Sztuka i kultura renesansu
Scenariusz lekcji – Sztuka i kultura Renesansu
Zapoznanie uczniów z kulturą i sztuką renesansu. Wskazanie różnic między epoką średniowiecza a renesansem. Przedstawienie nowej filozofii jednostek artystycznych idei renesansu oraz genialnych jednostek żyjących w tej epoce. Omówienie przemian społecznych i kulturalnych narodów Europy związanych z wiekiem XV i XVI. Przedstawienie podstawowych ośrodków będących potęgami handlowymi i stanowiących podstawę do cechowego ideału średniowiecza. Odkrycie renesansu jako epoki rewolucji astronomicznych, geograficznych oraz przełomowych wynalazków. Wskazanie nowej roli i rangi artysty – muzyka, plastyka, sztukmistrza.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
przedstawić ramy czasowe epoki renesansu.
przedstawić podstawowe elementy i cechy sztuki renesansu.
wskazać różnice między kulturami średniowiecza i renesansu.
przedstawić sytuację społeczną i gospodarczą z określeniem najważniejszych ośrodków mających wpływ na rozwój cywilizacyjny.
omówić nową filozofię obejmującą epokę renesansu i jej najważniejszych przedstawicieli.
wyjaśnić pojęcie geniuszu renesansu na podstawie odkrywców, geografów, wynalazców, astronomów tej epoki.
wyjaśnić nowe położenie artystów w społeczeństwie i kulturze.
Metoda i forma pracy
Aktywna metoda pogadanki z elementami opisu. Prezentacja dzieł Leonarda da Vinci. Praca z książką.
Podręcznik Wacław Panek Świat muzyki
Dowolna książka z pracami Leonarda da Vinci.
3. Karta pracy ucznia
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematem poprzedniej lekcji.
(10 min.)
Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z epoką renesansu i łączącą się z innymi dziedzinami i przedmiotami lekcji. Naprowadzenie uczniów przez nauczyciela do wskazania ram czasowych epoki renesansu.
Metodą opisu zapoznanie uczniów z istotnymi przemianami społecznymi i kulturalnymi narodów Europy. Przedstawienie hierarchii społecznej i znaczącego miejsca Włoch w rozwoju sztuki, kultury i gospodarki.
Wskazanie przez nauczyciela istotnego przełomu w pojmowaniu świata i człowieka, w rozumieniu piękna i upodobaniach, a także społeczno‑technicznych warunków rozwoju sztuki.
Omówienie nowej idei filozofii nawiązującej do filozofów starożytnych, głównie Platona i Arystotelesa oraz związanej z pięknem zmysłowym, rozumem i wiedzą naukową.
Metodą pogadanki wskazanie przez uczniów znanych im odkrywców renesansowych, astronomów, wynalazców. Krótkie przypomnienie takich postaci jak: Krzysztof Kolumb, Magellan, Mikołaj Kopernik, Leonardo da Vinci, Gutenberg. Posługiwanie się przez nauczyciela planszami z dziełami i wynalazkami Leonarda da Vinci dla wskazania jego geniuszu.
Wyjaśnienie pojęcia renesansowego „geniusz”, związanego z rozwojem sztuki i rozumianego jako wybitnej jednostki, mającej odrębną i niepowtarzalną osobowość.
Omówienie nowego położenia artystów w społeczeństwie i kulturze.
Metodą pogadanki wyjaśnienie różnic w sztuce i kulturze średniowiecza i renesansu.
(25 min.)
Faza podsumowująca
Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.
Notatka:
Renesans przypada na XV i XVI wiek. Związany jest z przemianami społecznymi i kulturalnymi narodów Europy, co najbardziej uwidacznia się we Włoszech. Coraz większe znaczenie nabiera mieszczaństwo a miasta włoskie stają się potęgami handlowymi. W renesansie nastąpił istotny przełom w pojmowaniu świata i człowieka, w rozumieniu piękna i w upodobaniach. W centrum zainteresowania sztuki jest człowiek oraz świadome nawiązywanie do idei starożytnych filozofów (Arystoteles, Platon). Renesans to epoka wielkich odkryć i geniuszów (m.in. druk Gutenberga, okrycia Mikołaja Kopernika, Krzysztofa Kolumba, geniusz Leonarda da Vinci). Zmienia się ranga i znaczenie artysty - ze średniowiecznej grupy ubogich staje się średnio zamożnym rzemieślnikiem.
(10 min.)
Bibliografia
Wacław Panek; Świat muzyki.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Sztuka i kultura renesansu.
Zadanie domowe
Na podstawie podręcznika lub innego znanego ci źródła wyjaśnij pojęcie geniuszu renesansu.