Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Szkoła – ćwiczenia utrwalające słownictwo

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i czytania, powtarzając słownictwo dotyczące szkoły, pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat egzaminu maturalnego

  • słownictwo dotyczące szkoły i edukacji

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zrozumieć pytania związane ze szkołą i odpowiedzieć na nie

  • ćwiczy sprawność mówienia i czytania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji powtórzenia wiadomości

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem

  • potrafi korzystać ze słownika

  • wyraża opinie na temat szkoły

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w grupach i w kontaktach z nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami w grupie i nauczycielem

  • nie wstydzi się wyrażać swoich opinii

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca ze słownikiem, metoda frontalna

Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo związane ze szkołą. Będziecie pracować ze słownikiem.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What school subjects do you know? Uczniowie podają odpowiedzi i zapisują je na tablicy. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  2. Nauczyciel pyta uczniów o przedmioty: What are you going to pass during your matura exam? Which one do you like? Which are you good/bad at? Which are useful/not necessary? Uczniowie odpowiadają a nauczyciel poprawia błędy. Dodatkowe pytania, które można zadać uczniom, znajdują się w załączniku (b).

  3. Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup i otwierają podręczniki na stronie 41‑42. Każda grupa ma wykonać 1 ćwiczenie przydzielone przez nauczyciela. Nauczyciel rozdaje słowniki, a uczniowie wykonują ćwiczenia. Nauczyciel chodzi po klasie, pomaga w trudnościach i sprawdza, czy uczniowie nie przepisują odpowiedzi z klucza (nie powinni zaglądać do klucza, chyba że są bardzo słabi).

  4. Gotowi uczniowie czytają i wyjaśniają swoje ćwiczenia po polsku, a reszta klasy uzupełnia ćwiczenia z tego działu, których jeszcze nie wykonywali. Nauczyciel ocenia odpowiedzi (OK/wrong), poprawia i uzupełnia.

  5. Nauczyciel pyta uczniów o szkołę: What school have you gone to? What exams have you taken? etc. Uczniowie odpowiadają ustnie.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie oddają słowniki. Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś słów, zapowiada kartkówkę.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

kinds of schools (primary, secondary…)

pass, fail, attend, memorise, certificate, term, scholarship, head teacher, degree, etc

collocations with do, make, take

subjects

Dodatkowe pytania

What are you going to study?

Would you like to go to a single‑sex school?

Why don’t you do your homework?

What do you think about paid education? etc.

Zadanie domowe

Naucz się powtórzonego dzisiaj słownictwa.

Wykonaj ćwiczenie 5/42 i przetłumacz je na język polski.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ponieważ szkoła jest dla uczniów bardzo żywym tematem, należy sporo czasu poświęcić na wysłuchanie ich opinii i zadać kilka dodatkowych pytań. Personifikacja doświadczenia i wzbudzenie emocji ułatwi im zapamiętanie materiału.

Rn5CIoPW0yiyJ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.79 KB w języku polskim
R1EPKcqLF3cOp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim