Jak rozmawiać,
aby się porozumieć?
Na podstawie zamieszczonej poniżej ilustracji opisz czynniki, które w przedstawionej sytuacji zakłócają prawidłową komunikację.
Zastanów się, jakie czynniki mogą zaburzyć prawidłową komunikację. Zapisz odpowiedź.
Trudna sztuka dialogu,
czyli jak rozwiązywać konflikty
wyjaśnić pojęcie grupy społecznej i podać przykłady ról odgrywanych w grupie,
przedstawić różne rodzaje więzi społecznych i ocenić ich znaczenie
dla rozwoju człowieka,rozpoznać różne sposoby podejmowania decyzji w grupie.
poznawać zasady prawidłowej komunikacji,
wyjaśniać konieczność przeciwstawiania się nieaprobowanym przez siebie zachowaniom grupy,
porównywać sposoby rozwiązywania konfliktów w grupie i ocenić
ich skuteczność.
Sposoby rozwiązywania konfliktów społecznych
Konflikty społeczne są nieodłączną częścią życia społecznego. Ich skutki bywają destrukcyjne. Mogą także pełnić funkcję wzmacniającą wartości i normy społeczne, jeżeli ludzie będą potrafili szukać rozwiązania sporów.
to sytuacja, w której między co najmniej dwoma podmiotami (jednostkami
lub grupami społecznymi) dochodzi do zderzenia sprzecznych interesów, postaw, wartości
to różnorodne działania komunikacyjne, np. prowadzenie rozmów, które mają doprowadzić do porozumienia między różniącymi się w swoich stanowiskach stronami
Do najbardziej rozpowszechnionych i skutecznych sposobów rozwiązywania konfliktów społecznych należą: negocjacje, mediacje i arbitraż.
Negocjacje
negocjacjami nazywamy rozmowy, w których strony konfliktu, dostrzegając konieczność współpracy, podejmują próbę przezwyciężenia dzielących je różnic i znalezienia wzajemnie satysfakcjonującego rozwiązania; proces negocjacyjny w głównej mierze opiera się na prezentacji i wspólnej ocenie przedstawianych przez strony argumentów
Schemat przedstawiający etapy negocjacji.
- Otwarcie negocjacji - strony konfliktu zasiadając przy stole negocjacyjnym, powinny jasno określić wzajemne oczekiwania, czyli ustalić punkt wyjścia negocjacji.
- Dochodzenie do kompromisu - strony negocjacji muszą być przygotowane na ustępstwa. Aby osiągnąć kompromis, należy przedstawić swoje racje, ale równocześnie wysłuchać argumentów drugiej strony.
- Zakończenie negocjacji - warunki porozumienia powinny być zaakceptowane przez wszystkich zainteresowanych. Wskazane jest ich spisanie i złożenie pod nimi podpisów.
metoda rozwiązywania konfliktów, w której osoba trzecia, zwana mediatorem, pomaga w dojściu do porozumienia akceptowanego przez strony konfliktu
mediatorem powinna być osoba ciesząca się zaufaniem zwaśnionych stron. Może nim być zarówno ktoś zupełnie stronom obcy, jak i osoba im bliska (np. brat, siostra, koleżanka); Celem mediacji jest stworzenie stronom warunków umożliwiających wzajemne zrozumienie, osiągnięcie dobrowolnego porozumienia, nie zaś narzucenie im rozwiązania przez mediatora
Schemat przedstawia zasady pracy mediatora.
Nie powinien określać swojego stanowiska wobec stron i przedmiotu konfliktu.
Nie powinien wysuwać propozycji rozwiązania konfliktu.
Nie powinien wywierać nacisku na strony konfliktu.
Nie powinien opowiadać o sprawie, w której jest pośrednikiem.
Powinien zapewnić stronom poczucie bezpieczeństwa.
Powinien dbać o zapewnienie równych szans w mediacjach.
Powinien zapewnić rzeczowy, spokojny przebieg rozmów.
Powinien czuwać nad zgodnością z prawem osiągniętego porozumienia.
Poniżej znajdują się wypowiedzi osób pełniących funkcję mediatorów. Uzupełnij je, łącząc w pary tak, aby zasady mediacji wskazane przy wypowiedziach zostały złamane.
Nie wiem, jak wy, ale ja…, Elu, już kilka razy…, Cześć, słuchaj, nie uwierzysz, …
Zasada poufności. | |
Zasada bezstronności. | |
Zasada neutralności. |
Arbitraż
metoda rozwiązywania konfliktów, która podobnie jak mediacja wymaga obecności osoby trzeciej – arbitra, uważanego za eksperta lub autorytet w danej dziedzinie; Inaczej jednak niż w mediacji, rozwiązanie narzucone przez arbitra strony konfliktu uznają za ostateczne
Wymień, jakie znane Tobie spory powinny być rozstrzygane przez:
negocjacje,
mediacje,
arbitraż.
Koncyliacja
polega na powołaniu komisji koncyliacyjnej, której zadaniem jest ustalenie stanu faktycznego oraz opracowanie propozycji pokojowego załatwienia sporu między stronami; Jako forma rozwiązywania sporów została przewidziana w wielu umowach międzynarodowych po II wojnie światowej
Zachowania interpersonalne
Wśród wielu zachowań międzyludzkich dominują trzy kategorie:
zamierzone działanie wobec drugiej osoby, w którym wykorzystując przewagę sił, narusza się jej prawa, prowadzi do cierpienia i szkody
postawa, w której zachowujemy się biernie, podporządkowujemy się woli innych osób, presji grupy
to umiejętność wyrażania własnego zdania, uczuć, postaw w sposób otwarty, w granicach nie naruszających praw, ani psychicznego terytorium innych osób oraz własnego; to umiejętność zachowania się równocześnie z szacunkiem dla siebie i dla innych
Wyobraź sobie, że stoisz w kolejce, a twój kolega zajmuje miejsce przed tobą. W formie asertywnej wypowiedzi, zwróć jemu uwagę.
Na podstawie zamieszczonej tabeli i wiedzy własnej wykonaj polecenia.
Wypisz zachowania rówieśników, które, twoim zdaniem, są formą przemocy.
Wypisz czynniki, które w twojej szkole pomagają zapobiegać różnym formom przemocy.
Zaproponuj dwa inne (niż wymienione w tabelce) działania, które mogą pomóc w zapobieganiu przemocy w twojej szkole. Przedstaw zaproponowane przez ciebie działania w krótkiej prezentacji, którą rozpropagujesz wśród społeczności szkolnej.
R1YSneWCHfpUL
Wypisz przykład zachowania rówieśników, które Twoim zdaniem, są formą przemocy. Opisz jak można zapobiegać temu.
Podsumowanie
Konflikty są częścią naszego życia, są wpisane w naszą codzienność. Wybuchają z różnych powodów zarówno w rodzinie, grupie rówieśniczej, jak i szkole. Utrudniają życie, nierozwiązane niszczą więzi, uniemożliwiają skuteczne działanie. Należy zatem nauczyć się skutecznych metod ich rozwiązywania. Chociaż każda sytuacja konfliktowa jest inna, to za każdym razem warto odwoływać się do rzeczowej argumentacji, uważnie słuchać racji drugiej strony. Jeżeli emocje są zbyt duże, a konflikt wydaje się nierozwiązywalny, pomocą mogą służyć bezstronni mediatorzy i arbitrzy. Pamiętajcie, że w wielu sytuacjach skutecznej pomocy mogą wam udzielić: rodzice, nauczyciele, pedagodzy szkolni. Im warto zaufać!
Odwołując się do treści cytowanej ustawy, wyjaśnij znaczenie podanego poniżej twierdzenia: KAŻDY Z UCZNIÓW MOŻE MIEĆ WPŁYW NA ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW W SWOJEJ SZKOLE.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatoweArt. 85. 1. W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”.
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki. (...)
Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów (...).
Na podstawie ikonografii dopasuj sposób rozwiązania konfliktu do przedstawionej sytuacji.
Podaj jak nazywa się proces, gdzie rozwiązanie jest narzucone przez arbitra.