Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę I, edukacja polonistyczna

Temat: Sztuka ładnego pisania

Treści kształcenia:

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

c) pisze proste i krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii).

Dodatkowe:

Edukacja polonistyczna

1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:

a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują.

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Odtwarza gesty, ruchy dłoni w powietrzu,

  • Potrafi malować proste wzory, szlaczki na różnych formatach, różnymi technikami,

  • Ma umiejętności odwzorowywania graficznego,

  • Uważnie słucha poleceń, stara się je wykonywać precyzyjnie,

  • Rozpoznaje litery,

  • Czyta ze zrozumieniem wyrazy i krótkie teksty,

  • Ma odpowiednio rozwiniętą sprawność grafomotoryczną, predestynującą do nauki pisania,

  • Potrafi napisać swoje imię.

Nabywane umiejętności:

  • Słuchania ze zrozumieniem,

  • Estetycznego i kształtnego pisania,

  • Dbałości o staranność i estetykę pisma, o jego czytelność,

  • Czytania ze zrozumieniem,

  • Dostrzegania potrzeby doskonalenia swoich umiejętności.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się.

Środki dydaktyczne:

  • Rekwizyty do ćwiczeń metodą Bon DepartIndeks górny 1: nagranie dowolnej piosenki dziecięcejIndeks górny 2, sprzęt do odtwarzania muzyki, dla każdego ucznia: tacki z piaskiem, duże arkusze papieru, węgiel artystyczny, pastele, kreda, farby i pędzle, przygotowane przez nauczyciela kartki z szeroką liniaturą, zeszyty w wąską linię, ołówki,

  • Przygotowane przez nauczyciela kartki – kserokopie ilustrujące różne charaktery pisma, np. niedbałe, nieczytelne oraz bardzo wyraźne i staranne,

  • Zasób multimedialny: film „Kaligrafia”,

  • Sprzęt multimedialny: rzutnik, ekran, tablica interaktywna,

  • Karty pracy (załącznik do scenariusza),

  • Kartoniki z podwójną liniaturą.

Metody nauczania:

  • Praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe,

  • Eksponująca: film,

  • Podające: objaśnienia, wyjaśnienia, rozmowa.

Formy pracy:

  • Grupowa jednolita,

  • Indywidualna jednolita.

Przebieg zajęć

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z uczniami i rozpoczyna zajęcia od ćwiczenia ruchowo‑słuchowo‑wzrokowego metodą Bon Depart:

  • zaznajamia dzieci z piosenką (może to być piosenka już znana dzieciom, poznana wcześniej),

  • uczniowie próbują samodzielnie odtworzyć ruchem rytm piosenki – „rysują” palcem, dłonią wzory w powietrzu,

  • nauczyciel pokazuje wzór: ruch dłoni, palca, szlaczek, który zostanie wykorzystany w ćwiczeniach, demonstruje ćwiczenie, dzieci je odtwarzają,

  • uczniowie odtwarzają wzór, utrwalają go poprzez wielokrotne powtórzenie: wodzą palcem w powietrzu według wzoru, następnie łączą ruch z piosenką,

  • dzieci odtwarzają poznany wzór różnymi technikami, przy asyście piosenki, w jej rytm, według następującej kolejności:

  1. w powietrzu ręką, na podłodze nogą,

  2. palcem – na powierzchni stołu, następnie na tackach z piaskiem,

  3. na dużym arkuszu – pastelami, węglem lub na tablicy kredą,

  4. na kartce bloku rysunkowego – pędzlem i farbą,

  5. na kartkach przygotowanych przez nauczyciela, z szeroką liniaturą – ołówkiem, kredkami,

  6. w zeszytach, w małej liniaturze zeszytowej – ołówkiem.

Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że wykonane przez nich ćwiczenia były rozgrzewką przed czekającymi ich na zajęciach zadaniami i wiążą się z tematem i celem lekcji, podczas której dowiedzą się, na czym polega kaligrafia i czemu służy.

Etap realizacji

Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane przez siebie kartki ilustrujące różne charaktery pisma z prośbą, aby dzieci uważnie się im przyjrzały i spróbowały odpowiedzieć na pytania:

  • Czym różnią się od siebie zapiski, które dzieci mają na kartkach?

  • Które są bardziej czytelne, z których łatwiej można się dowiedzieć, jakie informacje zawierają?

  • Które ułatwiają zrozumienie, co osoba, która je napisała, miała do przekazania?

  • Które z nich bardziej podobają się dzieciom? Dlaczego?

Kończąc rozmowę, nauczyciel wyjaśnia klasie, że istnieje umiejętność ładnego pisania, która jest nazywana kaligrafią. Wymaga ona wytrwałości, cierpliwości i wielu ćwiczeń, które pomagają doskonalić charakter pisma. Następnie uruchamia film z zasobu multimedialnego, prosząc uczniów, aby szczególnie przyjrzeli się ćwiczeniu, które zostanie im zaprezentowane w materiale.

Po projekcji nauczyciel rozdaje dzieciom kartki; uczniowie próbują wykonać zaobserwowane w filmie ćwiczenie samodzielnie. Następnie otrzymują karty pracy do praktyki kaligraficznej. Dzieci – każde w swoim tempie – wykonują poszczególne ćwiczenia. Nauczyciel obserwuje ich działania: ma sposobność dokonania wstępnej diagnozy i oceny poziomu rozwoju motoryki dzieci, dostrzeżenia tych z zaburzoną grafomotoryką lub innymi dysfunkcjami. Powinien wspierać uczniów podczas tych działań, zachęcać, chwalić postępy, pomagać w sytuacjach problemowych, udzielać indywidualnych porad i wskazówek.

Etap końcowy

Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje dzieciom jeszcze jedno zadanie: wykonają one wizytówki ze swoimi imionami. Prowadzący rozdaje dzieciom kartoniki z podwójną liniaturą. Każdy z uczniów ma wypisać w linijkach jak najstaranniej swoje imię, następnie dowolnie według uznania udekorować kartonik rysunkami, ornamentami itp.

Kończąc zajęcia, nauczyciel pyta dzieci:

  • Jak oceniacie kaligrafię – jest dla was trudna czy łatwa?

  • Jak sądzicie: czy sztuka ładnego pisania jest potrzebna? Czemu służy ta umiejętność? Może się przydać?


  1. Według: M. Bogdanowicz, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa 1985.

  2. Dzieci powinny podczas wykonywania tych ćwiczeń same śpiewać poznaną wcześniej piosenkę, ale można również wykorzystać do ich realizacji nagranie, także znane uczniom.

Rgg2UrVQzI4kU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.22 KB w języku polskim
RTvvUnCv1tydM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.22 KB w języku polskim
R1aNnKh12gfD2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.22 KB w języku polskim
R1b41NhM9pr5H

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.57 KB w języku polskim
R2fcd602kNblx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 107.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3