Sztuka islamu na Półwyspie Iberyjskim
Ważne daty
632 - data śmierci Mahometa i początek inwazji arabskiej na tereny położone poza Półwyspem Arabskim.
732 - bitwa pod Poitiers, wskutek której władca frankijski Karol Młot powstrzymał dalsze podboje arabskie na północ od Pierenejów.
1492 - upadek Emiratu Grenady, koniec muzułmańskiego panowania na na Półwyspie Iberyjskim.
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
I.1.c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),
I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);
I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,
II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;
II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:
IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;
IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury.
historii ekspansji kultury arabskiej na Półwyspie Iberyjskim;
omawiać różnice architektury muzułmańskiej i chrześcijańskiej;
opisywać elementy składowe typowego meczetu;
jaki ślad pozostawili po sobie muzułmanie zamieszkujący tereny obecnej Hiszpanii i Portugalii.
Cechy sztuki Półwyspu Iberyjskiego w okresie muzułmańskim - meczety i pałace
Półwysep Iberyjski został zasiedlony przez Arabów i Berberów, zwanych powszechnie Maurami, w czasie wielkiej ekspansji Islamu, która rozpoczęła się po śmierci Proroka Mahometa. Maurowie z Północnej Afryki na teren półwyspu dotarli w początku VIII w. – ich osadnictwo objęło niemal cały jego teren. Ekspansję islamu w Eurpie powstrzymał dopiero frankijski władca Karol Młot. Muzułmańską Hiszpanią, zwaną Al‑Andalus, początkowo rządzili wygnani z Bliskiego Wschodu przedstawiciele rodu Umajjadów. Z czasem jednolite państwo zaczęło rozpadać się na rząd mniejszych władztw muzułmańskich, zwanych taifami. W całym tym okresie Muzułmańscy władcy wznosili meczety i pałace, zaś ludność innych wyznań budowała własne świątynie, które łączyły cechy lokalnych tradycji i architektury islamskiej. Mozarabowie, tak zwano zamieszkujących półwysep chrześcijan, którzy wznosili w średniowieczu swoje kościoły, ich eklektyczny styl architektoniczny nazywa się stylem mozarabskim.
Najbardziej znanymi przykładami islamskiej architektury w Hiszpanii są andaluzyjskie zespoły zabytków: pałace i meczety, jak Wielki Meczet w Kordobie, warowny zespół pałacowy w Grenadzie, Sewilli czy Maladze. Zabytki z tego okresu, nieraz znacznie przebudowane, znajdują się w wielu mniejszych miastach Hiszpanii. Najważniejszą dla muzułmanów budowlą było miejsce spotkań modlitewnych, czyli meczetmeczet. Głównymi elementami przestrzeni meczetu są: minaretminaret – wieża, z której mężczyzna zwany muezzinem nawołuje wiernych do modlitwy, dziedziniec ze studnią, główne pomieszczenie do modlitwy - haram, z minbaremminbarem, czyli kazalnicą oraz mihrabemmihrabem -znajdującą się w pobliżu niszą wyznaczającą kierunek Mekki.
Wczesna architektura muzułmańska
Europejska sztuka okresu średniowiecza to nie tylko sztuka kręgów chrześcijaństwa łacińskiego i wschodniego, ale również sztuka innych religii: muzułmańskiej i żydowskiej. Na dzisiejszych zajęciach omówimy główne cechy upodobań artystycznych zamieszkujących w średniowieczu tereny dzisiejszej Hiszpanii i Portugalii muzułmanów. Ludzie ci, zwani potocznie Maurami, w początku VIII w. (w czasach wielkiej ekspansji islamu) opanowali niemal cały Półwysep Iberyjski, pokonani zaś zostali ostatecznie przez katolickich władców Hiszpanii w 1492 r. (upadek Emiratu Grenady).
Wczesną architekturę muzułmańską w Hiszpanii cechuje obecność dekoracji takich, jak: fryzy kaligraficzne (czyli ozdobne napisy w języku arabskim), dekoracje geometryczne, ażurowe okna typu celosiacelosia oraz dekoracja roślinna, czyli maureskamaureska. Wraz z rozwojem sztuki na Półwyspie Iberyjskim, w architekturze pałacowej obok wymienionych wcześniej dekoracji pojawiają się kolorowe płytki ceramiczne. Sklepienia pałaców pokrywano często wymyślnymi boazeriami. Geometryczną drewnianą dekorację sufitów nazywamy z hiszpańskiego artesonadoartesonado.
Charakterystycznymi formami stosowanymi zarówno we wnętrzach, jak i na fasadach budowli, w oknach, drzwiach, wjazdach bramnych i na ścianach są różnego rodzaju łuki. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych motywów jest łuk półkolisty i podkowiasty, którego przykłady znamy m.in. z tzw. fal w Mezquicie w Kordobie oraz ozdobny łuk wielolistny. Charakterystycznym dla architektury muzułmańskiej jest także łuk ostry, jak ten z zamku w Denii. Prócz łuków, z kolumnami w architekturze muzułmańskiej związane są różne rodzaje kapiteli. Jednym z najbardziej wyszukanych głowic kolumn jest dekoracja stalaktytowa. Dekorację tę stosowano także w kopułach, których różne rodzaje występowały powszechnie w budownictwie muzułmańskim.
Po upadku EmiratuEmiratu Grenady - ostatniego bastionu muzułmanów w Hiszpanii w sztuce Półwyspu Iberyjskiego nie zanikły tradycje budownictwa islamskiego. W odbitych przez katolickich władców Hiszpanii pojawił się styl łączący osiągnięcia architektury islamskiej z zasadami budownictwa chrześcijańskiego – styl mudejarstyl mudejar. Meczety zaczęto przekształcać w katedry, niektóre minarety, jak w na przykład Giralda w Sewilli czy Jerez włączone zostały do zespołów architektonicznych nowych katedr jako dzwonnice, a arabeskaarabeska i maureskamaureska, czyli stylizowane plątaniny wici i liści, ponownie zdobyły popularność w okresie renesansu.
Mezquita w Kordobie oraz meczet Al‑Azhar w Kairze
1. Haram to sala modlitw, znajdująca się za maskurą – ścianą dzielącą dziedziniec i miejsce modlitw.
2. Dziedziniec to jeden z głównych elementów przestrzeni meczetu.
3. Portyk otacza dziedziniec meczetu.
4. Studnia znajdująca się na dziedzińcu meczetu służy rytualnym ablucjom.
5. Minaret (Torre del Alminar) obecnie pełni fukcję dzwonnicy. Dostawione do niego jest główne wejście na teren dziedzińca.
Dopasuj nazwy stylów i elementów dekoracyjnych do ilustracji.
Celosia, Łuk wieloarkadowy, Artesonado, Maureska, Łuk wielolistny
W którym z miast znajduje się widoczny na fotografii zabytek architektury Islamu?
- Grenada
- Sewilla
- Kordoba
Uzupełnij tekst.
Najważniejszą dla muzułmanów budowlą było miejsce spotkań modlitewnych, czyli ............. Głównymi elementami przestrzeni meczetu są: .............. – wieża, z której mężczyzna zwany muezzinem nawołuje wiernych do modlitwy, ...................... ze studnią, główne pomieszczenie do modlitwy - ............, z minbarem, czyli kazalnicą oraz ................ - znajdującą się w pobliżu niszą wyznaczającą kierunek .............
Jak nazywa się przedstawiony na fotografii element przestrzeni meczetu?
- minbar
- minaret
- mihrab
Połącz w pary pojęcia z definicjami.
styl zdobienia sufitów w postaci geometrycznych wzorów boazerii (drewnianej okładziny)., motyw zdobniczy charakteryzujący się powtarzalnym wzorem geometrycznym i roślinnym., motyw zdobniczy w postaci silnie stylizowanych wici i liści.
| Artesonado | |
| Arabeska | |
| Maureska |
Fotografia przedstawia detale architektoniczne z Alhambry (Grenada). Spośród wymienionych motywów dekoracyjnych wskaż te, które widać na ilustracji.
- dekoracja stalaktytowa
- fryz inskrypcyjny
- celosia
- arabeska
- artesonado
Dokończ zdanie.
Styl łączący osiągnięcia architektury islamskiej z zasadami budownictwa chrześcijańskiego to styl ...............
Słownik pojęć
muzułmańska świątynia.
terytorium rządzone przez emira.
motyw zdobniczy charakteryzujący się powtarzalnym wzorem geometrycznym i roślinnym.
styl zdobienia sufitów w postaci geometrycznych wzorów boazerii (drewnianej okładziny).
okna typu celosia (z pokrywami) przedstawiały ażurowe płyty z marmuru lub gipsu z wzorami geometrycznymi i plecionkowymi.
motyw zdobniczy w postaci silnie stylizowanych wici i liści.
nisza w ścianie meczetu wyznaczająca kierunek Mekki.
sąsiadująca z meczetem wysoka, smukła wieża, z której w określonych porach rozlega się nawoływanie do modlitwy. Pierwsze minarety pojawiły się już w VII w.
kazalnica w meczecie.
architektura zamieszkujących Półwysep Iberyjski chrześcijan łącząca tradycje wizygockie (chrześcijańskie) z islamskimi.
styl architektoniczny (X‑XVI w.) powstały na odzyskiwanych przez władców hiszpańskich ziemiach Półwyspu Iberyjskiego, lecz zachowujący cechy sztuki islamskiej.
Źródło:
1. sjp.pwn.pl
2. Autor opracowania













