Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18a4hH5HI4tU1

Sztuka islamu na Półwyspie Iberyjskim

Minaret, Meczet w Omanie, online-skills, CC BY 3.0

Ważne daty

632 - data śmierci Mahometa i początek inwazji arabskiej na tereny położone poza Półwyspem Arabskim.

732 - bitwa pod Poitiers, wskutek której władca frankijski Karol Młot powstrzymał dalsze podboje arabskie na północ od Pierenejów.

1492 - upadek Emiratu Grenady, koniec muzułmańskiego panowania na na Półwyspie Iberyjskim.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RR29x36Tox26E1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Online Skills, cc0.
1

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.1.c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),

I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury.

Nauczysz się

historii ekspansji kultury arabskiej na Półwyspie Iberyjskim;

omawiać różnice architektury muzułmańskiej i chrześcijańskiej;

opisywać elementy składowe typowego meczetu;

jaki ślad pozostawili po sobie muzułmanie zamieszkujący tereny obecnej Hiszpanii i Portugalii.

Cechy sztuki Półwyspu Iberyjskiego w okresie muzułmańskim - meczety i pałace

Półwysep Iberyjski został zasiedlony przez Arabów i Berberów, zwanych powszechnie Maurami, w czasie wielkiej ekspansji Islamu, która rozpoczęła się po śmierci Proroka Mahometa. Maurowie z Północnej Afryki na teren półwyspu dotarli w początku VIII w. – ich osadnictwo objęło niemal cały jego teren. Ekspansję islamu w Eurpie powstrzymał dopiero frankijski władca Karol Młot. Muzułmańską Hiszpanią, zwaną Al‑Andalus, początkowo rządzili wygnani z Bliskiego Wschodu przedstawiciele rodu Umajjadów. Z czasem jednolite państwo zaczęło rozpadać się na rząd mniejszych władztw muzułmańskich, zwanych taifami. W całym tym okresie Muzułmańscy władcy wznosili meczety i pałace, zaś ludność innych wyznań budowała własne świątynie, które łączyły cechy lokalnych tradycji i architektury islamskiej. Mozarabowie, tak zwano zamieszkujących półwysep chrześcijan, którzy wznosili w średniowieczu swoje kościoły, ich eklektyczny styl architektoniczny nazywa się stylem mozarabskim.

Najbardziej znanymi przykładami islamskiej architektury w Hiszpanii są andaluzyjskie zespoły zabytków: pałace i meczety, jak Wielki Meczet w Kordobie, warowny zespół pałacowy w Grenadzie, Sewilli czy Maladze. Zabytki z tego okresu, nieraz znacznie przebudowane, znajdują się w wielu mniejszych miastach Hiszpanii. Najważniejszą dla muzułmanów budowlą było miejsce spotkań modlitewnych, czyli meczetMeczetmeczet. Głównymi elementami przestrzeni meczetu są: minaretMinaretminaret – wieża, z której mężczyzna zwany muezzinem nawołuje wiernych do modlitwy, dziedziniec ze studnią, główne pomieszczenie do modlitwy - haram, z minbaremMinbarminbarem, czyli kazalnicą oraz mihrabemMihrabmihrabem -znajdującą się w pobliżu niszą wyznaczającą kierunek Mekki.

Wczesna architektura muzułmańska

Europejska sztuka okresu średniowiecza to nie tylko sztuka kręgów chrześcijaństwa łacińskiego i wschodniego, ale również sztuka innych religii: muzułmańskiej i żydowskiej. Na dzisiejszych zajęciach omówimy główne cechy upodobań artystycznych zamieszkujących w średniowieczu tereny dzisiejszej Hiszpanii i Portugalii muzułmanów. Ludzie ci, zwani potocznie Maurami, w początku VIII w. (w czasach wielkiej ekspansji islamu) opanowali niemal cały Półwysep Iberyjski, pokonani zaś zostali ostatecznie przez katolickich władców Hiszpanii w 1492 r. (upadek Emiratu Grenady).

Wczesną architekturę muzułmańską w Hiszpanii cechuje obecność dekoracji takich, jak: fryzy kaligraficzne (czyli ozdobne napisy w języku arabskim), dekoracje geometryczne, ażurowe okna typu celosiaCelosiacelosia oraz dekoracja roślinna, czyli maureskaMaureskamaureska. Wraz z rozwojem sztuki na Półwyspie Iberyjskim, w architekturze pałacowej obok wymienionych wcześniej dekoracji pojawiają się kolorowe płytki ceramiczne. Sklepienia pałaców pokrywano często wymyślnymi boazeriami. Geometryczną drewnianą dekorację sufitów nazywamy z hiszpańskiego artesonadoArtesonadoartesonado.

Charakterystycznymi formami stosowanymi zarówno we wnętrzach, jak i na fasadach budowli, w oknach, drzwiach, wjazdach bramnych i na ścianach są różnego rodzaju łuki. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych motywów jest łuk półkolisty i podkowiasty, którego przykłady znamy m.in. z tzw. fal w Mezquicie w Kordobie oraz ozdobny łuk wielolistny. Charakterystycznym dla architektury muzułmańskiej jest także łuk ostry, jak ten z zamku w Denii. Prócz łuków, z kolumnami w architekturze muzułmańskiej związane są różne rodzaje kapiteli. Jednym z najbardziej wyszukanych głowic kolumn jest dekoracja stalaktytowa. Dekorację tę stosowano także w kopułach, których różne rodzaje występowały powszechnie w budownictwie muzułmańskim.

Po upadku EmiratuEmiratEmiratu Grenady - ostatniego bastionu muzułmanów w Hiszpanii w sztuce Półwyspu Iberyjskiego nie zanikły tradycje budownictwa islamskiego. W odbitych przez katolickich władców Hiszpanii pojawił się styl łączący osiągnięcia architektury islamskiej z zasadami budownictwa chrześcijańskiego – styl mudejarStyl mudejarstyl mudejar. Meczety zaczęto przekształcać w katedry, niektóre minarety, jak w na przykład Giralda w Sewilli czy Jerez włączone zostały do zespołów architektonicznych nowych katedr jako dzwonnice, a arabeskaArabeskaarabeskamaureskaMaureskamaureska, czyli stylizowane plątaniny wici i liści, ponownie zdobyły popularność w okresie renesansu.

Mezquita w Kordobie oraz meczet Al‑Azhar w Kairze

R16rmj0U2a7Hh1
Ilustracja interaktywna przedstawia widok z góry, pod niewielkim kątem, na Wielki Meczet w Kordobie. Kadr wypełniają zabudowania, z czego większość stanowi meczet, widziany w całości. Centralną część zabudowań otoczonych murem, stanowi świątynia, wyraźnie nad nimi górująca. Wyższa jest tylko wieża (minaret) znajdująca się w obrysie murów (na fotografii z lewej strony), obok dziedzińca ogrodowego z krużgankami. Plan zabudowy to regularny prostokąt. Wokół świątyni znajdują się niemal jednakowe zabudowania: niskie, wąskie i podłużne, w zawartej zabudowie, kryte dwuspadzistymi dachami. Dodatkowo na ilustracji znajduje się dziewięć punktów: 1. Haram to sala modlitw, znajdująca się za maskurą – ścianą dzielącą dziedziniec i miejsce modlitw., 2. Dziedziniec to jeden z głównych elementów przestrzeni meczetu., 3. Perystyl otacza dziedziniec meczetu., 4. Studnia znajdująca się na dziedzińcu meczetu służy rytualnym ablucjom., 5. Minaret (Torre del Alminar) obecnie pełni funkcję dzwonnicy. Dostawione do niego jest główne wejście na teren dziedzińca., 6. Katedra wzniesiona została w wieku XVI., 7. Mihrab to nisza w ścianie meczetu wyznaczająca kierunek Mekki. W Kordobie w pobliżu mihrabu znajduje się gotycka kaplica., 8. Minbar to nazwa znajdującej się w meczecie kazalnicy., 9. Kibla to kierunek Mekki, wyznaczał go mihrab.
Mezquita – Wielki Meczet w Kordobie, Wikimedia, CC BY-SA 2.0
RsuWLRMFpKskB11
Prezentacja 3D „Meczet Al-Azhar w Kairze”, uzupełniona podkładem muzycznym. W celu obejrzenia animacji należy wcisnąć biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku. Umieszczony na środku okna animacji. Prezentacja umożliwia samodzielne lub automatyczne obracanie makiety meczetu. Świątynia, jak i dziedziniec przed jej głównym wejściem – są wybudowane na planach jednakowej wielkości kwadratu. Dziedziniec jest otoczony niskim murem poza częścią frontalną, którą stanowi podwójna arkadowa kolumnada. Cały mur jest zwieńczony 59 niewielkimi kopułami, regularnie rozmieszczonymi obok siebie. Meczet jest zwartą budowlą o kształcie sześcianu, na którym znajduje się kolejny, mniejszy, zwieńczony kopułą na wielokątnym niskim bębnie z regularnymi niewielkimi otworami. Po obydwu stronach ścian bocznych znajdują się krużganki. Na głównym korpusie budowli, który stanowi sześcian, znajdują się cztery niewielki kopuły w rogach oraz cztery wyraźnie większe półkopuły przylegające do ścian mniejszego sześcianu krytego największą kopułą. Na wszystkich czterech ścianach świątyni znajdują się identyczne otwory okienne w dwóch rzędach: na niższym o kształcie pionowych prostokątów, na wyższym: nieco mniejsze i zwieńczone półokrągłym łukiem. Na wprost wejścia, w rogach meczetu, znajdują się strzeliste, smukłe i cylindryczne minarety. Dodatkowo w prezentacji znajdują się okrągłe ikonki, po kliknięciu których pojawiają się: pod jedną - mapa Afryki z Eurazją i zaznaczonym Kairem; pod drugą - informacje: Meczet Al.-Azhar w Kairze (972 r.) Sztuka islamu, czyli sztuka państw muzułmańskich, rozwijała się na terenach podbitych przez Arabów w VII w. i na początku VIII w. Objęła swoim zasięgiem Palestynę, Syrię, Mezopotamię, Persję, Turkiestan, Afganistan, Indie, Afrykę Północną oraz Półwysep Iberyjski. Zachowała trwałość i jednolitość form w ciągu wielu wieków. Powodem tego była monoteistyczna religia będąca religią życia publicznego, bez podziału na sferę religijną i świecką. Artyści muzułmańscy, zainspirowani nota bene sztuką bizantyjską, na całym tym ogromnym terenie wpływów odcisnęli swoje piętno. Istotną cechą formalną jest niezwykły rozwój dekoracji pokrywającej każdą powierzchnię przedmiotu niezależnie od materiału z jakiego został wykonany. Wobec zakazu przedstawiania zwierząt i ludzi, najczęstszą formą dekoracji był ornament roślinny i geometryczny, który przerodził się w arabeskę. Architektura to najpiękniejszy wyraz kunsztu cywilizacji mahometan, którzy odznaczali się nie tylko wielką religijnością, ale i umiłowaniem przyjemności świata, w którym żyli w czasach, gdy w Europie powstawały gotyckie katedry. Meczety – proste, niedaleko położone od źródeł wody, aby wierni mogli obmyć się przed modlitwą, zachwycają kunsztem i symboliką. Oryginalne formy architektury islamu z VIII i IX wieku w pewien sposób wpłynęły na architekturę europejską – ich ślady znalazłam na południu Francji, obserwując tamtejsze zabytki romańskie i gotyckie. Meczet Al-Azhar: Na całym świecie miliard sannickich muzułmanów zjednoczonych jest w instytucji o tej samej nazwie, która oznacza „kwitnąca” i jest najwyższa instancją w kwestiach wiary. Meczet został wzniesiony w 971 roku i zaraz po tym powstał tam uniwersytet. Malarstwo i ceramika islamu: Nieliczne są zachowane przykłady malarstwa monumentalnego (monumentalizm) meczetów i pałaców, najbardziej znana jest dekoracja Qusajr w Jordanii (ok. 712) wykazująca wpływy hellenistyczne (hellenizm), ponadto freski w haremie w pałacu w Samarra w Iraku, z motywami tancerek i wojowników. Kwitło malarstwo miniaturowe (miniatura) z najsłynniejszą szkołą bagdadzką - np. ilustracje traktatu farmaceutycznego Dioskoridosa, ilustracje bajek Bidpaya (1220). Szczególnie dekoracyjnie traktowano cenniejsze egzemplarze Koranu stosując iluminowaną arabeskę i wić rośliną. Świetne przykłady powstały w Persji na dworze Safawidów - były to ilustracje poematów przedstawiające sceny z życia Mahometa. W kreacjach tych doszło do wpływów sztuki chińskiej. Duże osiągnięcie artystyczne stanowiła ceramika stosowana jako detal architektoniczny oraz w formie naczyń. W okresie Abbasydów wyrabiano przedmioty z metalizowanymi lustrami. Technika ta stanowi do dzisiaj chlubę rzemiosła kręgu islamu i została rozpowszechniona od Persji po Hiszpanię.
Meczet Al.-Azhar w Kairze, online-skills, CC BY 3.0
RfsGG8K8dZHl61
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij znaczenie pojęcia celosia.
R1MY3cYj0MUi51
Ćwiczenie 2
Wymień dwa zabytki architektury Islamu.
RkbK41i0KQeCI
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Najważniejszą dla muzułmanów budowlą było miejsce spotkań modlitewnych, czyli Tu uzupełnij. Głównymi elementami przestrzeni meczetu są: Tu uzupełnij – wieża, z której mężczyzna zwany muezzinem nawołuje wiernych do modlitwy, Tu uzupełnij ze studnią, główne pomieszczenie do modlitwy - Tu uzupełnij, z minbarem, czyli kazalnicą oraz Tu uzupełnij - znajdującą się w pobliżu niszą wyznaczającą kierunek Tu uzupełnij.
R1RzSia8M70v11
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij czym jest minbar.
R1OAGYlvbvR6t
Ćwiczenie 5
Połącz w pary pojęcia z definicjami. Artesonado Możliwe odpowiedzi: 1. motyw zdobniczy charakteryzujący się powtarzalnym wzorem geometrycznym i roślinnym., 2. motyw zdobniczy w postaci silnie stylizowanych wici i liści., 3. styl zdobienia sufitów w postaci geometrycznych wzorów boazerii (drewnianej okładziny). Arabeska Możliwe odpowiedzi: 1. motyw zdobniczy charakteryzujący się powtarzalnym wzorem geometrycznym i roślinnym., 2. motyw zdobniczy w postaci silnie stylizowanych wici i liści., 3. styl zdobienia sufitów w postaci geometrycznych wzorów boazerii (drewnianej okładziny). Maureska Możliwe odpowiedzi: 1. motyw zdobniczy charakteryzujący się powtarzalnym wzorem geometrycznym i roślinnym., 2. motyw zdobniczy w postaci silnie stylizowanych wici i liści., 3. styl zdobienia sufitów w postaci geometrycznych wzorów boazerii (drewnianej okładziny).
R1Z60gpsGpwLj1
Ćwiczenie 6
Wymień trzy miasta, w których znajdują się meczety opisane w materiale.
R1K1LrV7KEEtO
Ćwiczenie 7
Dokończ zdanie. Styl łączący osiągnięcia architektury islamskiej z zasadami budownictwa chrześcijańskiego to styl Tu uzupełnij.

Słownik pojęć

Meczet
Meczet

muzułmańska świątynia.

Emirat
Emirat

terytorium rządzone przez emira.

Arabeska
Arabeska

motyw zdobniczy charakteryzujący się powtarzalnym wzorem geometrycznym i roślinnym.

Artesonado
Artesonado

styl zdobienia sufitów w postaci geometrycznych wzorów boazerii (drewnianej okładziny).

Celosia
Celosia

okna typu celosia (z pokrywami) przedstawiały ażurowe płyty z marmuru lub gipsu z wzorami geometrycznymi i plecionkowymi.

Maureska
Maureska

motyw zdobniczy w postaci silnie stylizowanych wici i liści.

Mihrab
Mihrab

nisza w ścianie meczetu wyznaczająca kierunek Mekki.

Minaret
Minaret

sąsiadująca z meczetem wysoka, smukła wieża, z której w określonych porach rozlega się nawoływanie do modlitwy. Pierwsze minarety pojawiły się już w VII w.

Minbar
Minbar

kazalnica w meczecie.

Styl mozarabski
Styl mozarabski

architektura zamieszkujących Półwysep Iberyjski chrześcijan łącząca tradycje wizygockie (chrześcijańskie) z islamskimi.

Styl mudejar
Styl mudejar

styl architektoniczny (X‑XVI w.) powstały na odzyskiwanych przez władców hiszpańskich ziemiach Półwyspu Iberyjskiego, lecz zachowujący cechy sztuki islamskiej.

Źródło:
1. sjp.pwn.pl
2. Autor opracowania

Galeria dzieł sztuki