Szkocja - ćwiczenia w czytaniu i szukaniu informacji w Internecie
Szkocja - ćwiczenia w czytaniu i szukaniu informacji w Internecie
1. Cele lekcji
Cel ogólny lekcji: doskonalenie sprawności czytania w oparciu o temat: Szkocja, ćwiczenie w wyszukiwaniu informacji w Internecie, poznawanie kultury Szkocji.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
podstawowe fakty związane z kulturą, historią, literaturą Szkocji,
słowa związane ze zwyczajami szkockimi,
poszerza słownictwo z zakresu zwyczajów, kultury, polityki,
adresy stron internetowych o Szkocji.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi czytać ze zrozumieniem,
potrafi wyszukać informacje o Szkocji w Internecie,
potrafi odpowiedzieć na pytania do tekstu i wykonać ćwiczenie typu prawda/fałsz,
dokonuje selekcji materiału znalezionego w internecie.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje z nauczycielem i kolegami,
właściwie zachowuje się podczas pracy z komputerem i podręcznikiem (nie rozmawia na inne tematy),
wykonuje polecenia nauczyciela.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, metoda programowana (praca z Internetem i komputerem)
Forma: praca indywidualna, praca w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, komputer, internet
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i etapy lekcji oraz sprawdza pracę domową 1 osobie i pyta ją z materiału poznanego na ostatniej lekcji. Przykładowe zadanie dla odpowiadającego ucznia: przetłumacz zdania na język angielski (parties, modal verbs, congratulations).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie uruchamiają komputery i przeglądarki internetowe oraz wyszukują informacje o Szkocji na stronach internetowych podanych w podręczniku (strona 46). Mają za zadanie znaleźć odpowiedzi na pytania:
What is the capital of Scotland?
How do Scottish people celebrate the New Year?
What is the Scottish national dish?
What happens at the Edinburgh Festival?
What are bagpipes, kilt, tossing the caber, first footing?
Uczniowie odpowiadają na pytania, a jeśli nie znaleźli odpowiedzi na stronach internetowych, znajdą je w podręczniku (strona 46‑7). Nauczyciel poprawia ewentualne błędy i, w formie pogadanki, podaje inne ważne fakty o tym państwie, pokazuje zdjęcia, mapy i plakaty o Szkocji, a także pyta uczniów o ich wiadomości na ten temat (symbole, flagi, znani ludzie).
Uczniowie przeglądają dokładniej w podręczniku tekst o Szkocji i wykonują ćwiczenie typu prawda / fałsz (przykłady: Scotland is an independent country. Scotland has its own football team.). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Praca samodzielna lub w parach. Pomoc nauczyciela ogranicza się do wyjaśnienia nieznanych słów. Kiedy uczniowie są gotowi, nauczyciel prosi o przeczytanie odpowiedzi na głos. Informacje, które powinny znaleźć się w zeszytach uczniów zawarte zostały w załączniku (a).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową i przypomina o konieczności powtórzenia nowego materiału na następną lekcję.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Pearson Longman, Spain 2004.
OkońW., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.
Strony internetowe:
6. Załączniki
a) Notatka
The capital of Scotland – Edinburgh.
People play bagpipes, dance in the streets, watch fireworks and sing on Hogmanay (sylwester)
National Scottish dish – haggis (made from liver, cereals and fat served in a sheep’s skin)
Edinburgh Festival – art, theatre, opera, classical music, plays, films, dance, Military Tattoo
Bagpipes – instrument
first footing – visiting friends
tossing the caber – Highland Games
b) Zadanie domowe
Odpowiedz na pytania do tekstu (ćwiczenie nr 4 z podręcznika). Opisz, na którą szkocką imprezę byś poszedł i dlaczego. Powtórz w domu poznany dziś materiał.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak