Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Sztuka ludowa oraz jej twórcy w naszym regionie

Cele lekcji

  • Zapoznanie z przejawami twórczości ludowej naszego regionu.

  • Poznanie twórców ludowych – mieszkańców naszej miejscowości.

  • Oglądanie wytworów, dzieł sztuki ludowej stanowiących eksponaty Regionalnej Izby Pamięci.

  • Zdobywanie informacji o materiałach i narzędziach stosowanych przez artystów dawnej wsi.

  • Próba oceny form przestrzennych – (pająki ze słomy, kwiaty z bibuły, słomiane koszyczki) i kompozycji płaskich – (wycinanki z papieru, wyklejanki ze słomki) pod kątem użytych środków artystycznych i pełnionych funkcji.

  • Poszukiwanie motywacji do działania praktycznego inspirowanego sztuką ludową.

  • Odkrywanie nowych fascynacji i przeżyć artystycznych.

  • Rozbudzanie szacunku do twórczości naszych przodków i krzewienie problematyki regionalnej.

Cele operacyjne:

Kategoria A: Zapamiętywanie wiadomości.

Uczeń:

  • Wymieni główne dziedziny sztuki ludowej.

  • Poda przykłady plastyki obrzędowej wykonywanej przy różnych okazjach.

  • Poda znanych twórców swojej miejscowości, gminy.

Kategoria B: Rozumienie wiadomości.

Uczeń:

  • Rozpoznaje i nazywa podstawowe techniki plastyczne.

  • Wymieni święta i zwyczaje związane ze zdobieniem i tworzeniem typowego dla wsi rękodzieła.

Kategoria C: Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych.

Uczeń:

  • Uczeń wyszukuje i stosuje informacje o sztuce ludowej w dostępnych źródłach.

  • Prawidłowo uzupełnia karty pracy.

Kategoria D: Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych.

Uczeń:

  • Potrafi opisać dawne zwyczaje i obrzędy.

  • Scharakteryzuje przykładowe wytwory plastyki obrzędowej oraz stosowane materiały.

  • Twórczo wypowie się na wskazany temat związany ze sztuką ludową.

  • Nabywa inspiracji i przemyśleń do własnych działań plastycznych.

Cele operacyjne realizowane z celami emocjonalnymi:

  • Dostrzega znaczenie i wartość sztuki ludowej.

  • Pogłębia wrażliwość estetyczną.

  • Rozwija zainteresowania regionalne.

Umiejętności nabyte w czasie lekcji:

  • Zapoznanie się z przejawami sztuki ludowej i twórcami własnego regionu.

  • Poznanie przykładów dawnej obrzędowości ludowej.

  • Zdobycie informacji o stosowanych materiałach i narzędziach wykorzystywanych przez rodzimych twórców.

  • Rozbudzenie szacunku do twórczości naszych przodków.

Metoda i forma pracy

Forma pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Metody: problemowa (uczniowie korzystają ze źródeł, zbierają świadectwa i opracowują je), pokaz (eksponatów Regionalnej Izby Pamięci), praca ze źródłami informacji.

Środki dydaktyczne

Fryś‑Pietraszowa E., Kunczyńska‑Iracka A., Prokopek M., wyd. Arkady, Warszawa 1988.

Hryń‑Kuśmierek R., Śliwa Z., Encyklopedia tradycji polskich i Polskie zwyczaje świąteczne, Podsiedlik‑Raniowski i Spółka, Poznań 2000..

Lekcję zaplanowałam w naszym minimuzeum, czyli Regionalnej Izbie Pamięci. Chcę zapoznać uczniów z przejawami sztuki ludowej oraz jej twórcami na naszym terenie – praca w grupach. Poprzez analizę i oglądanie dawnych wytworów naszych rodzimych twórców, uczniowie zdobywają wiedzę na temat materiałów twórczych i form plastyki obrzędowej typowej w tym regionie. Dowiadują się, w jaki sposób zostały wykonane, do czego służyły i przy jakich okazjach powstawały. Celem moich działań jest rozbudzenie ciekawości i zainteresowanie folklorem, szukanie nowych pomysłów do własnej twórczości inspirowanej sztuką ludową oraz kontynuowanie tradycji.

Oglądanie eksponatów. Czas pracy – 10 minut

  • Zapoznajemy się ze zbiorami naszego miejscowego minimuzeum, które znajduje się niedaleko szkoły.

  • Izba regionalna jest połączona z klasą, w której można prowadzić lekcje.

  • Uczniowie swobodnie przechodzą wokół zgromadzonych eksponatów.

  • Zainteresowanym uczniom udzielam wskazówek co do nazw nietypowych, dawno zapomnianych przedmiotów codziennego użytku, elementów stroju, dokumentów.

  • Wymieniamy nazwy działów poszczególnych zbiorów.

  • Kieruję uwagę na rękodzieło ludowej twórczyni naszej miejscowości – Pani Władysławy Grudzińskiej.

Zapoznanie z tematem lekcji i określenie zadania.

Faza realizacyjna

Podział klasy na grupy. Czas pracy – 5 minut.

  • Dzielimy się na 5 grup.

  • Każda grupa dostaje do analizy jeden z eksponatów: pająka ze słomy, koszyczki ze słomy i innych materiałów, wycinanki z papieru, bibułkowe kwiaty i słomkowe wyklejanki.

  • Zadaniem każdej grupy jest określić materiał, technikę, sposób wykonania oraz przyczynę, dla którego rękodzieło zostało wykonane.

  • Uczniowie swoje odkrycia zapisują w kartach pracy, podając nazwę dzieła i jego opis według wzoru.

Relacja prac grup zadaniowych. Czas pracy – 5 minut.

  • Wyjaśniamy i dyskutujemy.

  • Odczytujemy efekty pracy grup zadaniowych.

(W opisie poszczególnych dzieł plastyki obrzędowej pojawił się najczęściej wymieniany materiał, jakim była słoma, bibuła, kolorowy papier).

  • Wspólnie poprawialiśmy określenia nazw technik i form plastycznych:

  1. Pająk – forma przestrzenna,

  2. Koszyczki – forma przestrzenna,

  3. Wycinanki z papieru – forma płaska, ornament roślinny,

  4. Bibułkowe kwiaty – forma przestrzenna,

  5. Wyklejanki – forma płaska, kompozycja otwarta, temat dowolny – życie wsi.

Postawienie pytania problemowego: Czy słoma to środek artystyczny? Czas pracy – 10 minut.

  • Zadaniem uczniów jest przypomnienie znanych technik i środków plastycznych poznanych na lekcjach plastyki.

  • Utrwalanie wiadomości na temat stosowanych środków wyrazu artystycznego (kreska, plama, bryła).

  • Ukierunkowanie rozważań uczniów do pogrupowania rękodzieła na płaskie i przestrzenne.

Podczas tworzenia kompozycji płaskich powstaje:

  • rysunek posługujący się kreską i narzędziami do rysowania,

  • malarstwo tworzone plamą przy wykorzystaniu farb wodnych, olejnych,

  • kolaż z różnych materiałów, gazet, kolorowego papieru, tkanin.

Tworząc kompozycje przestrzenne powstaje:

  • rzeźba z drewna, gliny, kamienia,

  • płaskorzeźba, relief z drewna, kamienia, masy papierowej,

  • mobile czyli duże kompozycje przestrzenne z różnych materiałów (metalu, szkła, drewna), np. Wieża Eiffla (z metalu),

  • Ponowienie pytania problemowego: Czy potraktować „słomę” jako środek artystyczny?

Uczniowie po oglądaniu wytworów ze słomy dochodzą do wniosku, że słoma może być środkiem do tworzenia kolażu – wyklejanki, czyli kompozycji płaskiej, jak również do tworzenia kompozycji przestrzennych, takich jak mobile, tylko że w mniejszych rozmiarach.

Praca z encyklopediami sztuki ludowej. Czas pracy – 10 minut.

  • Uczniowie wyszukują poznane rękodzieło, starając się odpowiedzieć, kiedy tworzono plastykę obrzędową, i uzupełniają karty pracy.

  • Najczęstszą okazją tworzenia pająków ze słomy ozdabianych bibułkowymi kwiatami były święta Bożego Narodzenia, kiedy to wieszano „u powały” chałupy wielkie krystaliczne pająki albo podłaźniki, mające chronić ludzi i ich dobytek od wszelkiego zła, lecz również zapewnić szczęście i dobrobyt w nadchodzącym roku.

  • W okresie Wielkanocy, po wielkim sprzątaniu, domy i obejścia ozdabiano kwiatami w doniczkach (koszyczkach ze słomy), malowano szlaczki na ścianach, przyklejano malowanki na papierze albo wycinanki. Pod sufitem zawieszano pająki ze słomy, wydmuszek, kolorowych papierków i piórek; w domu i na podwórzu wysypywano wzory z piasku.

Ocena wartości artystycznej dzieł sztuki ludowej. Czas trwania – 5 minut.

  • Prowokujemy uczniów do wypowiadania swoich sądów na temat sztuki ludowej w ogóle, a przede wszystkim na temat omawianych dzieł Pani Władysławy Gruzińskiej.

Polecamy zapisać zadanie domowe – Napisz notatkę bibliograficzną o Władysławie Gruzińskiej – twórczyni ludowej.

Zobacz zdjęcia z lekcji:

5. Bibliografia

Fryś‑Pietraszowa E., Kunczyńska‑Iracka A., Prokopek M., wyd. Arkady, Warszawa 1988.

Hryń‑Kuśmierek R., Śliwa Z., Encyklopedia tradycji polskich i Polskie zwyczaje świąteczne, Podsiedlik‑Raniowski i Spółka, Poznań 2000.

RCeo7oDXhcgP2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 75.50 KB w języku polskim