RajlndhsIWpAo1
Ilustracja przedstawia zwiniętą w rolkę czarno-białą gazetę na białym tle.
Okładka - szkolni dziennikarze
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Prasa to jedno z najstarszych mediów. Jej początki w Polsce sięgają XVI wieku, kiedy
to zaczęto drukować pierwsze teksty z informacjami (tzw. gazety ulotne). Obecnie prasa funkcjonuje zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. To jedno z najważniejszych mediów, które każdego dnia dostarcza informacji o aktualnych wydarzeniach. Stanowi również źródło wiedzy i rozrywki, sprzyja poszerzaniu zainteresowań. Do podstawowych gatunków dziennikarskich należą newsnewsnews, reportażreportażreportaż, wywiadwywiadwywiad.

Zawód dziennikarza nie należy do łatwych, wymaga odpowiedniego wykształcenia oraz predyspozycji. Dziennikarz musi dbać o aktualność i wiarygodność przekazywanych wiadomości. Zbiera i sprawdza informacje, przeprowadza wywiady, podróżuje. Często pracuje pod presją czasu.

W wielu szkołach wydawane są gazetki informujące o aktualnościach związanych z życiem danej placówki. Często zawierają one artykuły pogłębiające wiedzę z różnych dziedzin. Dostarczają rozrywki w postaci żartów, krzyżówek, konkursów. Zachęcają do włączania się w różnorodne akcje i przedsięwzięcia. Praca w redakcji szkolnej gazetki to doskonała okazja do spróbowania swoich sił jako dziennikarz.

Już wiesz

1. Zapoznaj się z aktualnymi doniesieniami internetowych serwisów dziennikarskich. Zwróć uwagę na sposób prezentowania wiadomości najważniejszych, najnowszych, ciekawostek. Jakie dostrzegasz różnice?
Swoimi spostrzeżeniami możesz podzielić się z koleżankami i kolegami z klasy.

Rej2nLZIUUk7l
Miejsce na notatkę ucznia.

2. Wybierz trzy wiadomości dotyczące twojej szkoły, najbliższej okolicy lub miejscowości, które według ciebie powinny znaleźć się na pierwszej stronie szkolnej gazety. Możesz podzielić się swoimi pomysłami z koleżankami i kolegami.

RKstuIfQ1tboC
Miejsce na notatkę ucznia.

3. Zastanów się, jak mogłoby wyglądać pierwsze wydanie gazetki przygotowane przez redaktorów z twojej klasy/szkoły.

RQpFeMmyEwHSK
Miejsce na notatkę ucznia.
news
wywiad
reportaż
j0000007VPB2v27_0000000K

Jak przygotować wydanie gazety?

Media są źródłem informacji, wiedzy, rozrywki. Wpływają na nasze gusta i kształtują opinie. Mimo że wiele tekstów medialnych zawiera fakty, wspólną cechą komunikatów dziennikarskich jest chęć oddziaływania na emocje czytelnika. W tym celu twórcy artykułów często posługują się językiem potocznym, grą słów czy zaskakującymi skrótami myślowymi.

Co charakteryzuje sposób wypowiadania się we współczesnych mediach?

  • Teksty odznaczają się różnorodnością i kreatywnościąkreatywnośćkreatywnością – w wielu wypadkach prezentowane wiadomości i opinie urozmaicone są przez intrygujące gry słów i skojarzenia; poważnym tematom często towarzyszą utrzymane w żartobliwej formie komentarze.

  • Media przemawiają językiem przeciętnego odbiorcy. Można w nich odnaleźć środki wyrazu funkcjonujące również w reklamie, np. metafory, powszechnie używane frazeologizmy, odwołania do filmów i gier, przekształcenia popularnych przysłów czy znanych cytatów i piosenek.

  • W dobrym dziennikarstwie o trudnych tematach mówi się w przystępny sposób, używając poprawnej polszczyzny i zrozumiałego słownictwa.

j0000007VPB2v27_0000000V
kreatywność
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Szkolne gazetki

Tworzenie uczniowskich zespołów redakcyjnych i wydawanie szkolnych gazetek to popularny sposób doskonalenia umiejętności pisania różnych form wypowiedzi, pracy w zespole, poszerzania zainteresowań, a nawet odkrywania życiowych pasji.

R17x0gAMaNDev
Szkolna gazetka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ruic3s3IHtjQW
Szkolna gazetka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij znaczenie terminów związanych z prasą: winieta, stopka, szpalta, kolumna. Następnie odszukaj je na powyższych grafikach przedstawiających szkolne gazetki.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Korzystając ze słownika języka polskiego, wyjaśnij znaczenie terminów związanych z prasą: stopkaszpaltakolumnawinieta.

RUDsMsnhXdrv8
Miejsce na notatkę ucznia.

Rozwiązanie: Terminy związane z prasą:

  • winieta - ozdoba w druku, pasek tytułowy czasopisma lub gazety,

  • stopka - metryka czasopisma, informacja o składzie, redakcji, adresie, itp.

  • szpalta - pionowy pas tekstu o określonej szerokości,

  • kolumna - skład tekstu odpowiadający jednej stronie.

Polecenie 1

Wykorzystaj przygotowany wcześniej materiał dotyczący twojej szkoły/najbliższej okolicy. Zachęć do współpracy koleżanki i kolegów z klasy lub szkoły i wspólnie zaprojektujcie pierwszą stronę szkolnej gazetki - możecie skorzystać z poniższego wzoru.

Zajawka do artykułu z kolejnej strony
LidlidLid
Tytuł artykułu

Zajawka do artykułu z kolejnej strony
Lid
Tytuł artykułu

Tytuł
nazwa wydawcy
miejsce i data wydania

Nagłówek najważniejszej informacji (1)

Komentarz (1)

Fotografia prasowa wraz z podpisem
do najważniejszej informacji (newsu dnia)

Komentarz (2)

Informacja (1)
Lid
Tekst

Lid najważniejszej informacji

Informacja (2)
Lid
Tekst

Tekst najważniejszej informacji

Informacje w skrócie

Polecenie 1

Zbierz tematy do wydania gazety codziennej. Zastanów się, które informacje powinny znaleźć się na pierwszej stronie wydania.

R4u51gi6X8FzB
Miejsce na notatkę ucznia.
lid
j0000007VPB2v27_0000000V

Wywiad z...

Z panią Ewą Malinowską, wicedyrektor naszej szkoły, na temat trudów codziennej pracy, zainteresowań oraz dzieciństwa rozmawia Marta Kowalska - reporterka 'Naszej Czwórki'.

M.K.: Dzień dobry. W majowym numerze naszej szkolnej gazetki inaugurujemy rubrykę pt. 'Rozmowa z…', w ramach której chcielibyśmy przeprowadzać wywiady z osobami ważnymi dla naszej szkolnej społeczności. Dziś moim gościem jest Pani Ewa Malinowska – nauczycielka języka angielskiego i wicedyrektor szkoły. Czy mogę zadać Pani kilka pytań?

E.M.: Dzień dobry. Bardzo proszę.

M.K.: Czy lubi Pani swoją pracę?

E.M.: Bardzo lubię. Praca z młodzieżą jest moją pasją i nie wyobrażam sobie innego zajęcia.

M.K.: Kiedy postanowiła Pani, że zostanie nauczycielką?

E.M.: Już jako mała dziewczynka! Choć najpierw pragnęłam być przedszkolanką, co raczej nie jest oryginalnym marzeniem.

M.K.: Co wpłynęło na zmianę planów?

E.M.: Później, prawdopodobnie w szóstej klasie, obejrzałam film 'Stowarzyszenie umarłych poetów' i natychmiast zapragnęłam zostać nauczycielką języka angielskiego. I zostałam.

M.K.: Mnie również podobał się ten film. Wiele osób krytykuje zachowanie dzisiejszej młodzieży. Mówi się, że młodzi ludzie nie lubią się uczyć, a ich jedyną pasją jest internet. Czy zgadza się Pani z tą opinią?

E.M.: (śmiech) Gdy sama miałam naście lat, słyszałam od starszych, że młodzież jest nieznośna, że dziwnie się ubiera i słucha głośnej muzyki… Nie zgadzam się z ta opinią. Większość znanych mi młodych ludzi – uczniów naszej szkoły – ma swoje pasje sportowe, naukowe czy artystyczne. Z dumą obserwuję ich rozwój i sukcesy. A internet… cóż, może faktycznie niektórzy zbyt często z niego korzystają…

M.K.: Jakie cechy powinien według Pani mieć idealny uczeń?

E.M.: To bardzo trudne zadanie. Nie wiem, czy taki uczeń byłby lubiany przez rówieśników. Moim zdaniem ważne są takie cechy jak nienaganna kultura osobista, ciekawość świata, odwaga, kreatywność, odpowiedzialność.

M.K.: Czy Pani była idealną uczennicą?

E.M.: Absolutnie nie.

M.K.: Dlaczego?

E.M.: Jako nastolatka lubiłam się wprawdzie uczyć i zdecydowanie byłam grzeczna, bardzo się jednak wszystkim przejmowałam i czasami bałam się zadawać pytania, zgłaszać swoje wątpliwości.

M.K.: Co lubi Pani robić w czasie wolnym?

E.M.: Uwielbiam czytać książki i chodzić do kina. Staram się też uprawiać sport – jeżdżę na deskorolce.

M.K.: Naprawdę?

E.M.: O tak! Córka mnie nauczyła.

M.K.: Jaką książkę zabrałaby Pani na bezludną wyspę?

E.M.: (śmiech) Moja ukochana lektura z dzieciństwa to 'Dzieci z Bullerbyn', a książka, do której najczęściej wracam to 'Duma i uprzedzenie'. Serdecznie polecam.

M.K.: Dziękuję za rozmowę. Do widzenia.

E.M.: Dziękuję. Do widzenia.

Po przeczytaniu wywiadu wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 2

Wskaż wypowiedzi, za pomocą których dziennikarz:

  • prezentuje bohatera wywiadu,

  • pyta rozmówcę o opinię na jakiś temat,

  • zamierza uzupełnić ważne informacje,

  • nawiązuje i podtrzymuje dyskusję.

RIU6WNOyNWVfQ
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 3

Wskaż wypowiedzi bohatera wywiadu, w których:

  • można znaleźć ciekawostki na temat jego biografii,

  • pojawia się opis jego przeżyć,

  • pojawiają się informacje na temat cenionych wartości.

R11VI4OoE2QWY
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Przygotuj się do przeprowadzenia wywiadu z uczennicą lub uczniem z twojej szkoły, np. sportowcem, laureatem olimpiady naukowej. Najpierw zaproponuj rozmowę i umów jej termin, następnie przygotuj pytania, które zadasz swojemu gościowi. Zapisz przebieg wywiadu, a następnie autoryzuj go (pokaż swojemu rozmówcy i poproś o potwierdzenie jego/jej słów).

RcKag1Agp1f6G
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007VPB2v27_0000000V

W stronę reportażu

Z cyklu: Dzień w pracy z…

Drodzy czytelnicy! Wszyscy lubią słodycze, choć nie wszyscy się do tego przyznają. Dlatego też, w dzisiejszym reportażu postanowiłem poznać uroki pracy cukiernika. Zadanie ułatwili mi właściciele znajdującej się w naszym mieście cukierni 'Ptyś miętowy' Państwo Nowakowscy.

Na wstępie muszę zaznaczyć, że nie miałem pojęcia, jak wymagające jest to zajęcie. By pierwsi klienci mogli o godzinie 8.00 kupić swoją ulubioną brioszkę lub drożdżówkę na drugie śniadanie, pracę trzeba zacząć o 4.00 rano.

Już kilka minut po otwarciu zakładu wszędzie słychać krzątanie i pobrzękiwanie naczyń. Sprawne ręce pracowników rozcinają worki z mąką i cukrem, wbijają jajka do dzieży, odmierzają składniki, by po chwili ubijać, mieszać i formować ciastka. Nikt nie myśli o tym, że większość ludzi jeszcze słodko śpi. Tutaj praca wre. Blaszki z ciastem trafiają do piekarnika i następuje chwila na odpoczynek. Łyk kawy, kanapka, krótka pogawędka o życiu. Aż tu nagle w nozdrza uderza zapach pieczonego ciasta – cudowny, obezwładniający. Czas wyjąć bułeczki maślane z pieca. Za chwilę będą gotowe bajgle. Pierwsza partia pączków już czeka na nadzienie i lukier. To moje zadanie. Trochę się denerwuję. Przy dziesiątej sztuce załapuję. Przy trzydziestej osiągam wprawę. Przy pięćdziesiątej… Malinowy dżem i lukier cytrynowy chyba będą mi się dzisiaj śniły.

Wybija 8.00. W cukierni pojawiają się pierwsi klienci. Robi się gwarno. Zapachowi pieczonego ciasta zaczyna towarzyszyć aromat parzonej kawy. Na zapleczu wszyscy pracują…

Południe. Koniec mojej zmiany. Środek dnia, a mnie ogarnia senność. Mam za sobą osiem godzin pracy. Przebieram się i wychodzę do domu. Szef zmiany proponuje mi pracę. Dziękuję uprzejmie i wychodzę. Póki co wracam do szkoły, ale może kiedyś… Zajęcie nie tak łatwe, jak się wydaje, ale satysfakcjonujące.

Po przeczytaniu reportażu wykonaj polecenia:
1
Ćwiczenie 4

Wskaż elementy świadczące o tym, że powyższy tekst jest reportażem.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Zaproponuj temat reportażu prasowego poruszającego sprawy ważne dla twojej szkoły lub miejscowości. Wymyśl przyciągający uwagę tytuł, sporządź plan, według którego napiszesz reportaż.

R1KKEU1RO3Mb9
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4

Zbierz materiał fotograficzny do swojego reportażu. Podpisz zdjęcia.

R1L0HiqjEIUpJ
Dziennik umożliwiający publikację pliku ze zdjęciem oraz dodanie tytułu i podpisu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Napisz krótki tekst (tzw. lid), streszczający zaplanowany przez Ciebie reportaż.

R1V8xerrvSHKs
Miejsce na notatkę ucznia.
tnzkcN84Fp_000000DR

Zadaniowo

R1Aqadj5S2KXX1
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1IKyXQEzy9tc1
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Podaj trzy wyrazy pokrewne do słowa dziennikarz.

RuTcQiHTCiUfv
Miejsce na notatkę ucznia.
RJ2ECs0EoEhnz
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań z dwóch kolumn. W kolumnie po lewej stronie znajduje się 7 związków frazeologicznych, w kolumnie po prawej ich objaśnienia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tnzkcN84Fp_000000DR
R1EYIc5QTiFSs1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: wywiad, dziennikarz, gazeta, redakcja, gazetka szkolna.

RyS825vztFbXH
Miejsce na notatkę ucznia.