Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Sztuka i kultura Renesansu

Zapoznanie uczniów z kulturą i sztuką renesansu. Wskazanie różnic między epoką średniowiecza a renesansem. Przedstawienie nowej filozofii jednostek artystycznych idei renesansu oraz genialnych jednostek żyjących w tej epoce. Omówienie przemian społecznych i kulturalnych narodów Europy związanych z wiekiem XV i XVI. Przedstawienie podstawowych ośrodków będących potęgami handlowymi i stanowiących podstawę do cechowego ideału średniowiecza. Odkrycie renesansu jako epoki rewolucji astronomicznych, geograficznych oraz przełomowych wynalazków. Wskazanie nowej roli i rangi artysty – muzyka, plastyka, sztukmistrza.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. przedstawić ramy czasowe epoki renesansu.

  2. przedstawić podstawowe elementy i cechy sztuki renesansu.

  3. wskazać różnice między kulturami średniowiecza i renesansu.

  4. przedstawić sytuację społeczną i gospodarczą z określeniem najważniejszych ośrodków mających wpływ na rozwój cywilizacyjny.

  5. omówić nową filozofię obejmującą epokę renesansu i jej najważniejszych przedstawicieli.

  6. wyjaśnić pojęcie geniuszu renesansu na podstawie odkrywców, geografów, wynalazców, astronomów tej epoki.

  7. wyjaśnić nowe położenie artystów w społeczeństwie i kulturze.

Metoda i forma pracy

Aktywna metoda pogadanki z elementami opisu. Prezentacja dzieł Leonarda da Vinci. Praca z książką.

    1. Podręcznik Wacław Panek Świat muzyki

    2. Dowolna książka z pracami Leonarda da Vinci.

3. Karta pracy ucznia

      1. Sprawdzenie obecności.

      2. Sprawdzenie zadania domowego.

      3. Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematem poprzedniej lekcji.

(10 min.)

    1. Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z epoką renesansu i łączącą się z innymi dziedzinami i przedmiotami lekcji. Naprowadzenie uczniów przez nauczyciela do wskazania ram czasowych epoki renesansu.

    2. Metodą opisu zapoznanie uczniów z istotnymi przemianami społecznymi i kulturalnymi narodów Europy. Przedstawienie hierarchii społecznej i znaczącego miejsca Włoch w rozwoju sztuki, kultury i gospodarki.

    3. Wskazanie przez nauczyciela istotnego przełomu w pojmowaniu świata i człowieka, w rozumieniu piękna i upodobaniach, a także społeczno‑technicznych warunków rozwoju sztuki.

    4. Omówienie nowej idei filozofii nawiązującej do filozofów starożytnych, głównie Platona i Arystotelesa oraz związanej z pięknem zmysłowym, rozumem i wiedzą naukową.

    5. Metodą pogadanki wskazanie przez uczniów znanych im odkrywców renesansowych, astronomów, wynalazców. Krótkie przypomnienie takich postaci jak: Krzysztof Kolumb, Magellan, Mikołaj Kopernik, Leonardo da Vinci, Gutenberg. Posługiwanie się przez nauczyciela planszami z dziełami i wynalazkami Leonarda da Vinci dla wskazania jego geniuszu.

    6. Wyjaśnienie pojęcia renesansowego „geniusz”, związanego z rozwojem sztuki i rozumianego jako wybitnej jednostki, mającej odrębną i niepowtarzalną osobowość.

    7. Omówienie nowego położenia artystów w społeczeństwie i kulturze.

    8. Metodą pogadanki wyjaśnienie różnic w sztuce i kulturze średniowiecza i renesansu.

(25 min.)

Faza podsumowująca

Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Renesans przypada na XV i XVI wiek. Związany jest z przemianami społecznymi i kulturalnymi narodów Europy, co najbardziej uwidacznia się we Włoszech. Coraz większe znaczenie nabiera mieszczaństwo a miasta włoskie stają się potęgami handlowymi. W renesansie nastąpił istotny przełom w pojmowaniu świata i człowieka, w rozumieniu piękna i w upodobaniach. W centrum zainteresowania sztuki jest człowiek oraz świadome nawiązywanie do idei starożytnych filozofów (Arystoteles, Platon). Renesans to epoka wielkich odkryć i geniuszów (m.in. druk Gutenberga, okrycia Mikołaja Kopernika, Krzysztofa Kolumba, geniusz Leonarda da Vinci). Zmienia się ranga i znaczenie artysty - ze średniowiecznej grupy ubogich staje się średnio zamożnym rzemieślnikiem.

(10 min.)

Bibliografia

Wacław Panek; Świat muzyki.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Sztuka i kultura renesansu.

Zadanie domowe

Na podstawie podręcznika lub innego znanego ci źródła wyjaśnij pojęcie geniuszu renesansu.

R5uxA1WNRTmvH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.50 KB w języku polskim