np. ślubu. Dzieci powinny wskazać na fakt wielu trudności przy organizacji tak dużego przedsięwzięcia oraz konieczności dobrego zaplanowania i przygotowania imprezy. Nauczyciel pyta, czy podobnie trzeba zaplanować mniejszą uroczystość, np. przyjęcie urodzinowe – kieruje rozmową tak, by dzieci wymieniły istotne elementy organizacji zabawy. Podpowiada, że uczniowie znają już pisemne formy użytkowe, które podczas przygotowywania każdej uroczystości mogą się bardzo przydać: dzieci wskazują na zaproszenie, ogłoszenie, gratulacje, życzenia.

W kolejnym etapie zajęć prowadzący zajęcia dzieli uczniów na grupy. Ich przedstawiciele losują koperty, w których umieszczone zostały definicje poszczególnych form użytkowych oraz krótkie przykładowe teksty ilustrujące. Na kartkach znajduje się również polecenie wykonania zadania, np.:

1. Ogłoszenie – zamieszczenie informacji o jakimś zdarzeniu. Powinno odpowiadać na pytania: Jakie zdarzenie? Kiedy? Gdzie? Kto? Przykładowe proponowane ogłoszenie:

WAŻNE DLA UCZNIÓW KL. IV‑VI

Są jeszcze wolne miejsca na wycieczkę do Trójmiasta, która odbędzie się w dniach 1–8 czerwca br. Orientacyjny koszt wycieczki – 550 zł. Chętni proszeni są o kontakt z opiekunem Samorządu Szkolnego, panem Piotrem Krawczykiem, do 25 maja 2013. Deklarując swój udział, należy przynieść podpisaną pisemną zgodę rodziców na wyjazd.

Piotr Krawczyk, opiekun Samorządu Szkolnego.

Polecenie:

Babcia Zofia i dziadek Jan Kowalscy w przyszłym miesiącu – 16 kwietnia – obchodzą 50. rocznicę ślubu. Cała rodzina żyje tym wydarzeniem! Przygotujcie ogłoszenie, które rodzina jubilatów umieści w lokalnej prasie.

2. Zaproszenie – pisemna prośba o przybycie lub wzięcie udziału w jakimś wydarzeniu. Powinno odpowiadać na pytania: Kto? Kogo? Na co? Kiedy? Gdzie?

ZAPROSZENIE

Przypadł nam w udziale miły zaszczyt zaproszenia

Pana Piotra Krawczyka

na Jubileusz 25‑lecia Szkoły Podstawowej nr 215 we Wrocławiu,

który będzie odbędzie się 15 czerwca 2013 r., o godz. 11. 00, w budynku szkoły przy ul. Wiejskiej 14. W imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy.

Komitet Organizacyjny Obchodów Jubileuszu

Polecenie:

Babcia Zofia i dziadek Jan Kowalscy w przyszłym miesiącu – 16 kwietnia – obchodzą 50. rocznicę ślubu. Cała rodzina żyje tym wydarzeniem! Przygotujcie wzór pisemnego zaproszenia na tę uroczystość.

3. Życzenia – formułka, za pomocą której wyraża się pragnienie korzystnych zmian dla odbiorcy życzeń, ulepszenia przyszłości. Powinno odpowiadać na pytania: Kto? Komu? Czego? Z jakiej okazji?

Kochanej Babci, z okazji 70. urodzin, jeszcze wielu lat życia w zdrowiu,

życzą wnuki: Paulinka, Maja, Janek i Staś.

Polecenie:

Babcia Zofia i dziadek Jan Kowalscy w przyszłym miesiącu – 16 kwietnia – obchodzą 50. rocznicę ślubu. Cała rodzina żyje tym wydarzeniem! Przygotujcie piękne życzenia dla jubilatów, które bliscy umieszczą w lokalnej prasie.

4. Gratulacje – wyrazy uznania. Powinno odpowiadać na pytania: Kto? Komu? Czego? Z jakiej okazji?

Kochany Janku,

Gratuluję sukcesu i życzę Ci dalszych osiągnięć.

Twoja siostra Marysia

Polecenie:

Babcia Zofia i dziadek Jan Kowalscy w przyszłym miesiącu – 16 kwietnia – obchodzą 50. rocznicę ślubu. Cała rodzina żyje tym wydarzeniem! Ułóżcie gratulacje, które bliscy wpiszą w pamiątkowy album dla jubilatów.

5. Tekst urzędowy – zawiadomienie. Jest bardzo bliskie ogłoszeniu, dlatego powinno zawierać podobne informacje: Gdzie? Kiedy? Po co? W jakim celu?. Może mieć dodatkowe uwagi na temat sprawy stanowiącej przedmiot zawiadomienia. Zawiadamiamy (oraz otrzymujemy zawiadomienie) o zmianach organizacyjnych, zebraniu, kursie, spotkaniu, imprezie towarzyskiej, kulturalnej, ślubie itp.

Szanowni Rodzice!

Uprzejmie zawiadamiamy, że w dniach 7 i 8 kwietnia w godz. 10.00–12.00 w świetlicy szkolnej odbędzie się konkurs recytatorski dla uczniów kl. IV–VI. W związku z wydarzeniem prosimy, by wówczas wyjątkowo odprowadzić dzieci pozostające w tych godzinach pod opieką świetlicy do stołówki szkolnej, gdzie oczekiwać na nie będą panie sprawujące opiekę świetlicową.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

Dyrekcja Szkoły

Polecenie:

Babcia Zofia i dziadek Jan Kowalscy w przyszłym miesiącu – 16 kwietnia – obchodzą 50. rocznicę ślubu. Cała rodzina żyje tym wydarzeniem! Ułóżcie zawiadomienie dla zakładu pracy, w których państwo Kowalscy pracowali przed emeryturą, o nadchodzącej uroczystości.

6. Instrukcja: informacja o sposobie wykonania i /lub użytkowania czegoś, zawierająca dokładne, szczegółowe pouczenia i wskazówki. Rodzajem instrukcji jest przepis.

INSTRUKCJA OBSŁUGI DECKU, DESKOROLKI

1. Przed rozpoczęciem użytkowania należy zapoznać się z instrukcją obsługi.

2. Deskorolka typ waveboard (łamana).

3. Maksymalne obciążenie deskorolki to 40 kg.

Deck i deskorolka przeznaczone są do jazdy po gładkich, twardych, suchych nawierzchniach. W miarę możliwości z dala od innych użytkowników drogi. Jazda po nieodpowiednich nawierzchniach może być przyczyną uszkodzenia układu jezdnego oraz wypadku.

W trakcie użytkowania należy przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Jazda za samochodami i innymi pojazdami jest zabroniona.

Deck lub deskorolkę należy dobrać odpowiednio do rozmiaru stopy, wagi ciała.

UWAGA! Wykonywanie ewolucji, skoków, wbieganie na deskę, może być niebezpieczne!

Polecenie:

Babcia Zofia i dziadek Jan Kowalscy w przyszłym miesiącu – 16 kwietnia – obchodzą 50. rocznicę ślubu. Cała rodzina żyje tym wydarzeniem! Wyobraźcie sobie, że odpowiadacie za organizację oprawy muzycznej. Ułóżcie prostą instrukcję użytkowania odtwarzacza mp3, który jest podłączony do sprzętu grającego, dla kogoś, kto będzie chciał zmienić bieżącą muzykę.

Po skończonej pracy grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy, dzieci dyskutują nad innymi możliwościami wykonania poleceń, a następnie zapisują poprawne przykłady tekstów użytkowych w zeszytach.

Etap końcowy

Nauczyciel podsumowuje wraz z uczniami zajęcia; pyta ich, czego się nauczyli, co utrwalili. Zadaje im pracę domową z poleceniem:

Ułóż dwa teksty, np. gratulacje i zawiadomienie urzędowe, przepis, zaproszenie itp.


  1. np. Słownik języka polskiego, red. Drabik L., Kubiak‑Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, wydania i opracowania wcześniejsze i późniejsze.

RBMPiVHjTl5Jd

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 83.78 KB w języku polskim
R1QSUzB9d0d53

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 53.41 KB w języku polskim
R1K6XA9WPxe2f

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 53.41 KB w języku polskim
ROSTdIJA3hChZ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 83.78 KB w języku polskim
ROdAFk4ADOwDo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 83.78 KB w języku polskim
R506zxExbBhlX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 53.41 KB w języku polskim
Rwinl7BR7WTjt

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 87.88 KB w języku polskim
RFCUlJiVJNliK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 116.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3