Autor/autorka

Jarosław Chmielewski

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa IV

2. Przedmiot

historia

3. Temat zajęć

Szare Szeregi

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynika z podstawy programowej z historii.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie technologii informacyjnych w nauczaniu zdalnym daje możliwość rzeczywistego kontaktu z uczniem, uatrakcyjnia przekazywanie wiedzy i wpływa pozytywnie na aktywność uczniów na zajęciach. Daje także możliwość weryfikowania ich wiedzy.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie uczniów z wydarzeniami dotyczącymi II wojny światowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o: „Zośce”, „Alku”, „Rudym” i „Szarych Szeregach”.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wie, co to były: Armia Krajowa, Szare Szeregi, Polskie Państwo Podziemne, tajne nauczanie, mały sabotaż.

  2. Uczeń zna datę rozpoczęcia II wojny światowej.

  3. Uczeń wie, kim byli „Rudy”, „Alek” i „Zośka”.

  4. Uczeń opowiada o „Akcji pod Arsenałem”.

  5. Uczeń wymienia i omawia formy represji stosowane przez okupantów wobec Polaków.

  6. Uczeń wymienia i omawia sposoby walki Polaków z okupantem.

  7. Uczeń rozumie, dlaczego należy czcić pamięć Polaków prześladowanych podczas II wojny światowej.

9. Metody i formy pracy

Wykład, pogadanka, praca z tekstem źródłowym, burza mózgów.

10. Środki dydaktyczne

Film „Mały sabotaż - Szare Szeregi w walce o wolną Polskę” https://www.youtube.com/watch?v=DARWgtzJJ8U
Tekst źródłowy „Katechizm młodego Polaka” https://epodreczniki.pl/a/wielkie-male-dzialanie/D3dj0zBb1 
Film komiksowy „Akcja pod Arsenałem 26 marca 1943 - Szare Szeregi” https://www.youtube.com/watch?v=wGxTUoUd-mU 
Podręcznik WSiP „Historia 4”
Padlet https://padlet.com/jchmielewski1/ou4e3016jkf01ekj 
Zadania w aplikacji Learning Apps https://learningapps.org/display?v=pg4pb23rc20 oraz https://learningapps.org/4490116

11. Wymagania w zakresie technologii

Nauczyciel - laptop z dostępem do Internetu, aplikacja Teams

Uczniowie - laptop, tablet, smartfon z dostępem do Internetu, aplikacja Teams

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Film „Szare Szeregi. Polska w czasie II wojny światowej”

    • Czas trwania: 8 min.

    • Opis aktywności:

      Uczniowie w ramach wprowadzenia do tematu oglądają film „ Mały sabotaż - Szare Szeregi w walce o wolną Polskę” przygotowany przez Muzeum Pana Tadeusza https://www.youtube.com/watch?v=DARWgtzJJ8U

      Przedstawienie najważniejszych informacji:
      1. Kiedy wybuchła II wojna światowa.
      2. Jakie państwa zaatakowały Polskę.
      3. Czym były Polskie Państwo Podziemne i Szare Szeregi.
      4. Jakie były formy walki cywilnej.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja na temat konspiracji i sposobów walki

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie na podstawie obejrzanego filmu odpowiadają na pytania dotyczące wybuchu II wojny światowej, polityki stosowanej przez okupantów oraz zasad i form działalności konspiracyjnej. 
        2. Praca z tekstem źródłowym „Katechizm młodego Polaka”. https://epodreczniki.pl/a/wielkie-male-dzialanie/D3dj0zBb1 
        Pogadanka na temat sposobów walki cywilnej i zasad, jakimi powinni się kierować młodzi ludzie pod okupacją, jako podstawowy obowiązek każdego Polaka.

  • Aktywność 3

    • Temat: Film przygotowany przez IPN pt. „Akcja pod Arsenałem 26 marca 1943 - Szare Szeregi”.

    • Czas trwania: 14 min.

    • Opis aktywności:

      Uczniowie oglądają film w formie komiksu opowiadający o akcji odbicia „Rudego” z rąk Niemców.

      https://www.youtube.com/watch?v=wGxTUoUd-mU

  • Aktywność 4

    • Temat: Burza mózgów

    • Czas trwania: 5 min.

    • Opis aktywności:

      Zadaniem uczniów jest dokończenie zdania: Młodzi Polacy podczas okupacji zachowali się ...

13. Sposób ewaluacji zajęć

Rozwiązanie przez uczniów ćwiczeń za pomocą aplikacji Learning Apps
https://learningapps.org/display?v=pg4pb23rc20 
https://learningapps.org/4490116

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz został przygotowany do przeprowadzenia lekcji zdalnej, ale z powodzeniem może zostać wykorzystany także do przeprowadzenia lekcji stacjonarnej.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna