Szkoła – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Szkoła – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i czytania, powtarzając słownictwo dotyczące szkoły, pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat egzaminu maturalnego
słownictwo dotyczące szkoły i edukacji
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zrozumieć pytania związane ze szkołą i odpowiedzieć na nie
ćwiczy sprawność mówienia i czytania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji powtórzenia wiadomości
wykonuje ćwiczenia związane z tematem
potrafi korzystać ze słownika
wyraża opinie na temat szkoły
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w grupach i w kontaktach z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami w grupie i nauczycielem
nie wstydzi się wyrażać swoich opinii
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca ze słownikiem, metoda frontalna
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo związane ze szkołą. Będziecie pracować ze słownikiem.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What school subjects do you know? Uczniowie podają odpowiedzi i zapisują je na tablicy. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel pyta uczniów o przedmioty: What are you going to pass during your matura exam? Which one do you like? Which are you good/bad at? Which are useful/not necessary? Uczniowie odpowiadają a nauczyciel poprawia błędy. Dodatkowe pytania, które można zadać uczniom, znajdują się w załączniku (b).
Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup i otwierają podręczniki na stronie 41‑42. Każda grupa ma wykonać 1 ćwiczenie przydzielone przez nauczyciela. Nauczyciel rozdaje słowniki, a uczniowie wykonują ćwiczenia. Nauczyciel chodzi po klasie, pomaga w trudnościach i sprawdza, czy uczniowie nie przepisują odpowiedzi z klucza (nie powinni zaglądać do klucza, chyba że są bardzo słabi).
Gotowi uczniowie czytają i wyjaśniają swoje ćwiczenia po polsku, a reszta klasy uzupełnia ćwiczenia z tego działu, których jeszcze nie wykonywali. Nauczyciel ocenia odpowiedzi (OK/wrong), poprawia i uzupełnia.
Nauczyciel pyta uczniów o szkołę: What school have you gone to? What exams have you taken? etc. Uczniowie odpowiadają ustnie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie oddają słowniki. Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś słów, zapowiada kartkówkę.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
kinds of schools (primary, secondary…)
pass, fail, attend, memorise, certificate, term, scholarship, head teacher, degree, etc
collocations with do, make, take
subjects
Dodatkowe pytania
What are you going to study?
Would you like to go to a single‑sex school?
Why don’t you do your homework?
What do you think about paid education? etc.
Zadanie domowe
Naucz się powtórzonego dzisiaj słownictwa.
Wykonaj ćwiczenie 5/42 i przetłumacz je na język polski.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ szkoła jest dla uczniów bardzo żywym tematem, należy sporo czasu poświęcić na wysłuchanie ich opinii i zadać kilka dodatkowych pytań. Personifikacja doświadczenia i wzbudzenie emocji ułatwi im zapamiętanie materiału.