Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Szata roślinna i świat zwierzęcy

  • uczeń zna pojęcia: potencjalna roślinność naturalna, zbiorowiska azonalne, grąd, łęg, bór, olsy, dąbrowa lesistość, drzewostan, las ochronny

  • uczeń zna gatunki zwierząt dziko żyjących występujących na terytorium Polski

  • uczeń nazywa i rozpoznaje typy zbiorowisk roślinnych w Polsce

  • uczeń rozpoznaje wybrane gatunki roślin i zwierząt

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach

Metody: karty pracy, praca z mapą.

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”, wyd. M. Rożak (tekst str.47 – 49), mapa „Potencjalna roślinność naturalna” i mapa „Rozsiedlenie wybranych gatunków zwierząt” w Atlasie geograficznym dla gimnazjum „Polska , kontynenty, świat” PPWK, lub str. 82 – 83 „Flora i fauna w Polsce” w Ilustrowanym Atlasie Świata dla gimnazjum, Mapa fizyczna Polski Szkolny słownik geograficzny – J. Flis, karty pracy.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania przypominające wiadomości z klasy pierwszej dotyczące stref roślinnych na Ziemi (w celu przypomnienia w jakich strefach roślinnych położona jest Polska). Nauczyciel prosi uczniów o odliczenie od 1 do 3 lub w inny sposób dzieli klasę na 3 grupy.

  • uczniowie tworzą grupy.

    • nauczyciel przedstawia klasie temat „Szata roślinna i świat zwierzęcy Polski”. Omawia cele lekcji, informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych do tematu, a następnie rozdaje każdej grupie kartę pracy

    • nauczyciel podaje podręcznik i mapy w atlasie geograficznym jako główne źródło informacji do lekcji .

    • nauczyciel podaje czas wykonywania zadania (ok. 15‑20 min.)

    • praca w grupach nad zadaniem

    • wypisanie na kartach pracy rozwiązań

    • nauczyciel kontroluje pracę uczniów, pomaga w rozwiązaniu problemów

    • prezentacja uzupełnionych kart pracy grup

  • nauczyciel zadaje pytania utrwalające wiadomości z bieżącej lekcji, np.:

  • wymień funkcje ekologiczne lasu

  • jaką rolę pełnia lasy ochronne?

  • podaj przykłady naturalnych zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce

  • jaki jest współczynnik lesistości w Polsce?

  • które województwa mają najwyższy (najniższy) wskaźnik lesistości, itp.

    • nauczyciel ocenia pracę grup wg własnych kryteriów zgodnych z PSO.

Bibliografia

  1. Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

  2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

  3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II, SOP Toruń 1999.

  4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

  5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006

  6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk –Straszyn 2004.

  7. Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski (str.50–53) Wyd. M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

Karta pracy ucznia

R1YRpiIGXOJBy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.50 KB w języku polskim