Sztuka gotycka w Polsce , cz. III - malarstwo
Ważne daty
ok. 1290 - witraże z kościoła Dominikanów w Krakowie
ok. 1335 r. - witraże z kościoła św. Mikołaja na Nowym Mieście w Toruniu
ok. 1350 witraże dla katedry we Włocławku.
ok. 1350 r. - Tron Łaski ze Świerzawy
1353 - Kodeks lubiński
1380‑1400 r. - witraże z franciszkańskiego kościoła Mariackiego w Toruniu.
ok. 1390 - Poliptyk Grudziądzki
koniec XIV wieku - Psałterz floriański
1421 - Księga miejska z Głubczyc
II poł XIV w. - freski w Siedlęcinie
II poł XIV w. - malowidła ścienne w Niepołomicach,
XIV w. - polichromia kościoła w Dębnie Podhalańskim,
II poł. XIV w. - Ukrzyżowanie na drzewie Jessego, Kościół św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty, Toruń
ok. 1400 - Święta Anna Samotrzecia
II poł. XIV w./I poł. XV w. - Ukrzyżowanie i Umywanie, freski w krużganku klasztoru w Pelplinie
1447 - Ołtarz św. Barbary
ok. 1450 - Mistrz Opłakiwania, Opłakiwanie z Chomranic
ok. 1450 - Pietà z Tubądzina
lata 60. XV wieku - Mistrz Tryptyku Dominikańskiego, Ucieczka do Egiptu
ok. 1497 - 1500 - Tryptyk Jerozolimski,
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
II.15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
II.16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;
II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
II.7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:
IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
IV.8. wiąże technikę wykonanego dzieła z jego funkcją (fresk, miniatura, malarstwo tablicowe, sztalugowe);
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
wskazywać cechy malarstwa gotyckiego w Polsce;
rozpoznawać najważniejsze dzieła malarskie w odniesieniu do ich rodzajów;
przyporządkowywać wskazane dzieła do miejsc, do których zostały stworzone i w których się znajdują;
nazywać tematy i motywy ikonograficzne obecne w wybranych obrazach;
omawiać dzieła pod kątem treściowym i formalnym;
określać cechy formalne właściwe dla malarstwa gotyckiego w Polsce.
Rozwój malarstwa w Polsce o okresie gotyku
Malarstwo gotyckie w Polsce rozwijało się jednocześnie z architekturą i rzeźbą. Już około 1300 roku pojawiły się przykłady malarstwa ściennego. W XV wieku silnie rozwinęło się także malarstwo ołtarzowe i sztalugowe. Początkowo dominował tzw. styl miękki. Jego przedstawiciele ze szkoły małopolskiej łączyli cechy sztuki rodzimej z wpływami bizantyjskimi i włoskimi. Na początku XV wieku artyści ulegli wpływom czeskiego stylu Mistrza z Trzeboni. W okresie panowania Władysława Jagiełły powstały malowidła ścienne, w których pojawiły się wpływy bizantyjsko‑ruskie. Duże znaczenie przypisuje się szkole krakowskiej, która wywarła ogromny wpływ na malarstwo ołtarzowe w Wielkopolsce. Na Pomorzu obecne były cechy malarstwa niderlandzkiego. W końcowej fazie gotyku na terenach Małopolski i w Wielkopolsce pojawił się tzw. styl lśniący o dekoracyjnym i barwnym charakterze. Oprócz malarstwa ściennego i tablicowego rozwijała się także sztuka iluminatorska oraz -w mniejszym stopniu -witrażownictwo. (źródłoźródło)
Malarstwo ścienne
Malarstwo ścienne związane było ściśle z architekturą. Miało różny charakter: czysto dekoracyjny, jak polichromia w węższym znaczeniu, czyli nadanie barwy elementom architektonicznym lub też pokrycie ich motywami ornamentalnymi. Znany był na przykład zwyczaj malowania wątku ceglanego na murze pokrytym cienką warstwą tynku. Znaczenie polichromii, wyjątkowo tylko zachowanej, było ogromne - decydowała ona o ostatecznym wyrazie wnętrza. Odrębny rodzaj stanowiło figuralne malarstwo ścienne. Były to zwykle większe cykle, malowane zwłaszcza na ścianach prezbiterium, także naw czy w krużgankach klasztornych. W wieku XIV i XV pojawiły się pojedyncze sceny, umieszczane także na filarach. Były to często obrazy wotywne lub epitafijne, powstające na prywatne zamówienie. Malowidła ścienne wykonywane były na specjalnie przygotowanym tynku - mokrym (al fresco) lub też suchym (al secco), także temperą. Malowanie na świeżym tynku zapewniało większą trwałość malowidłu, gdyż pigment wnikał w podłoże, w Polsce jednak najczęściej stosowano technikę „na sucho”.
Źródło: J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983, s. 185‑186
Do najwcześniejszych zabytków XIV‑wiecznego malarstwa ściennego należą malowidła śląskie malowidła o tematyce świeckiej, dekorujące wieżę obronną w Siedlęcinie. Sceny nawiązują do popularnej wówczas poezji rycerskiej i ukazują procesję dworzan. Od strony malarskiej charakteryzują się wyraźnym konturem płaską plamą barwną.

W malarstwie Małopolski II połowy XIV wieku można zauważyć wpływy sztuki czeskiej i włoskiej. Cennym zabytkiem są freski w Niepołomicach, które zdradzają wpływy ze Sieny w sposobie ujęcia i operowania niezwykłą plastycznością, modelunkiem o mocnym światłocieniu i stopniowanym kolorem.

Ogromną wartość mają geometryczne polichromie w Dębnie Podhalańskim, pokrywające całą powierzchnię stropów, trzy ściany prezbiteriumprezbiterium oraz część naw.
Tematem często pojawiającym się w XIV‑wiecznych polichromiachpolichromiach są święci ustawieni w szeregi, sceny Ukrzyżowania i Sądu Ostatecznego. Na Pomorzu wśród licznie zachowanych malowideł szczególnie wyróżniają się dekoracje malarskie w Bazylice katedralnej św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu, przedstawiające Ukrzyżowanie na Drzewie Jessego oraz otaczające je: Sąd Ostateczny, Mater MisericordiaeMater Misericordiae, Kościół i Synagogę, Legendę o Trzech Żywych i Trzech Zmarłych i personifikacje Cnót i Występków.
Na uwagę zasługują także znajdujące się w prezbiteriumprezbiterium kościoła św. Tomasza w Nowym Mieście Lubawskim malowidła - najstarsze zachowane na terenie ziemi chełmińskiej, będące przykładem tzw. gotyku linearnego, stylu wywodzącego się z francuskiego malarstwa XIII wieku. Freski na ścianach południowej i północnej przedstawiają cykle postaci usytuowanych w arkadach zamkniętych maswerkowymimaswerkowymi szczycikami (Apostołów), Matkę Boską, Alegorię Sprawiedliwości oraz ewangelistów i Doktorów Kościoła. Polichromie te wykazują stylistyczne i kompozycyjne analogie z malowidłami na Jindfichowym Hradcu w Czechach. Na podstawie podobieństw z terenu ziemi chełmińskiej, malowidła z kościoła w Nowym Mieście Lubawskim datować można na okres nieco wcześniejszy niż toruńskie malowidła z kościoła Mariackiego, czyli na lata około 1350‑1360. Uwagę zwraca opracowanie szat, polegające na wprowadzeniu modelowania m.in. fałd przy pomocy smug jaśniejszej barwy. Taki sam sposób modelowania pojawił się w szacie Chrystusa Sędziego z kościoła Św. Jakuba w Toruniu oraz w przedstawieniu Św. Krzysztofa z kościoła Św. Katarzyny w Gdańsku.

W północnym krużganku klasztoru w Pelplinie na jednej ze ścian znajduje się dwustrefowe malowidło ścienne ze sceną Umywania nóg w dolnej oraz Ukrzyżowania oraz postaciami proroków Izajasza i Jeremiasza, opata i mnicha cysterskiego w wyższej strefie. Malowidła pochodzą z II połowy XIV wieku (lub z I polowy XV). Ta dwuczęściowa forma malarska wpisuje się w styl architektoniczny romańskich i gotyckich tympanonówtympanonów z portali gotyckich katedr. Polichromia wykazuje pewne podobieństwa do monumentalnych miniaturowych i panelowych obrazów z XIV, które pojawiły się w północnoniemieckim malarstwie i reprezentują tzw. styl liniowy.

Malarstwo tablicowe
Malarstwo deskowe, zwane też tablicowym lub sztalugowym, było właściwie jedynym samodzielnym rodzajem malarstwa, choć praktycznie najczęściej wchodziło w skład większej całości, jaką stanowił ołtarz, przeznaczony do określonego wnętrza. Właściwie samodzielne były dopiero epitafia, pojawiające się u nas w samym końcu XIV wieku. Malarstwo deskowe było z reguły malarstwem figuralnym, zarówno gdy przedstawiało - wyjątkowo - pojedyncze postacie, zespoły postaci, sceny czy całe cykle. Nazwa jego pochodzi od podłoża, na którym, na warstwie gruntu, umieszczano właściwe malowidło. Podłożem tym była deska, u nas zwykle lipowa. Malowano techniką temperową. Warstwa pigmentu była nieprzepuszczająca. Malowidło uzupełniały laserunki, nakładane cienką i częściowo przepuszczającą warstwą, a całość pokrywano dla zabezpieczenia werniksem.
Źródło: J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983, s. 186‑187
Malarstwo tablicowe w Polsce czasów gotyckich przybierało formę nastaw ołtarzowych i było dziełami najczęściej anonimowych artystów działających w różnych warsztatach, pod wpływem malarstwa czeskiego, włoskiego, niderlandzkiego i niemieckiego. Przykładem oddziaływania sztuki czeskiej, zwłaszcza z kręgu Mistrza Pasji z Wyższego Brodu jest dzieło nieznanego malarza Tron Łaski ze Świerzawy. Prawdopodobnie obraz był częścią dyptykudyptyku. Oprócz cech czeskich fizjonomia oraz miękki modelunek karnacji świadczą o wpływie malarstwa ze Sieny. Czeskie i zarazem burgundzkie pokrewieństwo widoczne jest także w obrazie Święta Anna Samotrzecia z klasztoru Karmelitów w Strzegomiu. Na uwagę zasługuje idealizacja twarzy św. Anny, plastyczność szat oraz architektonicznie oddany tron.


Przykładem natomiast stylu pięknego w malarstwie jest nastawa ołtarzowa wykonana przez artystów wyszkolonych w szkole praskiej. Otwarty poliptykpoliptyk w centrum ukazuje dwa obrazy Śmierci i Koronacji Marii, a na skrzydłach bocznych przedstawione są sceny z dzieciństwa Chrystusa. Zamknięta pierwsza para skrzydeł zawiera osiem scen Męki Pańskiej, a na czterech kwaterachkwaterach zamkniętego ołtarza namalowane został Sąd Ostateczny.
Kliknij na ilustrację, aby wyświetlić dodatkowe informacje.
Ważnym dziełem pochodzącym ze środowiska sądeckiego jest Opłakiwanie z Chomranic - obraz artysty zwanego Mistrzem Opłakiwania, zdradzające artystyczny wpływ malarstwa włoskiego ze Sieny. W obrazie o niezwykle silnym kolorze, podkreślony został linearyzm, jednocześnie autor oddał stany duchowe, przytłumiając akcenty tragiczne i wprowadzając nostalgiczną ciszę i spokój. Dzięki temu scena zyskuje na wzniosłości chwili, powadze i kontemplacji. Mistrz Opłakiwania operuje dekoracyjnymi detalami, widocznymi w stroju Nikodema o bogatym złocistym ornamencie, czy drobiazgowo opracowanej roślinności. Ornamenty roślinne pojawiają się także w złoconym tle.

Dzieło z Chomranic wywarło wpływ na malarstwo małopolskie. Z kręgu warsztatu Mistrza Opłakiwania pochodzi małopolska Pietà z Tubądzina. Tragiczna w wymowie treść ukazana została w bardzo powściągliwy sposób, a zastosowane środki artystyczne nadają przedstawieniu cechy liryczne. Na skraju kompozycji znajduje się klęcząca postać duchownego. Obecność adoranta, w powiązaniu z eschatologiczną symboliką narzędzi Męki Pańskiej (arma passionis) wskazuje na epitafijną funkcję obrazu. (...) Indywidualnym wyróżnikiem tej grupy są akcenty italianizujące. W wyobrażeniu Piety taką genezę ma umiejscowienie Marii u stóp krzyża oraz obecność aniołów. Z kolei twarz Marii oraz sposób ułożenia okalającego.
(ŹródłoŹródło)

Za dzieło przełomowe w gotyckim malarstwie uważa się Ołtarz św. Barbary z Wrocławia, łączący cechy niderlandzkie, włoskie i środkowoeuropejskie. RetabulumRetabulum ołtarza jest jednym z pierwszych przykładów gotyckiego realizmu w malarstwie w Europie Środkowej. Pierwotnie ołtarz był poliptykiem. (…)Na rewersach skrzydeł zewnętrznych - widocznych w dni powszednie - widniała scena Koronacji Marii przez Chrystusa na królową Nieba i Ziemi. Pierwsze otwarcie ołtarza ukazywało na ośmiu kwaterachkwaterach zajmujących wewnętrzne strony (awersy) pierwszej pary skrzydeł i na dwóch wielkich kwaterachkwaterach tworzących rewersy pary skrzydeł wewnętrznych historię Pasji, śmierci na krzyżu i Zmartwychwstania Chrystusa. Całkowicie otwarty ołtarz (tzw. uroczyste otwarcie) ukazywał opowieść poświęconą św. Barbarze. (…) Dzięki konsekwentnemu konstruowaniu następstwa planów oraz śmiałym skrótom perspektywicznym, służącym wywołaniu wrażenia głębi, odbiorca ma odczucie realnej przestrzeni, w której rozgrywają się wydarzenia, i to mimo pewnego ubóstwa świata przedstawianych rzeczy. Realność ta potęguje się paradoksalnie w reprezentacyjnej i pomyślanej jako pozaczasowa - scenie tablicy środkowej. Postacie trojga świętych, ukazanych środkami malarskiego iluzjonizmu o jakościach plastycznych bliskich rzeźbiarskim, wydają się realnie stać na z pietyzmem oddanej kamiennej posadzce tworzącej proscenium, na przedzie którego odkuto datę (w średniowiecznym zapisie) ukończenia dzieła - rok 1447.
(źródłoźródło)
Malarzem małopolskim związanym z warsztatami szkoły sądeckiej był autor Ucieczki do Egiptu - kwatery Ołtarza Dominikańskiego, wykonanego dla kościoła Dominikanów w Krakowie. W obrazie został zastosowany tzw. styl łamany, widoczny szczególnie w białych draperiach, a stosowany wcześniej w malarstwie niderlandzkim i austriackim. Postacie ludzkie i osiołek uzyskały trójwymiarową, niemal rzeźbiarską plastyczność. Malarz małopolski zastosował utrzymane w niderlandzkim stylu pejzażowe tło o podwyższonym horyzoncie, w którym - jako pierwszy - wprowadził do sztuki Krakowa rozległy pejzaż z wizerunkiem zamku.

Powiązania z malarstwem środkowoeuropejskim, głównie niemieckim i niderlandzkim widoczne są w gdańskim Ołtarzu Jerozolimskim. Tryptyk Jerozolimski swoją nazwę zawdzięcza przedstawionemu na nim widokowi Jerozolimy. Wykonany został dla jednej z kaplic kościoła Panny Marii w Gdańsku. Retabulum wypełnia cykl scen z życia Chrystusa przedstawionych w kompozycji symultanicznej - ukazującej w jednym obrazie kilka wydarzeń rozgrywających się w różnym czasie. Dobór scen nie jest prostą narracją, lecz wyrażać ma skomplikowane i głębokie treści teologiczne odnoszące się do misji Chrystusa na ziemi, kontynuowanej przez Kościół.
(źródłoźródło)
Tryptyk Jerozolimski
Zapoznaj się z omówieniem Tryptyku Jerozolimskiego przez dr. Antoniego ZiembęTryptyku Jerozolimskiego przez dr. Antoniego Ziembę i odpowiedz, czego dowiadujesz się o zleceniodawcach dzieła i wpływach stylistycznych w poszczególnych jego partiach.
Malarstwo książkowe
Malarstwo książkowe występuje przez cały okres gotyku. Księgi liturgiczne były jednak często importowane, a równocześnie dostępne głównie duchowieństwu. Natomiast iluminacje stanowiły często ważny łącznik między odległymi nawet środowiskami artystycznymi i były wzorem dla innych rodzajów malarstwa, a także rzeźby. Iluminacje powstawały początkowo głównie w skryptoriach klasztornych. Jednak w wieku XIV coraz częściej stwierdzamy wykonywanie kodeksów na zamówienie feudałów świeckich, przez pisarzy i malarzy pozostających na ich usługach i zapewne pracujących na dworach. Były to zwykle żywoty świętych, modlitewniki, ale także księgi liturgiczne. Iluminacje wykonywane były, jak całe księgi, na pergaminie lub papierze techniką wodną, przy użyciu farb kryjących lub rysowane piórkiem, i często lawowane. Składały się na nie przedstawienia figuralne, ilustrujące tekst, wykonywane często przy użyciu płatkowego złota, nie pozbawione znaczeń symbolicznych, umieszczane w tekście, na przykład ozdoby inicjałów, lub na marginesie karty.
Źródło: J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983, s. 185
Malarstwo miniaturowe w Polsce charakter gotycki uzyskało dopiero w XIV wieku. Przykładem iluminacji typowym dla tego okresu jest Żywot św. Jadwigi zawarty w Kodeksie lubińskim z połowy XIV wieku (1353). Pojawiła się w nim idealizacja postaci o smukłej sylwetce, miękkim modelunku malarskim wzbogaconym delikatną linią. Na uwagę zasługuje także wprowadzenie elementów architektury. W miniaturach tych znalazły się także sceny rodzajowe, związane z życiem Jadwigi , zawierające postaci z ludu, realia współczesnego życia, sceny bitewne. Malarz połączył mistycyzm z dekoracyjnością właściwą dla stylu pięknego ze średniowieczna obyczajowością. Stylistycznie, miniatury z Żywotów św. Jadwigi nawiązują do malarstwa czeskiego, jednak o nowym rodzaju narracji, związanym z kulturą rycerską.
Cennym zabytkiem polskiego miniatorstwa gotyckiego jest Psałterz Floriański, pochodzący z końca XIV wieku. Jego twórca skupił uwagę na florystycznej dekoracji marginesów, w którą wplecione są ludzkie i zwierzęce postacie oraz barwne inicjały i motywy astrologiczno‑chrześcijańskie. Dekoracje malarskie wplecione są także między wierszami i kolumnami. Styl miniatur jest syntezą wpływów włoskich i francuskich.

Miniaturzystą, który do śląskiego malarstwa książkowego wprowadził nowy typ dekoracji marginalnej był Jan z Żytawy. W Księdze miejskiej z Głubczyc zastąpił bujną dekorację roślinną charakterystyczną dla wcześniejszych rękopisów oszczędną łodygą z niewielką ilością liści, w której pojawiają się motywy szyszek, rozet, a także nieznane wcześniej w malarstwie śląskim przedstawienia zwierząt i tzw. dzikich ludzi (źródłoźródło). Postacie w jego miniaturach są malowane w konwencji stylu pięknego, często wychodzą poza inicjał. W miniaturach doszukiwano się wpływów czeskich, głównie środowiska praskiego.

Malarstwo witrażowe
Malarstwo witrażowe stanowiło niezwykle ważny składnik wystroju gotyckiej architektury. Wiązało się to z wielkością otworów okiennych i pozwalało na świadome operowanie wprowadzonym do wnętrza kolorowym światłem. Była to zasadnicza funkcja artystyczna witraży, bez względu na to, czy miały one charakter czysto ornamentalny, czy figuralny. Technika witrażowa (polegająca na przycinaniu, odpowiednich do rysunku ornamentu czy przedmiotu przedstawienia, kawałków barwnego szkła, oprawianego następnie w ołów) w znacznym stopniu warunkowała artystyczną formę dzieła, choć pewną rolę odgrywał tu rysunek uzupełniający. Syntetyczność i sumaryczność form malarstwa witrażowego była zmienna, zwłaszcza we wcześniejszym okresie. W witrażach, umieszczanych zwykle daleko od oka widza, istotne znaczenie miała wielkość przedstawień, decydująca o ich czytelności. Często jednak witraże złożone były z motywów małych rozmiarów, z drobnych scenek figuralnych uwikłanych w bogatym ornamencie - ich czytelność w normalnych warunkach ekspozycyjnych była minimalna.
Źródło: J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983, s. 186
Najstarsze witraże gotyckie w Polsce pochodzą z końca XIII wieku i znajdują się w klasztorze Dominikanów w Krakowie. Wykonane około 1290 roku ujawniają wpływy szkoły witrażownictwa południowoniemieckiego. Dominują w nich kontrasty kolorystyczne czerwieni, błękitu i żółcieni, uproszczony rysunek. W twarzach widoczne są uproszczenia, całość posiada monumentalny charakter. Fundatorem witraży był zapewne książę krakowski Leszek Czarny.


Jednym z ważniejszych ośrodków witrażownictwa w okresie polskiego gotyku był Toruń. Do dziś zachowały się kwaterykwatery witraży, znajdujące się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Ratuszu Staromiejskim. Ok. 1335 r. powstały witraże dla prezbiterium nieistniejącego już dominikańskiego kościoła św. Mikołaja na Nowym Mieście w Toruniu. Na podstawie zachowanych 20 kwaterkwater (17 w muzeum w Toruniu i 3 w muzeum w Berlinie) wiadomo, że cała ta pierwotna kompozycja rozmieszczona była w trzech pionowych pasach: w środkowym rząd kwater zajmowały sceny z życia Jezusa, każda w kolistym medalionie, natomiast dwa rzędy boczne zawierały przedstawienia starotestamentowych proroków i patriarchów. Ten sam warsztat witrażowniczy ok. 1350 roku wykonał też witraże dla katedry we Włocławku. Natomiast dla prezbiteriumprezbiterium fary w Chełmnie warsztat toruński stworzył ok. 1370‑1380 witraże r. z przedstawieniami scen z dzieciństwa i Pasji Chrystusa. Witraże te wykazują wpływy artystycznego środowiska dworu Karola IV w Pradze. Nieco młodsze, bo datowane na lata 1380‑1400 r., są zachowane kwatery witrażowe, pochodzące z franciszkańskiego kościoła Mariackiego w Toruniu.

Do zabytków dobierz miejsca, w których się znajdują.
Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie
„Opłakiwanie z Chomranic” | |
„Pietà z Tubądzina” | |
Mistrz Tryptyku Dominikańskiego, „Ucieczka do Egiptu” |
Rozpoznaj tematy ukazane w obrazach.

Wskaż autora Piety z Tubądzina.
- Mistrz Ołtarza św. Barbary
- Warsztat Mistrza Opłakiwania
- Mistrz Tryptyku Dominikańskiego
Uzupełnij informacje o scenach zawartych w dziele, przeciągając kafle we właściwe miejsca.
Rzeź Niewiniątek, Ostania Wieczerza, Wjazd do Jerozolimy, Spotkanie Jezusa z Samarytanka przy studni

Jaka postać została ukazana na wskazanym dziele?
- Jadwiga
- Maryja
- Barbara

Do zabytków malarstwa dopisz miasta, z którymi są związane, wybierając z podanych: Toruń, Nowe Miasto Lubawskie, Grudziądz, Dębno Podhalańskie, Pelplin, Siedlęcin.

W którym wieku powstały dzieła?
Malowidło ścienne w Niepołomicach - wiek ............
„Pietà z Tubądzina” - wiek ............
„Psałterz floriański” - wiek ............
„Opłakiwanie z Chomranic” - wiek ............
Słownik pojęć
dwuskrzydłowa nastawa ołtarzowa lub dwuskrzydłowy przenośny ołtarzyk
czworoboczna płaszczyzna okolona czymś lub wyodrębniona z większej całości
ażurowy element dekoracyjny wykonany w kamieniu lub cegle
Matka Boża Miłosierna, szt. plast. przedstawienie stojącej frontalnie Marii, rozpościerającej nad ludźmi płaszcz opiekuńczy
1) wielobarwne malowidła zdobiące ściany, stropy lub sklepienia budowli; znana w starożytności, występowała w kościołach wczesnochrześcijańskich i średniowiecznych; 2) dekoracja malarska rzeźby i wyrobów rzemiosła artystycznego; znana była w starożytności; w średniowieczu rozwinęła się również polichromowana rzeźba, głównie drewniana
wieloskrzydłowy ołtarz szafiasty, charakterystyczny dla gotyku
(chór) przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj wydzielona od nawy
zasadnicza rozbudowana część ołtarza nastawa ołtarzowa
1. wewnętrzne pole trójkątnego frontonu, gładkie lub wypełnione rzeźbą;
2. półokrągłe lub ostrołukowe pole umieszczone w górnej części portalu nad nadprożem
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Kębłowski J., Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983
Ks. Liedtke A., Historia sztuki kościelnej w zarysie, Pallotinum, Poznań 1961
Malarstwo Gotyckie w Polsce, opracowanie zbiorowe, Tom 1‑3, , wyd Di G.2013
Muzeum Narodowe w Warszawie. Przewodnik po galeriach stałych i zbiorach studyjnych, Warszawa 2006
http://culture.pl/pl/tworca/jan‑z-zytawy (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://cyfrowe.mnw.art.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://toruntour.pl/4922/ukrzyzowanie‑i-sad‑ostateczny‑torun‑katedra (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://toruntour.pl/2011/dawne‑witraze‑torunskie‑2 (dostęp z dnia 31.03.2018)