Szare Szeregi
Autor/autorka
Jarosław Chmielewski
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa IV
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Szare Szeregi
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynika z podstawy programowej z historii.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii informacyjnych w nauczaniu zdalnym daje możliwość rzeczywistego kontaktu z uczniem, uatrakcyjnia przekazywanie wiedzy i wpływa pozytywnie na aktywność uczniów na zajęciach. Daje także możliwość weryfikowania ich wiedzy.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z wydarzeniami dotyczącymi II wojny światowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o: „Zośce”, „Alku”, „Rudym” i „Szarych Szeregach”.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wie, co to były: Armia Krajowa, Szare Szeregi, Polskie Państwo Podziemne, tajne nauczanie, mały sabotaż.
Uczeń zna datę rozpoczęcia II wojny światowej.
Uczeń wie, kim byli „Rudy”, „Alek” i „Zośka”.
Uczeń opowiada o „Akcji pod Arsenałem”.
Uczeń wymienia i omawia formy represji stosowane przez okupantów wobec Polaków.
Uczeń wymienia i omawia sposoby walki Polaków z okupantem.
Uczeń rozumie, dlaczego należy czcić pamięć Polaków prześladowanych podczas II wojny światowej.
9. Metody i formy pracy
Wykład, pogadanka, praca z tekstem źródłowym, burza mózgów.
10. Środki dydaktyczne
Film „Mały sabotaż - Szare Szeregi w walce o wolną Polskę” https://www.youtube.com/watch?v=DARWgtzJJ8U
Tekst źródłowy „Katechizm młodego Polaka” https://epodreczniki.pl/a/wielkie-male-dzialanie/D3dj0zBb1
Film komiksowy „Akcja pod Arsenałem 26 marca 1943 - Szare Szeregi” https://www.youtube.com/watch?v=wGxTUoUd-mU
Podręcznik WSiP „Historia 4”
Padlet https://padlet.com/jchmielewski1/ou4e3016jkf01ekj
Zadania w aplikacji Learning Apps https://learningapps.org/display?v=pg4pb23rc20 oraz https://learningapps.org/4490116
11. Wymagania w zakresie technologii
Nauczyciel - laptop z dostępem do Internetu, aplikacja Teams
Uczniowie - laptop, tablet, smartfon z dostępem do Internetu, aplikacja Teams
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Film „Szare Szeregi. Polska w czasie II wojny światowej”
Czas trwania: 8 min.
Opis aktywności:
Uczniowie w ramach wprowadzenia do tematu oglądają film „ Mały sabotaż - Szare Szeregi w walce o wolną Polskę” przygotowany przez Muzeum Pana Tadeusza https://www.youtube.com/watch?v=DARWgtzJJ8U
Przedstawienie najważniejszych informacji:
1. Kiedy wybuchła II wojna światowa.
2. Jakie państwa zaatakowały Polskę.
3. Czym były Polskie Państwo Podziemne i Szare Szeregi.
4. Jakie były formy walki cywilnej.
Aktywność 2
Temat: Refleksja na temat konspiracji i sposobów walki
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Uczniowie na podstawie obejrzanego filmu odpowiadają na pytania dotyczące wybuchu II wojny światowej, polityki stosowanej przez okupantów oraz zasad i form działalności konspiracyjnej.
2. Praca z tekstem źródłowym „Katechizm młodego Polaka”. https://epodreczniki.pl/a/wielkie-male-dzialanie/D3dj0zBb1
Pogadanka na temat sposobów walki cywilnej i zasad, jakimi powinni się kierować młodzi ludzie pod okupacją, jako podstawowy obowiązek każdego Polaka.
Aktywność 3
Temat: Film przygotowany przez IPN pt. „Akcja pod Arsenałem 26 marca 1943 - Szare Szeregi”.
Czas trwania: 14 min.
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają film w formie komiksu opowiadający o akcji odbicia „Rudego” z rąk Niemców.
https://www.youtube.com/watch?v=wGxTUoUd-mU
Aktywność 4
Temat: Burza mózgów
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Zadaniem uczniów jest dokończenie zdania: Młodzi Polacy podczas okupacji zachowali się ...
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rozwiązanie przez uczniów ćwiczeń za pomocą aplikacji Learning Apps
https://learningapps.org/display?v=pg4pb23rc20
https://learningapps.org/4490116
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz został przygotowany do przeprowadzenia lekcji zdalnej, ale z powodzeniem może zostać wykorzystany także do przeprowadzenia lekcji stacjonarnej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna