R1VO4E4t9XKMp
Kolorowa ilustracja przedstawia grupę młodych ludzi stojących obok siebie i wyciągających lewe ręce z uniesionymi kciukami w górę.

Szlifujemy dobre maniery

Savoir‑vivre
Źródło: domena publiczna.
Twoje cele
  • zapoznasz się z animacją na temat poprawnego zachowania w różnych sytuacjach,

  • poznasz zasady dobrego wychowania,

  • zastosujesz w używanych na co dzień wypowiedziach zwroty i wyrażenia grzecznościowe.

Zasady dobrego zachowania obowiązują zawsze i wszędzie. Savoir vivresavoir‑vivreSavoir vivre'u należy przestrzegać na ulicy, w komunikacji miejskiej, teatrze, restauracji, domu, szkole,
a nawet w wirtualnym świecie. Zbiór zasad dotyczących dobrego zachowania w Internecie nazywany jest netykietą. Najważniejszą zasadą savoir‑vivre'u jest okazanie szacunku drugiemu człowiekowi i traktowanie go w taki sposób, w jaki sami chcielibyśmy być traktowani.

Polecenie 1

Wymień trzy zasady zasady savoir‑vivre'u, które stosujesz na co dzień.

R1JAX4HeJ23vJ
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem Poprawne zachowanie w różnych sytuacjach, a następnie wykonaj polecenia.

RXQYbhO9u8Tzj
Film pokazujący poprawne zachowanie w różnych sytuacjach np. w miejscach publicznych, w domu, w szkole.
Polecenie 2

Do czego ludziom służy język? Weź udział w dyskusji na temat roli języka w codziennej komunikacji.

R3EESE8YldYjc
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wypisz w punktach zasady savoir‑vivre'u dotyczące: właściwego ubioru, wyglądu, form towarzyskich w szkole i w miejscach publicznych, w komunikacji, zachowania się w szczególnych sytuacjach.

RGuhXPolW0xJe
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyjaśnij, dlaczego warto znać zasady savoir‑vivre'u.

RvPTr04qbxp5U
(Uzupełnij).
Marcin Przewoźniak, Joanna Jabłczyńska Współczesny savoir-vivre dla nastolatków

Prywatność w miejscach publicznych

Człowiek jest zwierzęciem stadnym i większość swego życia spędza w grupie mniej lub bardziej przypadkowych osób. Mimo to każdy z nas bardzo ceni swoją prywatność i wyznacza granice (także psychiczne) absolutnie nienaruszalnego terytorium. Dobrym przykładem jest sytuacja opisana wcześniej w rozdziale o kawiarenkach. Jeśli chcecie posiedzieć w spokoju przy kawie z własnymi myślami marzeniami albo po prostu z najnowszym numerem ulubionego pisma, niech nikt nie próbuje nawet pytać, czy może się dosiąść, bo akurat przy waszym stoliku jest wolne miejsce! […]

Prywatność człowieka w miejscu publicznym można naruszyć fizycznie lub psychicznie. Klasyczną sytuacją jest tłok w tramwaju lub autobusie. Jeśli rzeczywiście panuje potworny ścisk, każdy łapie się za poręcz i za portfel (byle swój) i nie narzeka. Gdy tłok zelżeje i ludzie mogą się odsunąć od siebie, choćby na dwa centymetry, nie powinniście się opierać o współpasażerów, wisieć na nich i pacyfikowaćpacyfikowaćpacyfikować ich swoją teczką czy plecakiem. Macie też pełne prawo powiedzieć osobie, która tak postępuje, by się nieco odsunęła i oszczędziła wam wzajemnych kontaktów fizycznych. Oczywiście uwagę zwracamy w sposób rzeczowy i bez wulgaryzmów.

A lektura gazety w tramwaju czy metrze? Nic tak nie denerwuje, jak współpasażer, który „wisi” nad głową, zapuszcza przez ramię żurawiazapuszczać żurawiazapuszcza przez ramię żurawia i w najlepsze sobie czyta. Otóż nie, człowieku! To moja gazeta. Ja z niej korzystam, a ty kup sobie własną. Koniec! Nie miejcie więc pretensji, kiedy ktoś was ofuknieofuknąćofuknie, że zaglądacie mu do książki lub czasopisma. To jest właśnie nielegalne przekraczanie granicy prywatności. […]

Kilka porad

  1. Przechodząc przez drzwi, przytrzymaj je za sobą, by osoba idąca z tyłu także mogła przejść. Niech się nie zatrzasną przed jej nosem!

  2. Na ruchomych schodach stój przy prawej poręczy, zrób wolną drogę wyścigowcom, którzy nawet tutaj muszą sadzić po dwa stopnie.

  3. Wchodząc do windy i na ruchome schody, przepuszczaj ludzi przed sobą. Ty zdążysz, a dasz świadectwo kultury.

  4. Stojąc w kolejce, nie szturmuj pleców osoby stojącej przed tobą. Przecież i tak niczego w ten sposób nie przyspieszysz.

  5. W kolejce do […] bankomatu zachowaj dystans między sobą a osobą, która właśnie z niego korzysta.

  6. W kolejce do przymierzalni nie stój tuż przy zasłonce, za którą właśnie przebiera się okupujący kabinę człowiek.

  7. W miejscu publicznym rozmawiaj półgłosem.

01 Źródło: Joanna Jabłczyńska, Marcin Przewoźniak, Współczesny savoir-vivre dla nastolatków, Poznań 2012, s. 34–35.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, na czym polega fizyczne przekraczanie granic cudzej prywatności.

RM0gQdTbaLgFW
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RYhcxNshF0apx
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R1QnjJKbLw8dA
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu właściwych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Jak należy się zwrócić do osoby, która w miejscu publicznym nie zachowuje stosownego dystansu, np. stoi za blisko? Zapisz kilka uprzejmych zdań, których można użyć, aby nikogo nie obrazić.

R1IirL3NDosDo
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1dG7oG2Ch5yZ
Ćwiczenie 5
Zadnie interaktywne polegające na dopasowywaniu do odpowiednich grup synonimów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Podzielcie się na grupy, wymyślcie uprzejme i grzeczne dialogi do scenek. Po ich odegraniu omówcie każdą z nich. Określcie i nazwijcie swoje uczucia.

  1. Przechodzisz przez drzwi, przytrzymujesz je za sobą, by osoba idąca z tyłu także mogła przejść.

  2. Wchodzisz do windy, do klasy lub do sklepu i przepuszczasz ludzi przed sobą.

  3. Stoisz w kolejce, a ktoś prawie wchodzi ci na plecy.

  4. W kolejce do przymierzalni ktoś stoi tuż przy zasłonce, za którą właśnie się przebierasz.

  5. W autobusie ktoś zaczyna głośno rozmawiać przez telefon, plotkując o swoich znajomych.

  6. Do wagonu wsiada grupa nastolatków, głośno się zachowują i używają wulgaryzmów.

RMSSSTJbNg6Tv
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Marcin Przewoźniak, Joanna Jabłczyńska Współczesny savoir-vivre dla nastolatków

Komórka – oby nie była twoją jedyną szarą komórką

Użytkownik komórki powinien przede wszystkim pamiętać o dyskrecji. Dlatego jeśli prowadzicie rozmowę, podczas gdy wokół was jest spore audytoriumaudytoriumaudytorium (np. w kawiarni, w restauracji, w tramwaju), postarajcie się wyjść/oddalić. Jeżeli nie ma na to szans, przeproście, że musicie chwilę porozmawiać, i czyńcie to ściszonym głosem lub poproście rozmówcę o kontakt za jakiś czas.

W trakcie oficjalnych spotkań i rodzinnych uroczystości komórkę należy bezwzględnie wyłączyć. W ostateczności, gdy spodziewacie się naprawdę ważnego telefonu, nastawcie ją na tryb cichy. Warto też wtedy uprzedzić towarzystwo, że czekacie na taki telefon i będziecie musieli go odebrać (wszystkie inne połączenia ignorujcie). A już niewyłączenie komórki podczas lekcji stanowi kompletne nieporozumienie. Trudno okazać większy brak szacunku dla nauczyciela czy profesora niż odbieranie telefonów w trakcie lekcji czy wykładów.

Kolejna rafa, na którą łatwo wpłynąć, to dźwięk. Wiadomo, że w dobrym tonie jest mieć w komórce jakiś modny lub niespotykany sygnał […]. Zanim ustawicie jednak to coś jako znak dla wszystkich przychodzących połączeń, zastanówcie się, kto jeszcze będzie tego słuchał. W pracy czy podczas wspólnej nauki stawiający towarzystwo na baczność sygnał może doprowadzić do szału. Dlatego warto w pewnych sytuacjach przestawić komórkę na jakiś prosty, dyskretny dzwonek.

02 Źródło: Joanna Jabłczyńska, Marcin Przewoźniak, Współczesny savoir-vivre dla nastolatków, Poznań 2012, s. 106.
RgI3gxxLBy6Ig
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu tytułów do cytatów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wypisz przykłady dyskretnego zachowania się w różnych sytuacjach.

RBfvXTe98O9Ux
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wskaż zdanie, którym można by podsumować oba teksty dotyczące savoir‑vivre'u:

R1pYKwTBOR3dU
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RdwAuDYKSqz6R
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu odpowiednich zdjęć.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wskaż niewłaściwe zachowania.

R2BW3729KBfP9
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu właściwej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
R1ajdikJ4UV8f
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Jak rozumiesz powiedzenie poety Antoniego Słonimskiego: „Jeżeli nie wiesz, jak się zachować, zachowuj się przyzwoicie”.

RuidhSdkBo7oz
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 7

Jak sądzisz, czy zasady savoir‑vivre'u ułatwiają, czy też utrudniają życie? Uzasadnij.

R11Os6LQ3VqY1
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

audytorium
audytorium

grupa ludzi słuchających wykładu, przemówienia, koncertu, audycji

ofuknąć
ofuknąć

odezwać się do kogoś nieprzyjemnym głosem, strofująco

pacyfikować
pacyfikować

tłumić bunt, powstanie, strajk itp.; tu w znaczeniu: przygniatać

savoir‑vivre
savoir‑vivre

[czyt. sawułar wiwr] zasady właściwego zachowania się w towarzystwie

zapuszczać żurawia
zapuszczać żurawia

zaglądać gdzieś ukradkiem

Notatki ucznia

RtFIFVPGlIbb6
(Uzupełnij).

Bibliografia

Jabłczyńska J., M. Przewożniak, (2012), Współczesny savoir‑vivre dla nastolatków, Poznań: Publicat.

Mazurowska R., Sobierajski T. (2017), O sztuce bycia z innymi. Dobre maniery na nowy wiek, Gliwice: Sensus.