Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Szkocja - ćwiczenia w czytaniu i szukaniu informacji w Internecie

1. Cele lekcji

Cel ogólny lekcji: doskonalenie sprawności czytania w oparciu o temat: Szkocja, ćwiczenie w wyszukiwaniu informacji w Internecie, poznawanie kultury Szkocji.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • podstawowe fakty związane z kulturą, historią, literaturą Szkocji,

  • słowa związane ze zwyczajami szkockimi,

  • poszerza słownictwo z zakresu zwyczajów, kultury, polityki,

  • adresy stron internetowych o Szkocji.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • potrafi wyszukać informacje o Szkocji w Internecie,

  • potrafi odpowiedzieć na pytania do tekstu i wykonać ćwiczenie typu prawda/fałsz,

  • dokonuje selekcji materiału znalezionego w internecie.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje z nauczycielem i kolegami,

  • właściwie zachowuje się podczas pracy z komputerem i podręcznikiem (nie rozmawia na inne tematy),

  • wykonuje polecenia nauczyciela.

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, metoda programowana (praca z Internetem i komputerem)

  • Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, komputer, internet

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i etapy lekcji oraz sprawdza pracę domową 1 osobie i pyta ją z materiału poznanego na ostatniej lekcji. Przykładowe zadanie dla odpowiadającego ucznia: przetłumacz zdania na język angielski (parties, modal verbs, congratulations).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie uruchamiają komputery i przeglądarki internetowe oraz wyszukują informacje o Szkocji na stronach internetowych podanych w podręczniku (strona 46). Mają za zadanie znaleźć odpowiedzi na pytania:

    • What is the capital of Scotland?

    • How do Scottish people celebrate the New Year?

    • What is the Scottish national dish?

    • What happens at the Edinburgh Festival?

    • What are bagpipes, kilt, tossing the caber, first footing?

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania, a jeśli nie znaleźli odpowiedzi na stronach internetowych, znajdą je w podręczniku (strona 46‑7). Nauczyciel poprawia ewentualne błędy i, w formie pogadanki, podaje inne ważne fakty o tym państwie, pokazuje zdjęcia, mapy i plakaty o Szkocji, a także pyta uczniów o ich wiadomości na ten temat (symbole, flagi, znani ludzie).

  3. Uczniowie przeglądają dokładniej w podręczniku tekst o Szkocji i wykonują ćwiczenie typu prawda / fałsz (przykłady: Scotland is an independent country. Scotland has its own football team.). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Praca samodzielna lub w parach. Pomoc nauczyciela ogranicza się do wyjaśnienia nieznanych słów. Kiedy uczniowie są gotowi, nauczyciel prosi o przeczytanie odpowiedzi na głos. Informacje, które powinny znaleźć się w zeszytach uczniów zawarte zostały w załączniku (a).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia pracę uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową i przypomina o konieczności powtórzenia nowego materiału na następną lekcję.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Pearson Longman, Spain 2004.

  2. OkońW., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.

  4. Strony internetowe:

www.visitscotland.com

www.scotlandonline.com

www.robertburns.org

6. Załączniki

a) Notatka

The capital of Scotland – Edinburgh.

People play bagpipes, dance in the streets, watch fireworks and sing on Hogmanay (sylwester)

National Scottish dish – haggis (made from liver, cereals and fat served in a sheep’s skin)

Edinburgh Festival – art, theatre, opera, classical music, plays, films, dance, Military Tattoo

Bagpipes – instrument

first footing – visiting friends

tossing the caber – Highland Games

b) Zadanie domowe

Odpowiedz na pytania do tekstu (ćwiczenie nr 4 z podręcznika). Opisz, na którą szkocką imprezę byś poszedł i dlaczego. Powtórz w domu poznany dziś materiał.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RIzv9kEvSPsz4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.99 KB w języku polskim
R1H5O5FHpS0In

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim